Gå til innhold

Worklog - Preamp DIY


Anbefalte innlegg

Har sett litt på Starving Student før. Liker veldig godt at den koster tett oppmot ingenting, det gjør det mer aktuelt som et førstegangsprosjekt. Det er jo også litt tøft at det er point-to-point wiring.

 

Kom nå på at jeg har en gammel metallboks som jeg fikk en Camel-klokke i for 12 år siden (konfirmasjonsgave). Lurer på om ikke den skal resirkuleres ...

 

Uansett, jeg ser frem til din neste oppdatering!

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett litt på Starving Student før. Liker veldig godt at den koster tett oppmot ingenting, det gjør det mer aktuelt som et førstegangsprosjekt. Det er jo også litt tøft at det er point-to-point wiring.

 

Kom nå på at jeg har en gammel metallboks som jeg fikk en Camel-klokke i for 12 år siden (konfirmasjonsgave). Lurer på om ikke den skal resirkuleres ...

 

Uansett, jeg ser frem til din neste oppdatering!

 

Camel-klokke??? Legg ut bilde! lykke til hvertfall. Starving Student er vel grei å lage i og med at det finnes et forum som kun diskuterer den. Da kan man fort få litt ekstra hjelp. :)

Lenke til kommentar

Litt oppdatering i dag. Er blitt forkjøla så da er det jo ikke mulig å gjøre annet enn å ta livet med ro, og hva er vel mer beroliggende enn litt lodding?

 

Nuvel.

 

Først ut i dag er de to kondensatorene som er montert på et eget lite kretskort. Kretskortet er et hobbykort fra clas ohlson og hvliken strømmer og spenninger det egentlig tåler aner jeg ikke. Det jeg har gjort er å laske skinnen med litt ekstr gods slik at motstanden ikke skal bli så stor at spenningen slår over. Sikkert ikke nødvendig, men hadde tida.

post-74843-1233171150_thumb.jpg

 

Neste på planen er å feste kondensatorene til chassis ved siden av hovedkortet. Tenkte å bore litt rolig i kveld så blir det hardcore fresing i morgen da naboene er på jobben.

Litt oppmåling/plassering.

post-74843-1233171168_thumb.jpg

 

Et hull er ferdig. En siste måling på det andre hullet.

post-74843-1233171173_thumb.jpg

 

Begge hullene ferdig. I morgen blir det fresing for å felle skruene inn i chassis.

post-74843-1233171178_thumb.jpg

 

post-74843-1233171185_thumb.jpg

 

Siden jeg begynner å tørste etter å fyre ting opp så fester jeg også tilkoplingsterminalen for trafoene og hovedkortet. Da blir det straks muligheter for testing av spenningsnivåre :)

post-74843-1233171193_thumb.jpg

 

post-74843-1233171203_thumb.jpg

 

Et fantastisk dårlig bilde, men det prøver å vise at kablene festes på veggen.

post-74843-1233171210_thumb.jpg

 

Kabelen som kommer fra nettet har gått til bryter og kommer nå tilbake og skal loddes på trafoen(de gule)

 

post-74843-1233171219_thumb.jpg

 

Og loddet

post-74843-1233172003_thumb.jpg

 

Allright! Snart tid for litt prøvinger!!! Herre Jemeni jeg gleder meg!

Lenke til kommentar

En liten oppdatering i dag. Har påbegynt arbeidet med å linke kortene sammen. Siden det kan være ønskelig å demontere enhetene på en rask og enkel måte har jeg valgt å bruke molex kontakter. Da disse ble bestilt fra mouser.com var det løsvekt bestilling. ved valg av innmat til kontaktene klarte jeg selvfølgelig å velge feil på et sett med kontakter. Mulig noe kan ordnes!

 

post-74843-1233595106_thumb.jpg

post-74843-1233595227_thumb.jpg

post-74843-1233595274_thumb.jpg

 

Jess, stemmer, har også fått festet sokklene til rørene. De var laget for en litt annen type kretskort og måtte tilpasses endel.

post-74843-1233595391_thumb.jpg

 

På kanal 2 må kablene gå over en litt lengere strekning. Har prøvd meg på en liten krympestrømpe fra et ødelagt psu. Tror det kan bli bra selv om det kommer til å ta tid å måle frem riktig ledere.;)

post-74843-1233605121_thumb.jpg

Endret av proaudio
Lenke til kommentar

Liten oppdatering i dag:

