Gå til innhold

Get har lansert 50/5 Mbps 1199,- mnd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, intet nytt i Get-nytt nei, kunne like gjerne hett "Gammelt-nytt".

 

Men de har lekket litt på et seminar igjen:

 

Hentet fra telenorge.no:

 

"Get vil i løpet av kort tid lansere et internett-tilbud med 55 Mbit/s hastighet. Neste år øker farten ytterligere. I 2010 kommer tilbud om opp til 120 Mbit/s nedlastingshastighet i kabelnettene som er oppgradert til HFC-nett. Det opplyste Tom Jahr fra Get på årsmøtet til Cabel Norge (tidligere Kabel-TV-Forbundet)."

 

http://www.telenorge.no/wip4/get_oeker_farten/d.epl?id=36432

 

Så spørs det bare hva som er "kort tid" - i fjor het det "innen jul" og i år har de begrenset seg til å si "snart" - "kort tid" er jo positivt men det begynner å bli pinlig når til og med en statseid eks-monopolist som Canal Digital lanserer dette før Get. :tease:

 

Men Get har vel en høyere andel gamle nett som må flikkes på først, og hvis utsettelsen skyldes hensyn til tjenestekvalitet så er det jo OK å vente.

 

Er selv Get-kunde og har hittil lite å klage på ift. stabilitet, kvalitet og oppfølging, men synes de bør få ut finger'n eller fortelle hva de venter på.

Lenke til kommentar

fikk en telefon i fra get og damen som ringte ville selge meg tv1000 og høre om jeg var fornøyd med get.

 

jeg spurte da om når get ville komme med høyere hastigheter og fikk da til svar at det skulle komme til sommeren.

 

har hørt dette før så det er bare og vente ;)

Lenke til kommentar

Er uenig i at det ikke er noe som tyder på at Get gjør alvor av dette snart, selv om jeg synes det tar lovlig lang tid.

 

Forsøker å være optimisk, og håper på lansering med tilgjengelige produkter og utrulling av 3.0-modem før fellesferien, så vi igjen har produkter som kjører forbi NextGenTels topptilbud :)

 

VDSL2 40/20 er jo fint nok, men er kun tilgjengelig for en begrenset "elite" med kort linjestrekk med god og "stille" kobber. For meg er det f.eks. bare å glemme - har 0,6-kobber, men men 1 Km til sentralen og et par kraftige støykilder på veien - ADSL2+ gir max 14 Mbit.

 

 

Har man god koaks til og i huset så synes jeg den bør tynes så langt det går, og det er leeeeenge igjen til taket er nådd. :)

 

 

Tegn på at "Noe skjer":

 

-Get gjør inngrep på nettet, angivelig for å fjerne støykilder og sikre at alle skal kunne få tilgang til nye tjenester. Dette arbeidet er visstnok avsluttet i Oslo nå.

 

-Mer endeutstyr for EuroDOCSIS 3.0 med 8 kanalers støtte er tilgjengelig.

 

-Canal Digitals lansering av 60 Mbit taler for seg selv. Get kan neppe la dette stå ubesvart over lengre tid.

 

-De må jo snart gjøre noe for å få igjen for investeringen i nye CMTSer.

Lenke til kommentar
Er uenig i at det ikke er noe som tyder på at Get gjør alvor av dette snart, selv om jeg synes det tar lovlig lang tid.

 

Forsøker å være optimisk, og håper på lansering med tilgjengelige produkter og utrulling av 3.0-modem før fellesferien, så vi igjen har produkter som kjører forbi NextGenTels topptilbud :)

 

VDSL2 40/20 er jo fint nok, men er kun tilgjengelig for en begrenset "elite" med kort linjestrekk med god og "stille" kobber. For meg er det f.eks. bare å glemme - har 0,6-kobber, men men 1 Km til sentralen og et par kraftige støykilder på veien - ADSL2+ gir max 14 Mbit.

 

 

Har man god koaks til og i huset så synes jeg den bør tynes så langt det går, og det er leeeeenge igjen til taket er nådd. :)

 

 

Tegn på at "Noe skjer":

 

-Get gjør inngrep på nettet, angivelig for å fjerne støykilder og sikre at alle skal kunne få tilgang til nye tjenester. Dette arbeidet er visstnok avsluttet i Oslo nå.

