Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lens er det angelsaksiske (les: engelske) uttrykket for objektiv. Et objektiv er noe en monterer på et speilreflekskamera, eller et systemkamera generelt sett, som tegner bildet på film eller sensor.

 

Det er dette som stikker frem foran på speilreflekskameraet. På systemkameraer som speilreflekskameraer kan du bytte objektivet, og sette på ett som er relevant for det du skal fotografere.

 

Merk også at det ikke heter linse. :)

 

Et objektiv er et rør med flere glasselementer, disse kaller vi linser. :)

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Linse brukes i dagligtale også om objektiv, og hva som er det mest korrekte, er vel bare flisespikeri.
Tull. Objektiv er det mest korrekte (strengt tatt det eneste korrekte).

 

En linse er ett massivt legeme av glass eller annet gjennomsiktig materiale, et objektiv er satt sammen av flere linser. De to er ikke synonymer, like lite som "hjul" er synonymt med "sykkel".

 

Hvis du på død og liv må mishandle språket så får du gjøre det, men la vær å oppfordre andre til å gjøre det samme.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Det var saker - ei øm tå?

Sjekk Norske ordbøker for f.eks

telelinse: teleobjektiv, fjernlinse (både bokmål og nynorsk)

Ja, jeg er fullt klar over at nordmenn (med norsk språkråd i ryggen) mishandler fagspråk til det ugjenkjennelige ("kvantesprang", noen?), men det betyr ikke at det er en god utvikling, og det betyr ikke at man ikke skal etterstrebe et presist språk.

 

"Objektiv" er bare tre bokstaver mer enn "linse", og det er et mye mer korrekt uttrykk for det vi diskuterer.

Lenke til kommentar

Blitz er en gjeng med sint ungdom som ikke liker fascister. Jeg har trådløs antifascist. :)

 

Men grunnen til at vi gjerne ønsker at folk sier 'objektiv' og 'blits' er at norsk har et eget fotospråk. Et fagspråk. Og selv om språkrådet anerkjenner begrepet 'linse' er det ikke korrekt fagterm. Språkrådet har ingen annen forutsetning for å godta en stavemåte eller ett nytt ord annet enn at det skal være gjevnlig i bruk.

 

Slik sett kunne man gjerne anerkjent "eplekakemoro" som et godkjent uttrykk for blits, og "bjørnebærsteik" som godkjent uttrykk for "objektiv", så lenge de blir brukt.

Lenke til kommentar
Linse brukes i dagligtale også om objektiv, og hva som er det mest korrekte, er vel bare flisespikeri.
Tull. Objektiv er det mest korrekte (strengt tatt det eneste korrekte).

 

En linse er ett massivt legeme av glass eller annet gjennomsiktig materiale, et objektiv er satt sammen av flere linser. De to er ikke synonymer, like lite som "hjul" er synonymt med "sykkel".

 

Hvis du på død og liv må mishandle språket så får du gjøre det, men la vær å oppfordre andre til å gjøre det samme.

 

 

Aha, og jeg som trodde linser var en belgfrukt. Der kan dere se hvor vanskelig ting kan være!!

Endret av Solfo
Lenke til kommentar

Første gang jeg hørte ordet linse brukt om et objektiv glemmer jeg faktisk aldri. Året var 1987, og stedet var Foto Knutsen på Bystasjonen i Bergen. Jeg og Nestformann1 så forundret på hverandre da selgeren (som hadde peiling) pratet om linse ditt og linse datt. Hva i huleste var det han kalte objektivene? Hvor kom det fra?

 

Men jeg har blitt vant til det, og tar meg selv i å bruke ordet noen ganger. Jeg kjenner faktisk folk som har mer erfaring enn hele Akam kombinert som kaller optikk for linser. Det på tross av at de eier flere objektiver enn det du finner i en gjennomsnitts Japan Photo-filial. Jeg har sluttet å bry meg med det ordet, for det har tydeligvis vært i bruk i mange tiår enkelte steder. Ja, faktisk så lenge at den bastard-engelsken har blitt det mest vanlige uttrykket for optikk i dag. Det klarer ikke å provosere meg lenger, for det slaget er tapt for 20-30 år siden.

 

Men vi må holde fanen høyt hevet for det. Vi trenger ikke lenger kommentere bruken av det ordet hver eneste gang det nevnes, synes jeg. Det blir litt hakk i plata, og når en person har sagt linse i 30 år så er det for sent å forandre på det. Det blir bare gnål for de å lese det hele tiden, og da går det lett en faen i dem.

 

Men det finnes andre faner som fremdeles er verdt å kjempe for. Ordet blits er et god eksempel. Det kan vi fremdeles klage på, fordi det uttales helt make i begge stavinger. Det betyr at det ikke finnes tusenvis av fotografer så å lære seg å si et annet ord, de må bare lære seg å stave det riktig. Og det er en veldig stor forskjell på å forandre måten man prater på, og måten man staver et ord på. Men det betyr ganske mye for det norske språk at rettskrivingen ikke slurves for mye med. Enkelt å lære seg, selv om man har skrevet feil i 30 år. Objektiv er vanskelig å lære seg å bruke fast, fordi linse er et ord man sier hver eneste dag. Og fordi det er radikalt annerledes det korrekte ordet.

