Gå til innhold

[Løst]BK - bildekritikk av nyttårsbilde ønskes


Anbefalte innlegg

Ærlig talt, jeg er helt enig med Autodidact. Om du legger et bilde opp på BK, og det bildet er dårlig, så skal du nettopp få vite at det bildet er dårlig. Det er det som er konstruktiv kritikk. Konstruktiv kritikk er ikke å si at f.eks "bildet er greit nok, men kunne bli gjort bedre". Suger bildet, så suger bildet. Og dette må fotografen få vite, slik at han kan forbedre seg. Man forbedrer seg ikke av ros, eller middelmådig kritikk. Man forbedrer seg av skikkelig ris. Det er ingen vits å syte over at noen slakter bildet ditt etter at du har lagt det ut på BK. Er du redd for det, så ikke legg det ut!

 

Et lite OT-innlegg fra meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sa vel Autodidact hva som kunne gjøres annerledes med bilde også, gjorde han ikke? Med andre ord faller han innenfor din grense med konstruktiv kritikk?

 

Og nå sier ikke jeg at en bare skal fortelle at bildet er dårlig, men også at man skal si hva som kan forbedres. Men hovedpoenget med mitt innlegg over, er at hvis en legger ut et bildet på BK som er dårlig, må man også tåle å høre at det er dårlig (i tillegg til at som kan gjøres bedre). Ærlighet er det viktigste, siden det er det man lærer av.

 

Med disse innleggene over snakker jeg ikke om bildet trådstarter la ut.

Lenke til kommentar
Du har jo selv "svart" på hva du burde gjort annerledes. Ut over det har du bare bommet stygt på en ting; Du burde ikke postet det her!

 

Akkurat hva er konstruktivt med dette? Det er det jeg reagerer på. I tillegg burde han NETTOPP postet det her, eller hadde han iallefall ikke lært en dritt.

 

Men nå er det nok argumentering, da dette går langt utenfor det som er tema i denne tråden, nemlig bildet. Vær snill og svar heller på PM, så slipper vi å plage andre med det, og å ødelegge tråden mer. Om en moderator har lyst til å fjerne mine innlegg for å rydde opp eller kommentere saken, er dette selvfølgelig velkomment.

 

Sorry for å poste så mye off topic i tråden din, Marw.

Endret av emero
Lenke til kommentar

Folk som kommer med argumetasjon, slik som her, og som så ber de som måtte ha noe mer å si om saken om å "ta det på PM". Er det slike folk som skal ha "siste ordet"? Som vil fremstå som de fornuftige i diskusjonen og som syns deres argumentasjon nå er så sterk at det ikke er noe vits å diskutere det mer.

 

Dere har dratt i gang en debatt i en BK-tråd. Tråden er helt ødelagt allerede så det at det fra nå av skal taes på PM er bare tåpelig.

 

.....

dessuten syns jeg det er underholdende å lese. ;)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
bare prøv å finne et eneste argument som motsier dette.

dagens utfordring.

Noen ganger må man rive ned først, for å kunne bygge på skikkelig grunnlag. Som du må inrømme å vite er det en viss avstand mellom teori og praksis.

 

Akkurat hva er konstruktivt med dette?

La oss for enkelhets skyld si at jeg skrev den delen basert på "tilbakmeldinger ønskes" og ikke "konstruktiv kritikk", så slipper vi egentlig å gjenta diskusjonen om hva som er konstruktivt eller ikke ...

 

Uansett, det konstruuktive blir å få vite at man tilsynelatende ikke klarer å plassere seg selv og sitt nivå i forhold til omverden, noe som egentlig er ganske vesentlig for vekst/utvikling. Det er forøvrig ikke meningen at BK skal være noen form for galleri uten grenser – uten at jeg har påtatt meg / krevd å få sette opp disse grensene, men som bruker er også jeg med på å forme dem. Det er noe jeg og andre har gjort mer enn en gang, dog i mer passende tråder enn denne.

 

Den andre tingen er at poster allerde vet at han burde brukt stativ, og at han presenterer noe dårlig som følge av det og videre behandling. Jeg bekrefter egentlig bare det uten å være direkte ufin i kjeften.

 

Som indikert var det forøvrig ikke entydene ment som kritikk av produktet men en sterk og tilsynelatende nødvendig indikator på hvor i hverden poster står for øyeblikket, basert på det postede motivet.

