Gå til innhold

Hvem er etnisk norsk/nordmann, rasisme og alt det der..


Anbefalte innlegg

For meg etnisk bakgrunn bør være irrelevant og alle som bo i Norge kan være norsk. Men det er viktig at de lærer det norske språk og at de tenke på seg selv som norsk i tillegg til deres opprinnelig nasjonalitet. Jeg er etnisk skotsk men jeg liker å lese Ibsen (hittil dessverre på engelsk) og lytte til norsk folkemusikk mer enn mange nordmenn.

Endret av Stuart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I det siste har jeg sett mye rasisme på nettet, flere høyreekstremistiske holdninger og delte meninger om hva en etnisk nordmann er.

Vil skyte inn at det er ingen automatikk i at dette er "høyreekstreme uttalelser", dette er et komplekst spørsmål.

 

Etnisitet er en kollektiv identitet knyttet til forestillinger om kulturelt fellesskap som følge av (oftest) et antatt felles opphav. Etnisitet er forhold mellom grupper som oppfatter seg selv, eller blir oppfattet av andre grupper, som kulturelt særpregede. Gruppens felles identitet kan skyldes felles kulturelle, språklige, økonomiske, historiske, religiøse eller politiske kriterier, gjerne en kombinasjon av disse. Ordet ble først introdusert i språket på 1960-70 tallet. Det erstattet eller kom i tillegg til eldre begreper som var belastet med essensialistisk kultursyn som nasjon, folk, folkegruppe og rase.

 

Så kan man gjøre seg sin egen mening.

Lenke til kommentar

Etnisitet er et jævlig ord. Å være etnisk norsk er bare tull. Det handler ikke om hvorvidt du har 10 generasjoner med germanske gener. Om du så er født i Irak med spansk mor og nigeriansk far: Elsker du Norge og er norsk statsborger er du norsk som det holder!

 

En nordmann er en som elsker Norge og er villig til å dø for det.

Lenke til kommentar
What am I?

En anomali, altså et avvik fra reglene. Det er i hvert fall det jeg sier om meg selv, du har mest sannsynlig også indiske gener så betegnelsen mulatt blir feil. Etnisk norsk blir uansett feil å bruke, jeg får assosiasjoner til FrP når jeg hører de ordene.

 

Ta f.eks. meg som er av norsk, svensk, dansk, finsk, samisk, irsk opphav og muligens russisk og tater, hva i svarte er jeg?

 

Heterosis?

The term heterosis, also known as hybrid vigour or outbreeding enhancement, describes the increased strength of different characteristics in hybrids; the possibility to obtain a genetically superior individual by combining the virtues of its parents.

:mrgreen:

Lenke til kommentar

Veldig artig for meg som halvt Bergenser og halvt Tanzanianer å lese denne diskusjonen, så da lurer jo på hva dere mener jeg er.

 

Min mor er etnisk norsk helt fra bunnen av, og har familie som strekker seg bakover langt, langt i norges historie. Min nå avdøde far er fra Tanzania, og stammer 100% derfra.

 

Jeg er derfor semi-brun, har bodd i Norge 100% av livet mitt, vokst opp med mamma og mine besteforeldre på Askøy i Bergen. Har spilt fotball og stått på ski siden jeg kunne gå.

 

Føler meg norsk som alle andre, og snakker kun Norsk og Engelsk. Alle mine venner er norske, og er det som dere liker å kalle etnisk norske.

 

Jeg har vokst opp i norge i mine nå 19 år, og omtrent regelmessig blitt kalt innvandrer og neger. Selv om jeg er såpass lys at mange av mine solbrune venner er like brun eller brunere enn meg.

 

Så da lurer jeg på - dere som her tydeligvis har veldig tro på hva dere snakker om, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Hva ville dere kalt meg? Faren min har bodd i Norge i over 40 år men er født i Mauritius (liten øy i det indiske hav nær sør-afrika, ligger rett ved Seychellene og Madegaskar) og moren min er norsk og har kun nordmenn på sitt familietre. Jeg er født og oppvokst her i Norge.

 

What am I?

Du har mer norsk blod i deg en Norges nåværende konge. Det samme gjelder Haansi.

 

Århundrets nordmann da NRK gjennomførte en slik kåring ble for øvrig en førstegenerasjons innvandrer hvis far aldri lærte seg norsk og hvor han selv ble giftet bort til sin kusine. Henteekteskap, vel og merke, da heller ikke hun var norsk. Likevel klarer de fleste å se på innvandreren Kong Olav V som en god nordmann.

