Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Takker for oppklaringen og svarene. :)

 

Har et par spørsmål til angående definisjoner.

 

Det første går på ordet fotonenergi. Et foton er en energikvant, en viss porsjon av energi som beveger seg med lysets hastighet. Er da fotonenergi størrelsen på energikvantet? Er rimelig sikker på at dette er rett, men må bare passe på at definisjonene mine stemmer.

 

 

Det andre går på hva som er forskjellen på emisjonsspektret til molekyler og emisjonsspektret til atomer?

 

Boken sier at 2 atomige molekyler har vibrasjons- og rotasjonsenergi, og derfor blir emisjonsspektret forandret til tettebånd av emisjonslinjer og at slike spektre kalles båndspektre.

Ja vel? dette sier ingenting generelt om forskjellen mellom spektrene til atomer og molekyler. Noen som kan hjelpe meg her?

 

Er 99% sikker på at Ergo Fy1 boken er med vilje uklar slik at elevene skal kjøpe tilgang til nettstedet deres. Har enda ikke møtt noen som mener boken er dekkende til å svare på oppgavene inni den. Inkludert lærere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har et tips å komme med angående utregning av tyngdekraften på et legeme når du har bare har fått oppgitt lengden på legemet?

 

Har bare holdt med legeme med masse før, får en oppgave der jeg skal utregne tyngdekraften på et legeme som har oppgitt 2 lengder, og ikke noe masse.

 

Her er forresten oppgaven

Beregn tyngdekrafta på en jernsylinder som har lengden 85,8 cm og 2,85 cm.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Noen som har et tips å komme med angående utregning av tyngdekraften på et legeme når du har bare har fått oppgitt lengden på legemet?

 

Har bare holdt med legeme med masse før, får en oppgave der jeg skal utregne tyngdekraften på et legeme som har oppgitt 2 lengder, og ikke noe masse.

 

Her er forresten oppgaven

Beregn tyngdekrafta på en jernsylinder som har lengden 85,8 cm og 2,85 cm.

Tipper du skal bruke massetettheten til jern.

 

ole_marius: hvor mye må klossen være senket ned i vann for at systemet skal være i likevekt?

 

Tensai:

 

Hvis jeg skal tippe så er det fordi at atom kun kan ha visse energinivåer. Altså elektron kan kun være i visse skal, som krever en eksakt energimengde. Det finnes ikke noe nivå i mellom to skall.

 

Men et molekyl vil kunne ha mange forskjellige energinivåer pga at den har flere frihetsgrader. Et to-atomig molekyl vil kunne rotere om x- og y-aksen (z-aksen blir sett på som neglisjerbar) og i tillegg vibrasjon mellom atomene(Som en fjær). Dette vil gi mange flere energinivåer. Men jeg har faktisk ikke hørt om at f.eks rotasjonsenergi kan gå over til elektromagnetiske bølger. Dessuten mener jeg å huske at selv et molekyl ikke har kontinuerlig energinivåer. Så det er noe som skurrer med forklaringen!

 

Dette er synsing. Men skal jeg tippe at noe av forklaringen ligger i dette. Aller helst burde noen som har peiling svare på dette.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

 

Tensai:

 

Hvis jeg skal tippe så er det fordi at atom kun kan ha visse energinivåer. Altså elektron kan kun være i visse skal, som krever en eksakt energimengde. Det finnes ikke noe nivå i mellom to skall.

 

Men et molekyl vil kunne ha mange forskjellige energinivåer pga at den har flere frihetsgrader. Et to-atomig molekyl vil kunne rotere om x- og y-aksen (z-aksen blir sett på som neglisjerbar) og i tillegg vibrasjon mellom atomene(Som en fjær). Dette vil gi mange flere energinivåer. Men jeg har faktisk ikke hørt om at f.eks rotasjonsenergi kan gå over til elektromagnetiske bølger. Dessuten mener jeg å huske at selv et molekyl ikke har kontinuerlig energinivåer. Så det er noe som skurrer med forklaringen!

