Gå til innhold

Mest Badass dyr på planeten som ikke er menneske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, foruten hjernen, er vi helt rå på langdistanseløping/gåing. En godt trent mann kan "gå ihjel" både ulv og antiloper ved å gå/jogge/løpe etter de i flere dager slik at dyret blir helt utslitt og lett kan drepes med en stokk/stein/kniv.
Noe vi kan se eksempel på her:
Her er ihvertfall ett eksempel på "løpemetoden" brukt på kudu:

 

Synes dette var HELT sykt. Men jeg tror aldri et menneske kunne jaktet ned en ulv på samme måten.

 

Et menneske greier å løpe i hvert fall i over 30 km/h over korte distanser, idrettsutøvere som driver på med 100 meter greier rundt 40 km/h.
Kilder? Har selv løpt i ca. 18-20km/t, det var det absolutt raskeste jeg klarte, og det var på tredemølle(hvor det er lettere å løpe fort, for meg i alle fall, slipper å presse seg frem, bare unngå å ikke fly av.) Jeg synes å ha lest at det er fysisk umulig for et menneske å løpe raskere enn 35km/t, noe som i seg selv er en helt syk fart. Høres ikke mye ut ettersom jeg alltid sammenligner med bil, og 30km/t er jo ekstremt-tettbegygd-strøk fart, men når man løper er det helt insane.

 

Honey badger

 

Synes dette var helt utrolig. Ta byttet fra slangen, deretter gå etter slangen, drepe den, bli bitt i forsøket, falle sammen av giften, våkne igjen og så spise slangen.

 

Har ikke lest alt, men var utrolig bra tråd og skal lese mer senere :D Ellers har jeg ingen nominasjon for øyeblikket, men har hørt at ved atomnedslag er det bare skorpionen som vil overleve? Regner med at det da er snakk om å overleve radioaktivitet. Fins vel en del insekter som også tåler det, men skorpionen stiller uansett sterkt om det er sant.

 

Likte ellers veldig godt honey badger :D

Lenke til kommentar
Most animals we consider excellent runners — antelopes and cheetahs, for example — are built for speed, not endurance. Even nature’s best animal distance runners — such as horses and dogs — will run similar distances only if forced to do so, and the startling evidence is that humans are better at it, Lieberman said.

 

Modern humans and their immediate ancestors such as Homo erectus sport several adaptations that make humans, instead of some ferocious, furry, or fleet creature, the animal world’s best distance runners.

 

http://www.physorg.com/news95954919.html

 

se også

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2004/...41123163757.htm

¨

Du ser ikke meg løpe mil etter mil før jeg må heller :) Det er vel genrelt ikke så mange dyr som løper for gøy? At mennesker er utholdene er det liten tvil om, men at de er mer utholdene enn hunder er jeg fortsatt skeptisk til, skulle gjerne hatt noen ordentlige tall på dette, hund vs menneskeløp osv.

 

AtW

 

Et menneske greier å løpe i hvert fall i over 30 km/h over korte distanser, idrettsutøvere som driver på med 100 meter greier rundt 40 km/h.
Kilder? Har selv løpt i ca. 18-20km/t, det var det absolutt raskeste jeg klarte, og det var på tredemølle(hvor det er lettere å løpe fort, for meg i alle fall, slipper å presse seg frem, bare unngå å ikke fly av.) Jeg synes å ha lest at det er fysisk umulig for et menneske å løpe raskere enn 35km/t, noe som i seg selv er en helt syk fart. Høres ikke mye ut ettersom jeg alltid sammenligner med bil, og 30km/t er jo ekstremt-tettbegygd-strøk fart, men når man løper er det helt insane.

