Gå til innhold

Har du blitt tutet på i trafikken?


Hel-H

Anbefalte innlegg

ble tuta på en gang jeg øvelseskjørte. Klarte å kvele motoren i en oppoverbakke, og trilla bittelitt bak når jeg skulle starte. Fyren bak meg ligger KLINT oppi meg, og ligger dermed på hornet. Tror han det hjelper på kjøreegenskapene mine? L-en bakpå bilen burde da fått han til å forstå at han ikke trenger å ligge en halvmeter bak meg. En heller ukoselig opplevelse, men det gikk bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ble tuta på en gang jeg øvelseskjørte. Klarte å kvele motoren i en oppoverbakke, og trilla bittelitt bak når jeg skulle starte. Fyren bak meg ligger KLINT oppi meg, og ligger dermed på hornet. Tror han det hjelper på kjøreegenskapene mine? L-en bakpå bilen burde da fått han til å forstå at han ikke trenger å ligge en halvmeter bak meg. En heller ukoselig opplevelse, men det gikk bra.

 

Da skulle du jaggu bare trilla rett inn i ham. Det er så mange som ikke respekterer at sjåføren foran øvelseskjører, og har litt andre behov i trafikken enn de som har hatt lappen i ti år. Forresten har jeg utarbeidet meg en grei måte å håndtere sånne bakkestarter i lyskryss. Når jeg ser det er rødt idet jeg kommer, kjører jeg bare supersakte framover mot krysset, så sakte at den bak til slutt tror at jeg har stoppet, men det har jeg ikke. Så når den bak selv stopper, kan jeg bare trille noen meter til, og simsalabim, så slipper jeg å ha en igle i rompa. Med mindre han eller hun gidder å henge seg på igjen, da. Men det er ytterst sjelden...stort sett bare taxiene i Oslo.

Lenke til kommentar

Når det gjelder tuting kan jeg bare huske én episode hvor jeg har blitt tutet på, og det var i en rundkjøring hvor jeg kjørte uti med god klaring foran nestemann som kom fra venstre. Men jeg måtte stoppe før jeg kom ut, fordi en fotgjenger skulle krysse veien (på lovlig vis), og da kan jeg love at gubben bak ble sinna, haha. For en tulling, han hadde jo måtte stoppe uansett.

 

Men jeg aner virkelig ikke hvor mange ganger jeg har tutet selv. Minst en gang i uka siden jeg fikk lappen for fem år siden. You do the math.

Lenke til kommentar

Haha.. sist jeg ble tuta på så var det fordi jeg beregnet meg inn i en rundkjøring fra stillestående mens en bil kom innover fra venstre i 50 sikkert. Resultatet var selvsagt at jeg kom meg såvidt inn i rundkjøringen, mens tullingen fra venstre som kjørte så mye fortere enn meg tok meg igjen med en gang.. Jeg mener helt klart at jeg klarte å komme meg inn først sidne jeg kjørte inn i luka som oppsto på siden av en bil som var på vei ut på neste utkjøring..

 

Forrige gang før der var da jeg sto i et lyskryss hvor halvparten av lysene var ute av drift (ett av to) og det siste ble blokkert for meg av en annleggsmaskin eller noe. Jeg måtte bare vente til jeg helt klart kunne vite at det var grønt siden jeg ikke hadde noen mulighet for å se lyset... og det ble da jeg fikk et tut bakfra.

Lenke til kommentar

Iløpet av mopedtiden min tutet jeg nesten aldri på folk, men det var et par ganger noen prøvde å renne meg av veien etc, og jeg stod da på hornet; og i noen tilfeller har fingeren sprettet opp i frustrasjon av hensynsløse taxi/bil/trailer-førere.

 

Har blitt tutet på uendelig mange ganger pga jeg lagde kø etc (merk, 45 km/t regelen).

