Gå til innhold

Ta opp fag, regler, førstegangskvote?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Går nå i 1. klasse ved vdg. skole, og står foran et større valg om jeg skal ta realfag eller samfunnsfaglig retning til neste år. Velger jeg ikke realfag blir jeg nok nødt til å ta opp igjen noen fag, da jeg gjerne vil inn på psykologi i Oslo, og snittet mitt kun er rundt 5,2.

 

Det jeg da lurte på er om jeg fortsatt vil bli regnet på førstegangskvoten* (primærkvoten) hvis jeg tar opp igjen slike fag? Jeg hørte også naturfag læreren min nevnte at det var visse regler om at jeg ikke kan ta opp naturfag etter jeg har hatt/ hvis jeg velger fysikk. Stemmer dette?

 

I tillegg til dette lurte jeg på om dere hadde noen tips når det kommer til hvilke fag som er lette, og hvilke fag som er vanskelig å ta opp. (?)

 

Takk for respons :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg da lurte på er om jeg fortsatt vil bli regnet på førstegangskvoten* (primærkvoten) hvis jeg tar opp igjen slike fag?

De nye reglene i kunnskapsløftet gjør det mulig å ta opp igjen fag i løpet av VGS, og likevel få disse fagene som en del av førstegangskvoten. Hvis man derimot tar opp igjen faget, etter å ha vært gjennom VGS, vil de nye karakterene kun gjelde i ordinær-kvoten.

 

Jeg hørte også naturfag læreren min nevnte at det var visse regler om at jeg ikke kan ta opp naturfag etter jeg har hatt/ hvis jeg velger fysikk. Stemmer dette?

Dette har ikke blitt helt bestemt enda, men det kan virke som om denne regelen vil gå bort. I så fall vil det være mulig å ta opp igjen naturfag etter å ha hatt fysikk/kjemi/biologi.

 

I tillegg til dette lurte jeg på om dere hadde noen tips når det kommer til hvilke fag som er lette, og hvilke fag som er vanskelig å ta opp. (?)

Det avhenger blant annet på om du har motivasjon og selvdisiplin nok til å ta fagene som privatist. Helt generelt vil det selvsagt også være lettere å ta opp igjen fag som tilsvarer et lavere nivå, enn det du er på. F.eks. Ta opp igjen Matte R1, etter å ha hatt Matte R2, siden R2 bygger på R1.

Lenke til kommentar

Hovedregel for å ta fag som privatist er så fremt du går på vgs og fullfører innen normal tid (tre år), så får du førstegangsvitnemål.

 

Selv tar jeg VG3 fag nå og jeg går i VG2. Dette er for å få enn åpen timeplan til neste år, slik at jeg kan ta flere fag.

 

Du kan også ta fag ifra reform 94 om du ønsker og få disse kreditert som kunnskapsløftet fag ved å bruke overgangsordningen. Her har du mange muligheter, bruk dem!

 

Har du tid? Er du intresert i fagene du ønsker å lese på? Gjør det!

Det er mange elever som ikke vet om privatistordningen. Du kan feks. velge samfunnsrettet linje i VG2 og ta realfag som privatist. Du trenger ikke realfag for å studere psykologi.

 

Tenk om du gjør det samme so meg :)? Når du da kommer til VG2/VG3 og har tatt fag på forhånd, kan du bare ligge å slappe av og ta noen kjekke fag.

 

Selv gjør jeg det bedre som privatist enn på skolen i mange tilfeller, det er derfor jeg jobber best under hardt press og egeninnsats.

 

Det forutsetter alikevell at du jobber godt før eksamen og leser. Religion og etikk er blant annet et lett fag og er et fellesfag for VG3 elever.

 

Forslag til fag:

 

Nå har oppmeldingsfristen godt ut, men om vi tar utgangspunkt at du søker samfunnsrettet linje VG2.

 

Da velger du feks. følgende programmfag:

 

Sosiologi og sosialantrpologi

Rettslære 1

Markedsføring og ledelse 1

 

Disse fagene kjører du på skolen nå etter sommeren i VG2.

