Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvordan er deres opplevelse med eksamensoppgavene sammenlignet med prøvene dere har fått? Føler litt av problemet er at eksamensoppgavene er helt annerledes fra det vi har fått tidligere. Samtidig virker det som om det forventes at vi skal kunne trekke slutninger som virker helt urimelige. Noen ganger spør de om ting som jeg ikke kan skjønne at er pensum engang ...

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Underlig. Ved heldagsprøve (som forståelig kan være noe ulik eksamen) hadde vi en oppgave om et kvikksølvbatteri. Det ble dannet kvikksølvoksid så vidt jeg husker, og det var ingen reaksjoner i spenningsrekken som omhandlet kvikksølvoksid. Kvikksølv, ja, men kvikksølvoksid fantes ikke. Si gjerne ifra om dere finner noe slikt i kjemiheftet.

 

Takker for at dere tar dere tid å svare, gjør meg noe mer sikker på at jeg slipper å stresse over tabellverdier som ikke finnes under eksamen. Lurer dog fortsatt på om det er mulig å oksidere butendisyre?

 

 

EDIT: Til deg ovenfor: Mitt tips til deg er å bla opp på sidene i grunnboken som omhandler temaet og se om du finner noe ekstra info i en klamme som omhandler nettopp det som blir spurt om. Ofte står svaret direkte besvart i en "ekstra info"-klamme. Viss ikke burde du satse på å finne noe lignende i studieboken. Om det ikke hjelper, forsøk å bruke det du har lært, og med litt flaks kan det gå bra.

 

Er vel en grunn til at kjemieksamen har vært så mye opp til diskusjon gjennom årene (kanskje spesielt tidligere?). Ingen andre fag på videregående setter krav til mer forståelse, og kanskje flaks, iallefall ikke etter min erfaring.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Underlig. Ved heldagsprøve (som forståelig kan være noe ulik eksamen) hadde vi en oppgave om et kvikksølvbatteri. Det ble dannet kvikksølvoksid så vidt jeg husker, og det var ingen reaksjoner i spenningsrekken som omhandlet kvikksølvoksid. Kvikksølv, ja, men kvikksølvoksid fantes ikke. Si gjerne ifra om dere finner noe slikt i kjemiheftet.

 

Kan man ikke bare si at HgO er det samme som Hg2+ og O2- og bruke reduksjonspotensialet for Hg2+? Så lenge oksygen ikke deltar i redoksreaksjonen burde vel det funke.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Underlig. Ved heldagsprøve (som forståelig kan være noe ulik eksamen) hadde vi en oppgave om et kvikksølvbatteri. Det ble dannet kvikksølvoksid så vidt jeg husker, og det var ingen reaksjoner i spenningsrekken som omhandlet kvikksølvoksid. Kvikksølv, ja, men kvikksølvoksid fantes ikke. Si gjerne ifra om dere finner noe slikt i kjemiheftet.

 

Kan man ikke bare si at HgO er det samme som Hg2+ og O2- og bruke reduksjonspotensialet for Hg2+? Så lenge oksygen ikke deltar i redoksreaksjonen burde vel det funke.

Utdyp gjerne. Noe slikt har klassen vår ikke fått opplæring i.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Litt forkortet:

 

Katode: Kvikksølv(II)oksid

Anode: Sinkpulver

Elektrolytt: Kaliumhydroksid

 

1) Skriv ligninger for reaksjonene som skjer ved katoden og anoden og også totalreaksjonen.

2) Standard reduksjonspotensial for kvikksølv(II)ioner i basisk løsning er 0,098V. Vis at batteriet gir en cellespenning på ca. 1,36V.

 

Har forsåvidt fasit på dette, men den gir ikke innblikk i tankeprosessen, den ramser bare opp svarene...

Lenke til kommentar

Hvordan er deres opplevelse med eksamensoppgavene sammenlignet med prøvene dere har fått? Føler litt av problemet er at eksamensoppgavene er helt annerledes fra det vi har fått tidligere.

 

Jeg har gjort mange eksamensoppgaver nå, og mitt inntrykk er at eksamene i langt større grad prøver å teste den helhetlige kjemiforståelsen, i motsetning til prøver som gjerne tester spesifikt for det man har hatt om i et par kapitler. Synes eksamensoppgavene er vanskeligere.

Lenke til kommentar

Litt forkortet:

 

Katode: Kvikksølv(II)oksid

Anode: Sinkpulver

Elektrolytt: Kaliumhydroksid

 

1) Skriv ligninger for reaksjonene som skjer ved katoden og anoden og også totalreaksjonen.

2) Standard reduksjonspotensial for kvikksølv(II)ioner i basisk løsning er 0,098V. Vis at batteriet gir en cellespenning på ca. 1,36V.

 

Har forsåvidt fasit på dette, men den gir ikke innblikk i tankeprosessen, den ramser bare opp svarene...

