Gå til innhold

Hva er din oppetid? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager at jeg går litt off-topic, men når jeg leser at noen av dere har flere måneder, og noen har ett år eller mer oppetid så er det en ting jeg lurer på. Oppdaterer dere ikke maskinen? Slik jeg har forstått det så bør man restarte maskinen etter sikkerhets-oppdateringer og kernel-oppdateringer.

 

Beklager min uvitenhet :ph34r:

Lenke til kommentar

Du trenger ikke restart etter de fleste oppdateringer. Kerneloppdateringer, vel, det kommer litt an på hva som ble patchet. Er det en "remote exploit" bør man restarte, men noen har maskinen(e) bak en brannmur etc, så de i praksis ikke er tilgjengelige utenfra. I disse tilfellene er det ikke så viktig.

 

Har en del maskiner på jobben som er rimelig kritiske, og de kan ikke restartes sånn uten videre. Disse er imidlertid "låst" bak flere lag med brannmurer osv. Men kommer det en virkelig kritisk oppdatering, restartes også disse ved første anledning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Skolemaskina:

15:42:22 up 20 days, 2:20, 0 users, load average: 0.12, 0.09, 0.05

Den ble slått av i påskeferien, en velfortjent hvil etter noen måneders oppetid.

 

På heimemaskina:

15:51:35 up 40 days, 14:24, 9 users, load average: 0.93, 0.55, 0.53

Tror jeg restarta den etter en kerneloppdatering, oppdaterte kernelen igår igjen, så burde vel restarte igjen snart nå.

 

På servern:

15:51:35 up 19:43, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Den måtte av i går pga en harddisk som begynner å ta kvelden...

Lenke til kommentar
VPS, brukes til irc for det meste.

20:16:09 up 107 days, 4:35, 2 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Hadde hatt over 400 dager nå om det ikke hadde vært for att host serveren ble tatt ned under et angrep fra hybelkaniner.

Høres ut som en skummel type. Kontakte disse kanskje ? Kanskje dere kan avle frem en ny variant :p

 

Så til min server:

nero@filserver:~$ uptime

20:58:45 up 18 days, 5:19, 1 user, load average: 0.09, 0.05, 0.01

 

Ble litt skuffa nå merka jeg :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...