Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når to venner leier leilighet og tar inn en tredjeperson


Grogg

Anbefalte innlegg

En venninne og jeg planlegger å flytte sammen til Trondheim til sommeren eller høsten. Vi vurderer litt muligheten å ta inn en tredjeperson, helst en gutt. Men vi vil jo gjerne gjøre alt på våre premisser da, sære som vi er :p Jeg har for eksempel en sykdom som gjør at jeg er mye hjemme og mye sliten, og trenger at vedkommende viser hensyn til dette. Og vi orker ikke noen som skal bråke og feste masse.

 

Så det vi lurer på, er om det går an at vi finner en tremannsleilighet sammen først, bare venninna mi og jeg, som vi flytter inn i... Og så har vi visninger og intervjuer for å finne Herr Perfekte Tredjemann. Er det vanlig at utleiere synes det er greit at leieboerne fikser slikt selv?

 

Og så vil vi veldig gjerne ha muligheten til å kaste ut vedkommende om det ikke fungerer... Går det an? Hvis vi skriver en kontrakt på det, som han skriver under på før han flytter inn, at han får så-så lang oppsigelsestid? Må vi ha noen gyldige grunner for å kaste ham ut som står i kontrakten i så fall, eller kan vi gjøre det helt uten videre, så lenge vi har en kontrakt?

 

Vi er n00ber på dette, trenger hjelp!! :!: Alle tanker, tips og råd tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det vi lurer på, er om det går an at vi finner en tremannsleilighet sammen først, bare venninna mi og jeg, som vi flytter inn i... Og så har vi visninger og intervjuer for å finne Herr Perfekte Tredjemann. Er det vanlig at utleiere synes det er greit at leieboerne fikser slikt selv?

Jeg vil tro at dette typisk er greit så lenge avtalen med utleier er som følger:

-Dere leier som 3 personer og betaler full leie.

-Det 3. rommet fremleier dere til en person om dere ønsker det selv.

 

På denne måten tar utleier ingen risiko utover vanlig utleie.

 

Og så vil vi veldig gjerne ha muligheten til å kaste ut vedkommende om det ikke fungerer... Går det an? Hvis vi skriver en kontrakt på det, som han skriver under på før han flytter inn, at han får så-så lang oppsigelsestid? Må vi ha noen gyldige grunner for å kaste ham ut som står i kontrakten i så fall, eller kan vi gjøre det helt uten videre, så lenge vi har en kontrakt?

 

En person som underskriver en leiekontrakt av den typen du ønsker må enten være desperat eller ikke ved sine fulle fem.

Jeg vet at det ikke er det du mener, men i praksis vil du ha mulighet til å kaste ham ut uten grunn, dvs: "Du har ikke tatt oppvasken, du skal ut så snart som mulig".

 

Mindre oppsigelsestid enn 1 mnd tror jeg du skal se lenge etter og om dere skal sette opp en kontrakt bør kravene være noenlunde innenfor rimelighetens grenser. Utkastelse uten grunn er ikke rimelig. Tror det står litt om leieregler på nettet, feks her:

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023894218.22

 

 

Men hvis dere har så strenge krav. Hvorfor:

-vil dere ha inn en ekstra person?

-leier dere ikke bare en leilighetfor to?

-akkurat en gutt? Finnes vel mange snille stille jenter.

Lenke til kommentar

Dersom du har behov for mye ro så synes eg dere skal prioritere dette og ikke leie ut til en tredjeperson. Det finnes mange typer mennesker og sannsynligheten for at dere finner noen som føyer seg helt etter deres pipe er liten.

 

Husk at vedkommende som evnt betaler dere leie har rett til et liv, har rett til å føle seg hjemme og gjøre normale ting som er innenfor normale støynivåer og normale grenser. På måten du nevner det i innlegget ditt så virker det ikke som om du ønsker å akseptere normale støynivåer og grenser og da ser eg ikke vitsen. Du/dere lager dere et potensielt stort problem.

 

Dropp det og lei en tomannsleilighet i stede for og styr på slik dere vil :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!! :)

 

Men hvis dere har så strenge krav. Hvorfor:

-vil dere ha inn en ekstra person?

-leier dere ikke bare en leilighetfor to?

-akkurat en gutt? Finnes vel mange snille stille jenter.

Å ha inn en tredjeperson blir billigere, dessuten kan det ofte være trivelig å være tre fremfor to, med tanke på det sosiale og for å få mindre konflikter. Og jeg tror det blir fortere konflikter med en jente enn en gutt.

 

 

Dersom du har behov for mye ro så synes eg dere skal prioritere dette og ikke leie ut til en tredjeperson. Det finnes mange typer mennesker og sannsynligheten for at dere finner noen som føyer seg helt etter deres pipe er liten.

 

Husk at vedkommende som evnt betaler dere leie har rett til et liv, har rett til å føle seg hjemme og gjøre normale ting som er innenfor normale støynivåer og normale grenser. På måten du nevner det i innlegget ditt så virker det ikke som om du ønsker å akseptere normale støynivåer og grenser og da ser eg ikke vitsen. Du/dere lager dere et potensielt stort problem.

 

Dropp det og lei en tomannsleilighet i stede for og styr på slik dere vil :)

Er ikke snakk om å liste seg rundt :) Men å spille høy musikk dagen lang og ha masse venner på besøk hele tiden går ikke.

Lenke til kommentar

Ingen går inn i en leiekontrakt der man kan kastes ut når som helst. Det er bare ikke mulig. Med mindre mennesket er stokke peise dum eller bor hjemme hos pappa og bare vil vekk litt. Hvorfor skulle noen gidde å risikere å måtte flytte ut et tonn stæsj bare fordi du kanskje ikke liker ham? Å flytte hele livet sitt til en ny plass tar mye tid og krefter. Og enda værre hvis personen er avhengig av sted å bo for studier f.eks., også vil du plutselig hive han ut, når han kunne fått en bedre og stabil hybel istedet.

 

Tror ikke du kan finne på en slik klausul i kontrakt heller. Ingen utleiere har lov å hive ut folk før kontraktstiden er gått ut (minimum 6 mnd har jeg hørt).

Endret av datating
Fjernet spydig kommentar.
Lenke til kommentar

Det blir ikke lettere med en tredjemann i hus. Ikke konfliktsmessig, og spesielt ikke dersom dere skal ha de hårreisende vilkårene for en tredjemann. Hadde det vært meg som ble forespeilet en slik kontrakt som du her skisserer, så hadde jeg bedt deg dra et visst sted, for å være helt ærlig.

 

Dere to tjener nok mest på å bo sammen bare dere to siden kravene som stilles er av den art at det er nesten umoralsk å ta inn en tredjemann.

Lenke til kommentar

Enig, kravene her er så urimelige at det ville være galskap for noen å gjøre noe slikt. Når man flytter inn i en leilighet regner man med å bo der lenge, ikke kanskje bli sparka ut etter 3 uker. Man sier kanskje fra seg andre mulige leiligheter, eller mister sjansen for å få hybel i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...