Gå til innhold

Viktig WoW-retssak om botting avgjøres nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og er derfor jeg ikke kan skjønne hvorfor folk er imot Blizzard på dette.

 

 

Fordi 90% av alle som spiller spill til dags dato ikke skjønner viktigheten med å lese og faktisk godta de regler og normene som er beskrevet i spill-kontrakter.

Dette er selvfølgelig viktigst når det kommer til MMORPG-spill, men å faktisk vite hva du underskriver, uansett hva det er, burde være ganske logiskt.

 

 

 

Edit: La til quote da jeg så at det hadde kommet flere svar.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Sukk.. som de fleste andre blir dere forledet av juksingen og ser ikke kjernen:

 

Hvorfor kan ikke mennesker bare spille spillet. Men nei, de må finne cheats, bots, dupes. Deres egen feil i min meining. Visst de skal være spesielle og gjøre sånne ting kan de ha det like godt. Blizzard leverer supre spill, så for meg kan Blizzard gjøre hva de vil!
Jeg liker ikke bottere og andre slags cheatere. Jeg synes at Blizzard er i sin fulle rett her. Hvis manikke kan spille uten å bryte EULA og cheate så får man holde seg unna spill.
Her snakker vi om et tredjepartsprogram som er i strid med et spills regler. Ser ingen grunn til at de skal få lov til å selge et tredjepartsprogram som ikke er godkjent av spillutvikleren.
Enig med Blizzard, rett og slett. Man har alltid vært for pysete når det gjelder slike ting innenfor spill, kanskje å ta straffen et nivå høyere kan få mindre folk til å bruke faenskapen.

Dette er altså ikke poenget. Tror ikke noen bottere klager over at de blir kastet ut av spillet når de blir oppdaget - de aller fleste er 100% klar over at de bryter med EULA'en og godtar konsekvensene det får.

 

Noe helt annet er det dersom man plutselig skal kunne bli straffeforfulgt for brudd på en EULA. Ser jo at juksing ikke er særlig populært her inne, men dette strekker seg langt utover det - se eksemplene i første post over noe av det som er brudd - det har ingenting med juks å gjøre. Det går selvsagt også langt forbi Blizzard og spill.

 

Dette er et sterkt inngrep i rettighetene dine når du har kjøpt en tjeneste / program. Tenkte eksempler:

  • Du får ikke bruke PhotoShop til å lage grafikk som setter Adobe i dårlig lys.
  • Du får ikke bruke Internet Explorer til å laste ned linux distribusjoner.
  • Du må heretter bruke Logitech mus og tastatur for å spille EA sine spill.

Søkt, ja, men det er bare fordi jeg er fantasiløs. Firmaer som har penger å tjene på å skaffe seg spesialavtaler vil nok legge hodene grundigere i bløt enn det jeg gjorde her. Og altså, dersom dette stod i EULA til programmene vil dere ifølge Blizzard's advokater nå gjøre en sivil straffbar handling (brudd på åndsverksloven) fordi dere lager en kopi av programmet i RAM i den hensikt å bruke det i brudd med EULA'en.

 

Og ja, tar poenget med at denne dommen skjer i USA og vi bor i Norge, og takk og lov for det :)

Endret av thelomen
Lenke til kommentar

Men igjen er jo dette du er bekymret for noe som står svart på hvitt i kontrakten, og det oppfordres sterkt til at hvis du er uenig i noe som helst som står det, burde du overveie kraftig om du godkjenner eller ikke.

 

WoW er et spill utviklet av Blizzard, derfor har Blizzard all rett til å føre inn ting som "ikke lov til å snakke med motstanderen" som et regelbrudd, rett og slett fordi dette er deres kreasjon.

Alt som står oppført som "juks" eller "ulovligheter" i kontrakten ER juks eller ulovligheter, og når du trykker "I Accept" så godkjenner du dette, og sier automatiskt "Jeg vet hva reglene innebærer, og konsekvensene hvis jeg skulle bryte de".