 

Takk for svar. :)

Fant en grei forklaring på wikipedia:

"As well as the electronic transitions discussed above, the energy of a molecule can also change via rotational, vibrational, and vibronic (combined vibrational and electronic) transitions. These energy transitions often lead to closely-spaced groups of many different spectral lines, known as spectral bands. Unresolved band spectra may appear as a spectral continuum."

 

Vil bare takke Ergo fysikk boken for at de gjorde det veldig klart at det jeg quotet over gjelder 2 atomige molekyl, når det faktisk kan brukes generelt om molekyler(selv om det sikkert er unntak). At denne feilen gjør det umulig å svare på et spørsmål direkte knyttet opp til den og en viktig del av pensum er jo også bare toppen av kransekaka.

 

Ergo fysikk, Aschehoug forlag, dere kan begge brenne. Pedagogisk lavmål, design og sideoppsett fra helvette i boken. Samtidig har dere nervene til å ta betalt for bruk av nettstedet deres...

 

Flott å måtte bruke mer tid på wikipedia o.l enn å lese i boka som forberedelse til prøver og for å få forståelse.

Lenke til kommentar

Har ei oppgave her jeg lurer på:

Når vi sender lys med bølgelengde 330 nm gjennom natriumdamp, blir Na-atomer eksitert fra energinivå E1 til E4. Et slikt Na-atom kan avgi energien i tre steg: E4 --> E3, E3 --> E2 og E2 --> E1. Overgangen E3 --> E2 gir stråling med bølgelengde 1140 nm, og E2 --> E1 gir 589 nm. Hvilken bølgelengde gir overgangen E4 --> E3?

 

Svaret skal være 2196 nm. Hvordan er utregningen?

Lenke til kommentar

Har ei oppgave her jeg lurer på:

Når vi sender lys med bølgelengde 330 nm gjennom natriumdamp, blir Na-atomer eksitert fra energinivå E1 til E4. Et slikt Na-atom kan avgi energien i tre steg: E4 --> E3, E3 --> E2 og E2 --> E1. Overgangen E3 --> E2 gir stråling med bølgelengde 1140 nm, og E2 --> E1 gir 589 nm. Hvilken bølgelengde gir overgangen E4 --> E3?

 

Svaret skal være 2196 nm. Hvordan er utregningen?

 

 

Regn først ut størrelsen på energikvantet som eksiterer fra 1->4

f = C * bølge lengde(330nm)

E = h * f

 

Så regner du ut størrelsen på energikvantet 3->2, deretter størrelsen på energi kvantet 2->1. Samme teknikk som jeg viste over.

 

Javel, da tar du 1->4 minus 3->2 minus 2->1. Husk å gjør om fortegn logisk, jeg ville bare regnet på 2->3 of 1->2 isteden for å få positive tall istedet for negative tall.

 

Nå står du igjen med energien for energispranget 4->3.

da bruker du f = E / h til å regne ut f.

 

Til slutt:

bølgelengde = f * C

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

Har ei oppgave her jeg lurer på:

Når vi sender lys med bølgelengde 330 nm gjennom natriumdamp, blir Na-atomer eksitert fra energinivå E1 til E4. Et slikt Na-atom kan avgi energien i tre steg: E4 --> E3, E3 --> E2 og E2 --> E1. Overgangen E3 --> E2 gir stråling med bølgelengde 1140 nm, og E2 --> E1 gir 589 nm. Hvilken bølgelengde gir overgangen E4 --> E3?

 

Svaret skal være 2196 nm. Hvordan er utregningen?

 

 

Regn først ut størrelsen på energikvantet som eksiterer fra 1->4

f = C * bølge lengde(330nm)

E = h * f

 

Så regner du ut størrelsen på energikvantet 3->2, deretter størrelsen på energi kvantet 2->1. Samme teknikk som jeg viste over.

