Gå til innhold

Hvorfor blir barna tvangssendt til skolen?


Anbefalte innlegg

Hvordan da holde konkuranse dersom det er flere søkere enn plassser ? Karakterer på ungdomskole er nødvendig for at unger skal gidde å gjøre noe. Karakterer på høyere nivå er viktig for å skille ut de beste som skal komme inn på bedre høyere utdanning.

 

Dette er nettop sosial darwinisme, at man tvinger barna inn i konkurranse-verden med vårt eget viljet. Slik at de alltid skal bli frustrert over å velge en jobb med høylønn eller en jobb de faktisk har lyst til men som har lite lønn. Hvis alle jobbene hadde likt lønn, trengte mann ikke å konkurrare om noen ting! Og dermed kunne alle barna bli, hva de ville. Det er nettop penger som er skyldig i all rot!

 

Alle kunne bli hva de ville??? så du ser ikke problemer med å ha evt. hundretusenvis frisører i Oslo?

 

evt. folk som har lyst til å være lege, men egentlig ikke er så flinke til det....

Endret av perryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er dette arifkarim ikke skjønner: At grådighet, egoisme, etc er mekanismer naturen har utstyrt oss med for overlevelsens skyld. Greit, vi trenger dem kanskje ikke idag, men de er der likefremt.

 

Og det argumentet med at du ikke trenger algebra som funksjonær, etc skal jeg ikke engang gå inn på. Herregud, leker du teit? Hvordan skal man vite hva man kommer til å jobbe med om 10 år? Man vet det ikke, derfor har man en GRUNNUTDANNING, som er 10 år på skole, og deretter spesialiserer man seg, om det er økonom, ingeniør eller rørlegger man vil bli.

 

Jeg leker ikke teit. Det er dere som ikke skjønner noen ting. Det er jo utrolig mange som er blitt ferdige med videregåene skole og har gode karakterer, men de får ikke komme inn i høyere studier fordi de akkurat mangler noen få poeng, uansett hvor mye lyst de har. Mens andre får komme inn, selv om de ikke har så mye lyst, bare fordi de hadde nok karakterer og oppfylte kravene.

 

Hva man skal bli om 10 år er ikke så aktuelt når du kødder bort 1-10 klasse i moteklær og andre slags konkurranser med klassekameratene dine!

 

Dessuten er ikke vi utstyrt med mekanismer som grådighet og egoisme; vi bare oppfører oss slik når vi har lært dem fra omgivelsene.

Lenke til kommentar
Rett og slett fordi vi ikke skal ende opp som et u-land som Afrika. Se der har de knapt skolegang. Se hvor fantastisk og fritt de lever i Kongo. Drap og voldtekter er dagligdags. Teknologisk tilbakestående og et samfunn som ikke henger på greip.

Alternativt har vi jo blitzere. Samfunnets utskudd som ikke vil være "slaver" som du kaller det. De gjør jo mye samfunnsnyttig. Opptøyer og kjefting på snuten. Dersom alle hadde vært som du hadde ønsket, så ville det ikke ha vært mye pc for deg å sitte å skrive dette på, fordi de som jobber på elverket sitter hjemme og drikker heimkok for å få dagen til å gå. Skole er tvungen fram til du begynner på Videregående. Videregående er frivillig, så om du vil sitte der på skolebenken for å prøve å bli noe eller reise til Kongo for å leve det "frie livet" er opp til deg selv.

 

Jeg skriver på pc-en fordi jeg har fritid idag... Og vi kan få mer hvis vi slutter å bry seg så mye om penger.

 

Dessuten er Afrika-Kongo eksemplene bare dobbeltmoral fra vestens side. Tenk hvis de oppretter sine egne bedrifter og skoler og alt mulig rart dere har, hvem skal da brødfø dere i Vesten? hahaha... Ved å gjøre andre nasjoner til sine slavere har kapitalistene klart å fremstille noe som de kaller for friheten til å velge i egne land... maken til lureri! Også kommer dere med hykleri og kaller Kongo slave samfunn for "fritt!"

 

Blitzere er stor samfunnsforbrukere som vil forsvinne når alle ressursene bir fordelt likt for alle.

Lenke til kommentar
Dette er også en helt elementær ting ved livet. Maurene setter sin koloni høyere enn andre kolonier, det er lett å observere når du ser hvordan maurene kriger om f eks mat .

 

Nei vi lærer ikke egoistisk tankegang i skolen. Vi er født med egoistisk potensial i vår hjerne. Det er arven fra våre forfedre. De egoistiske overlevde, dette skjedde helt i begynnelsen av livets utvikling. De første cellede organismene var "egoistiske".

