Gå til innhold

Vil det bli dramatiske forskjeller i inntakskravene i år?


HowCome

Anbefalte innlegg

Joda, men selv om matematikk, kjemi og fysikk muligens er blitt litt mer krevende, så finnes det alltids de som sanker realfagspoeng ved å ta IT/tek. forkningslære.

 

IT f.eks. er jo et fag som er ganske lett. Har det ikke selv, men er mange anti-datafolk i klassen som har det og som klarer både 5 og 6 med glans. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trist. Får håpe det blir mindre oppslutning om ingeniør og økonomilinjene (Indøk (A) ) pga krisa ;)

 

Enig! Fra nå av skal jeg fraråde alle mot å søke på indøk!

 

Men så on topic igjen; en venn av meg kom inn på en linje med 63poeng som krav med et snitt på ~5,4(tror han var rett over kravet). Med alle ekstrapoengene fra dagens ordning vil det snittet gi 58poeng. Vil dette være utgangspunkt når en skal tippe på hvor mye kravet vil synke for linjer med høye krav, eller er forholdet mellom karakterer og poeng for forskjellig med ny ordning?

 

Edit: Denne kameraten var førstegangsøker, så ikke militær/alderspoeng osv..

Endret av SiMoB
Lenke til kommentar

Det kan stemme bra for de linjene som krever karaktersnitt på 5 og oppover ja. Med andre ord vil det synke med ca. 4 til 5 poeng på disse linjene.

 

PS: Dette gjelder vel først og fremst realfagsorienterte linjer, da f.eks. en person som søker seg inn ved NHH gjerne ikke har like mange poeng som følge av at vedkommende ikke har hatt like mange realfag som en realist ville hatt.

Lenke til kommentar

Ja, det er mye mulig, men så veldig stor blir den ikke. Forskjellen i endring av poengkrav på for eksempel siv. ing. elektronikk på NTNU, og siv. øk på NHH og juss på UiT tror jeg ikke kommer til å være så veldig stor. Altså, disse kommer til å bli ca. like mye påvirket av dette. De fleste har bare 3 realfag uansett, ikke 4.

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle svarene her inne, men her er litt av min teori:

 

- På de fagene som krever full fordypning i realfag vil ikke snittet falle så mye fordi ja, de har realfag. Dvs at de nok faller endel mer på de som ikke krever realfag.

 

- Også er det jo forskjell på primær og ordinærkvota, de som søker i primærkvota må jo stole mye mer på karakterene sine og ikke tilleggspoengene.

 

- Så er det sånne som meg, jeg har 6 alderspoeng i år, litt realfag fra vgs og 1 poeng fra universitetet. I alt har jeg 8,5 utenom snittet mitt. Jeg tror jeg ender opp på sånn 5,3 i snitt i ordinærkvota... Jeg tror at fag som ligger rett under 6 uten realfagssnitt gjerne vil falle ned til "mitt nivå".

 

Nå har jeg kanskje repetert alt som har sagt her, men uansett. Sånn tror og håper jeg det vil bli :)

Lenke til kommentar
- På de fagene som krever full fordypning i realfag vil ikke snittet falle så mye fordi ja, de har realfag.

Tenker du at de rent karaktermessig ikke vil falle mye, uten å tenke på tilleggspoengene? I så fall støtter jeg deg. Realfagene er muligens blitt mer krevende som følge av kunnskapsløftet, som skulle tilsi at karaktersnittet vil synke litt. Men igjen er det vel en naturlig økning i karaktersnittet hvert år som utligner dette.

 

Men at fag som lå på 60 poeng i fjor, skal falle helt ned til 53, det tror jeg er mindre sannsynlig. En tidligere 60-poengslinje som omhandler realfag vil jeg tippe faller til 55-56 poeng (som igjen tilsvarer 5,1-5,2 i rent karaktersnitt om man får dagens 4 mulige realfagspoeng).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

http://www.ung.no/oss/utdanning/9287.html

 

En gladnyhet, ser det ut til? Hva innebærer dette egentlig, hva er forskjellen mellom ordinærkvoten og førstegangsvitnemålskvoten?

