Gå til innhold

ID vs. Evolusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er bare ulike definisjoner på ordene. Du liker ikke å kalle hestefamilien for hest, selv om det går greit å kalle apefamilien for ape.

 

På samme måten som hester og esler er i hestfamilien. Er mennesker og orangutanger i apefamilien.

 

Edit: Derfor burde det gå greit for deg å kalle menneske for en ape. Men jeg tviler.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Du er altså evolusjonist?

Det finnes ikke noe som heter "evolusjonist". Ordet er noe kreasjonister bruker for å feilaktig gi inntrykk av at evolusjon er ideologi snarere enn vitenskap.

 

 

Om du mener at evolusjonsteorien er like mye bevist som gravitasjonsteorien mister jeg all respekt for deg unge herremann.

Jeg kan ikke si at jeg tar det noe særlig innpå meg at en anti-vitenskapelig person som mangler grunnleggende kunnskap om emnet avfeier fakta sånn helt uten videre.

 

Gravitasjon funker ved hjelp av at masser tiltrekkes hverandre.

Men HVA får dem til å tiltrekkes hverandre? Vi vet hva som får evolusjon til å tikke og gå. Vi vet mekanismene bak det.

Lenke til kommentar
Evolusjonisme og darwinisme er helt vanlige termer som blir brukt både av kreasjonister og andre.

 

Ikke prøv å inbill noen noe annet.

 

Darwinisme ja, men ikke evolusjonisme. Evolusjonisme er funnet opp av krasjonister. endelsen -isme har de lagt til for å få evolusjon til å virke som et trossystem: http://en.wikipedia.org/wiki/-ism

 

Vanlige folk sier rett og Evolusjon istedet for evolusjonisme. Derfor ikke Evolusjonist heller, fordi dette begrepet finnes ikke utenfor orforrådet til Kreasjonister.

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Harald Husum
Lenke til kommentar

Og det er ikke evolusjon. Beklager, men igjen har du dessverre vist at du ikke vet hva du snakker om.

 

Det som står der er definisjon på personer på tidlig 1900-tallet som trodde evolusjon hadde et bestemt mål om å forbedre seg (instinktivt) ved å bli stadig smartere og det de kaller høyverdige. Dette er ikke hva evolusjon er.

 

EDIT: Engelsk wikipedia sier dette:

Evolutionism refers to doctrines of evolution,[1] and more specifically to a widely held 19th century belief that organisms are intrinsically bound to improve themselves, and that changes are progressive and arise through inheritance of acquired characters, as in Lamarckism. The belief was extended to include cultural evolution and social evolution.[2]

Det er i grunn det samme som du sier, men fortsatt like lite evolusjon, men det er altså herfra uttrykket kommer fra, og det som gjør det feil. Det blir mye brukt av kreasjonister for å beskrive personer som aksepterer vitenskap generelt, da spesielt evolusjon, i hovedsak for å få det til å fremstå som en tro, eller for å få kreasjonisme (pga. kreasjonisme/evolutionisme) til å se mer troverdig ut, og dette har dessverre smittet over på en del som aksepterer den vitenskapelige metode og evolusjon.

 

Videre:

In the creation-evolution controversy, those who accept the scientific theory of biological evolution by natural selection or genetic drift are often called "evolutionists", and the theory of evolution itself is referred to as "evolutionism" by creationists

Altså, kommer fra kreasjonister.

 

evolutionist - A term used by Evangelical Christians to refer to over 99% of earth and biological scientists who use and support the theory of evolution in their professional work. The term is not used by scientists themselves.

 

evolutionist - As commonly used, a person who believes that all life on earth came from slowly changing natural processes operating over billions of years.

 

theory of evolution: (biology) a scientific theory of the origin of species of plants and animals

 

Altså, det er litt forskjellige definisjoner ute og går, men det som vi vet sikkert, er hva det kommer fra (personer som "trodde" på evolusjon i den forstand at organismer forandret seg instinktivt mot et mål, som selvsagt er helt feil), og at det var kreasjonister som innførte det deretter. Hvorfor? Det var nok flere grunner, men i hovedsak for å generalisere, og prøve å fremme evolusjon som noe man tror på, og dette har dessverre smittet litt over på andre. Så joda, det blir brukt av kreasjonister og andre, men det gjør det dog ikke mer riktig å bruke uttrykket "evolusjonist" om for eksempel meg, fordi jeg aksepterer evolusjonsteorien og vitenskap generelt.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
http://no.wikipedia.org/wiki/Evolusjon

 

Begrepet evolusjonisme brukes i etnologi om en forskningstradisjon på tidlig 1900-tall som understreket de ulike kulturelementers utvikling. Forskerne beskrev kulturfenomenene som om det foregikk en evolusjon, en utvikling fra opprinnelige primitive og enkle former mot stadig mer høyverdige og høyerestående former.

 

Og dette har noe med teorien om evolusjon i dyreriket på hvilken måte?

Lenke til kommentar
Jeg sa aldri at Evolusjonisme var evolusjon. Jeg bare avkreftet løgnen hans om at kreasjonister hadde funnet på ordet.

 

I så fall må du lese hans innlegg igjen. Han skriver:

Det finnes ikke noe som heter "evolusjonist". Ordet er noe kreasjonister bruker for å feilaktig gi inntrykk av at evolusjon er ideologi snarere enn vitenskap.

Han sier ikke det er de som har funnet på ordet, men at de feilaktig bruker det, og grunnlaget for å bruke det er for å se ut som om evolusjon er en ideologi.

 

Og det er helt riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...