Gå til innhold

Blu-ray-året 2009


Anbefalte innlegg

Men hva er egentlig filmene folk lengter mest etter visuelt?

 

Er jo mange filmer som nesten er like bra på DVD som BR pga ræva kameraføring og redigering (Spesielt mainstream filmer)

 

Selv er vel den mest spektakulære filmen jeg har sett på BR "The Fountain" med Hugh Jackman og Rachel Weiss, og det jeg gleder meg mest til av gamle filmer er vel uten tvil LOTR som er et mesterstykke i videografi selv på DVD.

 

Jeg ser ikke helt hvordan kameraføring og redigering har så mye med den tekniske kvaliteten på lyd og bilde å gjøre? SÅ godt som alle filmer heves jo av bedre teknsik kvalitet, for min del så lengter jeg etter gode filmer på Bluray, jeg orker ikke så se filmer jeg ikke likte spesielt godt på nytt bare fordi det er ute på bluray.

 

AtW

 

Mulig jeg formulerte meg dårlig, men det er jo klart et noen filmer har et bilde som er mye bedre enn andre. Og mainstream kjærlighetsfilmer (for eksempel) uten spesielt sceneri er ihvertfall av det jeg har fått med meg nesten likegyldig på DVD og Bluray. Men såklart kommer jeg aldri til å kjøpe meg en eneste DVD når BR er overlegent bedre.

 

Spørsmålet derimot står fortsatt... Hvilke filmer er det folk gleder seg til som forhåpentligvis kommer til å virkelig komme til sin rett på BR?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting jeg lurer på ang. gammle filmer og BlueRay. Må de ikke ha filmet med et "HD - Kamera" for at filmen skal kunne vises i f.eks full HD? Hvordan får til at gammle filmer blir bedre? :p

Dei er filma med analoge kameraer, eg trur nokon har byrja bruke digitale etter kvart, men tidlegare var det kun analog film på rull som fantes.

 

På ein sånn film har dei ein teoretisk oppløysing langt over det som i dag blir kalla Full-HD, altså 1920x1080. Eg har lese tal som 4000x3000, 6000x5000 og liknande (feil format, I know, det var berre enkle tal eg fant opp). Med eit så stort potensiale i filmrullen er det ikkje noko problem å overføre den til digitale medier i ein oppløysing på 1920x1080.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på ang. gammle filmer og BlueRay. Må de ikke ha filmet med et "HD - Kamera" for at filmen skal kunne vises i f.eks full HD? Hvordan får til at gammle filmer blir bedre? :p

Dei er filma med analoge kameraer, eg trur nokon har byrja bruke digitale etter kvart, men tidlegare var det kun analog film på rull som fantes.

 

På ein sånn film har dei ein teoretisk oppløysing langt over det som i dag blir kalla Full-HD, altså 1920x1080. Eg har lese tal som 4000x3000, 6000x5000 og liknande (feil format, I know, det var berre enkle tal eg fant opp). Med eit så stort potensiale i filmrullen er det ikkje noko problem å overføre den til digitale medier i ein oppløysing på 1920x1080.

 

Det er jo et problem i den forstand at kvaliteten er markant dårligere på gamle filmer når man viser det i 1080p, men det er bedre enn det er på DVD i det minste.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...