Gå til innhold

Vil det bli dramatiske forskjeller i inntakskravene i år?


HowCome

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe klart skille mellom universitet og vgs, så det blir litt feil å dra fram det. I 3MX hadde man f.eks. om polarkoordinater, noe man ikke har i R2. Det betyr at man møter polarlikninger første gang på universitetet. Det som har skjedd er at enkelte emner har blitt byttet ut med andre.

 

At matten har blitt litt vanskeligere er nok sant. Men ikke så altfor mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke at poengsummene vil gå spesielt opp pga. lavkonjuktur. Grunnen til det er at jobbmarkedet blir mye vanskeligere, som fører til at flere søker høyere utdanning. Men det skal jo sies at de som heller ville ha jobbet ikke er de mest motiverte til høyere utdanning, og de fleste har ræva karakterer. Dermed tror jeg ikke det vil være en en spesiell økning. I det tilfellet kan det jo være en økning blant de mindre populære studiene.

 

I år har jo poengsummene vært rekord høye på de mest populære studiene til tross for høykonjuktur, noe som taler imot den nevnte teorien.

Utrolig godt innlegg!

 

Lurer imidlertid på noe angående lavere inntakskrav i år: Det er jo naturlig at også disse årets søkere får lavere snitt i og med at fordypningspoengene ikke teller, men samtidig gjør det jo også at tidligere (i fjor) snitt blir mindre pga. å ikke legge til dette. Snittet til årets søkere forblir uforandret fordi vi ikke skal tillegge noenting, tidligere snitts poengkrav vil derimot gå ned fordi de må redusere? Derav også mindre poengkrav og det som står fra tidligere i år er litt misviende eller gir et ikke et korrekt bilde av snittet.

 

Er det en motsetning i dette? Har jeg riktig i tankegangen min (dog dårlig formulert) at en poenggrense på f.eks 47 vil gå ned til kanskje 45 i år fordi dette (fordypningspo.) følgelig må reduseres?

Endret av Ituca
Lenke til kommentar

Kan vel kanskje være enig i at matematikken har økt noe i vanskelighetsgrad (har ikke prøvd den andre ordningen, men etter det jeg er blitt fortalt), men har ikke fått inntrykk av at fysikken har økt, heller det motsatte.

 

Da jeg i år går på fysikk 2 så får jeg stadig høre at pensum er kuttet ned betydelig. Har ikke helt oversikten over hva som er kuttet ned, men feks når det gjelder støt, har vi bare sentrale støt som pensum i fysikk 2.

 

Når det gjelder om poengsummen vil gå betydelig ned (tilsvarende antall tilleggspoeng) er det lite jeg vet. '90-kullet er mindre enn '89 kullet har jeg hørt, er vel med å trekke ned litt det og med færre nye søkere?

Lenke til kommentar

Ituca: Ikke bland snitt og poengsum. Tror logikken din blir litt feil, du må se på hvordan systemet fungerer. Det er ikke en fastsatt poenggrense, slik at alle som har over x poeng kommer inn. Hvis du har z plasser på studiet, er x poengsummen den søkeren med z lavest poengsum har. I og med at en på opptaket i år ikke kan få like mange ekstrapoeng å plusse på karakterpoengene (som jo i de så godt som alle tilfeller utgjør flesteparten av poenene) som i fjor, så vil kravene synke noe. Karaktersnittet til søkerne vil variere noe fra år til år, alt etter hvilke studie som blir mer og mindre populære, men de varierer sjeldent veldig mye på et år, ting tar tid.

Lenke til kommentar
Da jeg i år går på fysikk 2 så får jeg stadig høre at pensum er kuttet ned betydelig. Har ikke helt oversikten over hva som er kuttet ned, men feks når det gjelder støt, har vi bare sentrale støt som pensum i fysikk 2.