 

100 meter på 10 sekund er jo 36 km/t i snitt, allerede der så motbeviser man den grensen, at vi kan løpe et lite stykke over 40 er jeg ikke i tvil om med en slik snitthastighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å se at mennesker kan løpe ned hundedyr, greit nok, kanskje en mynde som er laget for å løpe 75km i et minutt, men en ulv som kan jage elger og rådyr i flere kilometer, det er også veldig stor forskjell på tørre afrika og våte norge, om vinteren kan en ulv bare stoppe i 10 sekunder for å ta en munnfull snø,

 

Noe av grunnen til at vi kan løpe i hjel dyr er at vi kan bære med oss vann noe de ikke kan, dette er veldig effektivt i afrika med 35-45 grader, men i norge i -15 og med snø forsvinner noe av dette.

 

Så har man sledehunder, som har blitt kåret til de mest utholdene dyrene på planeten, det er faktisk godt mulig at mennesker aldri kunne kommet seg over bering landbroen uten sledehunder.

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med å se at mennesker kan løpe ned hundedyr, greit nok, kanskje en mynde som er laget for å løpe 75km i et minutt, men en ulv som kan jage elger og rådyr i flere kilometer, det er også veldig stor forskjell på tørre afrika og våte norge, om vinteren kan en ulv bare stoppe i 10 sekunder for å ta en munnfull snø,

 

Noe av grunnen til at vi kan løpe i hjel dyr er at vi kan bære med oss vann noe de ikke kan, dette er veldig effektivt i afrika med 35-45 grader, men i norge i -15 og med snø forsvinner noe av dette.

 

Så har man sledehunder, som har blitt kåret til de mest utholdene dyrene på planeten, det er faktisk godt mulig at mennesker aldri kunne kommet seg over bering landbroen uten sledehunder.

 

Ja, jeg tenker det samme, huskyer og andre trekkhunder beveger seg langt, over ulendt terreng og med en slede på slep. Se på iditarod, det er snakk om 200 km i døgnet (i 9 dager). Det er 8 km/t i snitt (det er raksere enn man klarer å gå) i ulendt terreng fyllt med snø, døgent rundt i 24/7 i alaska. Nå kan man kanskje argumentere med at hunders poter ikke i samme grad synker igjennom snø, men selv om sommeren tror jeg man skal slite beinhardt med å holde den hastigheten som menneske.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Til informasjon er verdensrekorden i 24-timers-løp på ca 300 km, en enorm prestasjon, og såvidt meg bekjent også et stykke før nærmeste konkurrent, og dette er på bane. Snitthastigheten på verdensrekorden på 6-dagersløp er 7.2 km/t fant jeg også ut, og det er på vei. At 50% lengre periode, i snø og ulendt terreng, med en slede på slep, og høyere snittfart er en større utenholdenhet virker for meg ganske klart.

 

AtW

Lenke til kommentar
[...] At 50% lengre periode, i snø og ulendt terreng, med en slede på slep, og høyere snittfart er en større utenholdenhet virker for meg ganske klart.

 

I ett hundeløp er det hverken menneske eller hund som er begrensningen, men sammarbeidet mellom hundene og hundeføreren. Du har en lederhund som bestemmer detaljene i løypevalget og til en viss grad tempoet, hundene bakover i spannet som mer eller mindre bare er muskel-motorer, sleden som har med mat, snøsokker, hundedekken etc. og ikke minst hundeføreren som bestemmer når det er lurt å stoppe å spise, når det skal soves, når det bare må pushes på noen timer til selv om alle er sykelig slitne, når en sliten elle sakdet hund må taes ut av spannet (og enten settes på sleden eller settes igjen på depot), om man skal rundt eller over fjellet etc.

 

Det blir menneskets utholdenhet, intellekt og evne til å bære med seg forsyninger kombinert med bikkjenes utholdenhet, styrke og intelligens. Så ikke så rart at ett hundespann (med fører) tilbakelegger en slik avstand som Iditarod på kortere tid enn bikkje eller mennesker kunne klart alene.