 

Og til syvende sist så bryr de færreste seriøse mennesker seg om å plassere andre i båser, og bestemme over deres identitet.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Som hovedregel må man være hvit. :)

 

Kjipt at Sogningene ble kalt for "Norges Spanjoler", 1800tallet da, med sin mørke hud, brune øyne og lave vekst. Ser fortsatt sporene etter de. Mange jeg kjenner som er ganske 'unaturlig brune', med brune øyne som fint kan føre slekten sin tilbake et hundreår eller to, her i Sogn.

 

Tja, om man er solbrun i huden som foreksempel Tone Damli Aaberge, så er man vel fortsatt hvit. Spanioler er også hvite, selv om mange ofte har brun/gylden hudfarge. Var det ikke forrøvrig en gjeng fra Irland som bosatte seg rundt sogn for noen hundre år siden? Tåpelig om etterkommere av andre folkeslag enn det germanske som har bodd her i flere hundre år ikke kan kalle seg etnisk norsk.

Lenke til kommentar

så kongen våres er ikke norsk?

 

sønn av en danske og en engelsk kvinne.

 

barnebarnet av en danske og en engelsk kvinne

 

tippoldebarnet av en svenske, engelsk, danske etc

 

Mange glemmer at Kong Olav V var dansk født prins, som giftet seg med sin kusine fra England.

 

så hva i all verden er da Kong Harald?

Lenke til kommentar

Ja, fader.. dette med at det må kreves 10 generasjoner uten "innblanding" for at man skulle kalle seg etnisk norsk, må være noe av det dummeste jeg har hørt.

Jeg tror jeg kan, uten å kunne føre noe bevis for det, tørre å vedde på at 95% av norges befolkning har ett eller annet utenlandsk i seg fra de siste 10 generasjoner...

 

Selv har jeg, innenfor de siste 10 generasjoner rett bakover fra meg, en god porsjon same, endel finsk, en landsforvist svensk kriminell (sannsynligvis morder), og etter all sannsynlighet noe europeisk adel. Ei skikkelig suppe altså.

Allikevel er både jeg, mine foreldre, mine besteforeldre og mine oldeforeldre uten unntak født og oppvokst i Norge som nordmenn.. Er ikke jeg norsk, så vet ikke jeg..

 

Angående "rasisme og alt det der.." så tror jeg veldig mange av oss nordmenn enda er så dumme, korttenkte og trangsynte at vi enda er livredde for alt som opprinnelig tilhører et annet sted enn innenfor norden eller langs strendene i syden.. Vi generaliserer over evne, er proppfulle av fremmedfrykt og er totalt ignorante overfor alt som er fremmed og annerledes. Det er det glade vanvidd, spør du meg.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Ja, av alle landene jeg noen gang har besøkt i mitt liv, er Norge - landet jeg har vokst opp i - uten tvil det landet med mest fremmedfrykt og de styggeste blikkene mot meg som mørkhudet.

For å være ærlig, så forstår jeg usikkerheten dems.

Om man skal være snill og grei mot en innvandrer er

et vanskelig spørsmål, hvor det virkelig kommer ann på

enkeltpersoner. Det meste vi ser i hverdagen av innvandrere,

er ikke noe pent syn, og kan fort føre til fordommer.

Og jeg må innrømme at jeg blir ganske usikker på

hva som venter meg når en midtøsten-looking fyr slår seg

ned i setet vedsiden av meg på bussen o.l.

Lenke til kommentar

" For meg handler det ikke om du er etnisk nordmann, svensk, dansk, kurder eller amerikaner. Det handler om hvordan du oppfører deg, hva dine verdier er og til en viss grad kultur."

 

Dette er da synet mitt.

 

 

"Jeg ser på meg selv som en nordmann, og alle rundt meg gjør det. Hvorfor noen patrioter her skal fortelle meg noe annet, skjønner jeg ikke."

 

- Hvis du oppfører deg som en "nordmann" så er jeg helt enig. Men veldid mange gjør ikke det, selvom de er "nordmenn"

 

"Angående "rasisme og alt det der.." så tror jeg veldig mange av oss nordmenn enda er så dumme, korttenkte og trangsynte at vi enda er livredde for alt som opprinnelig tilhører et annet sted enn innenfor norden eller langs strendene i syden.. Vi generaliserer over evne, er proppfulle av fremmedfrykt og er totalt ignorante overfor alt som er fremmed og annerledes. Det er det glade vanvidd, spør du meg."

 

- Jeg syntes du overdriver ganske så mye å er ikke enig med deg. Hva syntes du om organisert kriminalitet?

 

@ Theidanator: Jeg trenger noe mer info om deg og din bakrgunn før jeg kan skrive noe seriøst tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...