Gjort ferdig to linker mellom kortene; hver på 10 ledere. Den ene med krympestrømpe og den andre uten. Den med krympestrømpe ble så fin at det er mulig jeg gjør den andre om igjen med en strømpe. Disse små kontaktene er noe herk. 0.22 kvadrat ledere gjør det ikke enkelt. I manualen til molex kontaktene står det at godse på kabelen skal klemmes fast til kontakten med en krave som er rundt kontakten. Dette likte jeg dårlig og loddet istedet. Min erfaring tilsier at å klemme fast ledninger funker dårlig, særlig ved små dimmensjoner.

post-74843-1233852928_thumb.jpg

post-74843-1233852935_thumb.jpg

 

Dessuten benyttet jeg litt alene tid i dag til å frese inn de siste skruene under chassis.

post-74843-1233853001_thumb.jpg

 

Se "nederst" på chassis; en liten svart skrue. Denne er for å holde chassis sammen og setter standaren for hvor langt ut de andre skruene kan stikke. Fresingen var ikke nødvendig, men det ser penere ut og jeg hadde dessuten lyst til å prøve ;)

post-74843-1233853137_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Liten oppdatering. Nå er nesten alt på plass. Det eneste som mangler er tilkoplingene fra inngangene til kretskortet og tilkoplingene av strømmen. Det mangler nå 4 transformatorer( Lundahl LL5402 og LL1528). Transformatorene koster ca $100 pr stk, så det blir nok en stundt til jeg får kjøpt de, ergo ikke veldig mange flere oppdateringer på en stund.

 

Dere ser tegningen på kortet der transformatorene skal sitte. Så er det en spenningsregulator som holder 125V for å byggge opp 245V kretsen. Den trengte en kjøleribbe, men det var et problem med to motstander som var delevis i veien.

post-74843-1234685431_thumb.jpg

 

Kjøleribben

post-74843-1234685448_thumb.jpg

 

Kjøleribben etter en omgang med vinkelsliper

post-74843-1234685454_thumb.jpg

 

Kjøleribben på kretskortet. Den skal ikke festes før transformatoren er på plass, tilfeller flere justeringer med hensyn på plass.

post-74843-1234685460_thumb.jpg

 

Forsterkeren med rørene. ååååh, vakkert!

post-74843-1234685440_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På tide ed en liten oppdatering. Har påbegynt regnestykke over hvor mye preampen har kostet. Den viktigste som nå er gjort er at de siste delene er bestilt :D

Bestilt 4 transformatorer direkte fra Lundhal fabrikken i Sverige. Kursen var på 78 og det gjorde trafoene close race gitt vekk!

 

post-74843-1236154020_thumb.jpg

 

Da er det bare til å varme opp loddebolten, sette på kaffen og kose seg glugg i hjel..

Lenke til kommentar

Hei igjen,

transformatorene fra Lundahl har enda ikke kommet, men har gjort noen forandringer til. Jeg har lest litt om rørforsterkere og varme i det siste. Lavere temperatur vil øke levetiden til rørene. Tidligere har jeg lagt ut noen bilder hvor man ser en litt større kjøleribbe som skal festes i 2 transistorer. Transistorene står 2.5 cm fra den ene veggen i kabinettet og det var derfor godt til rettelagt for å montere de til kabinettet og kjøleribben på utsiden. Dette vil garantert føre til en lavere temperatur inne i kabinettet. Har ikke tatt meg tid til å regne ut hvor mange grader det kan utgjøre, men hvis noen har lyst har kjøleribben følgende data: 2.0W/C ved 30W.

 

Anywho:

Begynte rett på arbeidet uten å ta bilder, ble nok litttttt ivrig... så sånn ble det plutselig etter en del målinger og ut boringer. Hullet i chassiet ble boret med 0.5mm større diameter siden frihånd ikke alltid er like nøyaktig, men nøyaktighet på 0.5mm er jeg meget fornøyd med(det med sløyd læreren og alt det der.....) ;).

post-74843-1236623411_thumb.jpg

 

Montert fra baksiden

post-74843-1236623403_thumb.jpg

 

Transistorene henger og dingler

post-74843-1236623389_thumb.jpg

 

Det skal nevnes at før det monteres permanent skal det inn med isolasjonsmaterialet mellom transistor og chassis. Krympestrømper er vel også på sin plass! ;)

 

:D

Endret av proaudio
Lenke til kommentar
Hei,

gikk litt i glemmeboken. Trenger du fortsatt scannere?

Har gravd frem noen som du kan få.