Lenke til kommentar
Alt som står oppført som "juks" eller "ulovligheter" i kontrakten ER juks eller ulovligheter, og når du trykker "I Accept" så godkjenner du dette, og sier automatiskt "Jeg vet hva reglene innebærer, og konsekvensene hvis jeg skulle bryte de".

Nei! At Blizzard kan bryte forholdet til deg fordi du brøt avtalen med dem (EULA): helt ok. At de kan rettsforfølge deg og sette deg i fengsel, er IKKE OK! Det er ikke ulovlig å bryte en slik EULA - det er bare et brudd på avtalen. Og ja, det er virkelig en stor forskjell på de to. Er dere virkelig så likegyldige og uparanoide? Greit nok at man ikke trenger å gå med tinnfoliehatt og sluke filmene av Michael Moore rått, men det finnes en grense andre veien også.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en grense, men så lenge det står i kontrakten at dette er noe som kan straffes hardt, så burde folk være forberedt på det verste.

Og jo, en brudd på en skriftlig kontrakt kan faktisk være en rettsaksgrunn, iallefall sist jeg sjekket.

Hvorfor tror du leietaker og utleier skriver kontrakt når en leie-avtale skal inngås for eksempel?

 

Og det er ingen forskjell på om det er en virtuell kontrakt eller en skriftlig, fysisk kontrakt.

En kontrakt er en kontrakt, og bryter man den får man stille seg inn på å møte konsekvensene.

Lenke til kommentar

Kanskje villeder jeg ved å oversette dårlig mellom norsk og engelsk, og ved å bruke upresise begrep, men det er altså to helt ulike ting. At du må ta konsekvensen av hva som står i EULA for et program er ok. Men straffen fra copyright-brudd er langt større enn alt som står i EULA. Dette er to ulike dimensjoner som advokatene nå prøver å knyte i hop. Hva er aldersgrensen i WoW? Det skal selvsagt ikke være mulig for en tolvåring å binde seg til en kontrakt med store konsekvenser. F.eks. en leiekontrakt. Men en tolvåring kan derimot helt greit godta EULA for et program vha. et enkelt klikk. Dette er virkelig to ulike ting. Du kan ikke uten videre lage analogier.

Lenke til kommentar
Kanskje villeder jeg ved å oversette dårlig mellom norsk og engelsk, og ved å bruke upresise begrep, men det er altså to helt ulike ting. At du må ta konsekvensen av hva som står i EULA for et program er ok. Men straffen fra copyright-brudd er langt større enn alt som står i EULA. Dette er to ulike dimensjoner som advokatene nå prøver å knyte i hop. Hva er aldersgrensen i WoW? Det skal selvsagt ikke være mulig for en tolvåring å binde seg til en kontrakt med store konsekvenser. F.eks. en leiekontrakt. Men en tolvåring kan derimot helt greit godta EULA for et program vha. et enkelt klikk. Dette er virkelig to ulike ting. Du kan ikke uten videre lage analogier.

Så det du sier er, at en 12-åring kan gå å leie en bil, og ødelegge denne, noe som er brudd på kontrakten, uten å bli straffet, fordi han er så liten?

(for å sette det litt på spissen)

Lenke til kommentar

Du er jo totalt på jordet... Sånn i omtrent alt du skriver...

 

Det er jo ikke snakk om å kunne straffeforfølge folk som kjøper tredjepersonssoftware for å cheate. Blizzard er ikke ute etter å "bøtelegge" alle, slik du prøver å få det til å fremstå. De er heller ikke ute etter å skape presedens for å gjøre det. De er ute etter å gjøre spillopplevelsen lik for alle, fremfor å la noen få fordeler ved hjelp av programmer som ikke er ok å bruke. Nettopp derfor de har gått etter utvikleren av Glider, og banner brukerene som bruker det. Det har jo _aldri_ vært snakk om å saksøke brukerene av glider..