Lenke til kommentar
ble tuta på en gang jeg øvelseskjørte. Klarte å kvele motoren i en oppoverbakke, og trilla bittelitt bak når jeg skulle starte. Fyren bak meg ligger KLINT oppi meg, og ligger dermed på hornet. Tror han det hjelper på kjøreegenskapene mine? L-en bakpå bilen burde da fått han til å forstå at han ikke trenger å ligge en halvmeter bak meg. En heller ukoselig opplevelse, men det gikk bra.

 

Da skulle du jaggu bare trilla rett inn i ham. Det er så mange som ikke respekterer at sjåføren foran øvelseskjører, og har litt andre behov i trafikken enn de som har hatt lappen i ti år. [...]

Det skulle han da alldeles ikke gjort. En person som øvelseskjører har andre behov i trafikken enn en som har lappen, er enig i det. Men det gir ham ikke rett til å kjøre/rulle på noen av den grunn.

 

Når det gjelder øvelseskjøring generelt mener jeg at man ikke skal bevege seg ut i "avansert" trafikk, som f.eks. kryss og lignende, før man er helt trygg på det tekniske ved bilkjøring. Med andre ord, man bør være i stand til å gjennomføre start, stopp, bakkestart, osv, slik at man ikke er til hinder for andre trafikanter. Det betyr IKKE at man ikke skal gi en som øvelseskjører litt ekstra plass, for det har han/hun nok stort behov for.

Lenke til kommentar

Har blitt tutet på av småting som regel, men jeg er veldig tilbakeholden på tutinga selv. I de få tilfellene jeg har blitt tuta på var hvis jeg brukte et nanosekund etter at lyset ble grønt før jeg begynte å kjøre.

 

I de fleste tilfeller jeg har vært utrolig nær kollisjon i byen har jeg aldri tuta, bare banna og brøla høyt i bilen. Føler ikke helt for å bruke den, har enda ikke brukt den faktisk, selv om jeg ved flere anledninger har kunnet bruke den og vel så det.

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt bilen min i snart ett år så har jeg aldri brukt tuten. Er ikke sikker på hvilken lyd den lager en gang.

 

Har blitt tutet på ett par ganger i min snart 5 år karriere, ingenting alvorlig.

 

Har også blitt tutet på noen ganger som fotgjenger. Folk bruker jo tuten til alt for tiden.

 

BÆRT!

Lenke til kommentar

Har blitt tuta på to ganger, hvor jeg den ene gangen tok det til meg fordi jeg visste jeg kjørte litt dumt (la meg ikke godt nok til høyre da jeg kjørte ut i rundkjøringa, skulle rett frem, og fikk en bil bak meg på venstresida som skulle videre til venstre og som da ikke fikk nok plass). Den legger jeg meg fullstendig flat for, synes feilplassering i rundkjøringer er så tergendes og så gjør jeg det selv...

 

Den andre gangen derimot gadd jeg nesten ikke å bry meg om en gang, stod i et lyskryss med mye kryssende trafikk, så det lyser ikke grønt så altfor lenge. Stod i en litt lang rekke med biler, var nestsiste bil bak, og da jeg nærmet meg krysset ble det gult og jeg stoppet. Kjørte såpass sakte at jeg var nødt til å stoppe. Da tuta bilen bak, noe jeg absolutt ikke skjønner meg på. Enten så må han ha ment at jeg skulle kjørt ut i krysset da det ble rødt, noe som ikke ville hjulpet han det minste, siden han hadde fått rødt og ville stått på samme sted uansett, ellers så måtte han ha ment at jeg bråstoppet, noe jeg heller ikke gjorde. Akkurat den tutinga tar jeg ikke spesielt til meg fordi jeg kjører ikke på gult hvis jeg har mulighet til å stoppe. Da får hissige sjåfører bak meg heller finne seg i å vente et halvt minutt til.

 

Selv har jeg aldri brukt tuten, selv om det har vært ganger hvor jeg definitivt skulle brukt den.

