Gå til innhold

Skolebolle vs Skolebrød


Sameboe

Heter det skolebolle eller skolebrød?  

596 stemmer

  1. 1. Heter det skolebolle eller skolebrød?

    • Skolebrød
      307
    • Skolebolle
      242
    • Driter i det, de smaker godt!
      48


Anbefalte innlegg

Skolebolle selvsagt

 

 

 

Dette er et skolebrød. Det er langt. Bollen er rund :)

Nei, de der har et annet navn. De heter ikke noe med skole en gang.

De heter noe med stang eller noe.

 

Skolebrød/bolle er flat og ikke rund som en bolle, den består bare av bolledeig.

Men opprinlig er det skolebrød. :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå så jeg tilfeldigvis denne tråden i "siste poster"-lista da jeg skulle inn og skrive om noe heeeelt annet. Tipper jeg trekker snittalderen godt opp godt her da det er over 20 år siden jeg gikk på ungdomsskolen. Da gikk vi ut i storefri og kjøpte skolebrød og cola hos bakern på hjørnet. Standard lunsj for alle som hørte på Euroupe og Wham på den tida.

 

Hendte også at en lærer stod og skreiv opp alle som gikk i bakern da det ikke var lov å gå utenfor skolens område.

Skolebolle er et ord jeg ikke har hørt før de to tre siste åra.

 

Får si som dere fjortisa sier; Skolebrød FTW!!!!11111

 

Lykke til videre med kranglinga

Lenke til kommentar
Nå så jeg tilfeldigvis denne tråden i "siste poster"-lista da jeg skulle inn og skrive om noe heeeelt annet. Tipper jeg trekker snittalderen godt opp godt her da det er over 20 år siden jeg gikk på ungdomsskolen. Da gikk vi ut i storefri og kjøpte skolebrød og cola hos bakern på hjørnet. Standard lunsj for alle som hørte på Euroupe og Wham på den tida.

 

Hendte også at en lærer stod og skreiv opp alle som gikk i bakern da det ikke var lov å gå utenfor skolens område.

Skolebolle er et ord jeg ikke har hørt før de to tre siste åra.

 

Får si som dere fjortisa sier; Skolebrød FTW!!!!11111

 

Lykke til videre med kranglinga

Haha...herlig post :p

Lenke til kommentar
Nå så jeg tilfeldigvis denne tråden i "siste poster"-lista da jeg skulle inn og skrive om noe heeeelt annet. Tipper jeg trekker snittalderen godt opp godt her da det er over 20 år siden jeg gikk på ungdomsskolen. Da gikk vi ut i storefri og kjøpte skolebrød og cola hos bakern på hjørnet. Standard lunsj for alle som hørte på Euroupe og Wham på den tida.

 

Hendte også at en lærer stod og skreiv opp alle som gikk i bakern da det ikke var lov å gå utenfor skolens område.

Skolebolle er et ord jeg ikke har hørt før de to tre siste åra.

 

Får si som dere fjortisa sier; Skolebrød FTW!!!!11111

 

Lykke til videre med kranglinga

Enig, stort sett sier jeg skolebrød, men noen ganger glemmer jeg meg og sier bolle.

 

Lurer på hvorfor det egentlig blir kalt bolle jeg?

Har nevnt bolledeig, men jeg vet ikke.

 

Lille venn, bildet jeg postet er et skolebrød før man har på melis og slik hvitt strø ;)

Nei, nei, nei.

Jeg vet hva et skolebrød er, men det der er ikke et skolebrød.

 

Den heter noe med stang. Ikke wienerstang. Men noe annet.

 

Også greiene med Lille Venn nå igjen? :(

Endret av n4w
Lenke til kommentar

Skolebolle er det faktisk ingen ting som heter, så skjønner ikke hvorfor det er noe å diskutere engang. Samme hvor mange unger som kaller det skolebolle, så heter det faktisk skolebrød. Kan ikke bare endre navnet på en tradisjonell bakst fordi noen synes det ser ut som en bolle. Vi skal heller ikke begynne å kalle hvetestang for skolebrød fordi noen tror det egentlige skolebrødet heter skolebolle.