Samtidig melder du deg opp til: Sosialkunnskap, Rettslære 2 og Markedsføring og Ledelse 2 (Kan være et annet fag ettersom du kun trenger to fordypninger)

 

Gjør du det bra, har du fullført hele programmfag område. Da sparer du inn 15 timer i VG3. Mye? Ja. Dette kan du ta deg fri, eller ta flere fag. Jobbe eller hva du måtte ønske.

 

Lykke til :) Spør om det er mer du lurer på :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Spør om det er mer du lurer på :)

 

Først og fremst, takk for supert svar :)

 

"Du kan også ta fag ifra reform 94 om du ønsker og få disse kreditert som kunnskapsløftet fag ved å bruke overgangsordningen. Her har du mange muligheter, bruk dem!" (Sorry, usikker på quoting her.)

 

Hvilke muligheter/ fag kan jeg ta her? Vil det fungere selv for meg som går i 1. klasse nå?

 

Er det mulig å ta fellesfag som privatist? Mener du (med religion og etikk) at jeg skal ta dette faget i 2. klasse? Det er et fellesfag, sant? Er det flere fag som jeg vanligvis har i 3. klasse som det er mulig å ta i 2. klasse?

 

Sosiologi og sosialantrpologi

Rettslære 1

Markedsføring og ledelse 1

 

&

 

Sosialkunnskap (Påbygning av sosiologi&sosialant.?Som rettslære2 etc.?), Rettslære 2 og Markedsføring og Ledelse 2

 

Mener du å ta alle disse fagene som privatist, eller bare de sistenevnte?

 

Som jeg sa har jeg lyst til å studere psykologi (profesjonsstudiet) i Oslo, og dermed må jeg enten ha noen realfagspoeng, eller 6'ere i mange/alle av programfagene...

 

Sånn jeg kanskje har tenkt å velge fag til neste år:

 

Historie&Filosofi

Sosiologi og sosialantropologi

Matematikk (S)

Kjemi

 

Matematikk og kjemi kun for å få realfagspoeng. Vil du si det er bedre (vet ikke om du har noe erfaring med akkurat det) å velge matematikk og kjemi (harde fag), eller å velge lette fag som rettslære og markedsføring og da satse på å få 6 i dem? Jeg må jo få 5 i matematikk og kjemi, samt ha begge i to år, for at det skal være en "bedre" (poengmessig) kombinasjon enn å få 6 i de andre..

 

Huff. Uklart hvorvidt det jeg skriver er spørsmål eller ikke, mange avsnitt osv. Men du får svare så godt du/dere kan :)

 

Takk igjen :D

Lenke til kommentar
Jeg syns biologi er et lettere fag å få god karakter i enn kjemi, biologi er ett rent pugge/være aktiv i timene fag, mens kjemi er en del mer komplisert.. :)

 

Kunne tenke meg det ja. Men (det er et lite men) jeg hater den læreren jeg kommer til å få i biologi, min nåværende naturfag lærer. Derfor er det noe som trekker ekstremt ned..

Lenke til kommentar
"Du kan også ta fag ifra reform 94 om du ønsker og få disse kreditert som kunnskapsløftet fag ved å bruke overgangsordningen. Her har du mange muligheter, bruk dem!" (Sorry, usikker på quoting her.)

 

Denne reglen gjelder ikke for deg, så den trenger du ikke å tenke på.

 

Hvilke muligheter/ fag kan jeg ta her?

 

Du kan egentlig velge de fagene du ønsker, forutsatt at skolen tilbyr fagene dine. Om du skal velge linjen "samfunnsfag og økonomi" så må du velge to samfunnsfag og ett realfag, eller tre samfunnsfag (om jeg ser bort fra språkfagene). Om du velger "realfag", så tror jeg det er slik at du kan velge to realfag og ett samfunnsfag, eller tre realfag (om jeg ser også har bort fra språkfagene).

 

Er det mulig å ta fellesfag som privatist? Mener du (med religion og etikk) at jeg skal ta dette faget i 2. klasse? Det er et fellesfag, sant? Er det flere fag som jeg vanligvis har i 3. klasse som det er mulig å ta i 2. klasse?