Lenke til kommentar

Har kun blitt tutet på 1 gang tror jeg. det vart når jeg skulle kjøre scooteren til nærmeste kjøpesenter da en tulling skulle kjøre forbi meg før en sving, så kom det selfølgelig en bil fra motsatt kjørefelt i 80km/t. Så i stede for å bremse og svinge inn bak meg så fant han ut at han ville kjøre meg ut i fortauet:P 2 Laaaaange tut etter og 4 knyttnever i sidedøren etter så bremset han og kjørte inn bak meg...

Endret av sharkbite
Lenke til kommentar
Nei, man bør ikke rase ut på storbykjøring etter to kjøretimer, men så gikk det jo bra også.

 

Og nei, han hadde ikke behøvd å trille inn i bilen bak, men det hadde sannelig vært en fin lærepenge. Poenget er at folk må lære seg å vise hensyn i trafikken.

Det gikk bra denne gangen. Jeg vet at jeg hadde blitt forbanna og krevd hver krone i erstatning dersom en idiot ikke hadde klart å behandle clutchpedalen pent nok til å ikke rulle på meg.

 

Jeg er helt enig med deg i at folk må lære seg å vise hensyn i trafikken, men dette er i min mening IKKE en god måte å gi noen en lærepenge. Det er tvert imot den uerfarne sjåføren som selv får en lærepenge, og forhåpentligvis venter til han/hun kan behandle bilen skikkelig før han/hun beveger seg ut i avansert trafikk igjen.

Lenke til kommentar
Det gikk bra denne gangen. Jeg vet at jeg hadde blitt forbanna og krevd hver krone i erstatning dersom en idiot ikke hadde klart å behandle clutchpedalen pent nok til å ikke rulle på meg.

 

Jeg er helt enig med deg i at folk må lære seg å vise hensyn i trafikken, men dette er i min mening IKKE en god måte å gi noen en lærepenge. Det er tvert imot den uerfarne sjåføren som selv får en lærepenge, og forhåpentligvis venter til han/hun kan behandle bilen skikkelig før han/hun beveger seg ut i avansert trafikk igjen.

 

Altså, det handler ikke bare om uerfarne sjåfører. Jeg takler bykjøring helt supert, jeg, men jeg synes det er ubehagelig å ha en eller annen skroting helt oppi bakskjermen likevel. Selvsagt skal man ikke kaste seg ut i de mest krevende trafikksituasjonene før man er trygg på egne kjøreferdigheter, men man bør også kunne kreve såpass respekt og hensyn fra andre sjåfører at de gir deg nok rom i trafikken. Og med nok rom, mener jeg ikke nødvendigvis fem meter i et lyskryss, men i det minste rom til å feile. Det kan jo glippe bakover for hvem som helst, og da gjør man både seg selv og den foran en tjeneste ved å lage en preventiv luke framover.

Lenke til kommentar

Mange ganger. Tuting er synonymt med dobbeltmoral. Hvis man opplever å bli tutet på tenker man "jajajajaja, slapp av, det er ikke verdens undergang", men når man blir så irritert at man tuter (dette skjer med hyppigere frekvens enn førstnevnte) tenker man: "Jævla idiot, lær deg reglene før du setter liv på spill!!!"

 

Nå skjer det kun en sjelden gang at noen tuter på meg fordi jeg bryter reglene. Jeg skisserer to scenario hvor jeg relativt "ofte" blir tutet på:

 

1) Jeg er for vennlig. Hvis jeg har forkjørsrett og folk sliter med å komme seg ut fra et sted og har ventet lenge, sakker jeg som regel ned farten hvis jeg ser at kysten er klar (enten de skal krysse mitt felt eller inn foran meg) og blinker. Dette er det en del som ikke respekterer og blir irritert fordi jeg ikke overholder forkjørsretten.

