Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har eit kjemispørsmål som kanskje nokon kan hjelpe meg med! I somme oppgåver spør dei kva slags farge visse salter får i løysingar. f.eks. spør dei kva slags farge cr3+ og Cr2O7-2 får i løysingar. høri finn du slikt? i formelheftet er det ei side som viser løyselegheten av salter og fargen dei får, men finn ikkje cr3+ der. + at det skjemaet berre viser løyseleghet og farge saman med andre ion (anion og kation) - f.eks. dannar Ag+ og CrO4-2 uløyseleg raudt bunnfall...

Skjønnar ikkje heilt kvar eg skal finne ut av detta.

Er forresten ifm. fellingstitreringar eg fekk dessa spørsmåla.

Lenke til kommentar

Har eit kjemispørsmål som kanskje nokon kan hjelpe meg med! I somme oppgåver spør dei kva slags farge visse salter får i løysingar. f.eks. spør dei kva slags farge cr3+ og Cr2O7-2 får i løysingar. høri finn du slikt? i formelheftet er det ei side som viser løyselegheten av salter og fargen dei får, men finn ikkje cr3+ der. + at det skjemaet berre viser løyseleghet og farge saman med andre ion (anion og kation) - f.eks. dannar Ag+ og CrO4-2 uløyseleg raudt bunnfall...

Skjønnar ikkje heilt kvar eg skal finne ut av detta.

Er forresten ifm. fellingstitreringar eg fekk dessa spørsmåla.

 

Les om oksidasjon av alkoholer med kromsyre.

Lenke til kommentar

Noen som gidder å veilede meg gjennom prosessen å bestemme hva som blir oksidert/redusert på forhånd i en elektrolyse? Forstår fint lite av dette, i vårt tilfelle skal vi skrive rapport om elektrolyse av kaliumjodidløysing. Kjemilæreren vår har problemer med å forstå stoffet selv og er dessverre til liten nytte.

 

Har forsøkt å forstå mekanismen ved å lese i grunnboken, og er komt frem til at de stoffene som har høyest reduksjonspotensiale i en "vanlig" reaksjon, vil ha lettest for å bli oksidert i en elektrolyse, og omvendt. Stemmer dette? Hvordan burde en tenke i en slik oppgave?

Lenke til kommentar

Noen som gidder å veilede meg gjennom prosessen å bestemme hva som blir oksidert/redusert på forhånd i en elektrolyse? Forstår fint lite av dette, i vårt tilfelle skal vi skrive rapport om elektrolyse av kaliumjodidløysing. Kjemilæreren vår har problemer med å forstå stoffet selv og er dessverre til liten nytte.

 

Har forsøkt å forstå mekanismen ved å lese i grunnboken, og er komt frem til at de stoffene som har høyest reduksjonspotensiale i en "vanlig" reaksjon, vil ha lettest for å bli oksidert i en elektrolyse, og omvendt. Stemmer dette? Hvordan burde en tenke i en slik oppgave?

 

I en elektrolyse reverseres prosessene som ville skjedd i en galvanisk celle ved at vi påfører en ytre spenning som er høyere enn den totale omvendte cellespenningen.

 

Bruk tabellen over standard reduksjonspotensialer aktivt. Finn ut hvilke stoffer som oksideres og reduseres lettest utfra cellespenningen (som du må snu for elektrolyse for å sjekke hva som oksideres og reduseres lettest).

 

I spenningsrekka ser vi:

 

I2 + 2e- ⇆ 2I- E0 = 0,54V

 

K+ + e- ⇆ K E0 = -2,93V

 

I galvanisk celle vil Kalium oksideres (ved negativ elektrode) og Jod reduseres (ved positiv elektrode).

 

I en elektrolyse må du som nevnt snu disse reaksjonene, da elektrolyse er en omvendt reaksjon av den som skjer i en galvanisk celle. Vi får fortsatt en oksidasjon ved negativ elektrode, men reaksjonene i spenningsrekka må snus, og vi får f.eks:

 

2I- ⇆ I2 + 2e- -E0 = -0,54V

 

Altså vil jodidionene oksideres ved negativ elektrode i elektrolysen.

 

Når det gjelder hva som reduseres må du også ta hensyn til at det er vann i kaliumjodid løsningen, og ettersom den omvendte reaksjonen av vann har høyere reduksjonspotensiale enn Kalium, vil vann reduseres ved positiv elektrode.

