Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

riktig størrelse på dekk og felg!


Anbefalte innlegg

jeg har litt for store felger og dekk til bilen min på sommeren tror jeg. nå har jeg 205/40/17 på en seat cordoba, som jeg tror det vanligvis er 14" tror jeg. noen som har peiling på hva jeg egentlig burde hatt? jeg har ikke peil på dette.. og jeg tror det sliter litt på bilen min. jeg tenkte litt på å bytte ut til litt "væssere"greier forran i forstillinga hvis dette er mulig. noen som har noe synspunkter om hva jeg kan eller burde gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så lenge rullediameter og innpress stemmer, og dekkene ikke tar borti noe sted, går vel dette greit.

 

Originaldimensjon finner du i vognkortet, og du regner lett ut hvilke andre alternativer som gir samme rullediameter (Excel eller kalkulatorer på nettet). Min innpress står også i vognkortet, mener å huske at du ikke kan avvike mer enn 7,5 mm fra det som står der.

Lenke til kommentar
Så lenge rullediameter og innpress stemmer, og dekkene ikke tar borti noe sted, går vel dette greit.

 

Originaldimensjon finner du i vognkortet, og du regner lett ut hvilke andre alternativer som gir samme rullediameter (Excel eller kalkulatorer på nettet). Min innpress står også i vognkortet, mener å huske at du ikke kan avvike mer enn 7,5 mm fra det som står der.

 

7.5mm pr side er korrekt ja. og innenfor 5% av rulleomkrets

Lenke til kommentar
jeg har litt for store felger og dekk til bilen min på sommeren tror jeg. nå har jeg 205/40/17 på en seat cordoba, som jeg tror det vanligvis er 14" tror jeg.

Hjul med store felger er vesentlig tyngre enn hjul med mindre felger (aluminium er dobbelt så tungt som gummi). Kjører du bare på superjevn fin asfalt, så spiller det ikke så stor rolle, men på ujevn veg gir tyngre hjul tregere hjulbevegelser, som i verste fall gjør at hjulene ikke klarer å følge ujevnhetene men bare gir veigrep på toppene. Skjer dette i en sving i stor fart kan en ufrivillig utforkjøring bli resultatet (jada, jeg vet, de fleste utforkjøringer er ufrivillige).

 

Racingbiler har også ofte store felger, men de er laget i ultratynt materiale, aluminiumen er legert med magnesium (som er mye lettere), og felgbanen er som oftest smidd, noe som gjør at godset i felgene kan lages enda tynnere. Alt i alt er racingfelger vesentlig lettere enn like store gatebilfelger. Så det at man bruker store felger i baneracing er ikke et argument for at gatebiler får racingegenskaper med store felger.

 

Tunge hjul gir også større belastninger på hjuloppheng, fjærer, støtdempere. Og det gir dårligere komfort på ujevn veg.

 

Men stilig kan det være ...

Lenke til kommentar
ser ikke helt problemet her... 205/40/17 er da en størrelse som stemmer bra med småbiler.

 

hva er orginalt da? 185/65/14?(wild guess). isåfall er jo rulleomkretsen identisk.

 

hva mener du skal bli slitt da?

 

 

jeg regner med at hjulopphenget og forstillinga mi blir slitt av det. I løpet av juli 07 til nå har jeg tatt 2 hjulstillingskontroller, og jeg regner da med at sommer hjula mine er en smule for store. hvor ofte er det egenlig vanlig å ta hjulstillingskontroll?

Lenke til kommentar
hva er orginalt da? 185/65/14?(wild guess). isåfall er jo rulleomkretsen identisk.

 

Min 2000 model Vario hadde 175/65/14 orginalt, men i vognkortet sto det noe slikt som 155/75/13 (litt usikker, men vertfall 155 bredde og 13")

 

Jeg kjøpte 195/55/15 vinterdekk til den, det fungerte bra. Hadde planer om 16" sommerdekk, men solgte bilen før jeg kom så langt...

 

Ser på www.seatforum.no at flere sier det går greit med 205/45/17

Lenke til kommentar
Har det vært store avvik på begge kontrollene?

I så fall må du passe bedre på fortauskanter og hindringer i veien :)

 

Jeg har ikke tatt hjulstillingskontroll annet enn etter at jeg

har senka bilene mine i hvertfall :)

 

 

jeg er generelt forsiktig i rundkjøringer og fortauskanter, så kan ikke skjønne at det kommer av det heller..

Lenke til kommentar
hva er orginalt da? 185/65/14?(wild guess). isåfall er jo rulleomkretsen identisk.

 

Min 2000 model Vario hadde 175/65/14 orginalt, men i vognkortet sto det noe slikt som 155/75/13 (litt usikker, men vertfall 155 bredde og 13")

 

Jeg kjøpte 195/55/15 vinterdekk til den, det fungerte bra. Hadde planer om 16" sommerdekk, men solgte bilen før jeg kom så langt...

 

Ser på www.seatforum.no at flere sier det går greit med 205/45/17

da holder det egentlig bare å bytte ut dekka da? dant? for det er jo fortsatt 205 og 17 er det samme, bare at det må være noen mm mer med dekk da? sant.. el er jeg helt på bærtur nå?? 45 er jo høyden på dekket, ant cm med gummi... da er det bare 5 mm mer med gummi enn det jeg alt har da..

Lenke til kommentar
hva er orginalt da? 185/65/14?(wild guess). isåfall er jo rulleomkretsen identisk.

 

Min 2000 model Vario hadde 175/65/14 orginalt, men i vognkortet sto det noe slikt som 155/75/13 (litt usikker, men vertfall 155 bredde og 13")

 

Jeg kjøpte 195/55/15 vinterdekk til den, det fungerte bra. Hadde planer om 16" sommerdekk, men solgte bilen før jeg kom så langt...

 

Ser på www.seatforum.no at flere sier det går greit med 205/45/17

 

mener jeg så det sto 13" jeg asså. men akkurat nå er ikke bilen min her. så får ikke sjekka vognkortet. sjekka den andre delen jeg har hjemme men der sto det ingenting om dekka.

Lenke til kommentar
Angående profil er det regnet i % av dekkets bredde,

så med 205/40 kontra 205/45 så skiller det 5% på høyden :)

Korrekt.

rim_dimensions.jpg

Dekkdimensjonen 175/65/14 betyr altså 175 mm dekkbredde, 65 % dekkprofil (175 * 0,65 = 114 mm dekksidehøyde) og 14 tommers diameter på felgen (14 * 25,5 = 357 mm). Hele hjulets diameter blir derfor 114 + 357 + 114 = 585 mm (dekksidehøyden må telles to ganger, for det er jo dekk både under og over felgen). For å få omkretsen må diameteren ganges med pi (3,14), altså 585 * pi = 1838 mm rulleomkrets.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Angående profil er det regnet i % av dekkets bredde,

så med 205/40 kontra 205/45 så skiller det 5% på høyden :)

Det er feil. Et 45-profil dekk har riktignok 5 prosentpoeng høyere profil enn enn et 40-profildekk, men det korrekte er at et 45-profildekk er 12,5 prosent høyere enn et 40-profildekk. Helt nøyaktig er de hhv. 92,25 og 82 mm høye i 205-bredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...