Lenke til kommentar

Wohoo, en ny hvitost-gulost-tråd! Hvitostingene (skolebrødene) sier at det er det eldste navnet, de fleste som lager det mener det heter det og derfor har de rett, mens gulostingene (skolebollene) sier at det heter det fordi osten er jo gul (brødet/bollen er jo av bolledeig og den har mer form som en bolle enn et brød). Dette kan bli morsomt!

 

Da gikk vi ut i storefri og kjøpte skolebrød og cola hos bakern på hjørnet. Standard lunsj for alle som hørte på Euroupe og Wham på den tida.

Ingen ved sine fulle fem over ti år hører på Europe og Wham, så nå førte du meg mer over på bollesiden.

 

 

Skolebolle er det faktisk ingen ting som heter, så skjønner ikke hvorfor det er noe å diskutere engang. Samme hvor mange unger som kaller det skolebolle, så heter det faktisk skolebrød. Kan ikke bare endre navnet på en tradisjonell bakst fordi noen synes det ser ut som en bolle. Vi skal heller ikke begynne å kalle hvetestang for skolebrød fordi noen tror det egentlige skolebrødet heter skolebolle.

Skolebrød er det faktisk ingen ting som heter, så skjønner ikke hvorfor det er noe å diskutere engang. Samme hvor mange unger som kaller det skolebrød, så heter det faktisk skolebolle. Kan ikke bare endre navnet på en tradisjonell bakst fordi noen synes det ser ut som et brød. Vi skal heller ikke begynne å kalle hvetestang for skolebolle fordi noen tror den egentlige skolebollen heter skolebrød.

 

See what I did there? :p

 

Edit: *Litt tilfeldige argumenter fram og tilbake, for det meste dårlige*

 

Merk dere mine ord: Jeg har oppsummert denne tråden på ett innlegg før den har begynt skikkelig. :cool:

 

Forresten fikk jeg veldig lyst på skolebolle/brød nå. Idioten som begynte denne tråden skylder meg en.

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar
Det som kalles skolebrød eller skolebolle er en bolle med eggekrem i midten overstrødd med kokos.

Vaniljekrem hvertfall. Aldri vært borte i skolebrød/skolebolle med eggkrem.

 

Kaller det som regel for skolebrød, hvertfall de jeg kjøper i butikken. Dog, de vi lagde på skolen i 9. kalte jeg/vi for skoleboller, siden det var boller bare med vaniljekrem og kokos på toppen.

 

Men stemmer for skolebrød.

Lenke til kommentar
Skolebolle er det faktisk ingen ting som heter, så skjønner ikke hvorfor det er noe å diskutere engang. Samme hvor mange unger som kaller det skolebolle, så heter det faktisk skolebrød. Kan ikke bare endre navnet på en tradisjonell bakst fordi noen synes det ser ut som en bolle. Vi skal heller ikke begynne å kalle hvetestang for skolebrød fordi noen tror det egentlige skolebrødet heter skolebolle.

Skolebrød er det faktisk ingen ting som heter, så skjønner ikke hvorfor det er noe å diskutere engang. Samme hvor mange unger som kaller det skolebrød, så heter det faktisk skolebolle. Kan ikke bare endre navnet på en tradisjonell bakst fordi noen synes det ser ut som et brød. Vi skal heller ikke begynne å kalle hvetestang for skolebolle fordi noen tror den egentlige skolebollen heter skolebrød.

 

See what I did there? :p

 

Yes, you failed.

 

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'skolebolle' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.
skolebrød ~brød hvetekake med eggekrem, melis og kokosmasse oppå

post-23804-1234352492_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Og hva med meg da, som er vokst opp med skolebolle?

 

Jeg kan vel bare gå å ta meg en bolle tenker jeg :!:

 

 

Da er du dessverre vokst opp med vranglære.

Det positive er jo at en orddefinisjon ikke er noe du trenger å skamme deg over. Det hadde vært verre om du hadde blitt lært feil måte å regne matematikk på eller lignende. En annen positiv ting er jo at du har lov til å begynne å si skolebrød og ikke være sinna for det. Siden du jo helst skal være ung og smart ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...