Gå til innhold

Kåre Willoch, rasist?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For konspiratorikerne så kan det nevnes at Rahm Emanuel har Israel som mellomnavn ...

 

Videre så har han visst israelsk statsborgerskap i tillegg til sitt amerikanske og han tjenestegjorde som frivillig for IDF under den første gulfkrigen (han reparerte beltevogner slik jeg har forstått det). Willochs uttalelse om at "han er jo jøde [...]" er sleivete, upresis og uheldig, men det er en kjent sak at Emanuel er svært israelsvennlig.

Lenke til kommentar

Det er ganske interessant at Mona Levin skiller helt klart mellom rasisme og anti-semitisme. Hun anklager nemlig Wiloch både for å være rasist fordi han er skeptisk til Obama, og anti-semitt fordi han påpeker at Rahm Emanuel er jøde og notorisk Israel-sympatisør.

 

Hvorfor skal jøder ha krav på et eget begrep som beskriver rasisme mot deres folkeslag? Det er ingen andre folkeslag i verden som har denne særbehandlingen. Det er ingenting som heter anti-afrikansk, anti-nordisk, anti-asiatisk, osv. Begrepet anti-semitisme minner sterkt om begrepet anti-amerikanisme, som er konstruert for å gjøre USA og tradisjonelle amerikanske verdier uangripelig og hellig. Jeg minstenker at "anti-semitisme" er en språklig konstruksjon som er laget med samme agenda.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal jøder ha krav på et eget begrep som beskriver rasisme mot deres folkeslag? Det er ingen andre folkeslag i verden som har denne særbehandlingen. Det er ingenting som heter anti-afrikansk, anti-nordisk, anti-asiatisk, osv. Begrepet anti-semitisme minner sterkt om begrepet anti-amerikanisme, som er konstruert for å gjøre USA og tradisjonelle amerikanske verdier uangripelig og hellig. Jeg minstenker at "anti-semitisme" er en språklig konstruksjon som er laget med samme agenda.

 

Fordi at folk med den Jødiske tro har følt seg forfulgt mer eller mindre siden Romerriket omfavnet Kristendommen. Det virker som at en god del med den Jødiske tro har antatt (ihvertfall offisielt), at dette går på de og deres tro spesifikt, og ikke tilhører en generell fremmedfrykt, men heller en spesifikk Jødefrykt. Etter hvert har dette også siden Lyndon B Johnson ble president, blitt et viktig verktøy for lobbyistene i USA. Det blir definitivt brukt til å pushe frem agendaer, men jeg tror at før andre verdenskrig så ble det brukt med hensyn på (ihvertfall fra de som brukte det) en genuin bekymring for Jødehat, men etterhvert har det glidd over til å bli selvparodisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Willochs sitat er forvrengt av Levin, så enkelt er det. Dessuten må jeg si meg enig i Willochs (avbrutte) resonnement, da det ikke er noen hemmelighet at fundamentalistiske kristne og pro-israelske jøder har svært stor innvirking på valg av president, og den valgte presidentens virke. Jeg er heller ikke anti-semettist eller rasist, men skjønner hvordan Willoch tenker. Debatten om Israels rolle i Midtøsten er i, for stor grad, kneblet med ord som "rasisme" og "anti-semettisme", og mye av kritikken mot Israel blir behandlet som en kritikk mot jøder og jødedommen generelt. Det er en dårlig utvikling om man vil ha en saklig debatt om et viktig spørsmål.

Lenke til kommentar

Vi kan vri på det. "Israel ser ut til å vere dreve av anti-arabisme." ;):)

 

 

 

Han kommer også med en morsom avsløring av israelsk diplomatisk taktikk i Europa. I sitt første møte med Støre sa den israelske ambassadøren Myriam Shomrat at Norge er landet med sterkest anti-israelske holdninger i Europa. Støre stilte seg tvilende til det, og fortalte historien til sin irske kollega i Dublin. Han kunne fortelle at Israels ambassadør hadde sagt akkurat det samme om Irland!

 

Jonas Gahr Støre

Lenke til kommentar

Jonas Gahr Støre må være en av de beste diplomatene Norge har hatt opp igjennom tidene, for ikke å snakke om at han har godt gjennomtenkte meninger, og er velforumlert. Desverre er ikke det noen hjelp med tanke på stabukkene nede i Israel og Palestina som ikke kommer til å rikke seg en tomme... :\

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Debatten om Israels rolle i Midtøsten er i, for stor grad, kneblet med ord som "rasisme" og "anti-semettisme", og mye av kritikken mot Israel blir behandlet som en kritikk mot jøder og jødedommen generelt.

