Gå til innhold

Ta opp fag, regler, førstegangskvote?


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke bare få standpunkt karakter på skolen?

Om du vill spare inn tid og bruke det på andre ting eller ta andre fag i VG3. Da ville jeg for eksempel tatt:

 

KJ1, FY1, BI1 og R1 på skolen i VG2. Så tar du KJ2, FY2, BI2 og R2 som Privatist til jul eller sommer. Da får du fullført alle programmfagene før du har begynt i VG3.

 

Husk at alt henger på eksamen. Klarer du ikke å nå den karakteren du har bestemt deg for og bli misfornøyd. Må du følge undervisningen som de andre.

 

Selvfølgelig kan du droppe ut om du har bestått (fått karakteren to eller høyere) men en toer er ikke noe å drasse på.

 

Gjør selv det samme men jeg går på samfunnsfag og ikke realfag. Har vel totalt brukt 3800 kroner på eksamensoppmeldinger denne våren. Men det er verd det, når jeg kommer i mål. Jeg ser på det som en investering for fremtiden.

 

Hm. Jeg skal ikke ta FY2 forresten. Og disse fagene trenger jeg 5 eller 6 i, og fysikk, kjemi og R matte tror jeg det er enklere å følge med i timen istedenfor å ta det som privatist, tror du ikke det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Hei!

Tar opp igjen denne tråden, jeg.

Lurer på en del ting.. Kanskje det er noen her som kan svare meg.

Hvordan er det hvis man har fullført vg3, men vil ta opp noen fag for å komme inn på univ/h.skole? Kan man da være elev på en vgs skole neste år, i bare noen fag? evt. hvor søker man for å få plass, hvis man trenger å søke?

Lenke til kommentar
Du har krav på 4 år på vgs, så jeg går ut ifra at du kan gå på vgs og ta opp noen fag.

Kjenner en som har gjort det.

 

Ring skolen du vil gå på og hør med de, det vil være det letteste :D

 

Jeg trodde man hadde krav på tre år? Men ett ekstra om man hoppet av?

Så fremt du har fullført, ser jeg ikke grunnlag for at du kan få elevstatus. Men noen er gjerne "snille" med deg å la deg gå?

 

Det jeg derimot tror. Er at du kan få status som hospitant. Dvs at du følger undervisning men får ikke standpunktkarakter. Denne må du skaffe selv igjennom privatisteksamen som om du tar det som nytt fag eller forbedring.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...