 

Revansjelyst og grådighet er heller ikke noe en lærer om i samfunnet eller skolen, det er et medfødt potensial av samme årsaker som egoisme. Grådighet f eksempel finner en også igjenn i naturen.

 

Vi er mennesker, ikke maur! Såklart spiller vårt intelligens en stor rolle i utviklingen av et nytt samfunn. Har du lyst til å ape maurene, kan du like gjerne bo hos dem...

 

Dere er blitt hjernevasket til å tro at onde egenskaper som grådighet og revasjelyst finnes i menneskesinnet og er medfødt. Skal jeg gi deg et eksempel at det ikke stemmer? La oss ta en test. Du er stor og mektig og har fullmakt over alt. Hvis nå en luta fattig fyr slår deg i fjeset, hvordan ville du naturligvis reagere? Såklart med sinnet og revansjen. Men ettersom du kan tenke fordi du er ett menneske, har du muligheten til å tilgi ham for hans ugjerningen. Dette konseptet finnes ikke i andre dyr enn mennesker. Fordi de bare følger etter sine naturlige instinkter. Mens vi mennesker alltid har en valg mellom det naturlige onde og det gode sinnet. Derfor er det feilaktig å sette mennesker og andre i samme rekkefølge som Darwin trodde. For selv om vi har blitt til ved evolusjonen, har vi dette overmakt over andre dyre arter at vi kan tenke slik ingen andre kan.

 

Har dere fortsatt har lyst å leve som villdyr som kriger, slakter, spiser hverandre for moroskyld kan du like gjerne fortsette

 

Jeg har ikke sagt at vi ikke er kommet lengre enn maurere, jeg bare påpeker det faktum at disse tingene er blitt praktisert av oss levende ting i millioner av år. Da er ett par 100 år i den opplyste moderne verden alt for liten tid til å ha slettet alle levemønstrene som har virket før. Jeg f eks merker at jeg setter meg selv forran alle andre ved f eks at jeg bruker mine penger på meg selv fremfor andre. Det føles helt naturlig for meg å streve etter å få en god jobb (er student nå) som kan gi meg en sterk intekt, som gjør at jeg ka kjøpe et fint hus til meg og en fin bil til meg. Hvorfor er dette helt naturlig ? Jo fordi det er jeg som utdanner meg, det er jeg som jobber hardt. Dette ser jeg på som en effekt av biologien ettersom jeg gjør ting som jeg vil dra nytte av. Det gjør alle levende ting, uten å nødvendigvis måtte slakte hverandre. Jeg høster bare det jeg sår.

 

 

Hvordan da holde konkuranse dersom det er flere søkere enn plassser ? Karakterer på ungdomskole er nødvendig for at unger skal gidde å gjøre noe. Karakterer på høyere nivå er viktig for å skille ut de beste som skal komme inn på bedre høyere utdanning.

 

Dette er nettop sosial darwinisme, at man tvinger barna inn i konkurranse-verden med vårt eget viljet. Slik at de alltid skal bli frustrert over å velge en jobb med høylønn eller en jobb de faktisk har lyst til men som har lite lønn. Hvis alle jobbene hadde likt lønn, trengte mann ikke å konkurrare om noen ting! Og dermed kunne alle barna bli, hva de ville. Det er nettop penger som er skyldig i all rot!

 

 

Ja la alle bli hva de vil, for en flott ide ! Tror du alle som har lyst å bli lege er egnet til det ? Tror du det er like mange som har lyst til å bli bossmenn som vi faktisk trenger ? neppe, det er ett usansynlig regnestykke. Ulike lønnsfordelinger er til for å ballansere næringslivet og det er en god ting at de som har jobbet hardt skal belønnes for det. Konkuranse generelt er et godt virkemiddel i samfunnet, det gjør at de beste for en oppgave blir valgt til oppgaven. Kvaliteten på fagfolk er langt bedre i et selektivt utvalg enn i et "fritt for alle som vill" utvalg

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Det er dette arifkarim ikke skjønner: At grådighet, egoisme, etc er mekanismer naturen har utstyrt oss med for overlevelsens skyld. Greit, vi trenger dem kanskje ikke idag, men de er der likefremt.

 

Og det argumentet med at du ikke trenger algebra som funksjonær, etc skal jeg ikke engang gå inn på. Herregud, leker du teit? Hvordan skal man vite hva man kommer til å jobbe med om 10 år? Man vet det ikke, derfor har man en GRUNNUTDANNING, som er 10 år på skole, og deretter spesialiserer man seg, om det er økonom, ingeniør eller rørlegger man vil bli.

