Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Folk som er redde for å dø tar Gud som en type "redning".

Folk som tror på Gud er lettlurte, og tror at etter døden får vi plutselig vinger og en gullring svevende over hodene våres. Gud sitter på en sky. Det samme gjør Jesus og absolutt alle som har trodd på dem.

I jordens absolutte midtpunkt blir de som ikke trodde på dem pisket av en rød mann med spiss hale og horn.

 

Edit: Moses delte havet i to, og gikk fritt framover.

Noah fikk ett av hvert kjønn av hvert dyr på vår planet på én båt.

Jesus sto opp fra de døde.

Dette tror kristne på...

Og jeg skjønner det bare ikke.

Endret av MasterOfColours
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bare håper jeg ikke ble født for tidlig for evig liv eller ivertfall et drastisk forlenget et :p

 

Neitakk. Er snart femti, men har intet ønske om forlenget eller evig liv, ellers takk. Men finner de en måte å forbedre kopieringen av cellene på slik at aldringen lettes ere jeg sikkert først i køen. :)

 

Men evig liv vil jeg ikke ha, ikke engang om det kom seilende en gud på en fjæl og tilbød meg det gratis, med bærereim og bruksanvisning. Jeg har gjort min genetiske plikt på jorden og har 3 gutter (6 til sammen med min kone) og er inneforstått med at de er min eneste mulighet til å leve "evig"... :)

 

Men ser ikke på et forlenget liv for folk i nær fremtid som noen umulighet nei, tvert i mot. Jeg tror bare ikke at jeg vil forlenge mitt.. Greit å gi seg mens en er på høyden syntes jeg :D

Lenke til kommentar
Men vi må huske at vi bare er mennesker, og også vår intelligens har en grense. Det vil alltid være ting arten vår ikke har kapasitet til å finne ut av. Det er et fakta vi må finne oss i.

 

Fordi...?

 

Hva bygger du dette på? Det står ingen steder at vi ikke vil finne ut av ting og tang, gjør det vel? Kan for den sakens skyld hende at vi om femti år går rundt med hjerne implanter som gjør oss ti tusen ganger mer inteligente enn det vi er i dag, dette VET vi ikke! Og jeg syntes det blir idiotisk at vi ANTAR dette som sant...

 

 

Må først trekke tilbake den siste setningen min hvor jeg sier det er et fakta vi må finne oss i. Det er ikke et fakta så lenge vi ikke har bevis for hva vi vil klare i fremtida. Bygger uansett mye av det jeg sier rundt en ren logisk tankegang. Hvor stor verden er vet vi ikke. Har verden en ende? Vil det være en ny verden etter verdens ende? For bak den eventulle verdens ende må det da være noe? Eller ikke? Jeg tror ikke vi noen gang vil bevege oss langt nok til å kunne besvare slike spørsmål.

 

Kan anbefale en dokumentar om dere ikke allerede har sett den. Dangerous Knowledge. Handler om fire matematikere som prøver å bevise sine teorier, men hvor alle underveis ender opp med sinnsykhet. I denne filmen blir det tatt opp blant annet hvordan Kurt Gödel beviste at det alltid vil finnes problemer som står utenfor vår logikk.

Lenke til kommentar
Så ikke noen link til den der hjerneundersøkelsen, er det noen som har den?

 

Nei ingen link til den. Det finnes nok mange slike undersøkelser. Men ta å lek deg rundt litt på google så finner du nok mye informasjon. Kan f.eks søke litt etter religion and brain research :)

Lenke til kommentar
Men vi må huske at vi bare er mennesker, og også vår intelligens har en grense.

Ikke egentlig. Der vi mennesker feiler har vi prosesser, metoder, teknikker, teknologi, osv. som kan ta det videre. For eksempel kan vi ikke se alle bølgelengder, men vi kan bruke apparater for å kunne oppfatte dem visuelt likevel.

Lenke til kommentar
Ikke egentlig. Der vi mennesker feiler har vi prosesser, metoder, teknikker, teknologi, osv. som kan ta det videre. For eksempel kan vi ikke se alle bølgelengder, men vi kan bruke apparater for å kunne oppfatte dem visuelt likevel.

 

Ja du har nok rett i det. Vi har teknologien, eller kommer til å få den til å kunne besvare det meste. F.eks forklare hvorvidt religiøs tro skyldes en feil, mangel, sykdom etc, eller om vi er skapt med den evnen til å tro for en grunn.

 

Om vi i fremtiden kunne forklart svaret på ALT, er fremdeles ikke sikkert. Sett at universet er uendelig stort, og den minste "byggesteinen" av alt vi ser rundt oss er uendelig liten, så kan ikke ALT besvares. Vi vil ikke engang finne svaret på om universet er uendelig stort, ettersom uendelighet verken kan bevises eller motbevises. Og mannen som prøvde å bevise uendelighet ble til slutt sinnsyk, og det eneste han fikk bevist var at det ikke kunne bevises. Det skal og nevnes at mannen var kristen og mente han var en "messenger from god" så det mentale utgangspunktet var vel heller mindre bra.

