Gå til innhold

Hvordan kan man tro på Gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem som kommer til himmelen og ikke blir fullstendig basert på synsing da det nesten ikke står noe om det i bibelen.

 

I alle fall slik jeg ser det.

 

 

tja...Bibelen sier vel litt av hvert, den. Det står ganske klart at det holder tro på Jesus og Gud for å komme til himmelen, men samtidig står det at bl.a. homofile ikke skal slippe inn i "herrens paradis" (eller noe slikt). I tillegg finnes det jo sekter som mener at bibelen skal følges til punkt og prikke hvis man skal til himmelen. Det er vel sikkert noen som tror at resten kommer til å brenne i helvete, også.

Lenke til kommentar
Tror du at du kommer til himmelen?

Det har jeg faktisk ikke tatt standpunkt til.

 

Vet ikke.

Det vil i praksis si at du tror fordi.... Hva gir det deg da å tro da? Dette er jo den store gulrota som alle kristne tror de får hvis de TROR på dette, så hva er din gulerot for å tro på jesus og gud da? At det gjør deg til et bedre menneske eller noe sånt? :p

 

Hva er vitsen liksom... For du virker som en oppegående kar Ozzi, som ikke er redd for å søke og utfordre litt og nå begynner jeg nesten å tro at du ikke er helt ærlig med deg selv jeg.... Beklager, for det er sikkert bare meg, men du aksepterer altså evolusjon og BBT, men er ikke sikker på om du kommer til "the number one place" når du dør... hva ER da vitsen med å tro på vissvasset? At du ikke vil skuffe mamma og pappa?

 

Forvirret jeg... :)

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk aldri brydd meg særlig om himmelen, da jeg vet så lite om det.

Men alt det andre kan du mye om? Faktum er at jeg faktisk trodde det var nettopp på GRUNN av lovneder om evig liv i himmelen som gjorde at folk gadd å være kristne jeg da :)

 

Så hva er gulerota di Ozzi? Hva er det som holder deg i troen på dette?

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk aldri brydd meg særlig om himmelen, da jeg vet så lite om det.

Men alt det andre kan du mye om? Faktum er at jeg faktisk trodde det var nettopp på GRUNN av lovneder om evig liv i himmelen som gjorde at folk gadd å være kristne jeg da :)

 

Så hva er gulerota di Ozzi? Hva er det som holder deg i troen på dette?

Ok, jeg er ikke sånn. Vet folk som nesten er det though.

 

Gulrota mi er at jeg tror det er sant. (Ikke gidd å spørr hvorfor, grav lenger tilbake i tråden om du vil vite det.)

 

Jeg kan vel mest om det som det faktisk står i Bibelen om :)

Lenke til kommentar
Jeg kan vel mest om det som det faktisk står i Bibelen om :)

 

Tenker du noen gang over at du bygger mye av din "kunnskap" i livet rundt en bok som etter all logikk er oppfunnet av mennesker for å kunne kontrollere mennesker? Kanskje ikke helt aktuelt idag, men jo lenger tilbake man går, jo mer kontroll hadde bibelen over de troenes levemåter. Altså har bibelen og dens forfattere hatt en stor maktposisjon over visse folkegrupper. Heldigvis vet vi mye mer idag, og bibelen mister gradvis sin makt.

 

Hvis det en gang skulle komme et bevis mot kristendommen og dens gud. Og la oss si at dette beviset skulle komme fra en høyere makt enn oss selv, men poenget er at det motbeviste alt kristendommen har fortalt deg. Den dagen ville du innsett at du har trodd på en løgn hele livet. Ville du følt deg skuffet, ført bak lyset, og misbrukt?

Lenke til kommentar
Hvis det en gang skulle komme et bevis mot kristendommen og dens gud. Og la oss si at dette beviset skulle komme fra en høyere makt enn oss selv, men poenget er at det motbeviste alt kristendommen har fortalt deg. Den dagen ville du innsett at du har trodd på en løgn hele livet. Ville du følt deg skuffet, ført bak lyset, og misbrukt?

