Gå til innhold

Get har lansert 50/5 Mbps 1199,- mnd!


Anbefalte innlegg

Fikk et nytt svar fra Get i dag. Kan virke som om det er kapasiteten det står litt på. De skulle dog med all sannsynlighet rulle ut mer uthastighet i løpet av året fikk jeg inntrykk av.

 

Hrmf - Get har hatt flere år på å teste og klargjøre raskere upload nå, og det faktum at de ikke har klart mer enn 5 Mbps opp er svært skuffende. Og at de sier at de kommer med noe "i løpet av året" og lignende har jeg etter hvert forstått er en måte å få kundene til å utsette alternativer. Har selv gått i den fella en gang for snart to år siden, men ikke en gang til. :)

 

I 2006 skrøt de av 300 Mbit, nå ser jeg de maser om 400 Mbit, mulighet for Gigabit osv. - ja jøss - hvis det er mulig å kjøre 300 Mbit i lab bør det i hvert fall for pokker unne la seg å gjøre å tilby 50/20 eller i det minste 50/10??

 

Synkrone hastigheter lovet de i 2007. Jeg kan enda ikke se noen.

 

Så igjen: Kommer noen tuslende med en fiberkabel her og ikke må rive ned halve huset og all annen infrastruktur for å få det installert, hopper jeg på, ikke fordi Get ikke er stabilt men fordi det er for dyrt ift. ønsket upload, og forventningene er skrudd for høyt ift. hva de leverer.

 

Og er det først fiber i huset, dør koaksen sakte som transportvei

Ergerlig siden det jo er mer ressursvennlig å tyne koaksen noen år til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LeftBrain - har du muligheten til å få 10 opp med dobbel ut, eller gjelder ikke det for xtreme 50? Er jo verdt 49 kr mnd å få 10 istedenfor 5...

 

Nei, jeg fikk ikke bestille ekstra upload.

 

Forsto at det eneste de med sikkerhet kan levere nå er 5 mbps opp.

 

Men de kunne ikke komme med noen begrunnelse annet enn at "det er den hastigheten som er testet".

 

Mistenker at det er litt for mange brukere pr. dropp eller lignende, og at de må dele opp i flere segmenter for å kunne tilby høyere upload. I så fall burde de vel hatt nok tid til å få gjort det til nå, eller komme med en skikkelig forklaring på hvorfor de ikke gjør det.

 

Til sammenligning leverer Chello i Nederland EuroDOCSIS 3.0- tjenester på 120/10 til 650 Kroner i måneden:

http://www.upc.nl/internet/internet_120/

Lenke til kommentar
Til sammenligning leverer Chello i Nederland EuroDOCSIS 3.0- tjenester på 120/10 til 650 Kroner i måneden:

http://www.upc.nl/internet/internet_120/

Fiber er og blir fremtiden!

 

Jeg synes alle som mener GET osv tilbyr for lave hastigheter går sammen og starter en ny leverandør "BareFiber.no" elns og legger fiber til alle som ønsker.

 

Men da en annen løsning enn andre, feks en bindingstid på 12 mnd for å få lavest mulig etalberingskostnader.

 

Og hastigheter slik som EB.no tilbyr, feks. tre abo 10/10 "tilkoblet" 100/100 "rask" og 1000/1000 "full guffe" :)

 

 

 

 

Jeg vil ha lys i veggkontakten min NÅ!

Endret av g5
Lenke til kommentar

Fiber er bra, men HFC nettet til get er også bra. Tror ikke du er klar over hvor dyrt det er å legge fiber. Er f.eks en grunn til at det sa brått stopp for bredbåndsfabrikken for noen år siden. Grave i oslo by koster kroner..

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Fiber er ikke noe mere fremtidsrettet en fiber/coax hybrid nettet get har. Tror ikke du er klar over hvor dyrt det er å legge fiber. Er f.eks en grunn til at det sa brått stopp for bredbåndsfabrikken for noen år siden. Grave i oslo by koster kroner..