 

Jeg leker ikke teit. Det er dere som ikke skjønner noen ting. Det er jo utrolig mange som er blitt ferdige med videregåene skole og har gode karakterer, men de får ikke komme inn i høyere studier fordi de akkurat mangler noen få poeng, uansett hvor mye lyst de har. Mens andre får komme inn, selv om de ikke har så mye lyst, bare fordi de hadde nok karakterer og oppfylte kravene.

 

Hva man skal bli om 10 år er ikke så aktuelt når du kødder bort 1-10 klasse i moteklær og andre slags konkurranser med klassekameratene dine!

 

Dessuten er ikke vi utstyrt med mekanismer som grådighet og egoisme; vi bare oppfører oss slik når vi har lært dem fra omgivelsene.

 

så løsningen er å måle hvem som har mest lyst?

 

"moteklær og andre slags konkurranser" er ikke ett skole problem...

 

Hvordan vet du at grådighet og egoisme er miljøskapt og ikke en medfødt egenskap?

Lenke til kommentar
Dessuten er ikke vi utstyrt med mekanismer som grådighet og egoisme; vi bare oppfører oss slik når vi har lært dem fra omgivelsene.

 

 

 

 

Hvordan kan en påstå det motsatte når en ser de argumentene som er presentert ? Går du tilbake i evolusjonen blir organsimer bare mer og mer grådig og egoistisk.

 

Lærer en fisk av mammaen sin at den skal være grådig ? Tviler i og med at moren stikker før eggene klekker (av grådighet ironisk nok)

 

Alt liv frem til menneske er gårdig og egoistisk av natur. Det er vel ikke nødvendig å påpeke at det er svært usannsylig at plutselig menneske skal ha utviklet seg uten noen form for medfødt/genetisk grådighet og egoisme, for så å finne det opp på nytt i samfunnet etter en stund :p

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Har ikke lest alle postene, men det største problemet er vell at skolegangen er alt for lang og meningsløs.

har gått 12 år på skole (barne+ungdom og videregående skole), alt jeg trang å lære for å ha den jobben jeg har i dag, lærte jeg av meg selv og siste halvåret i det 12e skoleåret. Jobber som IT Ansvarlig.

Takk! Her har vi i hvertfall en person som også syns det er noe galt med skolesystemet vårt. Som sagt utrolig mye av utdanning er helt meningsløs senere tid, så hva er vitsen med å lære absolutt alt?

 

Fordi det skaper grunnlag for å vurdere hvor en vil fordype seg...på vgs kan en ta valgfag innen det en liker, og en kan velge retninger en ønsker å gå dypere i...men hvordan skulle en velge riktig om en ikke visste noe om alt?

Muligheten å forstå flere ting gir mennesket en sjanse til å vurdere valgene, forstå rekkevidden av dem, og velge det en føler passer.

Noen vil alltid være misfornøyd, noen vil alltid endre systemet, og det har de full mulighet til. Men det å si at skolen i dag er ensrettet og former mennesker til A4 personer (slik du impliserer) fremstår som ytterst absurd for min del.

 

 

Så du lærte å lese, skrive og regne av deg selv på fritiden du da? For alt dette trenger du i den jobben.

 

Barna trenger ikke å gå 10 år på skolen bare for å skrive og snakke riktig. For uansett trenger du ikke algebra som funksjonær og heller ikke religion som civil ingeniør

 

Du får ingen av de jobbene etter 10 år heller, så kan du ikke bruke noe jordnære eksempler for guds skyld.

Men interessant; Muslimer osv er mer dagligdags nå enn før, hvor mye oppstandelse ville det ikke vært om norske barn plutselig begynte å mobbe muslim for hodeplagg,svin osv...er det ikke bedre at en har en viss kunnskap om dette så en slipper å skape konflikter pga noens trosretning?

 

Og du hadde selvsagt ikke bruk for de 11,5 årene for å forstå det siste halvåret? lesing, skriving, regning og slike meningsløse greier...

 

Han trenger i alle fall ikke religion og gym som IT ansvarlig.

 

Gym skader ikke barn, spesielt ettersom majoriteten sitter mye inne, og fedme er et problem i den vestlige verden...så kan ikke helt se at gym skaper noe ulemper? ei heller informasjon om hvordan en skal trene rett og sunt kosthold.

 

 

 

Det er dette arifkarim ikke skjønner: At grådighet, egoisme, etc er mekanismer naturen har utstyrt oss med for overlevelsens skyld. Greit, vi trenger dem kanskje ikke idag, men de er der likefremt.