 

Fun fact: "Dagens" hundespannhunder er avlet som "idioter", dvs at de ikke klarer å begrense seg selv og lett kan løpe til de dør om ikke hundeføreren tar sin del av jobben. "Gammeldagse" hundespannhunder (samojeder, malamuter etc.) skal du virkelig presse hardt (om du i det hele tatt får det til) for at ikke lederhunden bare legger seg ned når spannet er "slitne nok". De har en slags idiotsikring, som gjør at selv middelmådige hundeførere våkner med ett forholdvis utvilt hundespann dagen etter, da hundene "tvinger" fram en lengre pause om man driver på for hardt og/eller for lenge.

Lenke til kommentar
[...] At 50% lengre periode, i snø og ulendt terreng, med en slede på slep, og høyere snittfart er en større utenholdenhet virker for meg ganske klart.

 

I ett hundeløp er det hverken menneske eller hund som er begrensningen, men sammarbeidet mellom hundene og hundeføreren. Du har en lederhund som bestemmer detaljene i løypevalget og til en viss grad tempoet, hundene bakover i spannet som mer eller mindre bare er muskel-motorer, sleden som har med mat, snøsokker, hundedekken etc. og ikke minst hundeføreren som bestemmer når det er lurt å stoppe å spise, når det skal soves, når det bare må pushes på noen timer til selv om alle er sykelig slitne, når en sliten elle sakdet hund må taes ut av spannet (og enten settes på sleden eller settes igjen på depot), om man skal rundt eller over fjellet etc.

 

Det blir menneskets utholdenhet, intellekt og evne til å bære med seg forsyninger kombinert med bikkjenes utholdenhet, styrke og intelligens. Så ikke så rart at ett hundespann (med fører) tilbakelegger en slik avstand som Iditarod på kortere tid enn bikkje eller mennesker kunne klart alene.

 

Fun fact: "Dagens" hundespannhunder er avlet som "idioter", dvs at de ikke klarer å begrense seg selv og lett kan løpe til de dør om ikke hundeføreren tar sin del av jobben. "Gammeldagse" hundespannhunder (samojeder, malamuter etc.) skal du virkelig presse hardt (om du i det hele tatt får det til) for at ikke lederhunden bare legger seg ned når spannet er "slitne nok". De har en slags idiotsikring, som gjør at selv middelmådige hundeførere våkner med ett forholdvis utvilt hundespann dagen etter, da hundene "tvinger" fram en lengre pause om man driver på for hardt og/eller for lenge.

 

At bikkja ikke ville gjort det alene er jeg med på, men at bikkja ikke kunne klart å tilbakeliegge tilsvarende distanse alene? Hvorfor ikke? Det er liten tvil om at tilstedeværelsen av føreren øker lasten for hundene, at noen hunder settes igjen er så, men de fleste står distansen ut. Og jeg trodde ikke hunder hadde for vane å løpe seg ihjel, har du noen kilde på dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

Verdensrekord = 60m / 5s = 12m/s = 43,2km/t

 

For de beste 200 meter-løperne kan gjennomsnittsfarten være noe høyere enn for de beste 100 meter-løperne.

 

Verdensrekorden på 200 meter (19,30 sekunder) tilsvarer en gjennomsnittsfart på 10,36 m/s (37,30 km/t),

 

mens tilsvarende for verdensrekorden på 100 meter er 9,69, = 10,24 m/s (36,85 km/t).

Lenke til kommentar
Verdensrekord = 60m / 5s = 12m/s = 43,2km/t

 

For de beste 200 meter-løperne kan gjennomsnittsfarten være noe høyere enn for de beste 100 meter-løperne.

 

Verdensrekorden på 200 meter (19,30 sekunder) tilsvarer en gjennomsnittsfart på 10,36 m/s (37,30 km/t),

 

mens tilsvarende for verdensrekorden på 100 meter er 9,69, = 10,24 m/s (36,85 km/t).

 

Det er bare det at verdensrekorden på 60 meter er langt over 6 sekund?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...