 

-Mer endeutstyr for EuroDOCSIS 3.0 med 8 kanalers støtte er tilgjengelig.

 

-Canal Digitals lansering av 60 Mbit taler for seg selv. Get kan neppe la dette stå ubesvart over lengre tid.

 

-De må jo snart gjøre noe for å få igjen for investeringen i nye CMTSer.

 

Har varierende kobber og får 40/20, omtrent 400 av de 500meterne er 0,4 kobber eller dårligere.

Uansett så fungerer VDSL2 på lengre linjelengder og i tillegg ikke like avhengig av støy. Det skal også være mulighet for raskere linjer, men regner med at Nextgentel venter med dette pga testing.

 

Liker rett å slett ikke prinsippet med kabel der man "deler" med naboer, har vært borti alt for mange overbookinger.

 

Er ikke negativ til nye lanseringer av teknologier, ser bare for meg at de fortsatt kommer til å selge mer enn det de har og lover.

Lenke til kommentar
Har varierende kobber og får 40/20, omtrent 400 av de 500meterne er 0,4 kobber eller dårligere.

Uansett så fungerer VDSL2 på lengre linjelengder og i tillegg ikke like avhengig av støy. Det skal også være mulighet for raskere linjer, men regner med at Nextgentel venter med dette pga testing.

 

Liker rett å slett ikke prinsippet med kabel der man "deler" med naboer, har vært borti alt for mange overbookinger.

 

Er ikke negativ til nye lanseringer av teknologier, ser bare for meg at de fortsatt kommer til å selge mer enn det de har og lover.

 

Skjønner tanken, men er ikke overbookingsfaktoren til Get i stil med NextGenTels overboking per kort/DSLAM? Vil tro de kjenner til hverandre og forsøker å ikke være bedre eller verre enn konkurrenten?

Lenke til kommentar
Skjønner tanken, men er ikke overbookingsfaktoren til Get i stil med NextGenTels overboking per kort/DSLAM? Vil tro de kjenner til hverandre og forsøker å ikke være bedre eller verre enn konkurrenten?

 

Tror nok du har rett.. Også Nextgentel hadde nok fått et problem dersom et større antall kunder tok i bruk full båndbredde over lengre tid. Så vidt jeg har fått med meg er det heller sikkerhetsaspektet ved Gets linjer som er det største minuset, i det at din trafikk passerer igjennom modemet til naboen. Men dette kan jo løses med kryptering.

Lenke til kommentar

Gå heller over til altiboxs fibernett løsning, har fra Fredrikstad Fibernett. Lynraskt 100% oppetid, har hatt det i 1 og et halvtår nå, ikke en dag nede!. Det er heller ikke så dyrt om du gjør noe selv. D.v.s trekker cat5 kabler rundt i huset. Hastigheter fra 10/10 MBIT/S

 

altibox.no

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
Skjønner tanken, men er ikke overbookingsfaktoren til Get i stil med NextGenTels overboking per kort/DSLAM? Vil tro de kjenner til hverandre og forsøker å ikke være bedre eller verre enn konkurrenten?

 

Tror nok du har rett.. Også Nextgentel hadde nok fått et problem dersom et større antall kunder tok i bruk full båndbredde over lengre tid. Så vidt jeg har fått med meg er det heller sikkerhetsaspektet ved Gets linjer som er det største minuset, i det at din trafikk passerer igjennom modemet til naboen. Men dette kan jo løses med kryptering.