 

Uten at jeg kjenner det nøyaktige beløpet, så har jeg skjønt såpass som at legging av fiber dreier seg om en investering for fremtiden. Men med dagens teknologi har fiber betraktelig høyere kapasitet enn coax, noe det vil være vanskelig å bestride. Så tar man et stillbilde av den tilgjengelige teknologien i dag, ser bort fra behov og strategi, og pøser på med all båndbredde teknologien tillater, så vil en kunde på fiber kunne tilbys langt høyere båndbredde enn en kunde som har coax den siste strekningen.

 

Per i dag er ikke dette noe en privatkunde vil ha behov for, men i fremtiden vil det derimot kunne være det. Det vil nok helt sikkert dukke opp nye teknologier som vil kunne utnytte både kobber og coax ytterligere, men ren fiber har et så stort forsprang at det er vanskelig å se for seg at forspranget innhentes og fiberen stemples som overflødig.

 

Ergo vil jeg mene at fiber nettopp ER fremtidsrettet; en teknologi som ikke i alle tilfeller er verken en nødvendighet eller økonomisk lønnsom den dagen kabelen strekkes, men utgjør en infrastruktur som leverandøren er nødt til å ha på plass for å kunne konkurrere i et fremtidig marked.

Lenke til kommentar
Fiber er bra, men HFC nettet til get er også bra. Tror ikke du er klar over hvor dyrt det er å legge fiber. Er f.eks en grunn til at det sa brått stopp for bredbåndsfabrikken for noen år siden. Grave i oslo by koster kroner..

 

Nåja, det er mye billigere nå, med microgrøfter og annet sørger for det.

Lenke til kommentar

Skuff GET... har nå XL med dobbel upload, og får mye mer uploadhastighet for pengene enn det jeg vil få med xtreme 50. Hvorfor kjøre med en så lattelig upload når dere mener at dere kan konkurere med fiberleverandørene? Tydelig at coaxen deres er dårligere enn dere liker å skryte av... Håper uploadhastighetene økes betraktlig eller så blir det fiber med det samme det er mulighet for det... Synd med tanke på hvor bra tv-tjenestene deres er.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fiber er bra, men HFC nettet til get er også bra. Tror ikke du er klar over hvor dyrt det er å legge fiber. Er f.eks en grunn til at det sa brått stopp for bredbåndsfabrikken for noen år siden. Grave i oslo by koster kroner..

 

Nåja, det er mye billigere nå, med microgrøfter og annet sørger for det.

 

 

I vårt borettslag, og sikkert de fleste andre, har Get gravd fram fiberen allerede, så graving er ikke et tema lenger. Så det er allerede fiber fram til borettslaget vårt, og så bruker de vårt kabelanlegg til å formidle signal ut til boenhetene. Nå er ikke jeg teknisk kyndig, men når fiberen allerede ligger i kjelleren, skulle det ikke koste så forbasket mye og skifte de nødvendige boksene så vi kan utnyttet ED 3.0 på en skikkelig måte.

Lenke til kommentar
I vårt borettslag, og sikkert de fleste andre, har Get gravd fram fiberen allerede, så graving er ikke et tema lenger. Så det er allerede fiber fram til borettslaget vårt, og så bruker de vårt kabelanlegg til å formidle signal ut til boenhetene. Nå er ikke jeg teknisk kyndig, men når fiberen allerede ligger i kjelleren, skulle det ikke koste så forbasket mye og skifte de nødvendige boksene så vi kan utnyttet ED 3.0 på en skikkelig måte.

 

Tja, dette kan vel ikke stemme..?

Lenke til kommentar
I vårt borettslag, og sikkert de fleste andre, har Get gravd fram fiberen allerede, så graving er ikke et tema lenger. Så det er allerede fiber fram til borettslaget vårt, og så bruker de vårt kabelanlegg til å formidle signal ut til boenhetene. Nå er ikke jeg teknisk kyndig, men når fiberen allerede ligger i kjelleren, skulle det ikke koste så forbasket mye og skifte de nødvendige boksene så vi kan utnyttet ED 3.0 på en skikkelig måte.

 

Tja, dette kan vel ikke stemme..?

 

Å joda, i vårt borettslag så stemmer det. Når Get skulle overta etter BKK i Fyllingsdalen (bydel i bergen), så hadde de ingen "base" fra før, så de gravde fiber fram til vårt borettslag og bruker oss som utgangspunkt for bredbåndutrullingen sin i bydelen. Så vi har fiber. Så selv at de gravde, for jeg nekter å tro at det var kobber de la ned..

