Gå til innhold

hva kreves for å bli en politiker?


ole_marius

Anbefalte innlegg

går nå andreåret på vgs og har muligens tenkt å bli stortingspolitiker, men hva er kravet?

av samfunnrelaverte fag har jeg historie og filosofi, sosiologi og sosialantropologi og skal til neste år ta politikk og menneskerettigheter som mine fag.

 

skal også under førstegangstjenesten ta å studere jus, men er dette noe å legge en politiskutdannelse på?

men regner med at jeg må starte i det små å bli politiker i min egen kommune først så mitt andre spørsmål er, hva tjener en lokalpolitiker og hva tjener en stortingspolitiker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må kunne juge så folk trur deg, rævslikke uten grimase og prate på en slik måte at du selvom du står i timesvis og prates, har du egentlig ikke sagt noen ting.

 

Men seriøst: å komme seg inn i politikken er ikke værre enn å bli aktiv i en ungdomspolitisk organisasjon på hjemstedet ditt; f.eks unge høyre. Jobb deg oppover derfra.

 

Tja, vår tidligere ordfører her jeg kommer fra tjente i 2007 kroner 534.990,-. Kristin Halvorsen tjente ca kroner 800.000,- i 2007.

Lenke til kommentar

Kan alltids være lurt å gå statsvitenskap eller noe juridisk eller noe på universitetet om du vil høyt opp i gradene, men ellers er det nok som nevnt lurt å gå veien opp gjennom ungdomspartiene. Få deg masse verv og ansvar så går du opp etterhvert:) Skader vel ikke å bli likt av folk i nærmiljøet heller:)

Lenke til kommentar
Blir nok ikke statsminister i morgen, men alt avhenger vel av hva du får til i årene fremover :)

 

vel... er ikke akkurat det som stør øverst på listen min :)

vil heller ha en politisk posisjon der jeg kan få etablert et organ som kan få startet en jernbanelinje fra Fauske til blant annet Narvik. og fått gjort slik at 30% av det staten tar for drivstoff gå til landsbaserte prosjekter

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Unnskyld, men du skal studere jus i militæret?

 

 

dette er grunnen til at jeg skal studere jus under førstegangstjenesten

 

Studiepoeng: Starter du førstegangstjeneste fra januar 2008 kan du få tilbud om å delta på tre ulike studier: jus og militærmakt, etikk og militærmakt samt kropp, bevegelse og energi. Emnene gir 5 studiepoeng hver. Forutsetningen er at du har generell studiekompetanse.

 

5 ekstra studiepoeng kan komme til nytte om jeg skulle ombestemme meg

 

ser også først nå at det er jus og militærmakt, men regner med at det er en spesiell gren innen jus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...