 

Slik som jeg vet, så er det slik at du nærmest kan ta de fagene du selv måtte ønske innenfor en treårsrammetid, som studiespesialiserende vgs. er på. Men eksamene må være offentlig godkjente. Dermed så kan du bortimot ta de fagene du ønsker, bare de gir deg generell/spesiell studiekompetanse, i løpet av de tre årene, når og hvordan du selv måtte ønske det.

 

Ja, religion er et fag som kommer i 3. klasse, og det er et fellesfag. Et fag du har sammen med din primærklasse.

 

Som jeg sa har jeg lyst til å studere psykologi (profesjonsstudiet) i Oslo, og dermed må jeg enten ha noen realfagspoeng, eller 6'ere i mange/alle av programfagene...

 

Ja, du trenger gode karakterer da, for å komme inn på UiO og profesjonsstudiet i vårterminen så må du nok ha en poengsum på omtrentlige 53 eller 54, dette fordi at fordypningspoengene og noe realfagspoeng forsvinner, og dermed vil poengkravene synke noe.

 

Matematikk og kjemi kun for å få realfagspoeng.

 

Ja, om du klarer å få gode karakterer i disse fagene, smat at du vil få realfagspoeng, vil være bra for deg.

Du snakker om at du er usikker på om du da skal velge realfag eller samfunnsfag, med hensyn til hva du kan få mest poeng for. Det er vel strengt tatt veldig vanskelig for oss å svare på, fordi vi kan ikke finne ut dine froutsettninger får hvilke fag du vil få brai eller hvilke fag du vil slite i. Selv går jeg 3. året på studiespesialiserende linje på vgs nå, og har selv lyst til å studere muligens psykologi på UiO (profesjonsstudiet), og jeg har valgt kombinasjonen "samfunnsfag og økonomi", hvor jeg har to samfunnsfag og ett realfag (biologi), dette fungerer bra for meg, så muligens det hadde fungert for deg. (men jeg råder deg til å holde deg unna markedsføring og ledelse 2, dette er et mursteinsfag som er utrolig tungt).

 

Håper dette hjelper deg!

Lenke til kommentar
Spør om det er mer du lurer på :)

 

Først og fremst, takk for supert svar :)

 

"Du kan også ta fag ifra reform 94 om du ønsker og få disse kreditert som kunnskapsløftet fag ved å bruke overgangsordningen. Her har du mange muligheter, bruk dem!" (Sorry, usikker på quoting her.)

 

Hvilke muligheter/ fag kan jeg ta her? Vil det fungere selv for meg som går i 1. klasse nå?

 

Er det mulig å ta fellesfag som privatist? Mener du (med religion og etikk) at jeg skal ta dette faget i 2. klasse? Det er et fellesfag, sant? Er det flere fag som jeg vanligvis har i 3. klasse som det er mulig å ta i 2. klasse?

 

Sosiologi og sosialantrpologi

Rettslære 1

Markedsføring og ledelse 1

 

&

 

Sosialkunnskap (Påbygning av sosiologi&sosialant.?Som rettslære2 etc.?), Rettslære 2 og Markedsføring og Ledelse 2

 

Mener du å ta alle disse fagene som privatist, eller bare de sistenevnte?

 

Som jeg sa har jeg lyst til å studere psykologi (profesjonsstudiet) i Oslo, og dermed må jeg enten ha noen realfagspoeng, eller 6'ere i mange/alle av programfagene...

 

Sånn jeg kanskje har tenkt å velge fag til neste år:

 

Historie&Filosofi

Sosiologi og sosialantropologi

Matematikk (S)

Kjemi

 

Matematikk og kjemi kun for å få realfagspoeng. Vil du si det er bedre (vet ikke om du har noe erfaring med akkurat det) å velge matematikk og kjemi (harde fag), eller å velge lette fag som rettslære og markedsføring og da satse på å få 6 i dem? Jeg må jo få 5 i matematikk og kjemi, samt ha begge i to år, for at det skal være en "bedre" (poengmessig) kombinasjon enn å få 6 i de andre..

