Gå til innhold

Worklog - Preamp DIY


Anbefalte innlegg

Så litt praktisk/kosmetisk arbeid. Forsterkeren trenger tilkopling mot transformatorene, dessuten skal strømmen gjennom en topolt bryter. Strøm styrken til forsterkeren er bestemt til 1A. Jeg har en del meter med lampett kabel liggende. Dette er 0.75mm2 kabel og er perfekt!

 

Med perfekt mener jeg ikke kosmetisk. Neste trinn er å gjøre denne kabelen til en "kul" kabel.

post-74843-1232209494_thumb.jpg

 

Av med yttre kappe.

post-74843-1232209502_thumb.jpg

 

Nå begynner det å ligne noe. 2 stk pene ledere.

post-74843-1232209511_thumb.jpg

 

Tvinner disse sammen. Krever litt mye 'kosing' med kabelen, men er ganske sikker på min egen ledning så det burde la seg ordne ;)

post-74843-1232209519_thumb.jpg

 

Ferdig arbeid! Ledningene som skal fra inntak til bryter og så til transformator er ferdig!

post-74843-1232209534_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt mer metalsløyd er på planen i dag. Som nevnt tidligere i bloggen skal kretskortet løftes over chassis ved å hvile på muttere som er boltet til chassis. Jeg har til gode å lage noe som blir fysisk rett her i livet. Etter ymse mislykkede forsøk på sløyden har jeg bestemt meg for å kalle en spade for en spade; det er på tide å få noe fysisk rett. Hvis ikke skal jeg leie inn noen til neste prosjekt.

Nuvel.

 

Det første jeg gjorde var å tegne kretskortet på chassis. Deretter avstanden fra hver side og inn til kanten av hullet før jeg la på 4mm (diameter på skruene) på siste strek. Dette resulterte i mange firkanter(skulle vært kvadrater men kretskortet er ikke symetrisk), men kun 4 av dem skulle boltene gå igjennom. Ved å sette diagonal streker i firkantene fikk jeg frem et kryss til boret.

 

post-74843-1232390521_thumb.jpg

 

Det ble en pause etter hver boring for nye oppmålinger.

post-74843-1232390555_thumb.jpg

 

Hullet i midten tok jeg på frihånd ved å først feste kortet med de fire skruene og stikke boret ned i hullet på kretskortet for å lage et merke. Deretter fjernet jeg kortet å boret i merket.

post-74843-1232390531_thumb.jpg

 

Det ble temmelig rett faktisk! Bunnplaten i chassis derimot har desverre en liten bananform som gjør at kortet går trangt på hvis bunnen ikke er montert og flatet ut. Kretskort er sprøtt og skjørt så det er mulig hullene på kretskortet blir utvidet med 0.5mm for å ha litt å gå på. Sløydlæreren min hadde ikke trodd meg med fotobevis engang :w00t:

post-74843-1232390572_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kjempestilig prosjekt!

Har ikke peiling på slikt, men får lyst til og lage en forsterker selv.

 

Har du jobb/utdanning innen dette, eller har du lest det til all kunnskapen på nettet ol?

 

Tar Elkraft utdanning nå, men der er det fint lite elektronikk. Det prosjektet her er et resultat av mange netter på nettet som nattevakt på hotell :) Derfor bygger jeg preampen hvor kretskortet var ferdig og en komplett deleliste var tilgjengelig. Ut fra dette håper jeg å lære såpass at jeg kan bygge mer avanserte og kule ting. Det er utrolig hvor mye man kan lære ved å studere på nett hva andre har gjort :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Et lite sidehopp: Hvis noen har eller kjenner noen som har en gammel scanner som de har lyst til å bli kvitt så send en melding. Scanneren trenger ikke å virke bare den er i kosmetisk grei stand. Det vil si: glasset må være pent.

 

Det trengs til senere prosjekt :thumbup:

 

post-74843-1232440654_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dagens gjøremål var rimelig greie. Lodde, lodde og lodde litt til. Er snart ferdig med alle motstandene, dessuten er alle tilkoplingsterminalene koplet til.

 

Jeg tar gjerne å måler opp en del motstander og fordeler de utover før jeg lodder de.

post-74843-1233081426_thumb.jpg

 

Legg merke til den lille "klyngen" med motstander midt på høyre side. Der ble det litt trangt. Var to motstander som var litt fysisk større en det de skulle være.. Noen av de er løftet litt opp slik at det skal bli bedre kjøling.

post-74843-1233081476_thumb.jpg

Endret av proaudio
Lenke til kommentar
Er også rimelig enkelt å lage en boks med lys selv. Da kan du også få belyst begge sider samtidig.

 

Har du laget en??

 

Nei, har ikke laget en selv, men siden det ser ut som om du er litt nevenyttig, så tror jeg nok ikke det blir noe problem!

Fikk lyst til å lage forsterker selv også nå...

 

Kan se om jeg kan få tegnet en figur av hvordan jeg mener boksen skal være.

Lenke til kommentar

viu1233082201n.jpg

 

Fant et bilde i en gammel rapport...

Bare lag to bokser i finer-plater, dekk de med aluminiumsfolie inni, sett i 2-3 armaturer i hver boks, fest de sammen med henglser i enden.

Ha en bryter forran eller på lokket for å skru av, ha stoppeklokke i nærheten.

Husk at lysrør og armaturer kommer i standardlengder, så du designer boksen ut ifra det.

 

Den på bilde har innebygget klokke som slår av lyset etter en bestemt tid. Den har også en klar folie du legger over kortet, med vakuum, sånn at kortet ligger helt stille (med det papiret på toppen).

Trenger ikke være så avansert hvis man er litt nøye.

 

Får tidligst tegnet litt i morra...

Endret av jale
Lenke til kommentar

Veldig interessant prosjekt det her Proaudio.

 

Dersom du lykkes så kommer jeg nok til å øve meg på lodding fremover ;). Har sett litt på muligheten for å lage en egen hodetelefonforsterker (med rør), men har vært usikker på om det blir for vanskelig for en uten kunnskap å gjøre noe slikt.

 

Lykke til! Håper dette går rette veien, og at det ikke blir det siste prosjektet du legger ut her.

Lenke til kommentar
Veldig interessant prosjekt det her Proaudio.

 

Dersom du lykkes så kommer jeg nok til å øve meg på lodding fremover ;). Har sett litt på muligheten for å lage en egen hodetelefonforsterker (med rør), men har vært usikker på om det blir for vanskelig for en uten kunnskap å gjøre noe slikt.

 

Lykke til! Håper dette går rette veien, og at det ikke blir det siste prosjektet du legger ut her.

 

Hei hei.

Takker for det! Har en kamerat som bygger en hodetelefonforsterker med rør. http://pmillett.com/starving.htm

Gode greier :)

Lenke til kommentar

flotters.. :D

 

nå kan jeg kansje bygge meg en sikkelig forsterker uten å gå videre på elektronikk. går nå på elektro vg1 og det eneste vi har fått bygget dette året er mono-forsterker. med denne tråden som hjelp tror jeg ikke det skal være så vanskelig å bygge seg en skikkelig forsterker :)

 

flott ide og lykke til :thumbup:

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...