Gå til innhold

Hvor skal jeg dra i militæret?


vegge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp fått innkalling til sesjon :(

Har lyst å inn i militæret, men ikke noe slit og stress :shrug: , noen som vet om en virkelig SLAKK plass 8)

 

Kunne tenkt meg en plass med mye data og fritid :yes::yes:

 

(jaja, kan være at jeg bare drømmer om en slik plass :roll: , men vet noen om en plass som likner LITT ihvertfall ?? )

Lenke til kommentar

Du må gå inn i sambandet på gjørtstadmoen. Så etter førstegangen (trening) så ber du dei sende deg til Gsv. Velg Mso-Pbs Likte d eg.

Gsv E ein bra plass sørg for att du tar med fiske stanga opp nord over jakt muligheter e d oxo. snø på vinteren kul farting på scooter helikopter inni mellom. Fysisken me hadde va 2x2 timer inne(knokkel) bandy i uka mot alle befal og offiserer sbavd på gsv.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp fått innkalling til sesjon :(

Har lyst å inn i militæret, men ikke noe slit og stress :shrug: , noen som vet om en virkelig SLAKK plass 8)

 

Kunne tenkt meg en plass med mye data og fritid :yes::yes:

 

(jaja, kan være at jeg bare drømmer om en slik plass :roll: , men vet noen om en plass som likner LITT ihvertfall ?? )

 

Hehe, det er drømmeplassen min også :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH
Acxigon, hvis du ikke får svar fort på mail, så ville jeg prøvd telefonen. Ring til vernepliktsverket eller noe - så sender de deg videre til de rette folkene.. Lykke til i alle fall! :)

 

Heeey, kan se ut til at vi sees i GSV :woot:

Fikk mail tilbake, skal inn til sesjon raskt nå.

Lenke til kommentar
Ehh.. jeg vet egentlig ikke så mye om heimevernet, men det har liksom aldri vært noe alternativ for meg. Jeg ønsket noe annet. Men de plasserte meg jo egentlig i heimevernet i 6 måneder. Etterpå hadde det vel blitt rep-øvelser ganske ofte. :roll:

Det er ennå sjanse for at du havner i HV selv om du reiser opp til GSV. Vet ikke helt reglene for hvem som blir HV-soldater, men HV er sikkert en fin plass det. En ukes avkobling fra jobben en uke hvert år, trenger vel ikke å være det verste.

 

Som folk her sier så tror jeg at du gjør lurest i å la stasjonær pc bli hjemme. Bærbar er derimot en fin ting å ha med! For å komme ut på nettet så må du ned til "Vargheim", "fritidsplass" med kiosk/kantine, svømmehall, ps2-rom, datarom osv. Ligger rett utenfor gjerdene til selve leiren.

 

GSV er en fisefin plass! Søkte meg selv opp til GSV og var der en god stund. Men ble dimmitert da jeg ble hørselskadet, pga litt for høyt smell. Lever nå det late sivile liv...

Lenke til kommentar

For å komme på Internett så må jeg altså bruke ferdige oppsatte PC-er som finnes på dette stedet? Så hva vil en bærbar være godt for? Spille kabal og skrive dagbok..? Lurer fortsatt på om jeg skal selge min stasjonære eller la den stå..

 

Ellers fikk jeg innkallelse i dag. 23. juli bærer det opp til Kirkenes. Whiii, hjelp og 8)

Lenke til kommentar
For å komme på Internett så må jeg altså bruke ferdige oppsatte PC-er som finnes på dette stedet? Så hva vil en bærbar være godt for?

Ta med en del filmer, & se dem på rommet i fred & ro sammen med dem du bor med. Ikke alltid like fristende å sitte i et tv-rom å se på MTV, som det går i store deler av dagene. Ikke bare til å skifte kanal etter eget ønske, når det er 30 andre i samme rom.

 

Noe av det kantina der oppe selger mest av etter et par uker med masse nye rekrutter/elever (er jo tross alt en utdanning det første halvåret) er p-blader. Hvorfor ikke spare en del penger med å ta det med på pc?!

Lenke til kommentar

Hvis det kunne hjelpe, så bor jeg ca 2 km ifra GSV, og har bodd her hele livet. Må bare bekrefte at det ikke er så kaldt som folk skal ha det til her oppe, men det kan bli litt slitsomt til tider, med hensyn til myggsesongen som regjerer sensommeren. Men det er ikke så ille...

 

Men hvis noen har noen spørsmål som jeg kanskje kan svare på, så bare fyr løs :wink:

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er kystjegerene de som drar rundt med motorbåter og skyter laserstyrte hellfire-missiler. Det hadde nok fått meg til å glemme grensevakta. Ellers patruljerer de vel kysten.

