Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trener på helsestudio 3 ganger i uken og vannpolo 2 dager i uken (separerte dager) jeg har lyst til å forbrenne fett (har litt men ikke alt for mye av det gode) uten at det går ut over muskelmasse, er det en wunderkur for dette?

 

litt mye å forlange kansje men noen som har mulighet til å sette opp ett styrkeprogram til meg for tre dager i uken? så jeg trener hele kroppen? starter alle treninger med å løpe 5km. god oppvarming samtidig som jeg forbedrer kondisjon :). har fulgt dette i 3 uker, men etter løpingen er jeg som oftest litt blank når det kommer til hva jeg skal ta meg til etterpå. blir som oftest til at jeg trener litt skråbenk, tar noen situps og pushups etc, uten at jeg egentlig vet hva jeg driver med.

 

når det kommer til kosthold drikker jeg nå kun vann (blir jo noen øl og drinker i helgen selvsagt) og har forsøkt at jeg spiser kjøtt stekt i olje sammen med en haug av grønnsaker. så jeg går i underskudd mtp kalorier.

 

Så hvis noen har tid/lyst blir jeg svært glad hvis noen som har litt mer peiling kan hjelpe meg i riktig retning. gjerne send på pm eller svar under :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
litt mye å forlange kansje men noen som har mulighet til å sette opp ett styrkeprogram til meg for tre dager i uken?

Hva med en av utgavene av RYP? Da er det bare totale kcal som avgjør om du går opp eller ned i vekt, treningen er lik.

 

 

------------------

Oppdaterer du linkene i første post? Myo-reps fungerer ikke. og 5x5 går til tråden og ikke til programmet. Begge hadde kanskje gjort seg?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei, jeg skal kanskje begynne å trene om 2-3 måneder, men har ikk trent noe som helst på en stund nå(Da drev jeg med karate), pluss at jeg er undervektig. Finnes det et treningsprogram jeg kan kjøre hjemme med kun manualer som utstyr? Tenkte jeg kunne kjørt et sånt program pluss og spise en god del mer mat for å bygge opp et godt grunnlag til jeg faktisk skal begynne å trene.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg kunne kjørt et sånt program pluss og spise en god del mer mat for å bygge opp et godt grunnlag til jeg faktisk skal begynne å trene.

 

Med Nybegynnerprogram/MyR dette så trenger du ikke grunnlaget, men det skader ikke.

Grunnen til at det hjelper lite å trene hjemme er at du ikke har nok vekter til å ha noen progresjon, men du kan da alltid øve deg på teknikker osv ved å bruke en øvelsesguide. For eks Her. eller i min sig (13/02/10)

Lenke til kommentar
Tull eller ikke er relativt, men man burde maks miste 1kg fett i uka, og da er det bare å telle, 4 uker 4 kg.

 

1kg fett i uken er da litt for mye eller? Da tenker vi på reint kroppsfett. 1kg kroppsvekt er ok.

 

Blir jo akkurat som å legge på seg 1kg muskler i uken, uansett om man legger på seg 1kg i uken så vil det være en grei fordeling på 200g muskler og 800g fett.

Er dette bare tull eller kan det funke?

 

http://www.jasonsrippedlog.com/jsub.php?sub=PH7

 

Mange som har hatt fremgang der. Men er litt skeptisk.

 

HAHA!! det var jo den siden jeg så på red*ube :p mange diverse sånne sider som bruker helt samme template og bare bytter ut litt forskjellige ting. Den siden er garantert fake, lev med det.

 

De tjenner jo penger på at du signerer deg på siden så de får penger via affliate.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

500kcal i munus + 500kcal i minus fra aktivitet er 7000 kcal

1kg fett er 9000kcal men ikke på menskekroppen, det er en del vann osv så når man går ned ca en kg i uka så er det absolutt maks, og da holder man på muskelmassen så den ikke ryker.

Det lønner seg ikke å gå ned mer og la en del være masse som man gjør med for lavt underskudd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Halla folksa. Er selv nybegynner og bare lurer på om man kan få grei framgang mtp muskelmasse og slik hvis man ikke følger noe spesiellt trenings program eller sånt?