 

Det var kanskje slik i eldre kabelnett, men Get kjører EuroDOCSIS 2.0 i dag som jeg mener sikrer at unicast ikke kan avlyttes av andre brukere på samme segment, hverken up- eller downstream. Mulig man kan gjøre det med egen firmware eller annet snusk. Litt vanskeligere å "avlytte" DSL men de fleste kabelføringer går vel ganske åpent i kjellere/kanaler, så IMHO er det ikke veldig mye sikrere :)

 

Da er det vel lettere å lure brukeren til å akseptere en trojaner som gir deg mulighet til å installere en avlytttingsmodul. :)

Lenke til kommentar
Gå heller over til altiboxs fibernett løsning, har fra Fredrikstad Fibernett. Lynraskt 100% oppetid, har hatt det i 1 og et halvtår nå, ikke en dag nede!. Det er heller ikke så dyrt om du gjør noe selv. D.v.s trekker cat5 kabler rundt i huset. Hastigheter fra 10/10 MBIT/S

 

altibox.no

 

Hey, gjerne fiber - men jeg tror koaksen holder noen år til - blir nok billigere å strekke polymerfiber internt i blokka når det blir bra nok til gigabit :)

Lenke til kommentar
Gå heller over til altiboxs fibernett løsning, har fra Fredrikstad Fibernett. Lynraskt 100% oppetid, har hatt det i 1 og et halvtår nå, ikke en dag nede!. Det er heller ikke så dyrt om du gjør noe selv. D.v.s trekker cat5 kabler rundt i huset. Hastigheter fra 10/10 MBIT/S

 

altibox.no

 

Hey, gjerne fiber - men jeg tror koaksen holder noen år til - blir nok billigere å strekke polymerfiber internt i blokka når det blir bra nok til gigabit :)

 

"The right brain processes information differently than the left brain. For the right brain, processing happens very quickly and the style of processing is nonlinear and nonsequential. The right brain looks at the whole picture and quickly seeks to determine the spatial relationships of all the parts as they relate to the whole."

 

Og min høyre hjernehalvdel konkluderte på under brøkdelen av et sekund, den store helheten tatt i betrakning, at fiber er fremtiden - og at jeg har et behov for det så snart som mulig.. :)

Lenke til kommentar
Har varierende kobber og får 40/20, omtrent 400 av de 500meterne er 0,4 kobber eller dårligere.

Uansett så fungerer VDSL2 på lengre linjelengder og i tillegg ikke like avhengig av støy. Det skal også være mulighet for raskere linjer, men regner med at Nextgentel venter med dette pga testing.

 

Liker rett å slett ikke prinsippet med kabel der man "deler" med naboer, har vært borti alt for mange overbookinger.

 

Er ikke negativ til nye lanseringer av teknologier, ser bare for meg at de fortsatt kommer til å selge mer enn det de har og lover.

 

Skjønner tanken, men er ikke overbookingsfaktoren til Get i stil med NextGenTels overboking per kort/DSLAM? Vil tro de kjenner til hverandre og forsøker å ikke være bedre eller verre enn konkurrenten?

 

Både ja og nei, alle ISP`er overbooker i en viss ratio, dette overvåker de fortløpende og så fort en sentral når "taket" så blir denne utvidet med mer kapasitet.

Det jeg snakker om er en "ring" av GET kabel som blir overbooket, dvs at kabelen i seg selv blir overbooket, ikke bare sentralen... dette er heller et større problem.

Canal Digital i mitt område leverer på relativt nytt kabelnett men for mange tilkoblinger ødelegger for min del og evig glad jeg har VDSL2.

Sier ikke at kabel er dårlig osv, men hadde håpet selskapene hadde passet på akkurat problemet med en overbooket kabel. En koaks kabel har en overføringsevne på 6Gbit som da skal deles på TVkanaler (deriblant HD) og bredbånd til 500 husstander. Kanskje IP-TV med multicast hadde vært løsningen på problemet?

Lenke til kommentar

Hei. Dette er ingen plass og diskutere den tekniske løsningen Get velger, men komme med ny informasjon om priser og eventuelle hastigheter som Get skal lansere. Jeg vet at fiber/koaks diskusjonen er et hett tema, men ta den en annen plass. Jeg ser også at mange diskuterer ting de ikke har peiling på.

 

Så til informasjon:

Dere har alle feil om at det er flere husstander som deler samme koaks. Alle boliger/enheter blir trukket til en felles node som der koaksen blir terminert i en eller flere fibere. Aka akkurat som en telefonsentral. Dernest HFC navnet. I stede for å trekke inn en fiber til hver bolig så har man trukket inn en koaks i stede fra en node som har fiber for å få ned kostnadene, dessuten så stiger brukervennligheten for sluttbruker da du får et komplett antennenett inne i boligen din til en svært billig pris.