Lenke til kommentar

Til dem som måtte være interessert i å lese mer om mangelen på opp-hastighet på kabelbredbånd, så anbefales det å lese:

 

http://www.lightreading.com/document.asp?d...p;site=cdn&

 

Deler av artikkelen blir for teknisk for meg, men så vidt jeg skjønner er teknologien for samling av kanaler for økt ned-hastighet en per i dag langt mer tilgjengelig teknologi enn tilsvarende løsning for økt opp-hastighet. Det kan altså synes som at innføring av ny Eurodocsis-teknologi ikke helt kan sammenlignes med eksempelvis VDSL2 m.h.t. umiddelbar realisering av makshastigheter. (Rimer i tilfelle ikke helt med Gets promotering). Dette trenger dog ikke være fasiten..

 

Merk for øvrig det velklingende sitatet fra Mike Ritter i Verizon (kilde: http://www.lightreading.com/document.asp?d...&site=cdn): "Kabelselskapene fortsetter å fokusere på nedlastingshastighet". Han peker på en undersøkelse som avdekker et gjennomsnitt på 2.68 MBit/s blant en rekke leverandører. "Det er ikke i nærheten av raskt nok for dagens toveis Internett-opplevelse. Bredbånd er ikke raskt med mindre det er toveis-raskt".

 

(Ritter utgjør for øvrig en konkurrent til kabelselskapene, men er etter min mening langt mer klarsynt enn kabelselskapene selv).

Lenke til kommentar
I vårt borettslag, og sikkert de fleste andre, har Get gravd fram fiberen allerede, så graving er ikke et tema lenger. Så det er allerede fiber fram til borettslaget vårt, og så bruker de vårt kabelanlegg til å formidle signal ut til boenhetene. Nå er ikke jeg teknisk kyndig, men når fiberen allerede ligger i kjelleren, skulle det ikke koste så forbasket mye og skifte de nødvendige boksene så vi kan utnyttet ED 3.0 på en skikkelig måte.

 

Tja, dette kan vel ikke stemme..?

 

lurer litt på dette selv, hvor langt er jeg fra fiberen?

Lenke til kommentar
Har GET sin XL-linje her hjemme (kabel)... og må bare si det: ingenting slår fiber. Og det er veldig komisk at de lanserer 50 mbit når de ikke engang klarer å levere 17 mbit her (får MAKS 2 mbit, målt med TPTEST).

 

Har du faktisk hatt fiber selv? Syns det er internsangt at så mange mener fiber er så mye bedre når de selv aldri har hatt / prøvd fiber selv.

 

Get klarer fint å levere XL til hvem som helst. Hvis du kun får 2mbit så er det noe feil med linjen din og jeg vil annbefale deg å ringe get for å finne en løsning på dette. Mest sannsynligvis dårlige signaler eller noe sånt.

 

HFC nettet til get lider ikke av avstandsbegrensninger som adsl vil gjøre.

 

Har selv hatt adsl fra både telenor og nextgentel, fiber fra bredbåndsfabrikken og kabel internett fra get(som jeg har nå)

Vil ikke påstå at noe er bedre en det andre. Selvfølgerlig var 10/10 og så 100/100 fra bredbåndsfabrikkern utrolig kuult å ha. Men for mitt internett bruk så fikk jeg ikke brukt en 100/100mbit linje til stort.

 

Har nå Extreme m/ extra upload fra get nå. Er fornøyd med det da det fungerer meget bra.

Lenke til kommentar
Kjører også fiber. Levert av fredrikstad fibernett. Kjører på hastighet 30/30 og er meget fornøyd. Har til enhver tid som jeg har sjekket hastighet ligget på den hastigheten jeg betaler for. Ca pris er 700 i måneden.

 

Problemet med fiber er tilgjengeligheten i Norge, koster penger å bygge ut og Norge er et langstrakt land, desverre.

Sitter selv med en VDSL2 linje og er stor fornøyd. billig er det også (i forhold til andre leverandører i Norge)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...