Gå til innhold

Hvilket Canon L objektiv?


Anbefalte innlegg

Hvilket Canon L objektiv passer best til landskaps fotografering, på et Canon eos 400d? Fremtiden viser nok at jeg kommer til å kjøpe nyeste Canon 5D i nærmeste fremtid.

Disse har jeg sett på til nå og vil gjerne vite hvilket som er best.

Canon Ef 16-35mm f/2.8l

Canon Ef 24-70mm f/2.8L

Canon Ef 24-105 f/4L

Canon Ef 17-40 f/4L

Heller litt mot siste siden det har snillest pris...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket Canon L objektiv passer best til landskaps fotografering, på et Canon eos 400d? Fremtiden viser nok at jeg kommer til å kjøpe nyeste Canon 5D i nærmeste fremtid.

Disse har jeg sett på til nå og vil gjerne vite hvilket som er best.

Canon Ef 16-35mm f/2.8l

Canon Ef 24-70mm f/2.8L

Canon Ef 24-105 f/4L

Canon Ef 17-40 f/4L

Heller litt mot siste siden det har snillest pris...

 

Alle er gode, og passer til 5D. Alle kan brukes til landskap. 17-40 er "budsjett-utgaven" av 16-35. Har du råd og lyst kjøper du 16-35, den er også noe bedre på fullformat (veldig god vidvinkel-zoom på 5D). 24-105 har også IS, som gir deg mulighet til lengre lukkertid håndholdt, mens 24-70 har fordelen ved mulighet for blender 2.8. Dette var forsåvidt åpenbare svar, men forskjellene gir seg mye selv. Brennviddene er noe forskjellige, der 16-35 og 17-40 vil gi mer vidvinkel, og "super-vidvinkel" på 5D, mens 24-70/-105 blir normal-zoom på 5D, men du får begrenset vidvinkel på 400D.

 

Du må rett og slett bestemme deg for hva som er viktigst for deg: Vidvinkel? Pris? Største blender? IS?

Du gjør ingen feil ved å handle noen av disse.

Lenke til kommentar

Har selv 17-40 til Canon 50D, og er fornøyd med den kombinasjonen, men hadde gått for 24-105 hvis jeg hadde planlagt å kjøpe fullformat.

Når det er sagt, så lønner det seg vel å kjøpe 5D II og 24-105 i kit, ser Japan Photo selger det kittet for "kun" 28.000 nå, dvs. 6.000 kr for 24-105, som ellers koster 11.000 kr. Pris før "finanskrisa" var vel 8.500 kr på Japan Photo for dette objektivet.

Lenke til kommentar
Hm, kanskje det ja. Men er ikke helt sikker på om jeg skal gå for 5D eller 50D. Hva synes du om 50D? Ser du har det med 17-40mm. Er det fine farger og stort dynamisk omfang?

Nå har jeg hatt 50D i mindre enn 2 uker (gikk fra 40D), og har ikke hatt anledning til å bruke det så mye enda, så det er litt tidlig å komme med en klar konklusjon.

Når det gjelder dynamisk omfang, har ikke jeg utstyr eller kunnskaper nok til å måle dette, men er ganske sikker på at 50D er mer enn godt nok for de fleste.

Fargene avhenger av flere ting, bl.a. av optikk og etterbehandling. Jeg bruker alltid raw-format og etterbehandler i Camera Raw, og synes det virker som om 50D har noe kraftigere farger enn 40D hadde, uten at det har noen betydning.

I Camera Raw ble Saturation innstilt på +18 for 40D, mens det holder med +10 for 50D. Dette er selvfølgelig en smakssak.

Lenke til kommentar
Hvilket Canon L objektiv passer best til landskaps fotografering, på et Canon eos 400d? Fremtiden viser nok at jeg kommer til å kjøpe nyeste Canon 5D i nærmeste fremtid.

Disse har jeg sett på til nå og vil gjerne vite hvilket som er best.

Canon Ef 16-35mm f/2.8l

Canon Ef 24-70mm f/2.8L

Canon Ef 24-105 f/4L

Canon Ef 17-40 f/4L

Heller litt mot siste siden det har snillest pris...

Pass på at det er 16-35L II, og ikke den første 16-35L. (Linken over er II'ern, da.) Har selv første versjon, men versjon II skal være mye bedre.

24-70 2.8L vs. 24-105 4.0L IS? Vel - vil du ha et ekstra stop blender eller IS pluss litt lenger range? Ikke lett. ;)

 

Uansett - alle disse objektivene er grisebra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...