 

Huff. Uklart hvorvidt det jeg skriver er spørsmål eller ikke, mange avsnitt osv. Men du får svare så godt du/dere kan :)

 

Takk igjen :D

 

Hvordan du tar fagene dine er opp til deg. Jeg bare anbefaller å ta noen du liker godt som privatist for å spare inn tid.

 

Det som overnevnte sier om at ikke overgangsregelen gjelder deg er tull!

Her kan du lese om udir sin overgangsordning fra reform 94 til kunnskapsløftet og visaversa

 

Jeg har selv fått bekreftet fra rektor og andre i skolesystemet, at dersom man har tatt fag i reform 94 (som elev eller privatist) så kan man få dette kreditert som kunnskapsløftet fag så lenge man skal ha vitnemål i kunnskapsløftet eller visaversa om det er reform 94.

 

Grunnen til at det finnes en slik ordning er at mange elever og privatister vill havne i en situasjon der det har en blanding, der man både har reform 94 og kunnskapsløftet fag.

Det er ikke lov. For deg vill det selvfølgelig være kunnskapsløftet som er aktuelt.

 

Når det gjelder fagvalg, må du bare velge det du vill. Bare husk å ha to fordypninger (en fordypnig er et fag som bygger på et annet) Feks rettslære 1 og rettslære 2.

 

Regel om elevstatus:

 

Hovedregel for privatister er at du ikke skal ha elevstatus i det faget du tar eksamen i. Det vill si at du feks. ikke kan ta engelsk nå, siden du har det i VG1 og har elevstatus.

Om du vill forbedre karakteren etter du er ferdig med faget, så er det fullt mulig.

Du kan feks. ta religion og etikk nå for du har på nåværende tidspunkt ikke elevstaus.

Lenke til kommentar
Det som overnevnte sier om at ikke overgangsregelen gjelder deg er tull!

Her kan du lese om udir sin overgangsordning fra reform 94 til kunnskapsløftet og visaversa

 

Tull???????? For meg ser det ut til at det finnes to forskjellige overgangsordninger.

Overgangsordning

 

"For søkere med avsluttet videregående opplæring i Reform 94 har Kunnskapsdepartementet i Rundskriv F-17-07 av 18.10.07 fastsatt en overgangsregel: Søkere med avsluttet videregående opplæring i Reform 94 som har fått et vitnemål som kvalifiserer for opptak i primærvitnemålskvoten, skal ha muligheter for å konkurrere i kvote for førstegangsvitnemål også når de har opparbeidet realfagspoeng og/eller tatt tilleggsfag for å kvalifisere seg til bestemte studier høsten 2009 eller senere. Realfagspoeng vil bli tildelt etter de fastsatte bestemmelsene i § 7-8 i den nye opptaksforskriften. Dette gjelder så lenge søkeren ikke fyller mer enn 21 år i opptaksåret. http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-20070131-0173.html"

 

Sjekk her

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforsto meg. Det jeg ville fremheve var at man kan ta reform 94 fag og få disse kreditert som kunnskapsløftet om man ønsker det.

 

Det har vertfall min rektor sakt og det stoler jeg fullt og helt på. Da det bare er å endre fagkoden om til kunnskapsløftet for å få dette godkjent. Det er du vel enig i?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Jeg tror du misforsto meg. Det jeg ville fremheve var at man kunne ta reform 94 fag og få disse kreditert som kunnskapsløftet om man ønsket det.

 

Det jeg prøvde å si var at man kan ta reform 94 fag nå og få disse kreditert som kunnskapsløftet i etterkant. Det har vertfall min rektor sakt og det stoler jeg fullt og helt på. Da det bare er å endre fagkoden om til kunnskapsløftet for å få dette godkjent. Det er du vel enig i?

 

Jepp, da kommer vi til enighet.

Lenke til kommentar
Ja, om du klarer å få gode karakterer i disse fagene, smat at du vil få realfagspoeng, vil være bra for deg.

Du snakker om at du er usikker på om du da skal velge realfag eller samfunnsfag, med hensyn til hva du kan få mest poeng for. Det er vel strengt tatt veldig vanskelig for oss å svare på, fordi vi kan ikke finne ut dine froutsettninger får hvilke fag du vil få brai eller hvilke fag du vil slite i.