Lenke til kommentar
Hei. Dette er ingen plass og diskutere den tekniske løsningen Get velger, men komme med ny informasjon om priser og eventuelle hastigheter som Get skal lansere. Jeg vet at fiber/koaks diskusjonen er et hett tema, men ta den en annen plass. Jeg ser også at mange diskuterer ting de ikke har peiling på.

 

Så til informasjon:

Dere har alle feil om at det er flere husstander som deler samme koaks. Alle boliger/enheter blir trukket til en felles node som der koaksen blir terminert i en eller flere fibere. Aka akkurat som en telefonsentral. Dernest HFC navnet. I stede for å trekke inn en fiber til hver bolig så har man trukket inn en koaks i stede fra en node som har fiber for å få ned kostnadene, dessuten så stiger brukervennligheten for sluttbruker da du får et komplett antennenett inne i boligen din til en svært billig pris.

 

Syns dette er en ypperlig plass å diskutere teknologier som benyttes til å levere disse hastighetene, da denne tråden tross alt gjelder Get sin nye 3.0 nett?

Hvis det er som du sier at hybridfiberkoaks løsniger som benyttes så er det vel bra, men det er ikke slik jeg har erfart systemene som allerede ligger fra gammelt av, nye systemer forstår jeg er bygd opp på denne måten og det er bra.

Ellers så er det fint at det legges press på leverandører om å få opp hastighetene på bredbånd, for det er jo tross alt fremtiden?

Noen som har vært pilotkunder har testet dette?

Lenke til kommentar
Hei. Dette er ingen plass og diskutere den tekniske løsningen Get velger, men komme med ny informasjon om priser og eventuelle hastigheter som Get skal lansere. Jeg vet at fiber/koaks diskusjonen er et hett tema, men ta den en annen plass. Jeg ser også at mange diskuterer ting de ikke har peiling på.

 

Så til informasjon:

Dere har alle feil om at det er flere husstander som deler samme koaks. Alle boliger/enheter blir trukket til en felles node som der koaksen blir terminert i en eller flere fibere. Aka akkurat som en telefonsentral. Dernest HFC navnet. I stede for å trekke inn en fiber til hver bolig så har man trukket inn en koaks i stede fra en node som har fiber for å få ned kostnadene, dessuten så stiger brukervennligheten for sluttbruker da du får et komplett antennenett inne i boligen din til en svært billig pris.

 

Siden du hevder alle tar feil :) må jeg nesten påpeke at det er direkte feil det du selv skriver - det er da absolutt flere brukere på samme fysiske koaks frem til uttaket på noden - at de har hver sin kabel internt i huset er vel og bra (stjernenett) men det er kun for å kunne isolere/filterere bestemte dropp, de kombineres uansett til en delt stamkabel opp til noden, og sikkerhetsmekanismene ligger i DOCSIS, ikke på det fysiske laget.

 

At det kan benyttes forskjellige kanaler til forskjellige modem på samme kabel, og snart flere samtidige kanaler til ett modem (3.0) er en helt annen sak, men poenget er at det er og blir et delt medium hvor alle signaler på et gitt dropp sendes samtidig til alle.

 

Og den delingen fortsetter så vidt meg bekjent også selv om det er optisk konvertert - hele veien opp til hovedkontoret hvor det igjen blir konvertert tilbake til RF som splittes ut til CMTS (så fremt de ikke tar ut datatrafikken fra noden og kjører det parallelt på egen fiber/bølgelengde).

 

Og så vidt meg bekjent så er det langt flere som deler samme medium ift. downstreamkanaler, mens upstream (returen) segmenteres langt mer grunnet støy, begrensninger i tilgjengelige kanaler osv - mener det typisk er 1/10 i følge min begrensede kunnskap om temaet.

 

Nok om det - vi bør kanskje lage en egen tråd om dette ja.

 

 

Avslutter med en siste oppfordring til Get om å få lansert 55 Mbit før fellesferien.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...