 

Ellers ser jeg ingen poeng med at en moderator skal rydde opp her. Jeg tåler ordlaget du har brukt om meg, og for andre som eventuelt er usikre på om de burde forsøkt en gang eller to før de poster noe – som jeg påstår ikke hører hjemme her, så er dette en veldig tydelig indikator. Langt bedre enn postinger som blir stående rimelig tomme fordi folk ikke gidder åpne tanken.

 

Ellers, som du pleier si selv; "All kritikk er god kritikk" – og det er det kanskje noe i.

Lenke til kommentar

Auto og co: vi er ikke inne på forumet for bildeslakt, men bildekritikk. Det betyr at selv bilder som ikke er helt binkskudd skal få sin fortjente omgang med konstruktiv kritikk.

Husk! det er lov til å oppføre seg som folk og allikevel svare ærlig på hvordan bildet egentlig er! Slike tilbakemeldinger gjør ikke annet enn å minimere gleden og morroa ved å fotografere...

 

Til trådstarter:

Klarte selvfølgelig å glemme stativet i tillegg til at det ble dritvær, så det ble handhåldt fra verandaen i stedet for å dra opp på toppen av hopp-bakken og få med hele området :-(

dette er etter min mening en veldig dårlig begynnelse for et bilde som skal ut til kritikk...

Dessverre faller ditt bilde etter min mening litt gjennom...

Lenke til kommentar

Takk til de som faktisk har kommet med konstruktiv kritikk.... Konstruktiv kritikk, som i framtidsrettet og løsningsorientert (per definisjon).

 

Generelt sett, finner jeg deg særdeles usmakelig, Autodidact. Du kommer ikke med noe konstruktiv kritkk, er kun ute etter å slenge dritt, og har ikke noe å komme med i det hele tatt.

 

Mulig det er tonen i alle innleggene dine du kommer med men når du kaller meg dum (relativt tomt hode) blir jeg litt lettere irritert.

 

Synes generelt sett at når folk legger ut bilder for bildekritkk på diskusjon.no, så legger man hodet lagelig til hogg for å si det på en fin måte.

 

Da er det veldig lett å gjøre som Autodidact å bare slenge dritt ut som <quote>Du burde ikke postet det her!</quote>. Hva er det som er konstruktivt her?

 

Mens andre igjen sier litt om komposisjonen, hva de likte og ikke likte. Noen lager til og med sine egne versjoner. Sorthvitt-bildet du lagde, Emero, ble knallbra forresten!

 

For de som faktisk har lest retningslinjene, så sier de noe som:

 

<quote> Bilder som legges ut skal være bilder du ønsker kritikk på, ikke først og fremst skrytebilder.

 

Kritikken skal være konstruktiv - altså inneholde informasjon om hva du liker/misliker, og hvorfor.</quote>

 

For å avslutte denne diskusjonstråden, som har sporet helt

 

Personlig liker jeg å gi konstruktiv kritkk. Si noe om hva jeg liker, og hvorfor.

 

Når det gjelder kritikk, prøver jeg å si noe om hva jeg ikke liker, og hvorfor jeg ikke liker det. Hvis jeg bare kjefter, er det jo ingen som lærer noe av det. Hvis jeg bare retter feilen deres, er det ingen som lærer av det.

 

Hadde egentlig skrevet et sinnsykt langt innlegg her, men måtte bare gi opp med kommentering av andres innlegg i tillegg til mittt eget innlegg. Det ble meget langt, og noe usaklig, i tillegg til en bra andel av personsjikane :-)

Lenke til kommentar

synes ikke bildet er spesielt gjennomtenkt, altså det virker som du bare på innfall har tatt en tur ut på verandaen og knipset det første du så og så gått inn igjen.

Slikt blir det sjelden gode bilder av om du ikke er veldig erfaren eller har ganske flaks.

 

Det er postet mange fyrverkeri bilder, ganske varierende kvalitet. Det du har tatt her er ikke noe mere en et tilfeldig snapshot som en hvilken som helst person kunne tatt. Desverre

blir nok da dette litt slakt men det er slik du lærer og nå vet du nok hva du bør tenke på til neste nyttår.

 

Vet ikke om du har kikket på de jeg la ut her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1054635

 

sier ikke at disse bildene er i verdensklasse, men synes vertfall de er mer gjennomtenkt en endel andre. Er mine første forsøk på fyrverkeri også, men jeg gjorde endel forbredelser på forhånd, fant ut et bra sted å stå osv osv.