Tysklæreren min gjorde meg oppmerksom på det faktisk er vanskelig å ikke tjene på å få realfagspoeng, selv om du får dårligere karakter i realfaget.

 

F.eks: La oss si at du går ut med 25 karakterer på vitnemålet, alle 25 karakterene var 5'ere. Da får du (25*5)/25= 5,0 i snitt. Siden du ikke valgte realfag får du ikke realfagspoeng. Konkurransepoeng = 50

 

La oss nå si at du går ut med 25 karakterer på vitnemålet, 24 av de var 5'ere, men den siste var en 3'er. Faget du fikk 3 i var realfag. Da får du ((24*5)+3)/25) = 4,92 i snitt. Konkurransepoeng = 49,2 + 0,5 = 49,7

 

Hmm... Ved nærmere ettertanke ble dette bare bullshit :whistle:

 

Moralen er: Velg fag du får 5 eller 6 i.

Lenke til kommentar

Interessant tråd dette her.

 

Har lett litt på udir.no, men finner ikke helt svaret på det jeg lurer på.

Dersom man f.eks. velger å gå opp i Religion i læreplan R94 mens man går på Vg2 (Kunnskapsløftet), så har man jo egentlig den religionen man trenger for å tilfredsstille kravene til videregående opplæring ved at privatistkarakteren kan skrives om til Kunnskapsløftets fagkode.

 

Men hvis man ikke sier noe om denne privatistkarakteren i Vg3 og følger opplæring i Religion og etikk som normalt dette året og får en standpunktkarakter i faget (blir ikke trukket ut til eksamen). Og heller kommer med beviset på at man har fullført faget i R94 når vitnemålet for videregående skal skrives på slutten av året, kan man da la privatistkarakteren utgjøre religionskravet ene og alene?

 

Håper noen skjønner problemstillingen og har et fornuftig svar/kan vise til noen kilder som forklarer litt rundt dette. Saken er altså at man har bestått samme fag i både R94 og Kunnskapsløftet (egentlig 2 x Kunnskapsløftet når R94-faget konverteres over), kan man da velge å la den beste karakteren stå på vitnemålet (og da altså et førstegangsvitnemål)?

 

Alle innspill er gode innspill! :)

Endret av nesjon
Lenke til kommentar
Interessant tråd dette her.

 

Har lett litt på udir.no, men finner ikke helt svaret på det jeg lurer på.

Dersom man f.eks. velger å gå opp i Religion i læreplan R94 mens man går på Vg2 (Kunnskapsløftet), så har man jo egentlig den religionen man trenger for å tilfredsstille kravene til videregående opplæring ved at privatistkarakteren kan skrives om til Kunnskapsløftets fagkode.

 

Men hvis man ikke sier noe om denne privatistkarakteren i Vg3 og følger opplæring i Religion og etikk som normalt dette året og får en standpunktkarakter i faget (blir ikke trukket ut til eksamen). Og heller kommer med beviset på at man har fullført faget i R94 når vitnemålet for videregående skal skrives på slutten av året, kan man da la privatistkarakteren utgjøre religionskravet ene og alene?

 

Håper noen skjønner problemstillingen og har et fornuftig svar/kan vise til noen kilder som forklarer litt rundt dette. Saken er altså at man har bestått samme fag i både R94 og Kunnskapsløftet (egentlig 2 x Kunnskapsløftet når R94-faget konverteres over), kan man da velge å la den beste karakteren stå på vitnemålet (og da altså et førstegangsvitnemål)?

 

Alle innspill er gode innspill! :)

 

Dette vill gå. Hvorfor ikke heller satse på å få den femmeren eller sekseren som pivatist også være ferdig med det? Ikke noe vits i å jobbe dobbelt opp.

 

Nå kan du gå opp i religion i kunnskapsløftet, ettersom VG3 elever skal opp der til sommeren. Så privatistweb har oppe for det nå. (Du MÅ vente til høsten om du ikke allerede har meldt deg opp). Om ikke eksamenskontoret har lagt til faget, varsler du dem slik at det legger det til.