 

Edit:

 

http://www.ung.no/art/artikkel.inc.php?id=2030&print=yes

 

Når regnes du som førstegangsvitnemålssøker?

Vitnemålet må gi generell studiekompetanse. Og vitnemålet kan ikke inneholde forbedrede karakterer, bare originalkarakterene i fagene. Dette betyr: Hvis du stryker i et fag (får karakteren 0 eller 1) og må gå opp til ny eller særskilt eksamen i faget for å få bestått karakter, så er du ute av primærvitnemålskvoten.

 

* Hvis du mister karakteren i et fag pga. stort fravær og må ta faget opp igjen seinere for å få karakter, så er du ute av primærvitnemålskvoten.

* Hvis du får en karakter som du ikke er fornøyd med og tar faget opp seinere for å forbedre karakteren, vil du ikke kunne sette den nye karakteren inn i førstegangsvitnemålet. Men du kan be om å få forbedringskarakterer inn på et nytt sekundærvitnemål som du kan bruke i den ordinære opptakskvoten.

* Vitnemålet må føres med alle fagene du har fått standpunkt- og/eller eksamenskarakter i. Dette gjelder også fag du har tatt ut over minimumskravene til vitnemål. Du kan altså ikke stryke fag du har fått vurdering i.

* Du må ha fullført og bestått videregående opplæring på normert tid, det vil si 3 år. Du kan likevel i følgende spesielle tilfeller bruke inntil 5 år: Inntil ett år internasjonal utveksling, folkehøyskole, verneplikt eller omsorgsarbeid.

- Inntil ett år ved omvalg eller skifte av studieretning.

- Inntil to års sykdomsavbrudd.

Noe sier meg at dette ikke betyr dritten for oss som skal søke linjer med høye opptakskrav, tror ikke akkurat vi er typen til å ta opp igjen fag fodi vi gjorde det for dårlig? :)

 

Når det gjelder poenggrenser blir det vel mest korrekt å regne ut prosentvis av maks tilleggspoeng en har nå (maks 4), og deretter trekke bortsamme prosentent av maks tilleggspoeng (maks 10) på de poengkvotene somligger ute fra tidligere år.

 

Herrbrun: Hva snakker du om?

 

Tenkt tilfelle:

 

De fleste ingeniørsøkere har fordypning i både matematikk (R1+R2/2MX+3MX) og fysikk.

Vi ser på to scenarioer

 

Kunnskapsløftet elev:

Dette vil gi 0,5 poeng for hvert av fagene på andretrinnet, og 1 poeng for hvert av fagene tredjeåret, totalt 3 poeng.

 

Reform 94 elev:

Dette vil gi 0,5 poeng for hvert av fagene på andretrinnet, og 1 poeng for hvert av fagene tredjeåret, altså 3 poeng. I tillegg vil studenten få 2 fordypningspoeng, 4 om han har fordypet seg i ett fag til. Totalt 5 til 9 poeng

 

Ser ikke helt hvor 0,5 poeng kommer fra.. :)

Endret av slux
Lenke til kommentar
Joda, det at man skal se på primær og ikke ordinær er vel ikke ukjent uansett.

Jeg svarte på ditt opprinnelige spørsmål om det ville hjelpe oss primærsøkere at primærgruppen ble øket fra 40% til 50%.

 

Når HerrBrun snakker om 0,5 poeng, så ser han vel vekk fra fordypningspoengene. Han tenker altså på realfagspoeng.

Lenke til kommentar

Ok, så det er slik at før ble søkeplassene fordelt 40/60 mellom primær og ordinærsøkerene, men at nå vil vi (primærsøkerene) få 50%, så feks indøk som er aktuelt for meg vil ca 11 flere av primærsøkerene slippe inn, noe som bedrer sjansene litt. Flottflott! Takk for oppklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...