Gå til innhold

Nikon D90 vs storebror D300


Anbefalte innlegg

Hei hopp.

 

Dama kunne godt tenkt seg å kjøp nytt kamera (Canon avhopper).

Hun har hatt 350D en god stund, og da dette "endelig" gikk i gulvet igår

bestemte hun seg for at tiden nå var inne for å fornye seg litt, og bla opp litt ekstra,

hun er ikke interessert i å fortsette med Canon da hun har funnet ut at

egonomien på Nikon D90/D300 passer utmerket.

 

Ergonomien må være noe en trives med, så jeg spør bare på hennes vegne, om dere kan

påpeke de største forskjellene til disse brødrene.

Jeg vet D90 er mye for pengene, men er det verdt å gå ekstra ut for å få kloa i D300?

Hun er viderekommen innen foto, hun føler at hun er ferdig med nybegynnerstadiet og vil

gjerne ha noe litt mer robust og samtidig bedre på de fleste måter.

 

Veldig opptatt av god dynamikk og lite bildestøy.

 

Håper dere kan komme med innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mtp bildekvalitet så er de ganske like, så hvis det er viktigst kan hun trygt velge D90. Hun får jo også en videomulighet tilgjengelig da. Ikke at den bør brukes til veldig kritiske opptak, men det er jo artig når det hender noe som bør fanges med levende bilder. For slikt hender jo av og til, og mobilen er nok i en litt annen klasse.

 

Det som er til D300s fordel er værtetting, høyere skuddtakt og generelt bedre betjening. Det er et klart mer profesjonelt kamera, men trenger hun virkelig det?

 

Edit: Men hvorfor ikke 40/50D, slik at dere blir kompatible. Eller er dere ikke så kompatible som et par bør være?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Ok, greit å høre at bildekvaliteten sånn noenlunde ligger jevnt mellom disse to da.

Er tydeligvis fristende for henne å gå rett på D300.

Hun har ihvertfall potensial og erfaring til å gå på D90, D300 er vel hakket hevet

over D90 når det kommer til "proffbruk"?

 

Vet at D300 har en god del mer under panseret, untatt det å ha relativ lik bildekvalitet sammenlignet med lillebror D90. Er kamerahusene omtrent like store forresten?

 

Vi liker å ha forskjellige ting, av forskjellige merker.

Jeg forsvarte Canon som en skikkelig fanboy (:D) og da måtte hu bare

velge Nikon heh. Men alvorlig talt så har hun hatt Nikon D90/D300 i tankene

en god stund. Hun testet visst D90 på lefdal her om dagen og det satt som støpt

i hendene.

 

Så om D300 har lik ergonomi ville jo det også være et aktuelt kamera for all del.

Viktigste for henne var som sagt bildekvaliteten og svakt støynivå.

Hadde D300 mer og by på av dette ville det nok være det mest innlysende valget for øyeblikket.

 

40D og 50D er også veldig gode kameraer, har argumentert selv med dette :)

Men D90 og D300 virket mest interessant. Kanskje spennende å prøve noe nytt tenker jeg hehe.

Lenke til kommentar

Har lest igjennom begge testene.

Hvert sitt kamera har sine sterke sider, er noen flere av de

på D300, men det må falle naturlig da det er i en litt høyere prisklasse. Størrelsen på D300 er visst forskjellig fra D90, dama liker å ha noe solid og robust, og er ganske lang i fingrene.

 

Det er bare det å virkelig vite om de ekstra lappene kommer veldig godt med. Kjøpe D300 og tenke "Dumt jeg ikke gikk for D90 og bedre optikk", eller "Skulle bare kjøpt D300 istedenfor, angrer.."

 

Er dilemma. Morsomt med filmfunksjon på D90 da, for all del..

Men er nok ikke derfor hun skal ha seg nytt kamera, så selv om det

er en artig bonus blir det nok ikke noe mer enn akkurat det for henne.

Lenke til kommentar

Tja. Hva skal man si.. Jeg har ikke prøvd D90 selv, men sitter med et D300 her. Jeg kan jo kansje fortelle deg hva jeg liker med D300.