 

Nope, de som som fyrer løs hellfire-missiler er LMB(Lett Missil Batteri). Det er ikke motorbåter, men Stridsbåt-90(vann-jett drever, 40knopp, stopper og snur på en 5øre). her får du leke med masse tøfft, dyrt og tungt utstyr(merk: ikke stridsbåtene, da må på BSKA)

 

Kystjegerne bruker åpne motorbåter, Zodiak, og kontrollerer områdene utenfor kystinstallasjonene. er hardeste/mest utfordrende tjenesten i Kystartilleriet.

Lenke til kommentar
Var for endel år tilbake på Porsangmoen. For geværkompaniene der var det hvertfall ikke mye slæpp-off etter endt rekruttperiode. Var rimelig tøff tjeneste og bra for dem som liker å være ute i skogen hver dag for å "gutse"  :) . Har skjedd endel forandringer der nå, såvidt jeg vet er hele bataljonen der nå omgjort til egen jegerbataljon. Er ikke sikker på om det utføres førstgangstjeneste der men dersom du skulle komme dit får du nok kjørt deg bra :)

 

Jeg har førstegangstjenesten min i Porsangmoen Jegerbataljon. Det er absolutt å anbefale dersom du vil ha litt utfordring! Har bare to måneder igjen og jeg føler at dette året har vært svært lærerikt og spennende. Trodde det kom til å skikkelig slappt i millitæret, men som jeger så får du teste grensene dine til det ytterste. Tror vi har mye av den samme utdannelsen som kystjegerne og grensejegerne.

 

Kan jo nevne at på natoøvelsen i år så var det oss (110 mann) + en annen bataljon fra 6. divisjon mot resten av 6. divisjon (5000 mann). Vi hadde ingen loss, men skapte sinnsykt med død og fordervelse hos fienden (litt overdrevet :D) Vi opperer i små taskforcer bak fiendens linjer. Bruker 6 hjuls terrengsykler og snøscooter og helikopter som framkomstmiddel. Snøscooter og terrengsyklene er råe!

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det går an å kombinere førstegangstjenesten med å ta opp/evnt ta flere fag fra VGS. Er det noen organisering på det, eller er det kun egenlesing?

 

Hadde ikke vært så dumt... Selv om jeg er drittlei VGS allerede :oops:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da jeg var inne som Grense Neger (det er drit kjedelig å gå på NATO-planker!!) på GSV for noen år siden, lærte jeg mye fint på grensa til Russland. Jeg lærte å skyte 150-skuddsbyger med MG3 fra hofta, hvordan drepe måker med .22 instikk til AG3 og det å sprenge en hagle med for kraftig ammunisjon m.m. Klarte også å skyte skarpt inn i Russland en gang ved et lite uhell på full auto. Men det artigste var nok å få hilse på General Schwarzkopf da han var innom.

 

-S

Lenke til kommentar

/me var også på sesjon i går.

 

Ingeniør på 1. og gsv på 2.

 

9'er på helse, og fikk ikke se hvordan jeg gjorde det på testene, men det burde gå ganske bra.

 

Når jeg leser dette angrer jeg i affal ikke på at jeg valgte gsv. Ikke det at jeg ikke blir innkalt før 2005 da men...

Lenke til kommentar

Hehe, ser det er flere som synes GSV høres interessant ut.. Personlig tenker jeg mer og mer på at Kirkenes ligger omtrent så langt nord det går an å komme. Men hvis jeg klarer å holde meg singel, så går vel det bra.. *host* dameproblemer *host*

 

Anyways, jeg ringte velferden en dag for ikke lenge siden.. "I leiren" og sånn var det visst et datarom - egentlig for voksenopplæring eller noe. Det var oppe fra 18-20 så vidt jeg fikk med meg. På grensestasjonene var det i alle fall én PC med Internett på.

 

Til nå har det bare vært ISDN, men de skulle visst oppgradere til 2mbit/s før innrykk i år. Dessverre sa han at det neppe var mulighet for å koble til en bærbar noen av plassene. Og jeg som hadde tenkt å kjøpe meg en Z-note 4100 eller Acer 800lci.. oMG, nå blir jeg med en gang litt i tvil. Burde jeg vente litt med kjøp av bærbar?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tror ikke det er normalt å løpe på sesjon. Heh. Du må ta noen teoretiske tester, tisse i en plastkopp og snakke med en lege. Det nærmeste du kommer løpetur er når legen spør hvor raskt du springer 3000m. Så sier du f.eks. under 12 min (eller var det bare "over gj.snittet" som var et av alternativene? *husker ikke*)

 

PS. Sesjon er kjedelig - og det er også de første dagene i militæret har jeg hørt..

 

PS#2. Noen som skal inn i GSV nå i sommer? Jeg drar om ca. 1 døgn..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...