 

Det jeg prøver å si er at uansett hvor mye man forsker eller hvor langt teknologien kommer så vil det ALLTID være spørsmål. Og hvor lenge alltid? Uendelig, men det kan jeg pokker ikke bevise ;)

Lenke til kommentar
Da stemmer det altså at til mer du vet til mer vet du også at du IKKE vet...? :)

 

He he.

 

Eller til mer man vet vil det uansett være mindre man ikke vet, men for alt vi vet kan det jo være uendelig med ting vi ikke vet. Bare ikke tenke for mye på det der for det er jo bare forvirrende :)

 

Uansett vil vi nok alltid søke etter flere svar og innrømme at det er mye vi ikke vet. Og da må vi fortsette å irritere oss over de religiøse som kommer her og ikke engang ser de svarene vi har funnet. De kommer heller her med sin egen lille bok som forteller hvordan ting har seg til, og samtidig tror de faktisk at de har peiling.

 

Ikke noe imot religiøse på den måten da men.... :p

Lenke til kommentar
Religiøse dogmer er idioti nettopp fordi de sees på som "sannhet" og ikke som det de er, nemlig idioti... :no:

 

Hvis man tar seg en tur til bokhandleren kan man kjøpe seg bøker om legender og myter. Noen ganger selger de bra også. Og noen tror jo dette er sant det som står der. Husker ikke hva den het men det var ei bok som solgte utrolig bra. Jo vent, det var bibelen som solgte noe så inni helvete. Bokstavelig talt.

Endret av prepple
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M
Jeg bare håper jeg ikke ble født for tidlig for evig liv eller ivertfall et drastisk forlenget et :p

 

Neitakk. Er snart femti, men har intet ønske om forlenget eller evig liv, ellers takk. Men finner de en måte å forbedre kopieringen av cellene på slik at aldringen lettes ere jeg sikkert først i køen. :)

 

Men evig liv vil jeg ikke ha, ikke engang om det kom seilende en gud på en fjæl og tilbød meg det gratis, med bærereim og bruksanvisning. Jeg har gjort min genetiske plikt på jorden og har 3 gutter (6 til sammen med min kone) og er inneforstått med at de er min eneste mulighet til å leve "evig"... :)

 

Men ser ikke på et forlenget liv for folk i nær fremtid som noen umulighet nei, tvert i mot. Jeg tror bare ikke at jeg vil forlenge mitt.. Greit å gi seg mens en er på høyden syntes jeg :D

 

Det er vel en ting man forandrer synet på med alderen, jeg er bare 18 år men jeg føler likevel at de 60-70 neste årene jeg kan forvente å leve (muligens noe mer hvis medisinsk vitenskap forbedres) ikke er i nerheten av god nok tid til å få all den kunnskapen og gjøre alle de tingene jeg vil før jeg dør. Jeg tror jeg ville akkurat rukket det hvis jeg levde i 1000 år.

 

Jeg er veldig enig i det du sier at vi på en måte alle har en sjangse til eveg liv ved det DNA vi atterlater i avkom. Og det intrykket vi gjør på mennesker vi møter. Men det er ikke noe overnaturlig eller åndelig ved dette, det er ganske enkelt biologi og psykologi. Og det faktum gjør det ikke overhode mindre spesielt eller tankevekkende.

 

This world dosent need a god to be beautiful.

Lenke til kommentar

For cirka 6000 år siden skapte Gud jorda i løpet av noen dager. Så skapte han Adam og Eva, som tydeligvis likte hverandre og hadde ubeskyttet sex. I den niende generasjonen var det en mann som het Noah. Og så kommer røverhistorie på røverhistorie, helt frem til siste vers i NT. Og siden har ikke Gud gjort så mye av seg. Han sine mirakler sluttet å skje der boken sluttet. Og begynte ikke å skje før boken startet, selvom vi vet jorden eksisterte lenge før dette. Noe forteller meg at guds mirakler bare finnes en plass, og det er i bibelen. Alle bør jo klare å skille fiksjon fra virkelighet, men neeeeeida....

Lenke til kommentar
I den ytterste nød (av det åndelige slaget) er det de som strekker seg mot himmelen, dette gjør det mulig for mange å gå gjennom noe som ellers ville vært en tom, grå og trist verden. Dog er det en helt annen sak og miste gangsynet..

 

Vel i mange sammenhenger så lever vi faktisk i en trist og grå verden. Mye av dette skylder jeg nettopp på religion. Det er så mange mennesker som trøster seg i disse dogmene, og heller ser bort ifra at det vi som må prøve å gjøre verden til et bedre sted. Ingen verdensproblemer blir løst av å vente på et lykkelig liv etter døden, eller i det hele tatt å tro at gud har kontroll på dette.

 

Da religionene ble skapt var det ingen som visste at utviklingen i verden ville gå så langt at vi faktisk MÅTTE begynne å tenke selvm og ikke la en bok gjøre det for oss.

Lenke til kommentar
Kunnskap/ mørke er den største hemskoen, slik jeg ser det så er vi på en robotplanet hvor to slags programmer kjøres sammen i en evig grøt, la oss kalle dette et tredje program eller rettere sagt håp.

 

Mener du virkelig at religion er det tredje programmet, håp?

Kan vel heller defineres som et falskt håp, og derfor ikke fungerer som annet enn destruktivt i det lange løp. Falske forhåpninger har jeg aldri sett noe som helst positivt i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...