Har begynt å trene på trenings studio og kommer vel til å gå der 3 ganger i uka vaneligvis, 1-2 timer per gang elns. Har egentlig ikke veldig mye peiling på teknikk med de aparatene eller slikt og bare trener en del forskjellig, har lest det skal være bra å trene forskjellige muskel deler til å begynne med("base øvelser"?). Har titta innom noen forskjellige trenings guides men ingen steder der det står åssen man bruker de forskjellige aparatene, koster noe sånt som 400 spenn per time med personelig trener så det blir litt drøyt å skulle drive med i lengden. Er jo bilder med litt forklaring på de fleste aparatene der jeg trener er bare litt kjipt hvis jeg etterhvert finner ut at jeg trener feil og at det har gått utover ryggen el.l., noen som kan linke til en guide el.l. hvor de viser eksempler på åssen man bruker de forskjellige aparatene for ikke å trene feil?

Kan legge til at høyden min er ca 179 og vekt 65kg ca., er vel litt undervektig, mest hypp på å trene muskelmasse hvis noen kanskje kan anbefale meg et slags trenings program eller noe hadde vært flott.

Uansett, på forhånd takk :)

Lenke til kommentar

https://www.tn.no/ryp/guide

 

http://www.myrevolut.../tjenester//35/

 

http://treningsforum.../art.php?id=966

 

http://fitnessbloggen.no/ovelser/

 

http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/ (vær litt kritisk til utførelsen, er ikke alt som er like korrekt)

 

Du får nok en helt OK fremgang i begynnelsen hvis du bare trener random siden du er nybegynner, men det beste er om du får orden på programmet ditt, med gode øvelser og fremgang hele tiden. Da vil du også få bra fremgang om noen måneder. Det er lurt å ha litt struktur på treningsprogrammet! ;)

 

Anfefaler deg å ta en titt på dette nybegynnerprogrammet, og RYP som er veldig fine for nybegynnere.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Synes det er dumt at man ikke uoppfordret får veiledning på treningsstudioer når man begynner der, har allerede gått der ihvertfall 3-4 ganger nå og måtte spørre om det idag før jeg fikk avtalt en tid senere i uka hvor jeg skulle få veiledning om åssen man bruker apparatene, skulle tro de hadde ansvar for de som trener på slike steder at de passer på at folk ikke skader seg ved å trene feil med disse apparatene, men neida. Skal ta å spørre om å få satt opp et trenings program under den veiledningen senere i uka i håp om best mulig fremgang. Andre ting jeg kanskje burde spørre om, eller noen som har noen tips ang. trening? tenker på å trene 3 ganger i uka, kanskje 4.

Er litt undervektig og egentlig veeldig tynn så tipper jeg kommer til å merke fremgang desto mer av den grunn? de setter sikkert opp et generellt nybegynner program til meg, må vel kanskje leie sånn PT for å skreddersy et program? mest hypp på å trene muskelmasse enn styrke, er det da best å bare holde seg til "base øvelser"? og, vil det funke fint om jeg trener andre dager enn de som blir satt opp i et program for meg? og spiller det da noen rolle om jeg trener en del andre aparater enn de som vaneligvis er i programmet mitt eller burde jeg da bare trene med disse? hvis de setter opp program for meg for 3 dager i uka elns og jeg begynner å ofte trene en dag eller par mer i uka enn det, funker det eller blir det å trene for mye da? er med en gruppe folk og trener i et annet trenings lokale hvor det også er en del aparater, det er foreløpig bare 1 gang i uka men blir snart 2 ganger i uka, burde jeg da styre unna dette og bare holde meg til det programmet som blir satt opp på treningsstudioet eller gjør det ikke no om jeg trener en del utenom det også?

Lenke til kommentar

Du burde sansynligvis ikke takke ja til et program, 99% av de som jobber på et gym vet ikke om de 2 viktigste prinsippene et program skal ha en gang.

Uansett målsetning så er Dette programmet en utmerket start og inneholder alle prinsippene som et program MÅ ha.

Bla deloading/hvilkeuke samt en RM vekt - x% for å så øke vektene pr trening/uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...