 

I en gammel tråd så tok jeg opp et annet problem. Det problemet var at nesten alle de som klaget over ordet linse selv syndet med språket. Jeg tror nesten jeg innførte den korrekte stavingen av ordet blits her på Akam, for nesten alle skrev blitz for tre år siden. Det ble litt feiing for egen dør, og det har tydeligvis hjulpet.

 

Men vi må være på vakt, og enda mer enn tidligere. Sony har overlatt til oversettere og tekstforfattere å finne på nye norske ord for etablerte ord som solblender. De har foretatt den klassiske ord for ord-teknikken som fungerer så vidunderlig i oversetting av filmer og TV-serier i andre kanaler en de som er eid av staten. Derav det deilig idiotiske ordet linsehette :wow:

 

De har pinadø ikke bare klart å skape et unødvendig nytt ord, de har klart gjøre det enda bedre. De har funnet på et nytt ord som i tillegg inneholder det mest utskjelte av alle tekniske ord i vår verden, satt sammen med et totalt intetsigende ord. Linse + hette er så dårlig som det overhodet er mulig å få til. Og det beskriver ikke engang bruksområdet. En hette til en optisk slipt glassbit. Hva i all verden brukes noe slik til? Jeg vil heller ha noe som blender for solen, en solblender. Det kan jeg i det minste bruke til noe.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

+1

Må innrømme at jeg bruker bli#¤ istedet for blits av og til, men jeg tror jeg bruker blits mer enn bli#¤ nå, tror jeg.

 

Linsehette er faktisk et godt ord hvis du tenker på Nikon teleobjektiv. Skinnhetta på min 300mm kan få Rødhette til å bli missunnelig.

 

Nå venter jeg egentlig bare på at temaet makro (populært kalt macro - også av meg av og til) skal dukke opp igjen.

Lenke til kommentar

En må dessverre bøye seg for flertallet, og språket utvikler seg derfra. I tillegg snakker store deler av verden engelsk, bare slått av de asiatriske landene som vi ikke skjønner bæret av, og spanjolene som vi ikke bryr oss om. I og med at engelskt er et globalt språk også er det også dømt til å bli blandet inn andre språk. Som lense/linse og macro/makro, det kommer en tid da objektiv ikke lenger blir kalt linse, men får det offisielle navnet I/eye/øye ^_^

 

Språk dør ut og forandrer seg, sånn er det bare. I tillegg har vi i Norge som andre steder i verden dialekter, og heldige som vi er, nynorsk.... Hvem kan ikke annet enn å glede seg over at eg kan skrive eit brev i ein anna språkform eller hva det nå er...

 

Tror denne tråden kan diskuteras vidare her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=364

Lenke til kommentar

Bra innlegg PMnormal. Jeg klarer ikke å hisse meg opp over dette, men har noen betraktninger allikevel.

 

"Blitz" er et låneord som har blitt fornorsket til "blits". Det er få som sier "chauffeur" i dag, så "blitz" vil nok dø ut av seg sjøl etterhvert (i alle fall innen foto; demonstrantene og i alle fall veteranlastebilen fra Opel fortsetter med z-en). Språket er dynamisk og det kommer hele tiden til nye ord og gamle går ut av bruk. Språkutviklingen er derfor ingen lett materie der man kan forvente raske endringer. Det tar gjerne noen tiår.

 

Da har jeg heller en viss forståelse for at man kan hisse seg opp over linse/objektiv, når det brukes feil. Sier man linse og mener objektiv, kan det misforstås. Man får jo for eksempel både makro-linser og makro-objektiv. Selv bruker jeg objektiv hvis det er det jeg mener.

 

Likevel, språkutviklingen går gjerne i retning forenkling, så det kan godt hende at "objektiv" gradvis byttes ut med "linse" for å harmonisere med engelsk. Det kan være fordeler med at samme ord i forskjellige språk betyr det samme. Kanskje "linse" endres til "linseelement" for å unngå misforståelser. Dette avgjør ikke vi eller Språkrådet, men tiden og de som bruker/ikke bruker disse ordene. Det eneste vi kan gjøre er å bruke språket slik vi mener det er mest korrekt og eventuelt argumentere for vår språkbruk.

 

Vi får håpe at meningsløse ord som "linsehette" som erstatning for "solblender" dør raskt ut, hvis det i det hele tatt kommer i bruk. Ta gjerne med "brorparten", "bjørnetjeneste" og "forfordele" også, der det er høyst uklart om man blir forstått rett. Det hjelper ikke om ord er veldefinert, hvis halvparten misforstår betydningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...