Gå til innhold

Guide: Spotify


Anbefalte innlegg

Hva er fordelen av å bruke Spotify fremfor last.fm? Ser ikke noe spes i denne guiden som jeg ikke har på der...

Jeg skjønner ikke sammenligningen mellom last.fm og Spotify. Last.fm er en tjeneste som lager statistikk av brukernes musikkvaner og som fungerer ypperlig som et verktøy for å finne nye artister og de har en god radio. Spotify er en tjeneste som gir deg umiddelbar tilgang til absurde mengder musikk, gratis. Tjenestene kan ikke sammenlignes overhodet. Forøvrig så støtter spotify last.fm.

 

Lydkvaliteten er forsåvidt Ogg Vorbis Q5 per dags dato, det er vel sånn ca 160 kbps, så ikke all verdens, men greit på datahøytalere og små anlegg. Folka i Spotify sier forsåvidt "at the moment" om lydkvaliteten, så jeg regner med at kvaliteten blir bedre etter hvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne likte jeg.

 

Det finnes flere søkemuligheter. Her kommer noen av dem:

 

- Søk etter musikk fra perioden 1970 til 1979:

 

year:1979-1982

 

Er det noen som har formelen for hva man skal skrive? F.eks., hva skal jeg skrive om jeg ønsker fra perioden 1993 til 1997?

 

year:1993-1997

Tror ikke helt du forsto/så greia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Tror ikke helt du forsto/så greia.

 

Uten videre informasjon er det vel rimelig å anta at formelen for søk vil være

a=x+9

b=y+3

der x = 1993 i dette tilfellet, og y = 1997.

 

så du må skrive year:2002-2000.

 

Det skjønte da hvem som helst.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som har vondt for å bruke en musikktjeneste der alt ligger på en ekstern server? Jeg liker å kunne høre på den musikken jeg vil, når jeg vil. Dvs, jeg vil ikke risikere at tjenesten er utilgjengelig, trege hastigheter, o.l.

 

Funker sikkert greit for veldig mange, men personlig liker jeg å ha musikken liggende på pc'en, så kan jeg høre på musikk også hvis internett detter ut/jeg er på et sted som ikke har nett.

 

Fin guide, forklarer godt hva dette egentlig går ut på!

Er selvsagt best å ha data liggende lokalt, men som en gratis tjeneste med relativt grei hastighet & kvalitet og uten for mye reklame så er Spotify helt ok. Om man absolutt vil ha låtene liggende lokalt så burde det vel ikke by på altfor store vanskeligheter å få rippet dem til disk.

Lenke til kommentar
Hadde det ikkje vore for at det er skral kvalitet på musikken der (lav bitrate) så hadde det vore ei genial tjeneste.

 

Som det også blir nevnt ovenfor her så er det nevnt (off the record) at det er ogg vorbis med en bitrate på 160-256 som ligger i bunnen av tjenesten. Også er det selvfølgelig andre ting som spiller inn på kvaliteten, bl.a. at det ikke er innebygget EQ trekker ned litt, men der også noe det går rykter om at det jobbes med. Selv har jeg også mekket meg en aldri så liten "plugin" som henter tekster automatisk basert på hvilken låt jeg spiller i spotify, singalong ;)

 

/Espen - Meget fornøyd spotifier

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som har vondt for å bruke en musikktjeneste der alt ligger på en ekstern server? Jeg liker å kunne høre på den musikken jeg vil, når jeg vil. Dvs, jeg vil ikke risikere at tjenesten er utilgjengelig, trege hastigheter, o.l.

 

Funker sikkert greit for veldig mange, men personlig liker jeg å ha musikken liggende på pc'en, så kan jeg høre på musikk også hvis internett detter ut/jeg er på et sted som ikke har nett.

 

Fin guide, forklarer godt hva dette egentlig går ut på!

 

Ikke bare du nei :p Har sagt akkurat det samme helt siden Spotify ble populært.

 

Desverre litt for mange fan-boys der ute. Men som du sier.. sikkert greit for mange.

Lenke til kommentar

Jeg hører aldri på radio, men bruker stort sett min etterhvert svære mp3-samling som øregodt.

 

Jeg ser ett bruksområde for Spotify: prøvelytting.

 

Får du tips om nye og spennende artister eller låter har jeg før måttet laste ned eller brukt youtube for å få en smakebit. Youtube har sine klare svakheter, last.fm har bare snutter på under halvminuttet og nedlasting er det ofte litt for mye styr med.

 

Med spotify går det kjapt og enkelt å sjekke ut nye låter, du bare søker på dem og vips, så lytter du.

 

Men radiofunksjonen til spotify er ikke mye å slenge gamla i veggen for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...