 

Vill anbefale deg å gå opp i kunnskapsløftet nå som du har muligheten til det. Det gjør ikke noe om du velger kunnskapsløftet for du går i VG2? og har heller ikke elevstatus i faget. Om du allerede ikke har meldt deg opp, så er det for sent som sakt. Å da må du ta en avgjørelse om du vill være elev eller privatist.

 

Det finnes en regel om at du ikke har lov til å ha eksamen i fag du har elevstatus i og den regelen må du overholde.

 

Å til det siste du spørte om, ja du kan velge vilken karkater du vill beholde om du har to karaktere, en standpunkt og en privatist.

 

Personlig hadde jeg satset på å vært privatist i det faget. Du lærer mye av å lese selv og det er ikke noe vanskelig. Mye er diskusjon og om du får til en god faglig samtale med sensor (som du klarer om du har lest godt) så har du gjort det bra. :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg er i militæret for øyeblikket, og dimiterer juli 09.

Fra høsten 09 har jeg lyst til å ta opp følgende fag, men vil gjerne vite om det er "mulig" med tanke på regler++:

2MX, 3MX, 3FY, ØKONOMI (fra 1.klasse), 2KJ, 3KJ, GEOGRAFI (2.klassefag)

 

så lurte jeg på en ting til. Jeg fikk 4 i 3FY standpunkt, og 3 på eksamen. altså 3,5. blir disse

to tilsammen byttet ut med én karakter som jeg evt tar opp som privatist?

 

Hadde vært strålende om noen kunne hjulpet meg - helst en som har god peiling ;)

Lenke til kommentar
Da har jeg gjort valget folks. Det ble følgende fag:

 

Kjemi1&2

Fysikk1

R-matte1&2 (usikker på om jeg gidder 2)

Biologi1&2 som privatist

 

Igjen. Noen som har tatt biologi som privatist før og vet åssen det er med forsøk osv.?

 

Oppmeldingsfristen har gått ut for en måned siden. Eller meldte du deg opp lenge før du skrev det innlegge?

Lenke til kommentar
Da har jeg gjort valget folks. Det ble følgende fag:

 

Kjemi1&2

Fysikk1

R-matte1&2 (usikker på om jeg gidder 2)

Biologi1&2 som privatist

 

Igjen. Noen som har tatt biologi som privatist før og vet åssen det er med forsøk osv.?

 

Oppmeldingsfristen har gått ut for en måned siden. Eller meldte du deg opp lenge før du skrev det innlegge?

 

Privatistfristen varierer fra fylke til fylke, og Hedmark var fylket med den seneste fristen denne gangen, 15. februar.

Lenke til kommentar
Da har jeg gjort valget folks. Det ble følgende fag:

 

Kjemi1&2

Fysikk1

R-matte1&2 (usikker på om jeg gidder 2)

Biologi1&2 som privatist

 

Igjen. Noen som har tatt biologi som privatist før og vet åssen det er med forsøk osv.?

 

Oppmeldingsfristen har gått ut for en måned siden. Eller meldte du deg opp lenge før du skrev det innlegge?

 

Nå går jeg i 1. klasse, så jeg skal ta bio som priv. først i 2. klasse.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare få standpunkt karakter på skolen?

Om du vill spare inn tid og bruke det på andre ting eller ta andre fag i VG3. Da ville jeg for eksempel tatt:

 

KJ1, FY1, BI1 og R1 på skolen i VG2. Så tar du KJ2, FY2, BI2 og R2 som Privatist til jul eller sommer. Da får du fullført alle programmfagene før du har begynt i VG3.

 

Husk at alt henger på eksamen. Klarer du ikke å nå den karakteren du har bestemt deg for og bli misfornøyd. Må du følge undervisningen som de andre.

 

Selvfølgelig kan du droppe ut om du har bestått (fått karakteren to eller høyere) men en toer er ikke noe å drasse på.

 

Gjør selv det samme men jeg går på samfunnsfag og ikke realfag. Har vel totalt brukt 3800 kroner på eksamensoppmeldinger denne våren. Men det er verd det, når jeg kommer i mål. Jeg ser på det som en investering for fremtiden.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...