Gå til innhold

Vil det bli dramatiske forskjeller i inntakskravene i år?


HowCome

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For noe tull, på skolen min var det kanskje 5-10 stk på kullet mitt som hadde matte, fysikk, kjemi og biologi. Og sånt var det hos de fleste andre skolene rundt meg. Så jeg tror du snakker bullshit, master air.

 

Det er ikke urimelig å si at det vil synke med 0,5 poeng (ihvertfall) pluss de 4 fordypningspoengene.

Lenke til kommentar
For noe tull, på skolen min var det kanskje 5-10 stk på kullet mitt som hadde matte, fysikk, kjemi og biologi. Og sånt var det hos de fleste andre skolene rundt meg. Så jeg tror du snakker bullshit, master air.

 

Det er ikke urimelig å si at det vil synke med 0,5 poeng (ihvertfall) pluss de 4 fordypningspoengene.

Det er gjerne disse 5-10 som faktisk søker seg inn på linjer som krever høye studiepoeng, og hvis du tenker at det er inntil 10 stk på hver videregående skole, hvert år, som tar alle fire realfagene, så blir de ganske mange til sammen.

Lenke til kommentar

Her ble det sagt mye forskjellig tull.

 

For det første så har vi noe som heter primærkvoten og noe som heter ordinærkvoten. Som regel er poengkravene i ordinærkvoten en del høyere enn enn de er i primærkvoten, dette grunnet at det er her de fleste tilleggspoengene faller inn.

 

I primærkvoten er det snittet fra karakteren som faller inn, samt realfagspoeng. Altså maks poengsumm av karakterene er 60, samt maks poengsumm av realfagspoeng er 4 poeng. Altså så er maks poengsum i primærkvoten 64 poeng.

 

I ordinærkvoten kommer tilleggsfag, karakterer som er forbedret samt alderspoengene inn. Vi har som sagt maks 60 poeng fra karakterene, 4 poeng for realfagene, 2 poeng for fullført førstegangstjensete, ett folkehøyskoleår eller høyere utdanning samt 8 poeng for alderspoeng (man får 2 poeng for hvert år fra og med man fyller 20 år). Altså så er det maks mulig å oppnå 74 poeng i den ordinære kvoten.

 

I primærkvoten vil det bli mulig å terekke fra 6 poeng fra de gammle inntakskravene. Samt muligens litt til, i og med at folk fra ref. 94 kunne ta fag de ikke hadde hatt i de 3 årene på vgs, etter vgs. Dermed har de lengre tid til å få bedre karakterer enn det vi fra Kunnskapsløftet får.

 

Når det gjelder den ordinære kvoten så blir det litt mer vanskelig å si noe. Mye kommer an på hva slags studium man lurer på. For eks. på medisin i Norge så vil jeg kunne si at kravene godt mulig vil falle med 8 poeng. Dette er fordi at poengene for relevant praksis faller bort, fordypningspoeng faller bort, en del realfagspoeng faller bort, samt at poeng for relevant høyerer utdanning for medisinstudie faller også bort.

 

Håper at dette var litt klarere.

 

United5555 ;)

Lenke til kommentar
Nesten. Det heter førstegangsvitnemål, og ikke primærkvote. Dessuten er også eventuelle kjønnspoeng med i førstegangsvitnemål. Da typisk 2 poeng til jenter som søker tunge realfag.

 

Jepp, du har rett i det med førstegangskvoten, glemte meg litt der.

Kjønnspoeng vet jeg ikke om går inn i førstegangskvoten, men de kan man få om man er ett kjønn som søker seg inn på en linje som er relativt domminert av det andre kjønn.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Med kunnskapsløftet er vel poengberegningen med tanke på eksamen o.l. anderledes, også? Såvidt jeg har skjønt det regnes eksamenskarakterer med i snittet på samme måte som standpunktkarakterene, altså at de blir sammenlagt og delt på antall, og slik var det vel ikke før(?) Vet ikke om dette vil få utslag på folks karakterer, men personlig synes jeg det er mye vanskeligere å få 6 på en eksamen enn på standpunktkarakteren i samme faget gjennom et helt år, og 4 eksamener nå tredjeåret som vi tydeligvis skal ha (norsk skriftlig, 2 andre skriftlige og 1 muntlig), har en del å si da.

 

 

Litt sent, men bedre enn aldri :!:

 

studentum.no

Skolepoeng

Gjennomsnittskarakteren regnes ut på grunnlag av én karakter i hvert fag. Dette betyr at fag som har flere karakterer, for eksempel fag med både standpunkt og eksamenskarakter, regnes om til én karakter basert på gjennomsnittet. Vær oppmerksom på at norsk regnes som tre individuelle fag: bokmål, nynorsk og muntlig!

Lenke til kommentar
Litt sent, men bedre enn aldri :!:

 

studentum.no

Skolepoeng

Gjennomsnittskarakteren regnes ut på grunnlag av én karakter i hvert fag. Dette betyr at fag som har flere karakterer, for eksempel fag med både standpunkt og eksamenskarakter, regnes om til én karakter basert på gjennomsnittet. Vær oppmerksom på at norsk regnes som tre individuelle fag: bokmål, nynorsk og muntlig!

 

Sikker på at dette ikke er for 2008? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...