Gå til innhold

Hvem er etnisk norsk/nordmann, rasisme og alt det der..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg er fødd og oppvaksen i Oslo, men eg skjønner fortsatt ikkje kva som er problemet. Dei yngre innvandrar-generasjonane voks opp i fellesskap med nordmenn som har røter i Norden. Dei går på same skular, får den same undervisninga og opplev det same som eit etnisk norsk barn. Dette uansett om båe foreldra er utanlandske, eller berre ein. Kvifor er det då farleg at det vert fleire av desse?

Endret av Underpants
Lenke til kommentar
Å være etnisk norsk er å ha røtter tilbake i minst 10 generasjoner her i Norge.

 

Edit: Minst

 

Jaha, hva om man er født i Norge og har 1 forelder som er etnisk norsk og en som ikke er det? Kaller du ikke det etnisk norsk? Eller kan jeg spørre om hvilken annet etnisk gruppe jeg evt skulle høre til visst jeg ikke var etnisk norsk men samtidig født i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
I det siste har jeg sett mye rasisme på nettet, flere høyreekstremistiske holdninger og delte meninger om hva en etnisk nordmann er. Mange føler seg truet av "masseinnvandringen" til Norge, og de fleste har en eller annen forestilling om at Norge alltid har vært et rent germansk land. Etter å ha tenkt meg litt om kan dette umulig stemme. I løpet av mine 12 år på skolen så har jeg nå innsett at mange av mine medelever som jeg deffinerte som etnisk norsk ikke var av nordisk/germansk etnisitet.

 

Hitler sitt parti var det Tyske SOSIALISTISKE arbeiderpartie.

Så eg vil klart og tydleg sei at rasisme er ikkje lakt på vestresida, det er berre noko medie har funne på.

 

Man er etnisk Nordmann viss man har hvit hud å blåe øyne, satt litt på spissen.

 

Man er Nordamann viss man har Norsk statsborgerskap.

 

Edit: Man er Nordmann hvis man er født i Norge.

 

Nei, mann er norsk viss mann har fleire generasjonar med forfedre i landet.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Nei, mann er norsk viss mann har fleire generasjonar med forfedre i landet.

 

En Nordmann er en som er født (og helst oppvokst) i Norge.

 

En som har flere generasjoner forfedre i Norge, men som er født utenfor,

har kun røtter og/eller slekt i Norge.

 

En som har Norsk statsborgerskap er ikke nødvendigvis en Nordmann.

Hvis du immigrerer til Norge, er du ikke en Nordmann.

Lenke til kommentar

Man er nordmann i betydningen "norsk borger" idet man får statsborgerskap.

 

Men det er neppe noen enkel oppgave å skulle finne generelle kriterier for hva som gjør en til nordmann i betydningen "medlem av det norske folk." Dette går på ubestemmelige størrelser som arv og etnisitet, språk og kultur.

 

Dessuten er det neppe noe poeng i å diskutere hvem som er nordmenn og hvem som ikke er det. Man er jo den samme helt uavhengig av om man kan påklistres etiketten "nordmann" eller ikke.

 

Personlig mener jeg man godt kan være nordmann uten å være etnisk norsk (dvs. av norsk/nordgermansk avstamning). Avgjørende for min del er hvilke holdninger man har overfor landet og dets medborgere og kultur. En som er adoptert fra utlandet, men som har vokst opp i en vanlig norsk familie, kan vanskelig være noe mindre nordmann bare fordi han/hun ikke er etnisk norsk. Man er jo et fullverdig medlem av det norske folk allikevel.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Man er etnisk Nordmann viss man har hvit hud å blåe øyne, satt litt på spissen.

 

Man er Nordamann viss man har Norsk statsborgerskap.

 

Hehe, hva med de som har foreldre fra 2 helt forskjellig land?

Hvilken etnisk gruppe hører disse til? Blir ikke det å henge ut folk :whistle:

Lenke til kommentar

Urnordmannen, som forøvrig står i fare for å dø ut under alle disse ideene om mulitkultur er en etnisk nordmann.

 

altså, en fullblods arier.

 

faren med å løse opp definisjoner på hvem som er hvem er at andre mennesker med en fremmed agenda kan på sikt ta over landet og da er ikke dette Norge lengere, og det virker på meg som om politisk korrekte hjernevaskede individer prøver å fremskynde dette i deres uvitenhet.

 

det er KUN hvite folk som er ofre for multikulturen.

 

Jeg for min del er stolt av min hvite, norske arv og velger å verne om den uten å skamme meg over det.

Endret av Ebeneser
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg trenge å sitere deg her? Du har da allerede redegjort godt for dine holdninger.

 

Men for all del, du trenger ikke si noenting om overlegenhet. Du kan gjerne stå og snakke om hvor stolt du er av din ariske bakgrunn og at multikulturalismen tar livet av arierne og at dere burde gjøre det dere kan for å forsvare og verne den ariske rasen.

 

Det er akkurat det samme, men hvis du ønsker at jeg skal formulere det slik. Så kan jeg selvfølgelig det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...