Altobelli Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 (endret) Hallo. En gassflaske inneholder karbondioksid (CO2) Molekylene har gjennomsnittsfarten 400m/s. Finn temperaturen i gassen Fikk 278K. Noen som gidd å sjekke om det stemmer? ^ e: det skal forøvrig vare opphøyd i henholdsvis MINUS 23 og MINUS 27. Er ikke helt stødig i lateX... Endret 23. november 2010 av mentalitet
compus Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Hallo. En gassflaske inneholder karbondioksid (CO2) Molekylene har gjennomsnittsfarten 400m/s. Finn temperaturen i gassen Fikk 278K. Noen som gidd å sjekke om det stemmer? ^ e: det skal forøvrig vare opphøyd i henholdsvis MINUS 23 og MINUS 27. Er ikke helt stødig i lateX... Resultatet er i det forventede området slik at det er grunn til å tro at det er korrekt.
Altobelli Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Okay. hadde et avvik på ~4-5 fra fasiten så begynte å lure
Altobelli Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 En gass har temperaturen 2 Celsius. Til hvilken temperatur må vi varme opp gassen for å få fordoblet gjennomsnittsfarten til molekylene? Ek=1/2mv^2 Ek=3/2kT Hvordan skal jeg gjøre dette? Massen er jo ikke definert (får ikke beskjed om hvilken gass det er)
Daniel Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Du vet at v/v0 = 2. Løs den første likninga for v og sett inn, så forsvinner m.
Daniel Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Det er oppgaven: Finn ut når v(T) = 2 v(T0).
Altobelli Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Hadde du giddet å vise meg? Forstod det ikke helt..
Daniel Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Nå gjenstår bare å sette inn de oppgitte størrelsene: T0 = (273,15 + 2) K og v = 2 v0 => v/v0 = 2.
Altobelli Skrevet 23. november 2010 Skrevet 23. november 2010 Og svaret blir da 1100.6K? @Daniel Et nytt spørsmål, tror jeg har rett men er litt usikker: En bil med masse 1200kg og fart 7 m/s renner ned fra et fjell (høyde 230meter), og mister 40% av sin kinetiske energi på veien. Hvor stor fart har bilen når den har kommet ned ved bunnen av fjellet? Regner ut at bilen har den kinetiske energien 2736960J på toppen. 40% av dette er 1094784, dvs. 1642176 J er igjen. 2736960J=1/2*1200v^2+1642176 Løser med hensyn til V og finner ut at V=42.71 Hvor stor er de samlede kreftene som bremser bilen? Wf=-R*S 1642176=-R*230m R=-7139.89N ~~ de samlede motstandskreftene er altså på ca 7,1KN Har jeg gjort det rett?
compus Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 (endret) Og svaret blir da 1100.6K? @Daniel Et nytt spørsmål, tror jeg har rett men er litt usikker: En bil med masse 1200kg og fart 7 m/s renner ned fra et fjell (høyde 230meter), og mister 40% av sin kinetiske energi på veien. Hvor stor fart har bilen når den har kommet ned ved bunnen av fjellet? Regner ut at bilen har den kinetiske energien 2736960J på toppen. 40% av dette er 1094784, dvs. 1642176 J er igjen. 2736960J=1/2*1200v^2+1642176 Løser med hensyn til V og finner ut at V=42.71 Hvor stor er de samlede kreftene som bremser bilen? Wf=-R*S 1642176=-R*230m R=-7139.89N ~~ de samlede motstandskreftene er altså på ca 7,1KN Har jeg gjort det rett? På toppen er den kinetiske energien m*v2/2. I tillegg har bilen potensiell energi m*g*h i forhold til bunnen av fjellet. Når vi ser bort fra motstand er denne energien konvertert til kinetisk energi i bunnen, men 40% er tapt. Bilen har da en hastighet som skal tilsvare 60% av den opprinnelige energien. Hva uttrykket "renner ned" måtte bety er svært uklart. Da blir det også vanskelig å forstå meningen med "samlede bremsekrefter". Dersom bilen faller rett ned fra fjellet er beregningen din riktig tenkt. Du må imidlertid beregne kraften ut fra energitapet! Endret 24. november 2010 av compus
Altobelli Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 (endret) Uff beklager, jeg skrev feil - mente at bilen har den mekaniske energien 2736960J på toppen. Og her inngår selvsagt både den kinetiske og den potensielle. Bilen skal da ha igjen 60% av denne energien når den kommer til bunnen, sant? I resten av oppgaven står det.."bilen fortsetter nedover bakken, men taper 40% av sin mekaniske energi pga. luftmotstand og friksjon. Avstanden fra toppen av fjellet til bakken er 230 meter" e: ahh, selvsagt. det blir altså "tapt mekanisk energi" istedenfor "gjenstående mekanisk energi" i uttrykket W=-RS? skal beregne kreftene som bremser bilen. Endret 24. november 2010 av mentalitet
compus Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 Uff beklager, jeg skrev feil - mente at bilen har den mekaniske energien 2736960J på toppen. Og her inngår selvsagt både den kinetiske og den potensielle. Bilen skal da ha igjen 60% av denne energien når den kommer til bunnen, sant? I resten av oppgaven står det.."bilen fortsetter nedover bakken, men taper 40% av sin mekaniske energi pga. luftmotstand og friksjon. Avstanden fra toppen av fjellet til bakken er 230 meter" e: ahh, selvsagt. det blir altså "tapt mekanisk energi" istedenfor "gjenstående mekanisk energi" i uttrykket W=-RS? skal beregne kreftene som bremser bilen. Det var en bratt bakke!