 

For meg var største grunnen til å gå rett på D300, betjeningen. Jeg likte allerede det meste med Nikon sine kameraer, (eide et d40 og disponerte et d60) Det jeg ikke likte var at jeg ofte måtte inn i menyen for å justere innstillinger. Når du har satt opp D300'en er det ikke ofte du må inn i menyen for å endre noe.

I tillegg har du 2 programmerbare knapper, som du kan sette til å løse ut mange av de tilgjengelige funksjonene (Jeg bruker de til bracketing)

 

Jeg liker også at kamerahuset har en viss tyngde, og det har D300, sitter som støpt i mine hender.

 

Ellers har D500 51 fokuspunkter i forhold til D90s 11, og på D300 kan du stille selvutløser tid mye mer fritt om jeg husker rett.

 

Det jeg kan si med rimelig stor sikkerhet (det gjelder i og for seg samme hvilket hun velger) er at hun kommer til å bli fornøyd.

 

Men som sagt, for meg er det betjeningen som gjør at D300 ble mitt valg.

Lenke til kommentar

Skjønner.

 

Så alt i alt;

 

D300 er større, tyngre og mer solid. D300 har 51 AF punkter mot D90s 11,

D300 har omtrent lik bildekvalitet og likt støynivå (?)

Og D300 er mer "brukervenlig" når det kommer til funksjoner.

 

Blir ikke noe lett valg. Begge kameraene er vel relativt gode.

D90 er vel bedre enn mitt 450D også tenker jeg :)?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe erfaring med D90, men har en forgjenger til D90 nemlig D70. Grunnene til at jeg gikk opp en klasse var lysmåling på Ai/AiS-objektiver (eldre "manuelle" objektiver), større søker (her er det nok ikke så stort skille mellom D90 og D300), mer motstandsdyktig mot ruskevær og at funksjoner er lettere tilgjengelig uten å gå i menyene. Ting som ikke var avgjørenede for meg, men en fin bonus i fht D70 er bedre ytelse på høyere iso, flere fokuspunkter og raskere skuddtakt.

 

I forhold til D90 er det vel lysmåling på Ai/AiS, værtetting, lettere tilgang til innstillinger, fokuspunkter og skuddtakt som er de største skillene. Dersom jeg ikke hadde ønsket lysmåling på manuelle objektiver så hadde nok D90 passet meg godt, men jeg angrer ikke på at jeg valgte D300.

 

Slik det er nå i følge prisguiden på akam synes jeg heller ikke det er et så stort hopp fra D90 til D300 (2500kr), særlig når en tar i betraktning at en får forgjengeren til D90, D80, 2300kr billigere enn D90.

Lenke til kommentar

Er også litt i d90 vs d300 båten.

Her er det jeg har kommet frem til, har ikke listet opp ALLE forskjeller, kun de som betyr noe for meg...

Prisen er så å si det samme, D300 brukt eller D90 ny (har ikke sett D90 på bruktmarkedet enda).

 

Fordeler med d300:

Bedre autofokus

100% søkerdekning!

6 fps

Bedre og kjappere lukkermekanisme

Mere robust og værtett

Mange knapper for instillinger som du må i meny for å gjøre på D90.

 

Fordeler med d90:

Lite og nett

Auto Active-D lightning

Lenke til kommentar

Ser ut som D90 faktisk produserer mindre bildestøy på lavere ISO-verdier. (Mtp DxOMark)

 

Kjøper dama D90 får hun ihvertfall kjøpt litt grei optikk på siden også, går hun får D300 blir det kamerahus + 50mm eller noe, til hun får spart opp litt mer.

 

Er mye som er bedre på D300, men t.o.m Akam's tester påpeker at D90 og D300 har tilnærmet lik bildestøy på lavwre ISO-verdier. Er ikke dårlig det heller gitt.

Lenke til kommentar

Interessant. Har jo sitti å sammenligna bildekvaliteten på D90 og storebror, må si jeg ikke kan se noen spesiell forskjell ihvertfall, til D300s fordel. Bildekvaliteten er det dama først har fokus på.

Hun er litt interessert i D300 pga flere funksjoner, 51 AF punkter mot D90s 11 (er det virkelig så merkbart?) og slikt ting.

 

Godt å høre du er fornøyd da, mulig det heller mot D90, vet ikke ennå.

Skal til butikken og prøve litt til uka, holde og kjenne og slikt, på begge to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...