 

Var litt verre enn jeg trodde. :p

 

Det som skjer ved anoden er i alle fall (tatt fra tabellen):

Zn + 2OH- -> ZnO + H2O +2e-

 

Ved katoden har vi HgO, som er et salt av ionene Hg2+ og O2-. I tillegg har vi K+, OH- og H2O. Her måtte jeg egentlig bare finne på en reaksjonsligning som virker logisk. Vet ikke om det er en mer fornuftig måte å gjøre det på. Men jeg tenker i alle fall at totalreaksjonen bør bli Zn+HgO -> ZnO+Hg. I så fall må jeg ha H2O på venstre side av reduksjonen og 2OH- på høyre side. For å få 2OH- kan O2- reagere med H2O. Samtidig blir Hg2+ redusert til Hg. Dette er egentlig den motsatte reaksjonen av det som skjer ved anoden, bare at Zn er byttet ut med Hg, så det gir sånn halvveis mening. Da får vi:

HgO + H2O + 2e- -> Hg + 2OH-

 

Håper virkelig dette er rett, eller så føler jeg meg ganske dum nå. :p Poenget er i alle fall at jeg egentlig betrakter HgO som to ioner som reagerer uavhengig av hverandre, til tross for at de i utgangspunktet er bundet i et salt og ikke løst.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hei! Kan dere hjelpe meg med en oppgave fra syre-base kapittelet i VG2? Jeg får den ikke til å stemme.

 

"Ved hydrolyse av atropin fås tropinsyre og tropin. Tropinsyre har molekylformelen C9H10O3 og er en svak syre med Ka = 6,3*10-5 mol/L.Mm tropinsyre = 254,28 g/mol.

Med utgangspunkt i fast tropinsyre (fast stoff) skal du lage 100 mL 0,050 mol/L tropinsyreløsning.

Beregn pH ved ekvivalenspunktet ved titrering av tropinsyreløsningen med 0,050 mol/L NaOH."

Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Hei! Kan dere hjelpe meg med en oppgave fra syre-base kapittelet i VG2? Jeg får den ikke til å stemme.

"Ved hydrolyse av atropin fås tropinsyre og tropin. Tropinsyre har molekylformelen C9H10O3 og er ensvaksyre med Ka = 6,3*10-5 mol/L.Mm tropinsyre = 254,28 g/mol.

Med utgangspunkt i fast tropinsyre (fast stoff) skal du lage 100 mL 0,050 mol/L tropinsyreløsning.

Beregn pH ved ekvivalenspunktet ved titrering av tropinsyreløsningen med 0,050 mol/L NaOH."

Tusen takk for all hjelp.

fasitsvar

 

pH ca 8,5

?

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Ok, da har jeg nok tenkt riktig:

tenk deg reaksjonslik: HA + OH^- ==> vann + A^-

den sterk basen (lut) bruker opp den svake syra (HA) og danner "bare" svak base (A^-) ved likevekt (EQ).

altså: du har svak base, A^-, der [A^-] = 0,05 M

dvs du må regne ut pH av den svake basen over. dette har du nok lært...

 

chart?cht=tx&chl=pOH=0,5*(pK_b - \lg(0,05))

 

chart?cht=tx&chl=pH\approx 8,4

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Henrik B: Det var slik som du nevnte om Hg2+ og O2-. 2Hg2+ kan reduseres til Hg2 2+ noe som tilsvarer at 2HgO blir redusert til Hg2O. Fikk oppklart dette med lærer. Reaksjonen Hg2+ som blir redusert til Hg har derimot mindre reduksjonspotensial enn forrige reaksjon, likevel skjer ikke den forrige reaksjonen. Hvorfor ikke?

 

Totalreaksjonen er forsåvidt Zn(s) + HgO(s) -> ZnO(s) + Hg(s) + H2O

Lenke til kommentar

Henrik B: Det var slik som du nevnte om Hg2+ og O2-. 2Hg2+ kan reduseres til Hg2 2+ noe som tilsvarer at 2HgO blir redusert til Hg2O. Fikk oppklart dette med lærer. Reaksjonen Hg2+ som blir redusert til Hg har derimot mindre reduksjonspotensial enn forrige reaksjon, likevel skjer ikke den forrige reaksjonen. Hvorfor ikke?

 

Totalreaksjonen er forsåvidt Zn(s) + HgO(s) -> ZnO(s) + Hg(s) + H2O

 

Det aner jeg faktisk ikke. La ikke merke til den reaksjonen i tabellen.

 

Du bør vel ha noen hydrogen på venstre side hvis det skal være totalreaksjonen? :p

Lenke til kommentar

Bra observert. Fasit ser ut til å ha slurvet litt her, da summen av delreaksjonene gjør at H2O og OH- -anion forsvinner. Da blir det slik du skrev i innlegget ditt tidligere. Om vi bare får oppklart hvorfor delreaksjonen med Hg2+ skjer istedetfor den med 2Hg2+, så er alt forstått. :D

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Vil tro at den teller bare som katalysator, ellers ville den nok vært med i produktet som dere har nevnt ja. At OH- nevnes spesifikt som å være del av etanol vil si at det allerede er bundet til et stoff, og vil dermed ikke selv være del av reaktantene eller produktene, men bare katalysere reaksjonen - iallefall slik jeg ser det. Umulig å vite i dette faget.

 

Tror det kan tolkes som en slags katalysator, det blir iallefall ikke brukt i reaksjonen. KOH i etanol legger til rette for at vi får nettopp en eliminasjonsreaksjon. Vi vet at hvis vi hadde løst jodmetan i vann ville vi fått en substitusjonsreaksjon, derfor er ikke det et alternativ. Boken kommer med KOH i etanol som en måte å få til en eliminasjonsreaksjon, men man trenger absolutt ikke å vite det for å få til oppgaven.

 

Vi får vite at vi skal skrive produktet ved en eliminasjonsreaksjon. og da vet vi at det skal dannes en dobbeltbinding og at 2 atomer skal spaltes av. H og Br er da den vanlige avspaltningen. Man må passe på å ikke tenke for komplisert på oppgavene(mitt amatør tips, passer hvertfall for meg)

 

 

 

Lykke til på eksamen imorgen folkens, la oss alle håpe på en enkel eksamen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...