 

Javel, da tar du 1->4 minus 3->2 minus 2->1. Husk å gjør om fortegn logisk, jeg ville bare regnet på 2->3 of 1->2 isteden for å få positive tall istedet for negative tall.

 

Nå står du igjen med energien for energispranget 4->3.

da bruker du f = E / h til å regne ut f.

 

Til slutt:

bølgelengde = f * C

 

Oi, beklager, jeg glemte å si at jeg egentlig ikke skal vite at det blir 2196 nm og jeg har heller ikke fått oppgitt energiverdiene.

Lenke til kommentar

Oi, beklager, jeg glemte å si at jeg egentlig ikke skal vite at det blir 2196 nm og jeg har heller ikke fått oppgitt energiverdiene.

 

Hva jeg skrev fungerer, prøv da vel! :thumbup:

 

Du får oppgitt 3 bølgelengder(1->4, 3->2, 2->1), ikke sant? Det er alt du trenger og det var de opplysningene jeg antok at vi hadde når jeg skisserte løsningen i posten over.

 

Husk at C og h er konstanter. Har man bølgelengde kan man alltid regne ut frekvens, har man frekvens kan man alltid regne ut energikvant.

 

Energikvant(E1->E4) - Energikvant(E3->E2) - Energikvant(E2->E1) = Energikvant(E4->E3)

 

Har man energikvantet kan man regne ut frekvens, har man frekvens kan man regne ut bølgelengde. Voila du har bølgelengden til E4->E3

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

Hva jeg skrev fungerer, prøv da vel! :thumbup:

 

Du får oppgitt 3 bølgelengder(1->4, 3->2, 2->1), ikke sant? Det er alt du trenger og det var de opplysningene jeg antok at vi hadde når jeg skisserte løsningen i posten over.

 

Husk at C og h er konstanter. Har man bølgelengde kan man alltid regne ut frekvens, har man frekvens kan man alltid regne ut energikvant.

 

Energikvant(E1->E4) - Energikvant(E3->E2) - Energikvant(E2->E1) = Energikvant(E4->E3)

 

Har man energikvantet kan man regne ut frekvens, har man frekvens kan man regne ut bølgelengde. Voila du har bølgelengden til E4->E3

 

Er 330 nm bølgelengden for energikvanntet 1->4?

Lenke til kommentar

Hva jeg skrev fungerer, prøv da vel! :thumbup:

 

Du får oppgitt 3 bølgelengder(1->4, 3->2, 2->1), ikke sant? Det er alt du trenger og det var de opplysningene jeg antok at vi hadde når jeg skisserte løsningen i posten over.

 

Husk at C og h er konstanter. Har man bølgelengde kan man alltid regne ut frekvens, har man frekvens kan man alltid regne ut energikvant.

 

Energikvant(E1->E4) - Energikvant(E3->E2) - Energikvant(E2->E1) = Energikvant(E4->E3)

 

Har man energikvantet kan man regne ut frekvens, har man frekvens kan man regne ut bølgelengde. Voila du har bølgelengden til E4->E3

 

Er 330 nm bølgelengden for energikvanntet 1->4?

 

Jepp. Dette er den grunnleggende teorien for kapitlet.

 

Husk: lys er fotoner, fotoner er energikvanter. Hvert foton/energikvant har energi lik: E=h*f

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

OK så har en oppgave om fjærer osv husker ikke dette helt...

En ball henger i en fjær, ballen dras ned 20cm, skal finne ut farten i likevektstillingen.

Så jeg tenker 1/2kx² = 1/2mv², men er litt usikker på farten jeg da finner, tenker at den farten er den farten som ballen har akkurat når den blir sluppet..

Og neste oppgave spør etter å finne farten når ballen er 10cm fra likevektstillingen..

 

Any help appreciated :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...