 

At du i det hele tatt prøver å forsvare dette, og vri det til noe helt annet enn det faktisk er, er jo bare patetisk. Snakker om å gjøre en dråpe til ett helt hav..

 

Blizzard har vel allerede fått medhold i at MMO Glider ikke kan selges mer, selv om det virker som om MDY har prøvd å anke den avgjørelsen til 9th circuit court.

 

Håper forøvrig at Blizzard vinner en knusende seier, får tilgang til all infoen over de som har bestilt MMO Glider og banner basert på addresser, navn, visa kort nummer, whatever.

 

For å gjøre denne lange teksten litt mer interessant, la oss starte med å se på hva som heretter vil være en sivil forbrytelse, dersom Blizzard vinner frem. Da vil brudd på EULA'en være brudd på åndsverksloven. Her er noen eksempel fra EULAen for WoW:

 

you may not:

 

Communicate directly with players who are playing characters aligned with the opposite faction (e.g. Horde communicating with Alliance or vice versa);

Jeg gjentar: Dette vil, etter denne dommen, være en forbrytelse!

 

In particular, you may not use any name:

 

[*] That belongs to a popular culture figure, celebrity, or media personality;

[*] Belonging to any religious figure or deity;

[*] Taken from Blizzard’s Warcraft products, including character names from the Warcraft series of novels;

[*] Related to drugs, sex, alcohol, or criminal activity;

[*] Comprised of partial or complete sentence (e.g., “Inyourface”, “Welovebeef”, etc);

[*] Referring to pop culture icons or personas (e.g. ” “Britneyspears”, “Austinpowers”, “Batman”)

[*] That utilizes “Leet” or “Dudespeak” (e.g., “Roflcopter”, “xxnewbxx”, “Roxxoryou”)

Desverre får saken alt for lite oppmerksomhet, for i bakgrunnen lurer en svært viktig avgjørelse for alle forbrukeres rettigheter til programmer de har kjøpt. Blizzard sitt argument i saken er altså at

1) Lasting av spilldataene til RAM, som skjer når du starter WoW, er å lage en kopi av WoW, og at det dermed involverer åndsverksloven om opphavsrett,

2) Å lage en slik kopi av WoW er bare tillatt under bestemmelsene fastsatt i WoW sin EULA og TOS,

3) Brudd på EULA/TOS er dermed brudd på opphavsretten (Copyright).

 

Jeg kan ikke skjønne hvordan du basert på sakspapirene i saken her, klarer å få deg selv til å si at noe av dette vil bli sett på som lovbrudd er for meg helt smått utrolig. Jeg er ikke noen jurist, men har allikevel lest igjennom både søksmål og motsøksmål og det er jo ingenting i de dokumentene som pusher for det.

 

Forøvrig; Viktig sak my ass.

Endret av TheScorp
Lenke til kommentar

Det er jo ikke snakk om at de som har brukt glider får bot e.l.

Problemet her er at for å utvikle glider så har de tatt i bruk kildekoden som blizzard har i spillet sitt, som er en brudd på copyright. Dette har ingenting med hva faen du måtte finne på å gjøre i spillet. Du vinkler det helt feil når du trekker inn Eula. Problemet her er at MDY har brukt kildekoden til spillet for å utvikle Glider. I tillegg bruker de dette kommersielt for å tjene penger, som ikke er lov. Hvis dette hadde basert seg på en addon så hadde det vært noe helt annet, da blizzard tillater dette.

Lenke til kommentar

skjønner ikke hvorfor gidder ta det til retten når ikke engang de virkelig prøver gå etter boterne.

 

har brukt MDY sine produkter i over 2år og eneste jeg har hørt fra blizzard var en takk for publisitet når jeg snakket med en fra dagens næringsliv om wow økonomien, kan ikke helt si jeg frykter resultatet fra saken heller.

taper MDY vil prosjektet gå open source og for mange deltakere til saksøke alle, tror ikke blizzard vil ha presseoppslagene fra og saksøke et par tusen fra 10 år og oppover.