 

Og det argumentet med at du ikke trenger algebra som funksjonær, etc skal jeg ikke engang gå inn på. Herregud, leker du teit? Hvordan skal man vite hva man kommer til å jobbe med om 10 år? Man vet det ikke, derfor har man en GRUNNUTDANNING, som er 10 år på skole, og deretter spesialiserer man seg, om det er økonom, ingeniør eller rørlegger man vil bli.

 

Jeg leker ikke teit. Det er dere som ikke skjønner noen ting. Det er jo utrolig mange som er blitt ferdige med videregåene skole og har gode karakterer, men de får ikke komme inn i høyere studier fordi de akkurat mangler noen få poeng, uansett hvor mye lyst de har. Mens andre får komme inn, selv om de ikke har så mye lyst, bare fordi de hadde nok karakterer og oppfylte kravene.

 

Hva man skal bli om 10 år er ikke så aktuelt når du kødder bort 1-10 klasse i moteklær og andre slags konkurranser med klassekameratene dine!

 

Dessuten er ikke vi utstyrt med mekanismer som grådighet og egoisme; vi bare oppfører oss slik når vi har lært dem fra omgivelsene.

 

Kan du være saklig egentlig? En kaller ikke folk idiot osv fordi de ikke er enig med deg..

 

Resten i innlegget er på sin egen urimelighet...hadde de visst hva de ville så kunne de greid det...jeg vinglet og måtte ta konsekvensen av det, men tjener veldig godt nå, og trives :)

Lenke til kommentar
Jeg kunne skrevet "influeringsapparat", det blir i og for seg det samme.

 

Mener du at Norsk skole influerer barn negativt? isåfall hvordan?

 

Det har jeg aldri skrevet. Likevel er det ingen tvil om at en stat har mye makt over sine innbyggeres overbevisninger, tanker og kunnskaper fra ung alder av. Hvorvidt denne påvirkningen er positiv eller negativ vil jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Nå er du jo heldig som bor i Norge da og kan få penger uten å gjøre en dritt.

Du skal være jævlig god om du er sosialklient og faktisk klarer å overleve uten noen som helst hjelp fra venner eller familie.

 

Tanken bak kommunisme er fin den, og om den hadde fungert hadde det sikkert vært knall, men det har seg sånn at ingen gidder å løfte en finger om man ikke får noe for det, så det fungerer ikke i praksis.

 

Umm....man får da lønn under kommunisme også. Sovjet hadde en grei paragraf i grunnloven sin når det gjaldt arbeid og lønning, om denne paragrafen ble fulgt til punkt og prikke gjennom hele sovjetunionens eksistens er en annen diskusjon.

 

Article 40. Citizens of the USSR have the right to work (that is, to guaranteed employment and pay in accordance wit the quantity and quality of their work, and not below the state-established minimum), including the right to choose their trade or profession, type of job and work in accordance with their inclinations, abilities, training and education, with due account of the needs of society.

M.A.O. Leger skal tjene mer enn gatefeiere.

 

Men tilbake til topic, hvis barn fikk bestemme selv ville de vel ha sittet hjemme foran TVen og sett på tegnefilm og spist godteri gjennom barndommen, og tro meg det resulterer ikke med et barn som er overlevelses dyktig.

Lenke til kommentar
Tror du har rett i at det er en ganske utbredt tanke at Hitler ikke var den som gjorde mest for at verden skulle bli ett bedre sted. Først og fremst er det ikke bare Nordmenn som synes det og jeg tror det er litt mer nyansert enn at vi synes han er ond fordi han okkuperte vårt land... Mener å huske at jeg lærte noe (blandt annet på skolen...) om jødeutryddelse og lignende...

Men hvor du vil med dette er jeg usikker på...

 

Hvor har du det fra at skolen lærer barna teit sosial politikk? Jeg føler meg ganske sikker på at ett mål for skolen er å lære barna å tenke selv. Å lære fordeler og ulemper med diverse politiske systemer er nødvendig for nettopp dette.

 

Nettop... Hvis amerikanske stor bankeiere ikke hadde solgt olje og gass til Nazi-regime under 2nd verdenskrig, tror jeg også at det kunne ha vært mindre ødeleggelse og okkupasjonen fra Hitler sin side. Hva var hele vitsen med å først utlevere ammunisjons makt til nazistene og når Europa lå i ruiner, kom amerikanerne som helter og viste seg som om det var de som redda alle sammen. Utrolig Ironisk!

