Gå til innhold

Nikon D40 - beste for en nybegynner?


Anbefalte innlegg

Jeg har bare annbefalt det jeg har blitt annbefalt etter det jeg har spurt om.
Du har ikke anbefalt en døyt, du har bare sagt at alt tydeligvis er for dårlig.

 

Og jeg må le anda høyere en noen gang. Jeg har ikke sgat at alt er for dårlig. Du er tydligvis oppfinner. Jeg har annbefalt det jeg har blitt annbefalt før!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt er annbefalt. Men D40 til D90 har ferdige innstillinger som er lett og bare og bruke. Og derfor mener jeg det er dårligere nybegynner. Klart, vist du aldri har vært borti noe manuelle saker på et kamera, så er det såklart greit med ferdige innstillinger. (Og da mener jeg det er bra) Men som jeg skrev, det kan være lett og bruke bare ferdige innstillinger. Og da lærer man ikke så mye. Selvsagt gjir til og med D40 like god kvalitet som en D300. Ikke at kameraet er dårligt. Det er jo pluss minus med alt.

 

Alle kameraer gjir god nok kvalitet, men det finnes minus. Og det er den minusen pga ferdiginnstillinger som har gjort det ned. Og ikke så allverden mener jeg.

 

Jeg Annbefaler alle kamerar, men noen mener jeg passer bedre.

Lenke til kommentar
Alt er annbefalt. Men D40 til D90 har ferdige innstillinger som er lett og bare og bruke. Og derfor mener jeg det er dårligere nybegynner. Klart, vist du aldri har vært borti noe manuelle saker på et kamera, så er det såklart greit med ferdige innstillinger.
Å bruke manuelle innstillinger på et kamera som faktisk har eksponeringsautomatikk og lysmåling er i stor grad rimelig meningsløst. Det er selvsagt noen unntak, f.eks. så brukte jeg manuell modus på nyttårsaften fordi det er greit å ha en konsistent eksponering når du skal fotografere fyrverkeri. Lysmåleren blir alt for lett lurt i slike situasjoner.

 

Men for det meste så er faktisk en moderne matriselysmåler mer enn effektiv nok, og gjør det mulig å ta bilder av motiver som var vanskelige å få til med manuelle kameraer nettopp fordi man ikke nødvendigvis har tid til å rote rundt med lysmåling (jeg husker fremdeles hvor usaklig kjedelig det var for en ti år gammel Sutekh å sitte pent og vente på at muttern skulle bli ferdig med å stille inn F3-en...)

 

Jeg Annbefaler alle kamerar, men noen mener jeg passer bedre.
Så nevn ett kamera som du synes "passer bedre" da...
Lenke til kommentar
Alt er annbefalt. Men D40 til D90 har ferdige innstillinger som er lett og bare og bruke. Og derfor mener jeg det er dårligere nybegynner. Klart, vist du aldri har vært borti noe manuelle saker på et kamera, så er det såklart greit med ferdige innstillinger. (Og da mener jeg det er bra) Men som jeg skrev, det kan være lett og bruke bare ferdige innstillinger. Og da lærer man ikke så mye. Selvsagt gjir til og med D40 like god kvalitet som en D300. Ikke at kameraet er dårligt. Det er jo pluss minus med alt.

 

Alle kameraer gjir god nok kvalitet, men det finnes minus. Og det er den minusen pga ferdiginnstillinger som har gjort det ned. Og ikke så allverden mener jeg.

 

Jeg Annbefaler alle kamerar, men noen mener jeg passer bedre.

 

--> Bedre å starte med tvangslæring slik at en nybegynner er sikker på å gå lei før han får et brukbart bilde av ungene som ikke kjerringen kverker han for? Rimelig klart at en nybegynner ikke er bevandret i alle manuelle muligheter, det er vel derfor han kalles "nybegynner", dvs det er hans første. Hvorfor er det støttehjul på sykkelen din?

 

Om det (takk o lord) finnes meget gjennomtenkte fabrikkinstilnger har disse og sin gode misjon, bare tenk når tante Salvie skal ta et snaps av deg. Folk som begynner å skal ta bilder ønsker jo nettopp det, ikke at de først må belæres i ørten bind før de får noe annet enn tåke tilbake. Etterhvert vil normalt nysgjerrigheten kanskje få endel til å begynne å bla i manuella, dermed ruller det på et vis.

 

Målet for de fleste er tross alt å ta bilder, samme p hva knotten står på..