Det er iallfall mye lettere enn de vi hadde i 2fy. Men jeg skal ikke helt si sikkert på hva som egentlig er pensum i 2fy. Tror læreren vår hadde med litt for mye i 2fy som egentlig hørte til 3fy, og i 3fy hadde hun med ting som hørte igjen på universitet...

 

Edit: Det som er interessant for min del er å se hvor mye forskjell fordypningspoengfjerningen gjør. Har mange hatt fullt ut på fordypning tidligere? Hvordan er dette i år? Kommer karakerkravet til og minkes med 4 poeng?

Endret av Gordion
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med kunnskapsløftet er fordypningen et krav. Man må velge om man skal gå realfag, samfunnsfag eller språkfag. I både 2. og 3. klasse har man 15 uketimer som man velger selv, men 10 av disse må bestå av 2 fag (a 5 uketimer) over 2 år innenfor ditt valgte felt (f.eks. realfag). I og med at alle MÅ fordype seg i to fag blir fordypningspoengene tatt bort.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Med kunnskapsløftet er vel poengberegningen med tanke på eksamen o.l. anderledes, også? Såvidt jeg har skjønt det regnes eksamenskarakterer med i snittet på samme måte som standpunktkarakterene, altså at de blir sammenlagt og delt på antall, og slik var det vel ikke før(?) Vet ikke om dette vil få utslag på folks karakterer, men personlig synes jeg det er mye vanskeligere å få 6 på en eksamen enn på standpunktkarakteren i samme faget gjennom et helt år, og 4 eksamener nå tredjeåret som vi tydeligvis skal ha (norsk skriftlig, 2 andre skriftlige og 1 muntlig), har en del å si da.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe klart skille mellom universitet og vgs, så det blir litt feil å dra fram det. I 3MX hadde man f.eks. om polarkoordinater, noe man ikke har i R2. Det betyr at man møter polarlikninger første gang på universitetet. Det som har skjedd er at enkelte emner har blitt byttet ut med andre.

 

At matten har blitt litt vanskeligere er nok sant. Men ikke så altfor mye.

Jeg har om polare koordinater nå og går i VG2 :) (følte for å kverulere litt) Dette har jeg i et valgfritt tilleggsfag på tre timer (X-matte) i tillegg har jeg selvsagt den ordinære matten, altså R1.

 

Opptakskrav vil ikke synke, men poengberegningen endrer seg. På et realfagsstudium vil vel 60 poeng i fjor tilsvare 54 poeng med dagens regler. Det er iallefall en pekepinn på hvordan det kommer til å bli. Men det er berg- og dalbane. Ingen har fasit på hvordan det vil endre seg regner jeg med.

Lenke til kommentar
Selv om fordypningspoengene vil forsvinne, så er det ikke dermed sagt at poenggrensene vil synke tilsvarende. Kanskje de synker mer, kanskje mindre? Det kommer jo an på hvor mange søkere det er etc.

 

Selvfølgelig vil det variere med antall søkere osv. Men på de største og mest populære studiene er det naturlig å forvente en viss nedgang i inntakskrav. Grunnen til det er at det er sannsynlig at mange av tidligere søkere til disse studiene har hatt flere ekstrapoeng enn det i det hele tatt er mulig å oppnå idag.

 

Ta f.eks medisin ved UIO. Ved forrige inntak tror jeg poenggrensen lå rett over 70 konkurransepoeng. Det blir ikke engang teoretisk mulig etter dagens regler. I den nye reformen kan man maks få:

 

6,0 i karaktersnitt: 60 poeng

4 realfagspoeng

2 tilleggspoeng for fullført førstegangstjeneste

2 (?) alderspoeng

 

Altså kan man totalt oppnå 68 poeng, hvis jeg ikke har misforstått noe :)

 

Men det er selvsagt urimelig å forvente at absolutt alle tidligere søkere har fått alle poengene de kan få, og det blir derfor urimelig å forvente at poenggrensene vil synke parallellt med reduksjonen i maksimalt antall poeng.

