Gå til innhold

Nikon D40 - beste for en nybegynner?


Anbefalte innlegg

Alle konsumentkameraer har samme auto-moduser, uansett fabrikant. Puh, hvor lenge skal jeg gjenta det. Nikon var forresten først med lukkerautomatikk (blenderprioritert automatikk er det korrekte ordet på norsk) noen få år før det du angir. Nikkormat EL ble produsert fra 1972 til 1976, og ble avløst av den glimrende modellen Nikon FE. Nikkormat var merkevarenavnet til Nikons konsumentmodeller frem til 1976. Da kom Nikon FM, som var det første konsument/semipro-kamera under Nikon-navnet. Jeg har forresten hatt begge modellene, og EL var mitt første speilrefleks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg er det et STORT nei. Jeg mener at det ikke er godt nybegynner kamera. For det første har det alt for mye ferdige innstillinger som ikke er bra når man skal lære noe. Jeg vil heller satse på noe annet en det kameraet der. Jeg mener at man skal holde seg unna D40(x)/60/80/90 viss man skal lære på en best måte.

Ellers synes jeg du burde se på Canon/Olympus/Pentax. De kan ha like mye gode tilbud, og sikkert noen ekstra ting du liker. Pentax er det eneste med skikkelig værtetting. Og det er en ting som er pluss.

 

Lykke til med valget ditt :)

 

Hvilken ekstra ting er det som foreksempel Canon har som ikke Nikon har ?

 

Ler høyt :lol: Jeg har da ikke nevnt at ingen kamraer ikke er gode

nok.

 

Alt er godt nok men ikke det beste!

 

Synes du nevnte det ganske ettertrykkelig jeg da.

Lenke til kommentar
For meg er det et STORT nei. Jeg mener at det ikke er godt nybegynner kamera. For det første har det alt for mye ferdige innstillinger som ikke er bra når man skal lære noe. Jeg vil heller satse på noe annet en det kameraet der. Jeg mener at man skal holde seg unna D40(x)/60/80/90 viss man skal lære på en best måte.

Ellers synes jeg du burde se på Canon/Olympus/Pentax. De kan ha like mye gode tilbud, og sikkert noen ekstra ting du liker. Pentax er det eneste med skikkelig værtetting. Og det er en ting som er pluss.

 

Lykke til med valget ditt :)

 

Hvilken ekstra ting er det som foreksempel Canon har som ikke Nikon har ?

 

Ler høyt :lol: Jeg har da ikke nevnt at ingen kamraer ikke er gode

nok.

 

 

 

Alt er godt nok men ikke det beste!

 

Synes du nevnte det ganske ettertrykkelig jeg da.

 

Hva ror jeg inni nå man tro? :hmm:

Endret av Fotgrafen
Lenke til kommentar
Jeg tror vi er utsatt for et nytt fenomen av fanboyism her. Forskjellen er at her dreier det seg ikke om den sedvanlige merkepreferansen, men heller en slags "dslr-segment-preferanse". Interessant.

 

Det blir nesten som at det er bedre og kjøpe noe som fungerer motsatt proporsjonalt i forhold til læretreskelen.

Lenke til kommentar

For å være rettferdig med Fotgrafen sier han faktisk D40/60/80/90 når han ramser opp begrensende kameraer. Sånn sett er det faktisk en viss konsekvens i det han sier (hvis vi begrenser oss til å diskutere Nikon).

 

Men å si at alle må unngå disse modellene fordi de har idiotmoduser er som å si at man ikke kan kjøpe Toyota Corolla fordi speedometeret bare går til 220.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Legger inn noen lenker som viser "de beste" bildene tatt med forskjellige nybegynnerkameraer. Jeg synes det blir tatt utrolig bra bilder med alle. Jeg ville gått for det billigste kameraet.

Det er jo nesten så man skulle tro at det er blir bedre bilder av å bruke 2500 på en D40 og 2500 på å oppgradere fotografen, fremfor å kjøpe en D80 til 5000.

Lenke til kommentar

Til Fotgraf; Du bør legge kameraet ditt på hylla å finne opp et nytt kamera med ny teknologi som tar bra nok bilder til dine krav. Slike anti-Nikon-utrop kan du legge fra deg i søpla!

 

Til Trådstarter; JA, gå for D40! Jeg gjorde det for litt under ett år siden og er strålende fornøyd :-)

Jeg har kjøpt til litt utstyr etter hvert, som Blits og et stødig stativ og bildene blir jo bare bedre med det :)

For oss som ikke fotograferer nærbilder av sømmen på fotballen som spilles 500 meter unna er D40 et glimrende valg, synes jeg.

 

Om du bør kjøpe kit`et med 2 objektiver eller bare huset og kjøpe et bedre objektiv utenom, bør du spørre noen andre om, så langt har jeg ikke kommet enda, desverre :)

 

Lykke til med kjøp av kamera!

 

Om du ønsker kan du se på photoblogen min HER og se bilder tatt med D40.

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar
Til Fotgraf; Du bør legge kameraet ditt på hylla å finne opp et nytt kamera med ny teknologi som tar bra nok bilder til dine krav. Slike anti-Nikon-utrop kan du legge fra deg i søpla!

 

Til Trådstarter; JA, gå for D40! Jeg gjorde det for litt under ett år siden og er strålende fornøyd :-)

Jeg har kjøpt til litt utstyr etter hvert, som Blits og et stødig stativ og bildene blir jo bare bedre med det :)

For oss som ikke fotograferer nærbilder av sømmen på fotballen som spilles 500 meter unna er D40 et glimrende valg, synes jeg.

 

Om du bør kjøpe kit`et med 2 objektiver eller bare huset og kjøpe et bedre objektiv utenom, bør du spørre noen andre om, så langt har jeg ikke kommet enda, desverre :)

 

Lykke til med kjøp av kamera!

 

Om du ønsker kan du se på photoblogen min HER og se bilder tatt med D40.

 

Jeg er da ikke imot Nikon, jeg er med. Jeg har da to Nikon kameraer.

Så søpla driter jeg I!

Lenke til kommentar
Men å si at alle må unngå disse modellene fordi de har idiotmoduser er som å si at man ikke kan kjøpe Toyota Corolla fordi speedometeret bare går til 220.
Det er vel snarere som å si at man ikke kan kjøpe Toyota Corolla fordi den har speedometer, så du ikke trenger å lære deg å beregne farten selv...

 

 

Ler høyt :lol: Jeg har da ikke nevnt at ingen kamraer ikke er gode

nok.

 

Alt er godt nok men ikke det beste!

Hvor vanskelig er det å komme opp med et eksempel?

 

Hva er et bra kamera å lære å fotografere med?

Lenke til kommentar
Men å si at alle må unngå disse modellene fordi de har idiotmoduser er som å si at man ikke kan kjøpe Toyota Corolla fordi speedometeret bare går til 220.
Det er vel snarere som å si at man ikke kan kjøpe Toyota Corolla fordi den har speedometer, så du ikke trenger å lære deg å beregne farten selv...

 

Haha, den var god! Ville da heller kjøpt en Cosworth.

Lenke til kommentar

Ellers vill jeg ikke uttale på denne: QUOTE(Fotgrafen @ 02/01-2009 : 18:51)

Alt er godt nok men ikke det beste!

Hvor vanskelig er det å komme opp med et eksempel?

 

Hva er et bra kamera å lære å fotografere med?

 

Jeg har bare annbefalt det jeg har blitt annbefalt etter det jeg har spurt om.

Endret av Fotgrafen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...