Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Er det noen som kunne forklare meg hva Wiens forskyvningslov er? På Wikipedia står det:

 

Wiens forskyvningslov er en lov i fysikken som sier at bølgelengden for energimaksimum i termisk stråling er omvendt proporsjonal med temperaturen i gjenstanden som stråler

 

Skjønte ikke noe av det der, og skulle gjerne hatt en enklere forklaring :) Takk på forhånd.

Endret av maXini
Lenke til kommentar

En spektrallinje som i laboratoriet har bølgelengde 656nm, er forskjøvet med +0.0045nm på den ene ytterkanten av solekvator og -0.0045nm på den andre ytterkanten. Bruk dopplerformelen til å finne banefarten til et punkt på solekvator.

 

Noen som kan vise meg hvordan man gjør det? :)

Lenke til kommentar

En spektrallinje som i laboratoriet har bølgelengde 656nm, er forskjøvet med +0.0045nm på den ene ytterkanten av solekvator og -0.0045nm på den andre ytterkanten. Bruk dopplerformelen til å finne banefarten til et punkt på solekvator.

 

Noen som kan vise meg hvordan man gjør det? :)

Noen som kan hjelpe? Hadde satt stor pris på hjelp.

Lenke til kommentar

Er det sånn at i en parallell-kopling vil spenningen være den samme i begge grenene? Hvis det er et voltmeter over en komponent i den ene grena som viser 5V, så vil det gå 5V over en komponent i den andre grena? Hvis polspenningen er si 11V vil det være 6V "igjen" til andre komponenter i serie etter parallell-koplinga?

Lenke til kommentar

En spektrallinje som i laboratoriet har bølgelengde 656nm, er forskjøvet med +0.0045nm på den ene ytterkanten av solekvator og -0.0045nm på den andre ytterkanten. Bruk dopplerformelen til å finne banefarten til et punkt på solekvator.

 

Noen som kan vise meg hvordan man gjør det? :)

Noen som kan hjelpe? Hadde satt stor pris på hjelp.

Du trenger bare å bruke dopplerformelen, det vil gi deg banefarten direkte siden spektrallinjen er målt i ytterkanten. Siden det ikke sies noe om hvilken ytterkant som er +/-, vet du ikke retningen på banefarten.

Lenke til kommentar

http://a.yfrog.com/img619/3493/bxykr.jpg

 

Hae den oppgaven der igjen på en øving. Har gjort oppgave a)

 

Det blir vel 0-(-3.2*10^-18) som blir 3,2 • 10 opphøyd i minus 18.

 

Så kommer jeg til b. Og lurer litt på hva de spør om.

 

Det jeg første gjorde var å sette 3,2 aj - 2,4 fikk 0,8 aj og løste det og gjorde en hel del utregninger.

 

Tingen er at svaret stemmer med fasiten. Fikk 8,0 • 10^-19.

 

Men så begynte jeg å tenke at det er jo - 3,2 aj og 2,4 vi har. Så lurer på hva jeg gjør feil. I starten siden jeg ikke helt hva de spør om.

 

Er der grunnstillingeb jeg har tatt for meg? Fordi fasiten har mange svar 8,0•10^-19 så blir det 2,4 • 10^-18 osv osv står det.

 

Kjempeflott med litt hjelp

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en oppgave der vi får oppgitt at en student heller 2,25kg vann med temperaturen 24,5 grader C opp i en bolle. Etter en stund har vannet varmen 22,3 grader C. Hvor mye energi avgir vannet da?

Står litt fast på den og finner ingen lignende eksempler så hadde vært supert om noen kunne fortelle meg hvilken formel jeg skal bruke?

Lenke til kommentar

14xh4zm.jpg

 

Hjelp anyone? Prøvde å bruke formlene for vannrett kast, og kom da frem til at:

x=vot = 12 m

y= 1/2gt^2 = 11,04 m

 

Så stoppet liksom hjernen opp, og jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre..?

 

Lag en figur med farten dekomponert i en x-komponent og en y-komponent. Da ser du ganske raskt hva du må gjøre.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har regnet på en oppgave flere ganger, men det blir feil hver gang.

 

En 23892U-kjerne som er i ro, sender ut en alfapartikkel. Restkjernen er ein Th-kjerne, og den får en kinetisk energi på 1,1*10-14J.

 

a) Skriv reaksjonen. (den er grei)

 

b)Alfapartikkelen får ved den nevnte reaksjonen ein kinetisk energi på 6,7*10-13J. Hvor stort er massesvinnet for denne reaksjonen?

 

Fasitsvar på b er 7,6*10-30kg. Jeg får hele tiden svaret 7,44*10-30kg.

 

På forhånd tusen takk!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...