Gå til innhold

Gullkabel vs sølvkabel/kabel som følger med


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et anlegg og fikk med tynne sølv kabler, og har hørt at gullkabelen, eller det vel kobber? kabelen er ihvertfall orange aktig.

men hva er egentlig forskjell på de kabelene som følger med og den som er kobber/gull aktig.

Jeg ble anbefalt til å kjøpe den kobber/gull aktige kabelen og gjorde det:P men vil gjerne vite hva forskjellen på de kabelene er.

 

 

PS: sorry for litt dårlig forklart, men jeg vet ikke hva de kabelene heter :( men håper noen skjønner hva jeg snakker om.

Endret av Zarcaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på att det ikke er aluminium kabler du har fått med?

 

kobber leder bedre enn aluminium, sølv leder bedre enn kobber, gull leder best.

Jeg vet bare hvilke metaller som leder strøm best.

 

Men såklart, en aluminium kabel på 5mm2 leder bedre enn en gull kabel på 0.5mm2.

 

det kan være aluminium ja. men bruker den jeg kjøpte. så det har med hvilken kabel som leder strøm best?

Lenke til kommentar

det er nesten garantert ikke snakk om sølv hvis det bare fulgte med, jeg tror heller ikke det er aluminium, da dette sjelden brukes i tynne og fleksible kabler, jeg tipper på fortinnet kobber. isåfall er det fint liten forskjell annent enn eventuellt forskjell i tverrsnitt (tykkelsen på kabelen)

Lenke til kommentar

Det vanligste er kabler laget av kobber. Det finnes kabler av rent sølv, men disse er veldig dyre (ofte 5-sifrede summer). Det finnes også kobberkabler belagt med et tynt lag sølv.

Det brukes ikke aluminium i kabler for stereoanlegg.

 

Hvilket anlegg er det du har ? Hvor har du kjøpt det ?

 

Ole_kristian_: Gull leder ikke best nei. Det metallet som leder strøm best er sølv (hvis man ser bort fra superledere). Gull leder også dårligere en kobber.

Lenke til kommentar
Det vanligste er kabler laget av kobber. Det finnes kabler av rent sølv, men disse er veldig dyre (ofte 5-sifrede summer). Det finnes også kobberkabler belagt med et tynt lag sølv.

Det brukes ikke aluminium i kabler for stereoanlegg.

 

Hvilket anlegg er det du har ? Hvor har du kjøpt det ?

 

Ole_kristian_: Gull leder ikke best nei. Det metallet som leder strøm best er sølv (hvis man ser bort fra superledere). Gull leder også dårligere en kobber.

 

 

det er denne forsterkeren Pioneer A-307R

 

og disse høytalerene Pioneer S-H240v

 

kanskje ikke det beste, men duger til meg så :)

Lenke til kommentar

Praktisk. Teoretisk sett bør ein ha så få overganger og kontaktflater som mogeleg, bananpluggen legg til to kontaktflater. Signalet blir iallefall ikkje betre, men veldig praktisk er det.

 

Det er som sagt i teorien, i praksis merkar du ikkje forskjell om du har plugg eller ei.

Lenke til kommentar
Sikker på att det ikke er aluminium kabler du har fått med?

 

kobber leder bedre enn aluminium, sølv leder bedre enn kobber, gull leder best.

Jeg vet bare hvilke metaller som leder strøm best.

 

Men såklart, en aluminium kabel på 5mm2 leder bedre enn en gull kabel på 0.5mm2.

 

Feil feil. Gull leder faktisk dårligere enn kobber, men kabler har ofte gullbelagte kontankter for å sikre bedre levetid og optimal kontakt siden gull ikke irrer (sølv kan irre)

Lenke til kommentar
Naturfag læreren sa at sølvkabler leder best, kobberkable skal vist være en god erstatning for de som ikke har 6 siffret månedslønn :p

 

Tviler egentlig litt på at man hadde hørt forskjell.

 

Dette stemmer, sølv leder best. Om du hører noe forskjell er en annen sak. Trådstarter har uansett ikke fått med sølvkabler i et hjemmekino anlegg!

Lenke til kommentar
Naturfag læreren sa at sølvkabler leder best, kobberkable skal vist være en god erstatning for de som ikke har 6 siffret månedslønn :p

 

Tviler egentlig litt på at man hadde hørt forskjell.

 

Dette stemmer, sølv leder best. Om du hører noe forskjell er en annen sak. Trådstarter har uansett ikke fått med sølvkabler i et hjemmekino anlegg!

 

Nei det er VELDIG lite sannsynlig ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...