Gå til innhold

Hvorfor blir barna tvangssendt til skolen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den norske natur:

 

Vårmat: Spirer, nøttelager fra i fjor, insekter

 

Sommermat: Spirer og planter, bringebær på sensommeren, insekter.

 

Høstmat: Sopp, sopp, sopp, sopp, sopp, sopp, sopp, sopp og bringebær.

 

Vintermat: Nøtter, nøtter, nøtter, nøtter, nøtter, nøtter.

 

Du må ha husdyr og eller gårdsdrift for å overleve i dagens norske natur.

 

Dyr du kan klare å fange: Tamender, tamrein...

Hvis du bruker moderne utstyr kan du fange en del dyr -- men du sliter litt med å lage ammunisjon.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Red: Du glemte fisk. Man kan fiske litt også, men det blir magert uansett. Spesielt siden et slikt fysisk liv vil kreve mer mat og næring enn hva man trenger når man sitter i sofaen foran tven. Hvis det er tid til å gjøre hva man vil man ønsker, så er ikke et liv i villmarken noe å trakte etter. Da er det ikke snakk om mye fritid.

Lenke til kommentar

Red: Du glemte fisk. Man kan fiske litt også, men det blir magert uansett. Spesielt siden et slikt fysisk liv vil kreve mer mat og næring enn hva man trenger når man sitter i sofaen foran tven. Hvis det er tid til å gjøre hva man vil man ønsker, så er ikke et liv i villmarken noe å trakte etter. Da er det ikke snakk om mye fritid.

 

Så da er spørsmålet: Hvordan få seg et liv med mye fritid og mulighet/ressurser til å gjøre hva en vil ? Tviler på at det finnes en mulighet for et slikt liv som alle eller de fleste kan utføre.

 

I villmarken er det nok ikke mye "fritid" nei, men det er et alternativt til det samfunnet som trådstarter ikke liker som bygger på forbruk og penger. Villmarkslivet handler om å overleve og være totalt uavhengig av det samfunnet vi lever i i dag.

 

Dersom man er flink å fiske kan man lett langs norges kyst bli mett. Det tar i gjennomsnitt en halvtime for meg å skaffe midag fra havet uten bruk av båt. Jeg bruker riktignok moderne fiskeutstyr som stang, snelle, gøtt og sluker. Tenker det hadde tatt litt lengre tid med kun det en kan lage i naturen.

 

Ikke misforstå, jeg foretrekker det samfunnet vi lever i nå. Jeg har funnet min plass i samfunnet. Jeg sier bare at å leve i vilmarken er et alternativ jeg respketerer, og syntes det er et flott alternativ for de som ikke liker samfunnet vårt i det hele tatt og avskyr vår måte å leve på. Selv om jeg er komfortabel med vårt samfunn er det jo ikke gitt att alle andre er det.

Lenke til kommentar

Jeg kan også respektere et slikt valg. Jeg vil bare få frem, spesielt siden vedkommende som ytret ønsket bare er 15 år, at man ikke bør romantisere et slikt liv. Det er kanskje lett å få fisk, men man blir fort lei av et kosthold bestående for det meste av fisk. Ulike mangelsykdommer kan man også få av ensidig kosthold.

 

Hvis man ønsker en type frihet som ikke innebærer jobb og ansvar (en slik frihet finner man ikke i villmarken), så vil jeg anbefale hard jobbing og karrierejag i 20 år. Tar man de rette valgene her, så kan man bli millionær før man er førti, og deretter leve herrens glade dager på rentene om man ønsker.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Jeg kan også respektere et slikt valg. Jeg vil bare få frem, spesielt siden vedkommende som ytret ønsket bare er 15 år, at man ikke bør romantisere et slikt liv. Det er kanskje lett å få fisk, men man blir fort lei av et kosthold bestående for det meste av fisk. Ulike mangelsykdommer kan man også få av ensidig kosthold.

 

Det er nok mye sant i det du sier her. jeg vil verken anbefaler eller fraråde et slikt liv, det må en nesten bare prøve ut selv dersom man syntes det er riktig.

 

Hvis man ønsker en type frihet som ikke innebærer jobb og ansvar (en slik frihet finner man ikke i villmarken), så vil jeg anbefale hard jobbing og karrierejag i 20 år. Tar man de rette valgene her, så kan man bli millionær før man er førti, og deretter leve herrens glade dager på rentene om man ønsker.

 

Slik var min drøm når jeg var 15-16. Da ville jeg enten jobbe meg opp til jeg var rik raskt og tidlig, eventuelt vinne perverst mye i lotto og leve livets glade dager på rentene. Problemet med denne "strategien" for trådstarter er jo at i førsteposten ytrer h*n at h*n ikke liker den samfunns strukturen som baserer seg på forbruk og penger. Og å bli millionær og leve herrens glade dager er jo kroneksempelet på forbruk og pengebeholdning. Og kron eksepelet på det idealet som trådstarter mener at samfunnet hjernevasker oss til å trakte etter.

 

Tror kansje denne vilmarksdiskusjonen sprang ut fra mitt første inlegg i denne tråden der jeg skrev at det var 3 muligheter å overleve utenom jobb/karriere. En av dem var villmarkslivet. Jeg mente ikke at vilmarkslivet var verken enkelt, avslappende eller noe mindre krevende enn livet i vårt samfunn (heller tvertimot), det som er poenget er at man i villmarken er ikke bundet av karriere, penger, skole og det samfunnet som vi lever i, slik som trådstarter ifølge sin første post ikke syntes noe om.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bare vær forsiktig med å romantisere et liv i villmarken. Det er beinhardt og krever svært gode kunnskaper om overlevelse for at det i det hele tatt skal være mulig. (Kanskje du vil like filmen Into the Wild?)

 

Så, på steinalderen så levde de hardt å i dag så sitte de foran tven hele dagen :S ? Jeg kan ikke bedra hvordan leve måten vår er..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...