Gå til innhold

Worklog - Preamp DIY


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
grattis! jævla fin blei den, men ta den med inn a :) Har fått deler og skal starte på min egen nå, en kanal skal jeg lage da :)

 

fett! skal du modde PSU? Skal du lage ditt eget kretskort eller skal du kjøpe et ferdig og bruke halve?

Opprett worklog ASAP! :D:D:D

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen og vel overstått påske!

 

Nå har jeg endelig hatt tid til å feilsøke drømmen min. Tiden har løpt fra meg da jeg tok en velfortjent påskeferie på 12 dager sammen med kjærsten :)

 

Nuvel, ned til saken;

Spenningen på 220V er kun 20V, dvs at det er en brutal feil på PSU delen som skal lage 245V til rørene. Etter en stund med målinger og ikke minst bruk av et sett med øyer (undervurdert) fant jeg to feil: en diode (D20) i broen som likerretter strømmen stod feil vei, og motstanden R34 som er halve spenningsdelingen til justeringen av TL783 var 100 ohm isteden for 100 000 ohm!!! Disse to feilene førte til at motstanden R33 smeltet :D hehe! jeg har flere liggende ;) Lurer på hva jeg har spist når jeg loddet denne delen.

 

NUVEL, nå skal dette ordnes opp i, så får vi se om dette kan avdekke andre feil (høyst sannsynlig)

 

post-74843-1240124656_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Finfin preamp dette! Alltid like artig med rør, bare man greier å holde fingrene unna 250 volten ;)

 

Ville anbefalt deg å legge inn "snubber-kondensatorer" i strømforsyningsdelen din. 0.1uF er en fin verdi. Kan settes inn etter C24, C23 og C15, evt rett på forsterkerkortet.

 

En snubber-kondis skal avkople ved høyere frekvenser, slik at du får en glattere DC-spenning.

Endret av nisselue
Lenke til kommentar
Finfin preamp dette! Alltid like artig med rør, bare man greier å holde fingrene unna 250 volten ;)

 

Ville anbefalt deg å legge inn "snubber-kondensatorer" i strømforsyningsdelen din. 0.1uF er en fin verdi. Kan settes inn etter C24, C23 og C15, evt rett på forsterkerkortet.

 

En snubber-kondis skal avkople ved høyere frekvenser, slik at du får en glattere DC-spenning.

 

Takker og bukker!

Er kanskje ingen dum idè dette med snubber, men ser ikke helt poenget da hverken 12V eller 48V påvirker lydsignalet. Den eneste kritiske spennningen for lydsignalet er 245V, men den stammer fra foranliggende spenning på over 300V som deles i 3 spenningsdeling ledd. Ledd nummer to går så igjennom en spennignsregulator. Det burde eliminere rippelen, hvis ikke må grunn rippelen være over 50V og det er vel litt drøyt da det trekkes ca 400mA fra denne kretsen. Det blir jo ingen belastning annet enn for gløde kretsen.

 

Men ser at det hvertall burde vært montert kondensatorer over diodene. Så siden det mangler er det ikke dumt med en liten kondensator på 245V for å luke vekk litt høyfrekvent.

En kan jo teste litt for å se på forskjellene :)

Endret av proaudio
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden jeg brant av en motstand tenkte jeg det var på tide å kunne regulere spenningen i oppstart, en variac om du vil.

Varic er ikke veldig billig, og de er gjerne tunge. Tenkte jeg skulle lage en selv av enten triac'er eller en trafo dimmer for lys.

 

Kjøpte en dimmer fra biltema som tåler 400W, bananlugg, koplingsboks og en jordet stikkontakt.

 

En leder går direkte, mens den andre går igjennom trafoen og vil justere fasespenningen fra 0-230V.

post-74843-1241033258_thumb.jpg

 

post-74843-1241033238_thumb.jpg

 

Et lite problem er at dimmeren går 60-400W, dvs at er lasten under 60W vil spenningen ikke nå nominell nett verdi.

Ellers er den flott :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei hoppla!

Lenge siden sist indeed! Har hatt mye å gjøre å tenke på (cats in the cradle om dere vil), men er nå i gang med testinger og feilsøkinger.

 

Følgende problemer viser seg:

1. Mye støy fra preampen

2. Vil ikke forsterke signal, ganske essensielt at det fungerer føler jeg.

 

Tiltak som er gjort:

1. Klenodiet er nå finkjemmet for kortslutninger, feilkopling og ikke minst feil deler. Den skal nå være i "god" stand.

 

2. Jordingen er utbedret med en "stjerne"-kopling ut fra inngang 1.

 

3. Hadde en mistanke om at kondensatorene som gir "forsterker" strømmen var for små, de er byttet fra 100uF/350V til 330uF/400V.