 

Men ønsker deg lykke til videre og håper du igjen poster bilder for kritikk :)

Lenke til kommentar

marw,

 

du lister opp tre grunner til at bildet ikke er bra; stativ, sted og skjerm (slik kan i det i hvert fall leses), og så ber om "Konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger ønskes, gjerne med "hva burde jeg gjort i stedet for" hvis dere vil." Dette da på et bilde det synes ikke er vellykket selv slik jeg tolket din tekst. Da synes jeg Auto sin respons var grei.

 

Min saklige/usmakelige kritikk er: bilder er ikke skarpt, dårlig komposisjon mhp. trærene, alftor lys bagrunn, dårlige farger i fyrverkreriet, alt dette kommer av det du nevnte selv i innlegget.

 

Neste gang legg kanskje ut et bilde som du selv synes er bra eller et bilde som du føler noe kunne vært annerledes på uten at du selv klarer å putte fingeren på. Da vil du forhåpentligvis få mer konstruktiv kritikk. Lykke til. (og jeg har enda ikke hatt nerven til å legge ut et bilde her...)

Lenke til kommentar

Hei, alle sammen. Har på oppfordring tittet gjennom tråden her nå, og vil bare komme med en liten uttalelse fra meg, mest som bruker, og litt som moderator.

 

Slik som førsteinnlegget er formulert, så vil ikke nødvendigvis autodidact sitt innlegg bryte med noen retningslinjer. Det stilles et slags krav til alle i denne forumdelen, både de som kommer med bidrag, og de som gir kritikk på disse, om å være forberedt på uenigheter og kritikk som i utgangspunktet kan virke krass og unødvendig. Så lenge man er høflig, og forholder seg til retningslinjene, så er det ikke ulovlig å komme med kritikk som kanskje er litt ubegrunnet, men man bør være forberedt på å diskutere og begrunne sine egne uttalelser.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Men Gud da...!

Auto, du kom med fint lite konstruktiv kritikk, slik er det bare. Bit det i deg! "Det der var dårlig" er da for f..n ikke konstruktivt!

Bildet er ikke så alt forferdelig, hadde bakgrunnen vært mørkere så hadde fargene på raketten vært bedre og tredd mer frem. Men som nevt tidligere, det ga e sydenfølelse...

Likte s/h-konverteringen.

Endret av OleAlexanderK
Lenke til kommentar
Bildet er ikke så alt forferdelig, hadde bakgrunnen vært mørkere så hadde fargene på raketten vært bedre og tredd mer frem. Men som nevt tidligere, det ga e sydenfølelse...

Likte s/h-konverteringen.

 

 

Joda, bilder ER forferdelig ! Noe man vel strengt tatt bør få høre ? Ikke bare bli lullet inn i at "det ikke var så verst"..

 

Og s/h konvertering av ett bilde av nyttårraketter ? Er ikke det ganske tåpelig ? Man kan ikke photoshoppe et dårlig bilde bra ! Crap in, crap out !

Lenke til kommentar

Vi må ikke glemme at bildesyn må utvikle seg. En nybegynner har ofte ikke grunnlag nok til å skjønne at et bilde holder mål eller ikke.

 

Så det er riktig å si ifra når bildet ikke holder mål, men det må skje på en konstruktiv måte som gir trådstarter en forståelse av hvorfor bildet er dårlig og hva som må til for å gjøre det riktig. Og det må skje på en måte som ikke virker provoserende på trådstarter eller utenforstående. I motsetning til en del av innleggene i den tråden her. Det minner meg om definisjonen om diplomati: kunsten om å be noen å dra til helvete på en slik måte at man gleder seg på reisen. Ja bildet var dårlig, men jeg tror ikke trådstarter fikk noe særlig lyst til å anstrenge seg til å gjøre det bedre neste gang.

 

Jeg er enig i at dette er et dårlig bilde, på linje av en rekke dårlig bilder som har vært i bildekritikken. Men noen sånne bilder må vi tåle å få, om ikke for noe annet enn å ha et eksempel å vise til hvordan ting ikke skal gjøres. Alle må starte et sted, ikke sant?

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg beklager at du oppfattet det som om at jeg kalte deg dum Marw. Det får stå for min regning siden det ble oppfattet annerledes enn det var ment. Min intensjon var å få frem at du ikke var mentalt forberedt – at du på forhånd ikke hadde tenkt spesielt godt gjennom de utfordringene denne typen motiv gir.