 

Jødeuttryddelse er jo ingenting sammenlignet med muslimsk uttryddelse i moderne tiden. Massakren av sivil muslimsk befolkning i Bosnia, Chechniya, Kashmir, Palestine, Iraq og Afghanistan er anti-muslimisme, men dere syns det er helt ålreit, siden Bush har klart å hjernevaske dere at det var USAMA som stod bak sprengningen av tvillingstårnene. Da kan jeg bare si: "Lur meg en gang, skam på meg! Lur meg 2 ganger, skam på deg!"

 

Det om skolens sosial politikk, betyr ikke at barna lærer teit sosial politikk. Det betyr at pga av statens teit sosiale-politikk i skolene, utvikler barna onde egenskaper i seg!

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
Barn er for små til og ta slike store avgjørelser på egenhånd. Jeg likte ikke skolen noe særlig i slutten av barne skolen og oppover, men om jeg ikke hadde fortsatt å gå på skolen så hadde jeg angret ne sykt nå. Om jeg som eldre hadde bestemt meg for å ta den skolen jeg ikke took som barn så ville det tatt mange år av livet, spesielt med tanke på att jeg måtte ha jobbet ved siden av også.

 

Lese og skrive er et must i dagens samfund. Grunleggende matte er også et must. Det er også rimelig greit og kunne litt generell kunskap slik att en ikke virker som en idiot i enkelte samtaler.

 

 

Skole systemet kunne vært byggd opp på en bedre måte, men å la unger slippe og gå på skolen er ikke aktuelt.

 

Dette sier du nå helt sikkert fordi du har en jobb. De som har råtnet over 15 år i forskjellige skolene, mener noe helt annet på dette temaet. Når hele meningen med skoleutdanning er å få befolkning i arbeid, fort som mulig. Hva er da vitsen med skolene? Man kan jo bare bygge profesjons plasser, hvor barnet eller så å si foreldrene kan melde seg på for barnet om hva han skal bli som voksen. Da kan foreldrene bare dumpe barnet i et av disse profesjonsplassene og får vel håpe at deres avkom har blitt "noe" om 20 -25 års tid. :w00t:

Lenke til kommentar
Nettop... Hvis amerikanske stor bankeiere ikke hadde solgt olje og gass til Nazi-regime under 2nd verdenskrig, tror jeg også at det kunne ha vært mindre ødeleggelse og okkupasjonen fra Hitler sin side. Hva var hele vitsen med å først utlevere ammunisjons makt til nazistene og når Europa lå i ruiner, kom amerikanerne som helter og viste seg som om det var de som redda alle sammen. Utrolig Ironisk!

 

Dette kjenner jeg ikke til. har du en kilde?

 

Jødeuttryddelse er jo ingenting sammenlignet med muslimsk uttryddelse i moderne tiden. Massakren av sivil muslimsk befolkning i Bosnia, Chechniya, Kashmir, Palestine, Iraq og Afghanistan er anti-muslimisme, men dere syns det er helt ålreit, siden Bush har klart å hjernevaske dere at det var USAMA som stod bak sprengningen av tvillingstårnene. Da kan jeg bare si: "Lur meg en gang, skam på meg! Lur meg 2 ganger, skam på deg!"

Nå tror jeg ikke du har lest mange norsk aviser dersom du tror at det norsk folk synes det er helt greit. Georgie-boy er ikke den mest populære amerikanske presidenten her til lands.

Hvem sprengte(?) tvillingtårnene? mener å huske at Bin-Laden tok på seg skylda...

men du har vel en kilde her også, som leger all tvil til side?

 

Det om skolens sosial politikk, betyr ikke at barna lærer teit sosial politikk. Det betyr at pga av statens teit sosiale-politikk i skolene, utvikler barna onde egenskaper i seg!

Hvor tar du alt dette fra?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Jeg kunne skrevet "influeringsapparat", det blir i og for seg det samme.

 

Mener du at Norsk skole influerer barn negativt? isåfall hvordan?

 

Det har jeg aldri skrevet. Likevel er det ingen tvil om at en stat har mye makt over sine innbyggeres overbevisninger, tanker og kunnskaper fra ung alder av. Hvorvidt denne påvirkningen er positiv eller negativ vil jeg ikke uttale meg om.

 

Du må gjerne fortelle mer om denne makten

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Er det ikke staten som legger til rette for hva elever skal lære, og hvordan dette vinkles?

 

Igjen, du må gjerne utdype på en litt mer grundig måte.

 

Men jo, jeg må innrømme at spesielt derivasjon ble vinklet på en slik måte at jeg fikk et brennende ønske om å stemme SV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...