 

Tiltakene hjalp. Forsterkeren forsterker nå signalet, men det er fortsatt for mye støy. Det er muligheter for at ledningene som kopler kretskortene sammen er for dårlige, så de skal byttes. I tillegg skal jack-inngangen byttes til noen i plast (isolert), og tilkoplingene skal bli skjermet.

 

Skal prøve å ikke la det gå sååå lang tid til neste oppdatering!

 

Stay tuned!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jess, tilbake igjen!

Tok ikke like lang tid nå som forrige gang.. Jeg har kjøpt leilighet med "gjesterom", eller laboratoriet som jeg kaller det! wihii!

 

Nuvel, dagens lille agenda:

Jeg har gått over signalkjeden og funnet et vesentlig problem, nemlig at produsenter av kondensatorer ikke er konsekvense på om de oppgir spenningen i DC eller AC. Så jeg har to,tre forskjellige produsenter, og vipps vapps der var det en kondensator som skulle vært på 63V AC som faktisk er på 40V AC og 63V DC..... Forøvrig C2-C5 og C10...

 

Ellers holder jeg på med en liten struktur ombygging ettersom de nye kondensatorene C14 og C15 er fysisk større enn de som allerede er benyttet.

 

Dermed kommer det nå inn en ny koplingsbro, den gamle koplingsbroen kommer til å bli benyttet som feste brankett til kondesatorene, dessuten skal vippebryteren vekk, dermed blir det et hull foran i chassis.

 

Hvis noen har forslag til hva jeg kan tette det hullet med (pynte gjenstander for plater f eks) så er det bare å hyle løs. Hvis ikke blir det en "ekstra" jack inngang.

 

OG i tillegg skal jeg gå inn på kretskortet og kuttet 6 "linjer" for å lodde de direkte ut. Det kommer det bilder av om ikke så altfor lenge...

 

Gud bedre meg, dette prosjektet begynner å bli dyrt når man kjøper det samme et par tre ganger ;)

Lenke til kommentar
dessuten skal vippebryteren vekk, dermed blir det et hull foran i chassis.

 

Hvis noen har forslag til hva jeg kan tette det hullet med (pynte gjenstander for plater f eks) så er det bare å hyle løs. Hvis ikke blir det en "ekstra" jack inngang.

 

Har fundert på en annen løsning:

I forbinnelse med et annet prosjekt jeg har begynt å designe har jeg vært mye innom skjerming. Dermed tenkte jeg å skjerme strømtilførselen i stede for å fjerne den. vurderer en jordingslisse, se elfa.se 'søk nr' 55-086-19.

Dessuten tror jeg det blir aktuelt å skjerme trafoene med kopperlaminat, se elfa.se 'søk nr' 49-576-68.

 

Og som en teaser: det nye prosjektet blir en rørforsterker til HiFi, samt en phono-preamp (RIAA stage om du vil). Det kan ta litt tid før selve byggingen starter, i og med at ting tar tid, og jeg er blakk etter å ha kjøpt leilighet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spennende prosjekt! Skulle gjerne laget noe lignende selv, men jeg tror jeg får begynne på noe litt mindre til å starte med ;)

 

Tenker litt på å lage en enkel hodetelefon-forsterker, men jeg har ikke helt funnet ut hvilke eller hvordan, så jeg får nok vente å se...

Endret av Meh.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det er jo sant, tenkte aldri over at det var så FÅ innlegg på akkurat denne delen av foraet. (derfor jeg aldri tenkte over at det var over 1 år gamle innlegg jeg leste)

 

Men igjen, han har jo plutselig oppdatert etter ca halvt år før, så kan jo håpe

Endret av Wrasko
Lenke til kommentar

Hei begge to,

 

Problemet med slike prosjekt er at de tar alt for mye tid, og det blir mye rot i en liten leilighet. Når man først har en liten pause blir den plutselig lang.

 

Prosjektet er ikke dødt, men denne tråden har nok blitt lagt død. For de som er interessert har jeg byttet en del kondensatorer, og forsker litt på en relestarter for å få power supply på utsiden. Jeg driver å tester mye for å finne optimale løsninger over hele fjøla. Rett og slett for så å lage en ny utgave med de beste løsningene jeg har funnet. Disse vil høyst sannsynlig bli postet, men jobb tar tid, oppussing av leilighet tar tid og resten av livet tar tid. Vi får se når det evt dukker opp. Ja til 36 timer i døgnet! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...