 

Problemet med Bibelen er at folk tolker den som de vil. Man kan få en hvilken som helst betydning utav den - meget effektivt om man ønsker å avvæpne de som kommer med argumenter eller beviser mot troen deres.

 

Det er bare synsing, men det er farlig synsing fordi det omhandler noe som både har slått røtter verden over og er vanskelig å motargumentere uten at den troende åler seg unna.

 

Heldigvis mister religion sakte men sikkert grepet på verden, men noen full stans av spredning av religiøs ignorans vil vi nok aldri oppleve.

Lenke til kommentar
Gulrota mi er at jeg tror det er sant. (Ikke gidd å spørr hvorfor, grav lenger tilbake i tråden om du vil vite det.)

 

Gratulerer, du er likestillt med folk som tror på at de kan få kontakt med de døde, aliens og andre merkverdige ting man kan finne rundt om i verden (som feks troll, vampyrer).

 

Fortsatt imponert over at noen faktisk kan tro på det =)

Lenke til kommentar
Gulrota mi er at jeg tror det er sant. (Ikke gidd å spørr hvorfor, grav lenger tilbake i tråden om du vil vite det.)

 

Gratulerer, du er likestillt med folk som tror på at de kan få kontakt med de døde, aliens og andre merkverdige ting man kan finne rundt om i verden (som feks troll, vampyrer).

 

Fortsatt imponert over at noen faktisk kan tro på det =)

 

Det er barnetroen som henger igjen her, det er det alltid. Dersom man er opplyst, og religiøs, så er det barnetroen.

Det som trengs er en tankevekker. Får bli opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar

I mine øyne er ikke spørsmålet om kristendom er rett, om islam er rett eller om mormonene kanskje har rett. Jeg lurer mer på "hvordan" man kan tro en spesifikk usynlig figur skapte alt dette og at han "følger med". Scientologene har kanskje en veldig syk tro, men dette er faktisk noe flere mennesker tror, på samme måte som kristne og muslimer tror på sitt. Er det ikke i utgangspunktet litt "sykt" å tro på noe av dette, uavhengig av hvor syk selve troen er. Er menneskehjernen skapt til å tro på slikt, eller kan det det ha andre grunner?

 

Er det gjort noe forskning på om det finnes forskjeller i hjerneaktivitet mellom troende og ikke-troende? Kan det være en feil som gjør at på et visst punkt stopper det rasjonelle opp, og fantasien overtar det man oppfatter som rasjonelt?

 

Før vi i det hele tatt burde gidde å diskutere frem og tilbake om hva som er sant eller ikke, burde det jo forskes på om religiøs tro er naturlig, eller det faktisk kan finnes en feil hjernen til dem som tror, eller om det faktisk kan være noe feil med oss som ikke klarer å tro.

 

For min del kan det faktisk virke som om noe stopper helt opp for folk som klarer å tro så blindt. Og at de bruker personlige opplevelser som et "bevis" for at det er sant er rett og slett latterlig. De er nok ikke de eneste som sikkert har hatt merkelige, sprø, uforklarlige, åndelige, spirituelle opplevelser, ja kall det hva dere vil. Visse ting vi mennesker opplever kan vi ikke forklare. I tillegg vet vi at slike opplevelser av andre karakterer gjerne forårsaker et lengre opphold på et hjem. Dette er pga en feil som gjør at disse personene opplever ting som ikke er der osv. Kan religiøs tro være en mildere og roligere form for noe av det samme?

 

Jeg tror ikke jeg noen gang kunne klart å tro på en av disse religionene vi har rundt om i verden. De er bare for dumme. Og skal det finnes en såkalt høyere makt så sitter vel han/hun/det/de/osv og ler som faen av alt det pisset en eller annen plass.

Lenke til kommentar

Jeg tror hypnose har en finger med i spillet.

Man blir fortalt de religiøse tekstene over og over igjen i et religiøst lokale pluss at man har teksten i bokform slik at man kan bli en god religiøs person ved å lese de samme tekstene over og over igjen. For meg høres det ut som hypnose med gjentakelser og atter gjentakelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...