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Vi får fortsatt en oksidasjon ved negativ elektrode, men reaksjonene i spenningsrekka må snus, og vi får f.eks:

 

2I- ⇆ I2 + 2e- -E0 = -0,54V

 

Altså vil jodidionene oksideres ved negativ elektrode i elektrolysen.

Dette skjer vel ved den positive elektroden, ikke den negative? I en galvanisk celle er anoden negativ og katoden positiv, i elektrolyse er det omvendt. Det som alltid er tilfelle, er at anoden er hvor oksidasjon skjer, og katoden er hvor reduksjon skjer (per definisjon).

Lenke til kommentar

Vi får fortsatt en oksidasjon ved negativ elektrode, men reaksjonene i spenningsrekka må snus, og vi får f.eks:

 

2I- ⇆ I2 + 2e- -E0 = -0,54V

 

Altså vil jodidionene oksideres ved negativ elektrode i elektrolysen.

Dette skjer vel ved den positive elektroden, ikke den negative? I en galvanisk celle er anoden negativ og katoden positiv, i elektrolyse er det omvendt. Det som alltid er tilfelle, er at anoden er hvor oksidasjon skjer, og katoden er hvor reduksjon skjer (per definisjon).

 

Ja, jeg som rotet :roll:

Oksidasjonen skjer ved positiv elektrode, som ved elektrolyse kalles anoden. I galvanisk celle er anoden den negative som du sier.

Lenke til kommentar

sliter litt medkjemien...

skal tegne strukturformelen til

1) 5,5-dimetylheks-1-en

2) 2-metylpropan-2-ol

3) etylbotanat

HJELP meg...

1)

CH_3

|

C-C-C-C(OH)-C-C=C

|

CH_3

 

==========

2)

OH

|

C-C-C

|

CH_3

==========

3)

O

||

C-C-C-C-O-C_2H_5

Takk for svar :)

Skal det ikke være 6 C på oppgave 1 og hvorfor har du en OH-gruppe på oppg 1

Lenke til kommentar

1)

Hvilken alkohol kan vi oksidere i to trinn så butansyre blir dannet?

Hva er mellomproduktet? (Her må du forklare og vise strukturformlene for alkoholen og mellomproduktet)

 

2)

Propan-1-ol og butan har omtrent samme molare masse

 

Forklar hvorfor alkoholen er en væske, mens hydrokarbonet er en gass ved romtemperatur.

Lag tegninger som støtter din forklaring

Lenke til kommentar

1)

Hvilken alkohol kan vi oksidere i to trinn så butansyre blir dannet?

Hva er mellomproduktet? (Her må du forklare og vise strukturformlene for alkoholen og mellomproduktet)

2)Propan-1-ol og butan har omtrent samme molare masse

Forklar hvorfor alkoholen er en væske, mens hydrokarbonet er en gass ved romtemperatur.

Lag tegninger som støtter din forklaring

1)

butanol ---> (oks)--> butanal--->(oks)--->butansyre

 

2)

1-propanol har hydrogenbindinger som medfører at kokepkt øker.

mens mellom butan-molekylene virker bare svake van der Waalske krefter.

Lenke til kommentar

1)

Hvilken alkohol kan vi oksidere i to trinn så butansyre blir dannet?

Hva er mellomproduktet? (Her må du forklare og vise strukturformlene for alkoholen og mellomproduktet)

2)Propan-1-ol og butan har omtrent samme molare masse

Forklar hvorfor alkoholen er en væske, mens hydrokarbonet er en gass ved romtemperatur.

Lag tegninger som støtter din forklaring

1)

butanol ---> (oks)--> butanal--->(oks)--->butansyre

 

2)

1-propanol har hydrogenbindinger som medfører at kokepkt øker.

mens mellom butan-molekylene virker bare svake van der Waalske krefter.

Tusen takk :)
Lenke til kommentar

Har et spørsmål ang. pH.

 

Er ikke dette riktig?

 

kjemi.gif

nei, lureoppgave.

husk at syrer, sjøl med veldig lave konsentrasjoner (som her) har pH <=; 7.

her vil [H^+] i vann = 10^-7 M dvs større enn kons over,

 

ergo er pH = 7

Endret av Janhaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...