 

MDY sitt problem er at med texas sin skattelov og sine hele 2 ansatte har bortimot hele omsettningen gått til statskassa så resterende til lønne, så skal ikke store boten til før de må slå seg konkurs.

 

forøvring er vell blizzard sin EULA litt i gråsonen siden du i den også godtar at blizzard overvåker alt du gjør på din pc både i og utenfor wow, så kan bruke innsamlet info slik de ser passende.

de kan med loven på sin side selge dine surfevaner etc til hvem som helst

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
you may not:

 

Communicate directly with players who are playing characters aligned with the opposite faction (e.g. Horde communicating with Alliance or vice versa);

 

Så bokstavlig talt betyr dette at dersom jeg sitter på lan med noen som spiller Alliance, så får jeg ikke lov til å snakke med vedkommende? :p

Lenke til kommentar
Nei...

 

Det kan de ikke.

 

Faen kommer alle dere folka fra?

les EULA du :)

evnt google etter artiklene angående blizzard sin guardian, de har fått litt flakk i usa for at de ikke bare overvåker pcn mens wow kjører.

ikke bare angående privatlivetsfred men fordi om du bruker en trainer etc til et annet spill som blizz mener ikke går sammen men wow holder bruke dette programmet selvom ikke sammen med wow til midlertidig ban (evnt permanent om gjentatt).

 

at de ikke har gjort punktene på guardian særlig tydelige på bruksområder at data innsamlet men holder seg til at dataen brukes slik blizzard ser egnet er heller ikke så veldig populært.

 

tror egentlig en overraskende høy andel av wow spillerne ikke engang har hørt om guardian og hva den gjør.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
tror egentlig en overraskende høy andel av wow spillerne ikke engang har hørt om guardian og hva den gjør.

 

Jeg tror en (for deg) overraskende høy andel av WoW-spillere er fullstendig klare over at storebror-faktoren til Guardian er høyst begrenset - annet enn i de mange mytene folk som deg spinner. Siden du er en botter, har du ikke så mye kredibilitet å lene deg på.

Lenke til kommentar

Når jeg leser første innlegget så blir jeg nødt til å trekke din rettsforståelse i tvil her.

 

Det er to ting som legitimerer Blizzard sitt søksmål.

 

For det første så har Blizzard (i USA) all rett til å begrense andre sin mulighet til å gjøre fortjeneste på deres åndsverk. Dette er ikke tilfellet i Norge hvor det er uttrykt en generell tillatelse til å dekompilere et program hvis formålet er samkjøring med ens eget produkt.

 

For det andre så har Blizzard en plikt til å beskytte de som spiller spillet slik det er ment mot den urettferdige fordelen en botbruker vil oppnå.

 

Når et programvareprodukt er laget med et formål som er uttrykket forbud mot i EULA så gir det Blizzard en særlig rett til å søke dekning for skader som dem pådrar seg i form av ekstra arbeid for å lindre skadene programvareproduktet forårsaker og ekstra arbeid for å finne og stenge ute de som bruker produktet til å oppnå slike fordeler.

 

En EULA kan ikke, slik du antyder, regulere annen programvare som finnes på maskinen når denne programvaren er uavhengig av programmet EULAen gjelder. Det vil si at ingen EULA kan forhindre bruk av alternative, konkurrerende produkter.

Lenke til kommentar
tror egentlig en overraskende høy andel av wow spillerne ikke engang har hørt om guardian og hva den gjør.

 

Jeg tror en (for deg) overraskende høy andel av WoW-spillere er fullstendig klare over at storebror-faktoren til Guardian er høyst begrenset - annet enn i de mange mytene folk som deg spinner. Siden du er en botter, har du ikke så mye kredibilitet å lene deg på.

da anbefaler jeg at du laster ned en reader for guardianreports, søker på 4-5 ord på google så etterpå prøver forklare hvorfor de samme ordene havnet i report :)

 

tviler på min kredibilitet puttet de der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...