Imidlertid er det et faktum at mye av kritikken mot Israel er nettopp jødehat.

 

In Toronto, anti-Israel demonstrators yell “You are the brothers of pigs!”, and a protester complains to his interviewer that “Hitler didn’t do a good job.”

 

In Fort Lauderdale, Palestinian supporters sneer at Jews, “You need a big oven, that’s what you need!”

 

In Amsterdam, the crowd shouts, “Hamas, Hamas! Jews to the gas!

 

http://article.nationalreview.com/?q=ZjkwN...WNlZGM1YjU2Zjc=

- Ta ham, han er jøde!, ropte en av mennene.

 

Flagget som demonstrantene hadde fått tak i ble forsøkt satt fyr på. Videoen ovenfor viser også at én demonstrant roper «jævla jøde!» opp i ansiktet på 73-åringen mens noen spytter på ham. Andre ble svært aggressiv mot mennene som beskyttet ham.

http://www.dagbladet.no/2009/01/09/nyheter...i_gaza/4312704/

In France, the National Bureau of Vigilance Against Anti-Semitism says it has received more than 100 reports of anti-Semitic violence since the start of Israel’s military operation in Gaza on December 27. Recent incidents include arson attacks against synagogues and Jewish community centers in several French cities, as well as physical assaults of Jews in Paris and elsewhere.

 

In Britain, the Community Security Trust has reported a sharp increase in anti-Semitic attacks in recent weeks. Incidents include arson attacks on synagogues, physical assaults of Jews in London, and anti-Semitic graffiti scrawled in towns and cities across the country. British police have also advised prominent British Jews to redouble their security arrangements after some of their names appeared on a “Jewish hit list.”

 

In Denmark, two Israelis were shot and wounded in a shopping mall in Odense. In nearby Vollsmose, a public school principal declared that Jewish students are not welcome at his school and advised Jewish parents to send their children elsewhere. The principal is an active supporter of the Danish Boycott Israel campaign, which specializes in organizing anti-Israel protest marches in Copenhagen and elsewhere.

 

In Italy, the leader of a far-left trade union has called for a boycott of all Jewish shops in Rome. According to union leader Giancarlo Desiderati, the organization has already urged its members to blacklist Israeli products, and boycotting Jewish-owned or Jewish-run stores is a logical next step.

 

In Belgium, where the number of anti-Semitic incidents has surged in recent weeks, synagogues and Jewish schools have been attacked in Brussels and in Charleroi, Jewish community leaders have received death threats, and the home of a Jewish family was the target of an arson attempt.

http://pajamasmedia.com/blog/anti-semitism...za-operation/2/

 

Man må ikke glemme at stemplingen av folk som "antisemitter" ikke sjelden er berettiget.

---

Jeg tror ikke Willoch er en jødehater, antakeligvis bryr han seg bare ikke om den israelske befolkningen. :shrug:

Lenke til kommentar

Anklagen mot Willoch er like absurd som den er lite gjennomtenkt. Om man fulgte med da Emanuel ble utvalgt så ble hans jødiskhet og støtte til Israel omtalt til de så grader av jødiske og pro-israelske organisasjoner i USA, i tillegg til i israelsk media. Jeg har linket til noen av disse uttalsene tidligere.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12855617

 

De fremhever til og med at han sender barna til jødiske dagskole, samt at faren hans var terrorist (de ser riktignok på sistnevnte som utelukkende positivt). Jeg lurer på hva Levin mener om disse utsagnene, eller om hun vurderer de annerledes fordi de fremsettes av personer av annet opphav enn Willoch.

Lenke til kommentar
Så må folk som Kåre Willoch og avisene først nyansere og poengtere hvorfor det er grunn til å sympatisere med begge sider, og deretter kritisere politikken på en pragmatisk og velbegrunnet måte, som Kåre Willoch klarer bedre enn de fleste.

 

Willochs argumentasjon er dog basert på motpolene "undertrykker" og "undertrykket". Da jeg var og hørte på han snakke om konflikten for et år siden i Trondheim sa han at det ikke er mulig å stille seg nøytral i denne konflikten. Grunnen er at en da vil automatisk støtte undertrykkeren ved å ikke protestere mot han. Samtidig mener han at det er helt åpenbart hvem som er offeret og hvem som undertrykker hvem, at det blir naturlig å støtte palestinerene.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at 'nøytral' i en rekke konflikter er en floskel, og definitivt innebærer å ta stilling.

 

En analogi til Willochs poeng er 'nøytraliteten' vesten viste overfor konflikten på Balkan tidlig på 90-tallet, og praktiserte ved våpenboikott av partene. Det passet de bevæpnede serbiske styrkene meget godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...