Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Trenger litt fysikk hjelp her. Har tentamen i fysikk på tirsdag og er ikke sikker på om jeg har regnet oppgavene rett.

 

oppgave 2:

en bjelke som veier 15 kg ligger i ro. så blir den slept 5.0 m langs en bakke med en kraft på 85N. kraften danner en vinkel på 45 grader til underlaget. etter at vi dro de 5,0 meterne har bjelken farten 4,0 m/s.

 

hvor stor er friksjonskraften.

 

 

oppgave 3:

En elektrisk motor som utnytter 85% av den tilførte energien driver en heiskran som utnytter 55% av den tilførte energien.

 

a) hvor stor er den samlede virkningsgraden i systemet motor-heisekran?

b) effekten som blir tilført motoren er 7,0 kW, hvor lang tid bruker kranen på å heise opp en kasse 25 m opp i luften når kassen veier 600 kg.

 

 

Noen som vil hjelpe? :S plzz?

Lenke til kommentar

Her kommer en oppgave om elektrisk felt, noe jeg er nokså lost på.

 

5.15 fra Ergo Fysikk 2

Et elektron i vakuum blir akselerert av en spenning på 250V. Finn den kinetiske energien og farten elektronet får

a når startfarten er null

b når startfarten er 5,0*10^6 m/s

 

Prøvde meg med at p><p>\frac{1}{2}mv^{2}=eU \Rightarrow v=\sqrt{\frac{2eU}{m}}

men her stopper det opp. Har ikke vekten av dette elektronet, så med mindre jeg har gått glipp av noe, så regner jeg med at jeg bruker feil formel.

Lenke til kommentar
Her kommer en oppgave om elektrisk felt, noe jeg er nokså lost på.

 

5.15 fra Ergo Fysikk 2

Et elektron i vakuum blir akselerert av en spenning på 250V. Finn den kinetiske energien og farten elektronet får

a når startfarten er null

b når startfarten er 5,0*10^6 m/s

 

Prøvde meg med at p><p>\frac{1}{2}mv^{2}=eU \Rightarrow v=\sqrt{\frac{2eU}{m}}

men her stopper det opp. Har ikke vekten av dette elektronet, så med mindre jeg har gått glipp av noe, så regner jeg med at jeg bruker feil formel.

Massen til elektronet er jo kjent, chart?cht=tx&chl=9,11\cdot 10^{-31}\,\mathrm{kg}. Om du ikke husker det, så står den bakerst i fysikktabellen din.

Lenke til kommentar

Okei, greia er den at jeg skal vise at avstanden fra jordas sentrum til en satelitt i bane er gitt ved følgende formel:

 

mimetex.cgi?\gamma som jeg ikke fikk inn i likningen over...

 

Trenger vel egentlig bare å vite den originale likningen, så skal jeg klare å forkorte den osv selv, kommer bare ikke på hvordan den ser ut. =S

 

Edit: En ting til; Det er vel ikke mulig å ha en geostasjonær satelitt over Norge? Desto lenger den kommer vekk fra ekvator, desto mer vil den se ut til å rotere om et punkt på himmelen fra en observatør ved havoverflaten, eller tar je feil?

Endret av Loev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...