 

2) Jeg legger ved et paint-bilde. Folk som kjører i kollektivfelt når det er kø, og når de har sneket seg forbi hele køen nesten krever å få komme inn foran deg. De blinker og nærmest presser seg inn. Dette hater jeg. Der har jeg stått og ventet i fem minutter og vært en ordentlig person og respektert køen, så skal folk bare forvente å komme inn i mitt felt. Det godtar jeg ikke, jeg er så streng på det at jeg er villig til å ta det så langt at jeg NESTEN krasjer med bilen. Bilen skal foreta et feltskifte og har vikeplikt, og har i tillegg brutt reglene ved å kjøre i et kollektivfelt. Dette mottar jeg med mye tuting, men de får en god dose tuting tilbake og vokabulære ukvemsord. Dette opplever jeg veldig ofte siden jeg veldig ofte kjører et sted med kollektivfelt.

 

Det skal mye til for at jeg gir plassen fra meg i et slikt tilfelle. Jeg har null sympati. Jeg lurer på om de samme sjåførene hadde blitt en smule forundret om jeg bare hadde skippet køen for eksempel på deres dagligvarebutikk. Da hadde nok jeg fått noen ukvemsord tilbake. Likestilt tilfelle. Man respekterer køen.

 

Muligens at punkt nummer to burde vært postet i tråden om ting som gjør deg irritert i trafikken, men jeg opplever en del misfornøyde sjåfører på grunn av dette, og poster det her istedet.

post-94440-1234204328_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Angående diskusjonen om bakkestart: Vil legge til at det finnes varierende grad av oppoverbakker. Jeg tipper jeg kjører en av bergens bratteste oppoverbakker et par ganger i uken, og første gangen jeg kjørte der holdt jeg altfor høyt gir og kvelte bilen. Jeg startet med brekket såklart, men hvis jeg skulle startet med clutch der er jeg sikker på at jeg hadde trillet en meter eller ti..

 

Jeg har alltid respekt for at en person kan være dårlig i bakkestart, men det blir ALDRI gjengjeldt (Jeg ser på meg selv som ganske kyndig i bakkestart, men det er likevel greit å gi litt slingringsmonn). En meter er det som skal til, så slipper dere stress, irritasjon og forsikringsutbetaling for noe så unødvendig. Det er såklart ikke du som mister bonus men såpass nestekjærlighet må man ha.

Lenke til kommentar
Det gikk bra denne gangen. Jeg vet at jeg hadde blitt forbanna og krevd hver krone i erstatning dersom en idiot ikke hadde klart å behandle clutchpedalen pent nok til å ikke rulle på meg.

 

Jeg er helt enig med deg i at folk må lære seg å vise hensyn i trafikken, men dette er i min mening IKKE en god måte å gi noen en lærepenge. Det er tvert imot den uerfarne sjåføren som selv får en lærepenge, og forhåpentligvis venter til han/hun kan behandle bilen skikkelig før han/hun beveger seg ut i avansert trafikk igjen.

 

Altså, det handler ikke bare om uerfarne sjåfører. Jeg takler bykjøring helt supert, jeg, men jeg synes det er ubehagelig å ha en eller annen skroting helt oppi bakskjermen likevel. Selvsagt skal man ikke kaste seg ut i de mest krevende trafikksituasjonene før man er trygg på egne kjøreferdigheter, men man bør også kunne kreve såpass respekt og hensyn fra andre sjåfører at de gir deg nok rom i trafikken. Og med nok rom, mener jeg ikke nødvendigvis fem meter i et lyskryss, men i det minste rom til å feile. Det kan jo glippe bakover for hvem som helst, og da gjør man både seg selv og den foran en tjeneste ved å lage en preventiv luke framover.

Jeg tror ikke vi er så uenige jeg. Som sagt, jeg er helt enig med at mange må lære seg å vise hensyn i trafikken. Og jeg mener ikke på noen måte at man skal tvinge seg helt opp i ræva på den foran, snarere tvert imot.

 

Det jeg reagerte på ved dine innlegg var påstandene om å gi noen en lærepenge ved å rulle bakover på dem. Dette blir helt feil, og slår som jeg bemerket kun ut negativt for den som ruller bakover. Jeg reagerte også på legitimeringen av at virkelig uerfarne sjåfører skulle ta fatt på avansert trafikk. Dette ser jeg i etterkant at du egentlig ikke mente. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...