Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nei, står vel faktisk forklart i veiledninga at få reps = styrke, mens du må opp i 8-10 reps for å ha god framgang utseende messig.

 

Forøvrig er ikkje Stronglifts noe for nybegynnere uansett da det medfører stor sjanse for skader med såpass tunge vekter dersom du ikkje kan teknikkane.

Optimal framgang med eit maks-styrke opplegg forutsetter at du går OPP i vekt.

Lenke til kommentar

Stronglift har knebøy integrert i programmet hver eneste økt. Ingen annen øvelse enn knebøy har så positiv virkning på hormonnivåer, man føler seg skikkelig bra etter en økt knebøy. jeg får ihvertfall ikke like bra effekt med bare markløft. men knebøy er ekstremt bra for å føle seg bra etter en økt. så bra å kjøre knebøy ofte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Hei, kanskje du kunne skrevet litt om de og evt lagt ved noen videoer med teknikk? :) Jeg kan svært lite om de øvelsene selv, men tar gjerne mot bidrag fra andre :)

 

Skal ikke påberope meg å være noen stor ekspert på rykk/støt heller (jeg begynte såvidt å legge de til nå i år), men felles for begge er at du får brukt veldig mange muskelgrupper i samme øvelse. Jeg fikk meg noen aha-opplevelser når det kom til støttemuskulaturen for å si det sånn. :D

 

I alle fall,

de offisielle øvelsene:

Støt: Fra markløft direkte til front-knebøy og så støt over hodet.

Rykk: Fra markløft direkte til knebøy med stangen over hodet.

(meget grovt forklart.)

http://www.olympic.org/uk/sports/flash/sum...p/WL/WL_EN.html

 

Og for generell styrketrening:

(norsk navn?) Fin instruksjon. Ikke offisiell øvelse men våger å si at alle burde trene denne uavhengig av idrett.

 

***

 

Nå er dette kompliserte øvelser, spesielt rykk, så jeg vil anbefale å få opplæring hvis man har mulighet for det. Ellers gå sakte frem; form er allt når det kommer til å unngå skader.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
H3N: Om du er veldig støl kan du jo ta det litt roligere neste økt, ikke noe farlig å kjøre på, men det kan være ubehagelig å trene hardt pga stivheten. Husk på å varme opp godt, dynamisk oppvarming anbefales!

Altså, varme opp alle muskler jeg skal trene?

Hittil har jeg bare pleid å sykle på en sånn trim sykkel i cirka 10 minutter.

Lenke til kommentar
jonastb: Har du manualer? Hvor tunge isåfall?

 

H3N: Om du er veldig støl kan du jo ta det litt roligere neste økt, ikke noe farlig å kjøre på, men det kan være ubehagelig å trene hardt pga stivheten. Husk på å varme opp godt, dynamisk oppvarming anbefales!

 

 

Ja jeg har manualer men de er bare på 2 kilo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...