 

Personlig holder jeg en knapp på at inntakskravene synker mellom 2 og 4 poeng :)

Lenke til kommentar
Selv om fordypningspoengene vil forsvinne, så er det ikke dermed sagt at poenggrensene vil synke tilsvarende. Kanskje de synker mer, kanskje mindre? Det kommer jo an på hvor mange søkere det er etc.

 

Selvfølgelig vil det variere med antall søkere osv. Men på de største og mest populære studiene er det naturlig å forvente en viss nedgang i inntakskrav. Grunnen til det er at det er sannsynlig at mange av tidligere søkere til disse studiene har hatt flere ekstrapoeng enn det i det hele tatt er mulig å oppnå idag.

 

Ta f.eks medisin ved UIO. Ved forrige inntak tror jeg poenggrensen lå rett over 70 konkurransepoeng. Det blir ikke engang teoretisk mulig etter dagens regler. I den nye reformen kan man maks få:

 

6,0 i karaktersnitt: 60 poeng

4 realfagspoeng

2 tilleggspoeng for fullført førstegangstjeneste

2 (?) alderspoeng

 

Altså kan man totalt oppnå 68 poeng, hvis jeg ikke har misforstått noe :)

 

Men det er selvsagt urimelig å forvente at absolutt alle tidligere søkere har fått alle poengene de kan få, og det blir derfor urimelig å forvente at poenggrensene vil synke parallellt med reduksjonen i maksimalt antall poeng.

 

Personlig holder jeg en knapp på at inntakskravene synker mellom 2 og 4 poeng :)

Er det ikke slik at alderspoeng ikke regnes med på primærvitnemål? trudde kanskje ikke førstegangstjenesten gjorde det heller...?

Lenke til kommentar

Sitat fra NTNUs studiekatalog:

Kvote for førstegangsvitnemål omfatter søkere som ikke fyller mer enn 21 år i opptaksåret og som har fått utstedt førstegangsvitnemål etter tre år i videregående opplæring. (...) 50% av studieplassene skal tilbys søkere i kvote for førstegangsvitnemål.

 

Andre søkere (+ de som ikke fikk plass selv om de oppfyller kravene over) vil konkurrere i ordinær kvote.

Dvs. at absolutt maks poeng i førstegangsvitnemål er 6,0 i snitt + 4 realfagspoeng + 2 førstegangstjeneste (20 i opptaksår) + 2 folkehøgskole/60 studiepoeng (21 i opptaksår) + 2*2 alderspoeng (blir gitt to poeng per år fra og med 20 i opptaksåret) + 2 poeng for hunnkjønn til master på NTNU (med unntak av noen). Det gir 74 poeng maks, dersom man har 6 i snitt, har valgt masse realfag, blir 21 i opptaksåret, har fullført førstegangstjenste, ett år på folkehøgskole, og er jente.

 

Det er kanskje litt i overkant, men i teorien mulig :fun:

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Greit:P

Men man kan få fire(innenfor førstegangsvitnemål)/åtte (ordinært) alderspoeng + 2 for fgt/fhs/60 studiepoeng. altså maks 70.

Det er også verdt å merke seg at få får 6 i snitt.

Den beste måten (tror jeg) å sammenlikne poenggrenser før og nå må være å ganske enkelt se på karaktersnittet uten tilleggspoeng. Men kanskje basere seg på to alderspoeng eller lignende.

Lenke til kommentar
Men man kan få fire(innenfor førstegangsvitnemål)/åtte (ordinært) alderspoeng + 2 for fgt/fhs/60 studiepoeng. altså maks 70.

Nei, sier jeg jo. Leser du ikke svarene dine?

Du får ikke alderspoeng og ikke poeng for fgtj/fhs/høyere utdanning på førstegangsvitnemålet ditt! Maks poengsum der er altså 64 + eventuelle kjønnspoeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...