Gå til innhold

BK: Lys og skygger i utsiktsbilde


Ole_Kr

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg tok dette bildet under en fottur i mine hjemtrakter i jula ('08) - og jeg har fått så mange tilbakemeldinger på at bildet er litt sånn "eventyraktig", så jeg fikk bare litt lyst til å legge det ut her for å se om jeg får noen tilbakemeldinger på det.

 

Har brukt et Nikon D70s med 18-70 kitobjektiv og et Hoya sirkulært polariseringsfilter. Bildet er ikke etterbehandlet på noen som helst måte.

post-104174-1232631684_thumb.jpg

Endret av Ole_Kr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som utsiktsbilde synes jeg at dette fungerer bra ,det duse lyset faller fint inn mot porten,som igjen åpner ut mot utsikten over jordet og bakgrunnen ,hvis det skal beskjæres måtte det bli å fjærne lyset til venstre for treet på venstre side (gir en fin innramming av resten) ,men det avgjør du jo selv.Må jo legge til at jeg selv bruker trær som en ,,naturlig,, ramme rundt endel av bildene jeg tar ute,men likte dette. :thumbup:

Endret av Rodswinger
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Siste versjon synes jeg også var vesentlig bedre enn den første, som i seg selv var et veldig godt utgangspunkt.

Den nye beskjæringen fjernet litt av de dominante trærne i forgrunn. Ser fremdeles ut som om det er littegranne skjevt. Dersom du ikke vet hvordan du retter opp skeive horisonter, så skal jeg prøve å forklare i korte trekk, en enkel metode som er basert på Photoshop CS3;

Hold inne [shift] og trykk to ganger på . Da skal musepekeren se ut som en liten linjal. Trykk et sted på vannkanten og dra langs vannlinjen, slik at linjen følger vannkanen. Deretter går du opp på Image -> Rotate Canvas -> Arbitrary og "OK". Tallene du ser der er de som er fyllt inn av linjalen, som viser hvor skeivt bildet er.

Men som sagt. Et kjempefint bilde med skarphet som sitter, duse fine farger som passer til stemningen og fin komposisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...