Gå til innhold

BD-plater nekter å spilles av i XP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har nylig anskaffet meg en HTPC med BD-ROM (Optiarc BR-5100S).

Etter å ha kjørt en BD film én gang vil den ikke spilles av igjen og flere programmer sier at det ikke er noen disk i stasjonen (XP).

Jeg har forsøkt følgende:

-AnyDVD (finner ingen disk)

-PowerDVD8 (finner ingen disk)

-WinDVD9 (sier ingen ting)

-Windows XP vil ikke finne og la meg utforske disken selv om jeg har installert UDF 2.5 filsystem drivere og deaktivert/avinnstallert AnyDVD.

-Prøvd med andre BD-disker.

Les gjerne hele historien under, eller hopp til bunnen.

Slik er historien:

-Alle delene har endelig ankommet, og jeg smeller dette sammen.

-Etter å ha fullført installering av all programvare sprang jeg bort til Platekompaniet nedi gata og kjøpte meg "Batman: The Dark Knight".

-Vel hjemme og full av forventninger putter jeg disken i spilleren.

-Filmen spilles av i WinDVD9 og jeg blir veldig positivt overrasket over hvor bra BD formatet faktisk ser ut.

-Forsikret om at PC'n vil spille av platen tar jeg disken ut igjen, vil jo ikke sløse bort en Batman film på en hverdag uten pizza.

-Neste dag skulle jeg se på en musikk DVD med WinDVD9 men så skjedde det: Det kræsjet. Basert på hvor mye av filmen som var spillt av virket det som dette hendte i lagskiftet på DVD'n. "Jaja" tenkte jeg og prøvde med VLC, som fungerte.

-Etter igjen et par dager puttet jeg inn "Den Brysomme Mannen", *MEN*, her ble jo fargene digitalt forvrengt med mosaikk og greier. Prøvde å spille denne i VLC, gikk fint.

-Så kom endelig helgen. Ville "Batman: The Dark Knight" spille? Nei. Etter litt frustrerendes feilsøking endte jeg opp med en annen DVD film... (Brukte fortsatt BD-rom'en med VLC)

Det jeg nå da lurer på, er om det rett og slett er laseren i BD-spilleren som er redusert, siden ting har fungert mer eller mindre gradvis dårligere. Et pluss for at laseren er redusert er jo også det at BD plater har høyere data-tetthet enn DVD plater, og siden windows nekter å lese BD eller i det hele tatt "finne" platen så tenker jeg at dette kan være tilfelle. Jeg kan også legge til at windows "søker" på BD platen i ca.2 min før det bestemmer seg at det ikke er noen plate i spilleren. Hvis jeg prøver å åpne andre program som PowerDVD under denne prosessen, tar det bare enda lenger tid og programmet kræsjer.

Er det bare å pakke den sammen å få byttet den?

Alle svar vil bli satt pris på! :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke se noen åpenbar grunn i farta som skulle tilsi att Windows er problemet ut i fra det du sier, så lenge aplikasjonene du bruker støtter avspilling av BD formatet. Så jeg ville nok satt øynene på spilleren i første omgang.

Forsøkt og avinstallere alle drivere/aplikasjoner for BD avspilling og installert det igjen og testet da?

Skrevet

Alt mulig av programvare er testet separat og med eller uten det andre osv.

Det slo meg tidligere i dag at det kanskje kunne være SATA-kontrolleren på HK, siden jeg etter bare noen timers bruk endte opp med en tilgangsfeil på den ene harddisken som står i RAID modus (speilet). Nå har jeg testet dette på en annen PC (XPx64) med samme resultat. Faktisk fungerer det dårligere nå, ROMen har stått i snart 10min og bare søkt og søkt. Så det faller nok på at jeg sender tilbake BD-ROMen. Bare synd Netshop ikke kan ta imot retur i Sarpsborg... :hrm:

Med mindre dette ikke løser seg med ny BD-ROM, legger jeg denne tråden død.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...