Skal jeg skru dem opp og ta ut glasset, eller vil du ha hele scanneren?

Kan få 7 stykker.

 

Hei hei!

Gjerne det! trenger strengt tatt ikke mer enne en ;) og tar gjerne heleboksen også! Vanlig A4 størrelse er mer enn stort nok! Tusen takk! Sender P.M med adresse info :D

Lenke til kommentar

Det er en fantastisk fredag i dag: har fått transformatorene! De kom i en så liten innpakning at jeg trodde det kun var to, men det var 4 heldigvis!

post-74843-1236963770_thumb.jpg

 

Varmet selvfølgelig opp bolten med engang for å få montert de!

post-74843-1236963775_thumb.jpg

 

Legg merke til ledningene på venstreside av kortet, de skal til spenningsregulatorene som er plassert på chassis.

post-74843-1236963780_thumb.jpg

 

Nå nærmer det seg slutten for full musikk!

Lenke til kommentar
Mæd fett, har tenkt å lage meg en G9 micpre jeg og. Har du mye peiling på elektronikk og vet hva som skal til for å gjøre den om til bare en kanals?

 

Hei!

Takker for det:) Har ikke veldig mye peiling på elektronikk, men det er ikke noe stress å lage en 1-kanals utgave. Hvis du kan lage kretskort selv er de bare til å ta tegningen og sette i gang. PSU er ikke mer enn på 30VA for 2 kanaler, kan nesten bare beholde den hvis du ikke har lyst til å designe et nytt psu, men det er litt tricky med hensyn på gløde strøm.

 

Her er en kanals skjema:

post-74843-1237023332_thumb.jpg

 

PSU som det foreligger:

post-74843-1237023528_thumb.jpg

 

Personlig hadde jeg laget et kretskort til preamp kretsen inkl rør, med inn og utganger til brytere. Et eget kort til PSU. Videre bør du ta glødestrømmen til rørene via kabler, og ikke på kretskortet. Bare tvinn to kabler og kjør de i parallell mellom rørene.

 

Ellers hopp innom www.gyraf.dk der er det linker til en del av prosjektene og du kan melde deg inn i www.prodigy-pro.com/foum og legge ut spørsmålet på The Lab.

 

Lykke til :)

Endret av proaudio
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen,

En liten oppdatering. Nå er alle punktene på kretskortene loddet, det vil si at det er tid for rengjøring. Jeg var litt usikker på hva jeg skulle rense kortene med. Etter en del google-joodle var det tydlig at sprit var gjengangeren. I andre land får man 96% sprit på apoteket, det finner man ikke i Norge såvidt jeg kan skjønne. Kjøpte 72% sprit isteden. Denne spriten fungerte veldig dårlig; flussen var der fortsatt og det grønne kretskortet ble grått. Noen klikk på elfa.se etterpå kom denne opp: https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalog....do?tab=catalog

Har nå sprayet på og vasket med tannbørste. Resultatet er overraskende godt! Nå skal kortene få lov til å tørke godt, etter det blir det spenning! Bokstavlig talt.

 

Her noen bilder av transistorene som festes på chassis. Første blir loddet på, legg merke til krympestrømpene som henger nederst på lederne. Ikke ha de for nær der du lodder, da får du de brått ikke av flekken!

post-74843-1238092629_thumb.jpg

 

Med strømper

post-74843-1238092633_thumb.jpg

 

Begge to

post-74843-1238092639_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da har forsterkeren blitt startet for første gang! Ingen røyk! Ingen Bang! WOHO!

 

alt virket tilsynelatende bra bortsett fra støy fra den ene transformatoren. Ved nærmere målinger gav trafoen som skulle levere 220V kun 20V. På strømforsynings delen av kortet går 220V rett inn i en likeretter og så inn i en spenningsregulator. Regulatoren er beskyttet av 3 x 39V zenerdioder. Over diodene var det 0V, det vil si at det var full kortsluttning der. Da blir det å feilsøke zd'ene.

 

12V og 48V er akkurat som de skal være. Tipp topp tommel opp!

Lenke til kommentar

Da syntes jeg det er duket for litt god gammel dags skryting! Det eneste som ikke er som det skal nå er den ene gule kabelen på strømforskyningsboren; denne er egentlig loddet fra og ser derfor veldig bustete ut. Test resultater kommer med tid og stundar.

 

post-74843-1238252302_thumb.jpg

 

post-74843-1238252321_thumb.jpg

 

post-74843-1238252333_thumb.jpg

 

post-74843-1238252349_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...