 

Men det er tydeligvis vanskelig å forstå for enkelte.

 

Tor

Lenke til kommentar
--> Bedre å starte med tvangslæring slik at en nybegynner er sikker på å gå lei før han får et brukbart bilde av ungene som ikke kjerringen kverker han for? Rimelig klart at en nybegynner ikke er bevandret i alle manuelle muligheter, det er vel derfor han kalles "nybegynner", dvs det er hans første. Hvorfor er det støttehjul på sykkelen din?
Det er jo her D40/40x/60 faktisk gjør noe helt genialt, nettopp fordi det ikke bare har "dame med hatt" og alle de andre newbiemodusene, men kameraet illustrerer samtidig grafisk hvilke valg automatikken faktisk tar mtp. eksponering. Så hvis tante Salvie følger med på hva kameraet gjør når hun tar bildene, så kan hun fort lære et par triks som hun kan ta med seg hvis hun etter hvert ønsker seg litt mer finkontroll over bildene sine.
Lenke til kommentar

Skal man følge logikken, hvis der er en logikk, i det som fotgrafen skriver vil jeg aldri lære meg å ta brukbare/bra bilder med min 400d. Dette til tross for at jeg aldri bruker auto instillingene, men på grunn av at de er tilgjengelige! -Og jeg som syntes jeg hadde en så bra progresjon i kvaliteten.

D40 er etter hva jeg har lest et meget greit kamera for en nybegynner. Dog må det som mange nevner bli litt smak og behag. Litt som med damer, må kjenne litt på dem først :innocent:

Lenke til kommentar
Skal man følge logikken, hvis der er en logikk, i det som fotgrafen skriver vil jeg aldri lære meg å ta brukbare/bra bilder med min 400d. Dette til tross for at jeg aldri bruker auto instillingene, men på grunn av at de er tilgjengelige! -Og jeg som syntes jeg hadde en så bra progresjon i kvaliteten.

D40 er etter hva jeg har lest et meget greit kamera for en nybegynner. Dog må det som mange nevner bli litt smak og behag. Litt som med damer, må kjenne litt på dem først :innocent:

 

-->Vel, jeg bruker rett som det er auto'ene på min 400D da jeg ofte må ta kjappe bilder som ikke først gir beskjed at de snart kommer flygende og slettes ikke har tid på å fryse i lufta inntil jeg har måket meg til å stille inn dingsen :D

 

I tillegg er det greit å ha disse tilgjengelig dersom andre skal knipse, dvs slike (som vel flertallet av befolkningen) som må ha retledning i hvor avtrekkeren er.

 

Til mitt bruk, og med hånden på motoren, kan jeg ikke påstå at det som fabrikken har lagt som kriterier er særlig dårligere enn mine, som regel. For min del er det motivene som overskygger resten, og som sagt stikker de gjerne over neste ås dersom jeg ikke er kjapp nok. Men andre har bedre tid, og nok liker perfeksjonismen i hver pixel.

 

Det viktigste er vel at en er fornøyd med jobben dingsen (og ikke minst en selv) gjør. Min filosofi er å ikke gjøre det mer komplisert enn nødvendig selv om jeg selvsagt bestreber best mulig kvalitet på den mulige måten akkurat der og da. Men bedre å ha fått noen skudd med fabrikkstatus på, enn ikke bare fordi man kun kjører manuella som et prinsipp.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har hatt D40. D40 er et kjempekamera til prisen. Pakken med to objektiv på elprice til 3500 må være et røverkjøp. Da koster denne pakken det samme som et 1000D med bare ett standardobjektiv. Prøver å holde meg unna diskusjoner om objektiver her så godt jeg kan , men ettersom dette selges som en pakke må jeg nesten nevne det.

Det har ikke trådløs styring av blits og andre fancy greier, men tar veldig gode bilder rett fra kamera. Jeg trengte ikke mye etterarbeid etc. Ikke så mye å "tweake" på som de større modellene, men herlig ukomplisert. Det er bare å knipse i vei, og med to linser har du det mere morsomt! Ikke la deg skremme av disse diskusjonene her, ting kommer veldig fort ut av kontroll. Overse det som bare er tull og se om noen kommer med nyttige opplysninger.

Endret av JA
Lenke til kommentar

Til trådstarter: Det beste kamraet er det du liker og har lyst på!

Ellers er D40 et utmerket begynnerkamra som forsåvidt ikke er beregnet på bare nybegynnere:) Jeg har sett skikkelig flotte bilder tatt med D40.

