Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Beste oldschool språk bruk jeg har sett hittils i år var sammenligning mellom RED og ett Canon-ett-eller-annet-gjesp med video funksjon. Vår fagmann referer hele tiden til ASA. Tenker mange av dagens unge aner hva han prater om lissom...

 

Dette var en digresjon, forøvrig grusa Canon-ett-eller-annet-gjesp RED på filming utendørs om kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beste oldschool språk bruk jeg har sett hittils i år var sammenligning mellom RED og ett Canon-ett-eller-annet-gjesp med video funksjon. Vår fagmann referer hele tiden til ASA. Tenker mange av dagens unge aner hva han prater om lissom...

 

Dette var en digresjon, forøvrig grusa Canon-ett-eller-annet-gjesp RED på filming utendørs om kvelden.

Jeg referer ofte til ASA overfor eldre mennesker. De husker tiden da man mente at

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg «objektiv» og ikke «linse» i min dagligtale. Men en og annen gang glipper det også. Det har sikkert noe med at det engelske ordet «lens» er så nært. Man kan nok ikke unngå at språket vårt blir påvirket av andre språk. Bare se hvor mange på forumet som bruker "" i stedet for «» som anførselstegn. Skal det være korrekt norsk, brukes « (alt+174) og » (alt+175), men disse er tungvint å skrive. Derfor blir det at folk flest bruker "" som er korrekt for engelsk og som er mye lettere å skrive.

Lenke til kommentar
Bare se hvor mange på forumet som bruker "" i stedet for «» som anførselstegn. Skal det være korrekt norsk, brukes « (alt+174) og » (alt+175), men disse er tungvint å skrive. Derfor blir det at folk flest bruker "" som er korrekt for engelsk og som er mye lettere å skrive.

Obs, nå brukte jeg quote!

Det begynner å demre, men det er jammen mange år siden jeg brukte « og ». Og jeg som trodde jeg hadde norsk tastatur ;)

Lenke til kommentar
Personlig bruker jeg «objektiv» og ikke «linse» i min dagligtale. Men en og annen gang glipper det også. Det har sikkert noe med at det engelske ordet «lens» er så nært. Man kan nok ikke unngå at språket vårt blir påvirket av andre språk. Bare se hvor mange på forumet som bruker "" i stedet for «» som anførselstegn. Skal det være korrekt norsk, brukes « (alt+174) og » (alt+175), men disse er tungvint å skrive. Derfor blir det at folk flest bruker "" som er korrekt for engelsk og som er mye lettere å skrive.
Word (og sikkert andre tekstbehandlere) kan settes opp til å automatisk bytte ut " med « og », men det er ikke så veldig mye forumprogramvare som gjør det.

 

Men jeg må tilstå at jeg tenker relativt lite over akkurat det, siden stort sett alt jeg skriver av lengre tekster nå om dagen er på engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...