Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt med fake leg. Og utested krever penger


black_sheep

Anbefalte innlegg

Min søster fortalte meg det her: En hun kjenner kom inn med fake legitimasjon på et utested.

Etter en stund kommer det noen fra "sjenkebevilgningskontrollen". Jeg aner ikke hva det er eller om det finnes noe organ som heter det. Ihvertfall det min søster sa de kalte seg.

Uansett, de mente jenta hadde fake leg. noe hun hadde, og ble tatt for det.

Folkene fra denne "sjenkekontrollen" tok også jakka fra jenta i noe de kalte pant. (?!) Men hun fikk den tilbake og kom seg hjem.

Så har det vist seg at det ble sak av det her og utestedet krever at hun skal betale penger for advokaten deres. Samt boten for falsk legitimasjon.

 

Jeg vet hele greia er skrevet litt surrete. Ble fortalt historien akkurat som det her, så har ikke mer enn dette.

 

Det jeg lurer på er; hva er disse "sjenkekontroll" - folka? Er det en gruppe innenfor politiet?

Og hvordan i huleste kan de (utestedet) kreve at hun skal betale for advokaten deres? Og hvordan blir det en sak med advokater uten at polisen er med i det hele?

 

Håper noen skjønte pointet og kan gi tilbakemelding. Jeg ble bare veldig nysgjerrig på om andre enn politiet kan gi bot? Det virker jo litt snodig :)

Endret av black_sheep
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg lurer på er; hva er disse "sjenkekontroll" - folka? Er det en gruppe innenfor politiet?

Og hvordan i huleste kan de (utestedet) kreve at hun skal betale for advokaten deres? Og hvordan blir det en sak med advokater uten at polisen er med i det hele?

 

Håper noen skjønte pointet og kan gi tilbakemelding. Jeg ble bare veldig nysgjerrig på om andre enn politiet kan gi bot? Det virker jo litt snodig :)

Er ikke det logisk, hvis noen blir tatt med falsk legitimasjon og utestedet må forsvare seg for det må man jo kunne kreve at de som er skyld i de advokatutgiftene faktisk betaler dette fra egen lomme.

 

Er man så idiotisk at man gjør noe slikt bør man stå skolerett og ta følgene for dette hvis man blir tatt.

 

Det som skjer er at hvis dere godtar kravet betaler dere eller kommer til en annen løsning, vhis ikke kan dette gå til sak. Taper dere saken blir det dyyyyrt....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Leg'et var lånt av ei annen. Ikke noe hjemmemekk.

Men Zatuu er ikke det først hvis vedkommende, i denne case'n, jenta m/ verge taper saken at hun må betale for hele sulamitten?

Sånn jeg forstod ut ifra det jeg ble fortalt krevde de penger nå og penger for at hun brukte falsk leg. At de kan kreve det syns jeg er rart. Virka som om de ville ta en spansk en og ikke kontakte politi eller noe. Bare ordne opp "der-og-da" på en måte?

 

Utestedet kan altså ikke kreve fem flate øre? Det er først når det er blitt en sak, falt en dom, at pengene skal utbetales?

Og boten for fake leg. går vel til staten?

 

 

I andre slike tilfeller så er det vel heller utestedet som får smellen mtp. sjenkebevilgning og videre servering?

 

Svinks; Så kommunen foretar kontroll. Har de myndighet til å bøtelegge personer?

Endret av black_sheep
Lenke til kommentar

Nå er jeg verken jurist eller ekspert på området av andre grunner, men man skulle da tro at utestedet ikke får problemer av å skjenke mindreårige som benytter falsk legitimasjon. Har de gjort sin plikt, som består av å sjekke legitimasjon, så burde det heller være en sak mellom politiet og jenta, samt hennes foreldre. Det er tross alt hun som har begått en relativt alvorlig forbrytelse.

Lenke til kommentar
så du støter jenten sitt valg i og lyge om indentitet og bruke falsk legg?

Jeg? Henne driter jeg i. Lurte på hva utestedet hadde rett og ikke rett til. Enkelt og greit.

Hvis folk vil bruke falsk legitimasjon er det deres valg. Dumt hvis du blir tatt, sikkert kul følelse hvis det går. Men en gang går det vel skeis.

Lenke til kommentar
Folkene fra denne "sjenkekontrollen" tok også jakka fra jenta i noe de kalte pant. (?!) Men hun fikk den tilbake og kom seg hjem.

 

Hvis de ikke er politi, har de ikke mer rett til å ta jakka, enn det jeg har. Og jeg er ikke politi.

Ikke kan de ta leg'en heller. (med mindre de er politi.)

 

La aldri folk uten politiskilt tro at de kan tvinge deg til noe som helst.

Lenke til kommentar
Folkene fra denne "sjenkekontrollen" tok også jakka fra jenta i noe de kalte pant. (?!) Men hun fikk den tilbake og kom seg hjem.

 

Hvis de ikke er politi, har de ikke mer rett til å ta jakka, enn det jeg har. Og jeg er ikke politi.

Ikke kan de ta leg'en heller. (med mindre de er politi.)

 

La aldri folk uten politiskilt tro at de kan tvinge deg til noe som helst.

 

De fleste kommuner benytter politistudenter som skjenkekontrollører. Hvis det nå er slik at disse kontrollørene var studenter og tok jakka hennes, sier det litt om hva slags politifolk vi kommer til å få når de er ferdig utdannet.

Lenke til kommentar

Utestedet kan ikke kreve noe som helst.

 

Det er ulovlig å slippe inn folk under 18år, det er ulovlig å skjenke folk under 18år.

Det er saken de har med kommunen, de har brutt de reglene kommunen har satt for skjenkebevilgning og thats it. Jenta har ingenting med den saken å gjøre lenger, utestedet kan ikke kreve henne for noe.

 

Jenta kan derimot bli anmeldt for bruk av falsk leg. Straffen kan da bli bot, til staten selvfølgelig. Utestedet har heller ikke her krav på penger.

Lenke til kommentar
[...]

Jenta har ingenting med den saken å gjøre lenger, utestedet kan ikke kreve henne for noe.

 

Jenta kan derimot bli anmeldt for bruk av falsk leg. Straffen kan da bli bot, til staten selvfølgelig. Utestedet har heller ikke her krav på penger.

 

Om det ville ført fram aner jeg ikke, men utestedet kan vel også saksøke for tapt omsetning (eller noe tilsvarende). Da utestedet er påført ett tap pga. denne unge damens dokumentfalsk?

Lenke til kommentar
Om det ville ført fram aner jeg ikke, men utestedet kan vel også saksøke for tapt omsetning (eller noe tilsvarende). Da utestedet er påført ett tap pga. denne unge damens dokumentfalsk?

Aldri hørt om noen slik sak så jeg kan ikke tenke meg at du kommer en cm. i retten med den. Loven er klinkende klar på at det er selgers og innehavers ansvar å forsikre seg om at det ikke er mindreårige de selger til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...