 

Jeg er for øvrig glad for, på dine vegne, at du klarer å holde deg klar posting i affekt med navnekalling og personsjikane – som du indikerer at du var klar for å gjøre. Det hadde ikke gagnet noe positivt - spesielt for deg, og har ingenting her å gjøre. At vi er uenige og at jeg har vært kvass mot deg er ingen god grunn til navnekalling e.l.

 

Det er for øvrig trist å se at du delvis ikke er moden for å motta kritikk ved at (muligens litt over kanten) direkte tilbakemeldinger blir til en personlig krig. Det andre jeg synes er trist er at du (og enkelte andre) presterer å påstå at ingenting av min deltagelse i tråden har vært konstruktiv/nyttig i det hele tatt og at jeg kun har vært ute etter å slenge dritt.

 

At man husker det man vil huske - en halv setning, og påstår at man over hodet ikke kan nytte noe av av det jeg har kommet med får meg til å fundere på om din tolkning av tomt hode kanskje er mer korrekt enn min mening med utsagnet.

 

At jeg mener bildet er så dårlig at du ikke burde postet det, er kanskje ikke så direkte konstruktivt i seg selv men det endrer ikke det faktum at du med de premissene du tok bildet på – og det tilhørende dårlige resultatet, burde holdt det borte for offentligheten for din egen del. Det endrer heller ikke det faktum at du bad om "tilbakemeldinger" eller gir deg noen rett til å forlange at alle tilbakemeldinger du får skal være ytterst konstruktive eller positive.

 

At du synes jeg er en dritt for å plassere bildet der det hører hjemme er du i din fulle rett til å synes. Jeg forstår også den naturlige reaksjonen på det, men det forandrer heller ikke det faktum at bildet er på et teknisk og artistisk lavnivå hvor så godt som alt er feil. Grunnene til at det er blitt så dårlig har du selv innrømmet i din første post; at du har lagt alle forutsetninger til for at det skulle bli slik.

 

Da er min påstand at du enten ikke burde vist det frem offentlig eller vært forberedt på å håndtere at noen faktisk tør å fortelle deg hvor land ligger. At du ikke klarer å få noe konstruktivt ut av at bildet fitt blir plassert på virkelighetens skala er jo trist – for deg.

 

Du har noe rett Tom, ting bør kanskje formidles forsiktig for å skåne sarte sjeler som ikke helt vet hva de kan utsette seg for. Og ikke minst har bildet, som du sier, en stor henvisningsverdi for fremtidige entusiaster som ikke er sikre på om de helt klarer å plassere sitt ferdighetsnivå.

Lenke til kommentar
Vi må ikke glemme at bildesyn må utvikle seg. En nybegynner har ofte ikke grunnlag nok til å skjønne at et bilde holder mål eller ikke.

 

Så det er riktig å si ifra når bildet ikke holder mål, men det må skje på en konstruktiv måte som gir trådstarter en forståelse av hvorfor bildet er dårlig og hva som må til for å gjøre det riktig. Og det må skje på en måte som ikke virker provoserende på trådstarter eller utenforstående. I motsetning til en del av innleggene i den tråden her. Det minner meg om definisjonen om diplomati: kunsten om å be noen å dra til helvete på en slik måte at man gleder seg på reisen. Ja bildet var dårlig, men jeg tror ikke trådstarter fikk noe særlig lyst til å anstrenge seg til å gjøre det bedre neste gang.

 

Jeg er enig i at dette er et dårlig bilde, på linje av en rekke dårlig bilder som har vært i bildekritikken. Men noen sånne bilder må vi tåle å få, om ikke for noe annet enn å ha et eksempel å vise til hvordan ting ikke skal gjøres. Alle må starte et sted, ikke sant?

 

Tom

Jo, jeg synes at bildet ikke var dårlig, jeg sa ikke at det var bra. Det er to forskjellige ting. Jeg er enig i alt du sier, men s/h-kopn. av dette fyrverkeri-bildet gjorde det til noe interessant, synes jeg ! Og det må da for f..n være lov?

Lenke til kommentar
Jo, jeg synes at bildet ikke var dårlig, jeg sa ikke at det var bra. Det er to forskjellige ting. Jeg er enig i alt du sier, men s/h-kopn. av dette fyrverkeri-bildet gjorde det til noe interessant, synes jeg ! Og det må da for f..n være lov?

Klart det er lov å si din mening. Og smaken er jo forskjellig, så det som er snadder for en er spymat for andre.

 

Tom

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...