 

Man har bedre nytte av å bruke noen hundrelapper på en god lærebok i foto fremfor å prøve å kjøpe et kamra uten autoprogrammer. Dette er jo bare tull, slike kamraer finnes ikke som billig dslr.

Til og med de råeste speilrefleksene har autoprogrammer. (Jeg anser P som et autoprogram)

Min gamle Chinon CE3 fra 1979 har også automatisk eksponering...

 

Som sagt kan D40 også kjøres manuelt hvis det er ønskelig.

 

Jeg synes forøvrig jeg kjenner igjen stilen på innspillene til "fotgrafen" har jeg rett??

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Jeg kjenner gode fotografer som bruker sitt D40, det er veldig kompakt og fint, litt vel kompakt for mine bjørnelabber, men det er nå så. Problemet jeg har med det er at jeg må f.eks. inn i menysystemet for å skifte instillinger på en del, et valg som virker å være på plass for at folk ikke skal gjøre det ved en feil, men det gjør det veldig vanskelig å skyte med manuelle innstillinger om man må tukle i en meny for å skifte ISO-verdier og gå fra Single- til Serie-foto.

 

Om en vil lære, og skyte en del med manuelle innstillinger ville jeg gått for et D80, de begynner å bli rimelige nå med D90 på hyllene, og objektivene en får med de vil være kompatible med øvrige modeller når tiden kommer for å oppgradere til et mer kostbart hus. Flere tilgjengelige valgknapper på selve huset gjør også at en kan gjøre mye av instillingene uten å gå inn i menyer på hovedskjermen men hovedsakelig forholde seg til skjermen på toppen og søkeren.

Lenke til kommentar

Det med å måtte inn i menyer for å gjøre noen valg er naturligvis tidkrevende, men det kommer da også ann på om fotografen har noen ekstra sekunder til rådighet.

 

Som flere har nevnt så finnes det dyktige fotografer som bruker D40. Jeg har sett mange bilder fra fotografer som åpenbart er mye flinkere enn noen her på forumet, så hvis noen mener at kamera ikke er voksent nok så får de bevise at de er voksnere som fotograf enn det noen av D40-fotografene er.

 

Virkelig dyktige fotografer er ikke så forfengelige som vi kan være, men det er klart at en dyktig sportsfotograf ikke bruker D40. Og ser man på endel av bildene som andre har tatt med D40, så forstår vi hvorfor de ikke er så kresen og opptatt av utstyret. De tar gode bilder uansett, og vet at de ikke tar mye bedre bilder med noe annet. Er man flink så går det rimelig raskt med en D40 også.

Lenke til kommentar

Jeg regner med du vil kjøpe ett rimelig kamera som du kan starte med. Ikke tenk så mye på hva slags kamerahus du skal kjøpe, du vil lære deg å kjenne den duppe-ditten-dingsen uansett merke.

Tenk heller på hvilket kit som gir deg den beste optikken. Det er greit å kjøpe noe med ett kit-objektiv som er rimelig bra så du slipper å tenke oppgradering etter 2 uker.

 

Du bør tenke på at du kanskje må bruke 1000-1500kr. mer enn kamera + objektiv koster. 1-2stk. Minnkort, stativ?, kameraveske/bag? osv.

Nikon D40 forskjellige tilbud på denne, pris?

Nikon D60 forskjellige tilbud på denne, pris?

Canon 1000D Ca. 4000kr. med IS objektiv

Pentax K-m 2999kr.

Pentax K200D 4000kr.

Olympus E-520 3500kr.

 

Vet ikke om Nikon D60 har samme mulighet for blitstyring med SB-800 som D80 har? Noen Nikon folk som vet?

Er det en ting jeg jeg liker med Nikon, så er det den fantastiske blitsstyringen du kan gjøre med SB-800/900 hvis man har 2, 3, 4, .... blitser. Er planen å lære seg lyskontroll og portrett med små hot shoe blitser, da er Nikon fantastisk.

Ellers... fair game. Velg og vrak, men bare så lenge du velger Pentax :p

 

Litt "off-topic", ikke hør på fotgrafen's utsagn. En guttunge på 14 som sier han har to Nikon kameraer. :hmm:

Han har laget tråd om Canon 40D/50D, ser ut som det ble 40D? Men så var det en tråd om Sony A900, en tråd om Canon 1D mkII, en tråd om Nikon 300D vs. 40/50D og tilslutt kjøpte han en Canon PowerShot G9?

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...