compus Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 Hehe ja, men blir det rett? Da bør det bli rett! Det var en merkelig formulert oppgave.
Altobelli Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 (endret) Takk skal du ha. Var en annen oppgave her som også var litt rart formulert(samme lærer som har laget begge oppgavene, sikkert derfor): Du drar et legeme på 30kg med en konstant, horisontal kraft på 110N langs gulvet a) hvor stort arbeid utfører du de første 3 metrene hvor friksjonsarbeidet er ubetydelig? b) hvor stort arbeid utfører du de neste 3 metrene hvor friksjonskraften er 15N? Slik jeg forstår oppgaven skal kraftsummen være 110N også i oppgave b. Dermed må arbeidet være arbeidet i oppg a + arbeidet i oppgave b. Du må gjøre et større arbeid for å overvinne friksjonen...men på en annen side gjør du vel ikke et større arbeid på gjenstanden om det er friksjon? Det eneste kriteriet er jo at kraften du drar med skal være 110N, og din drakraft blir jo ikke mindre av friksjonen. Fremdriften blir selvfølgelig svekket, men din drakraft er jo den samme. Hva tror dere? Endret 24. november 2010 av mentalitet
compus Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 Takk skal du ha. Var en annen oppgave her som også var litt rart formulert(samme lærer som har laget begge oppgavene, sikkert derfor): Du drar et legeme på 30kg med en konstant, horisontal kraft på 110N langs gulvet a) hvor stort arbeid utfører du de første 3 metrene hvor friksjonsarbeidet er ubetydelig? b) hvor stort arbeid utfører du de neste 3 metrene hvor friksjonskraften er 15N? Slik jeg forstår oppgaven skal kraftsummen være 110N også i oppgave b. Dermed må arbeidet være arbeidet i oppg a + arbeidet i oppgave b. Du må gjøre et større arbeid for å overvinne friksjonen...men på en annen side gjør du vel ikke et større arbeid på gjenstanden om det er friksjon? Det eneste kriteriet er jo at kraften du drar med skal være 110N, og din drakraft blir jo ikke mindre av friksjonen. Fremdriften blir selvfølgelig svekket, men din drakraft er jo den samme. Hva tror dere? ja, arbeid er kraf*vei uavhengig av hva arbeidet består i!
Altobelli Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 Når det er to lufttrykk som "trykker" på en dør; er det samlede trykket da alltid det ene trykket minus det andre?
Frexxia Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 (endret) Når det er to lufttrykk som "trykker" på en dør; er det samlede trykket da alltid det ene trykket minus det andre? Det spørs hva du mener med det samlede trykket. Trykk er trykk, men dersom du har en trykkgradient over en plate (dør f.eks) vil differansen mellom trykkene avgjøre hvilke (netto)krefter du får på objektet. Hvis du snakker om gaugetrykk så vil gaugetrykket på siden med størst trykk være differansen mellom trykkene dersom du definerer gaugetrykket på den siden som har lavest trykk til å være null. Endret 24. november 2010 av Frexxia
Altobelli Skrevet 24. november 2010 Skrevet 24. november 2010 Oppgaven sto slik: Lufttrykket utenfor et fly er på 30kPa. Inne i flykabinen er lufttrykket 80kPa. En flydør har arealet 1,5m^2 A) Hvor stor er summen av trykkreftene mot døren? Hvilken retning har denne kraftsummen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå