Gå til innhold

Nikon D40 - beste for en nybegynner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om en vil lære, og skyte en del med manuelle innstillinger ville jeg gått for et D80, de begynner å bli rimelige nå med D90 på hyllene, og objektivene en får med de vil være kompatible med øvrige modeller når tiden kommer for å oppgradere til et mer kostbart hus.

Bare for å oppklare en evt. misforståelse her. Alle objektiver man kan bruke på D40 kan man ta med seg når man senere oppgraderer huset.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt D40. D40 er et kjempekamera til prisen. Pakken med to objektiv på elprice til 3500 må være et røverkjøp. Da koster denne pakken det samme som et 1000D med bare ett standardobjektiv. Prøver å holde meg unna diskusjoner om objektiver her så godt jeg kan , men ettersom dette selges som en pakke må jeg nesten nevne det.

Hos Japan Photo får jeg D40 med 18- 55 objektiv for 2799. Tilbudet hos elprice er 700kr og gir meg da et ekstra 55-200mm objektiv. Jeg er totalt grønn på hva forskjelen på disse objektivene er i praksis (eller teori for den sags skyld). Hva mer kan jeg gjøre med det ekstra objektivet og er det verdt det?

Lenke til kommentar

55-200 mm er en telezoom, og gir således muligheten for å ta bilder på noe lengre avstand enn et 18-55 mm (normalzoom). Tele gir et forstørra utsnitt av et mindre område, omtrent som en kikkert.

 

55-200 er et godt komplement til en 18-55, og koster ca 1 500 - 2 000 kr i salg løst, så da er en merpris på 700 kr særdeles akseptabel. Men ingen av objektivene er akkurat toppoptik, men klart akseptabel for nybegynner/hobbyfotograf. Komboen gir det meste man trenger, og mange vil ikke ha behov for annet enn blits og stativ utover dette.

 

Personlig hadde jeg ikke klart meg uten brennviddene over 55 mm, og mitt foretrukne reiseobjektiv er faktisk en 18-200 mm (Sigma), selv om jeg har både 10 - 20 mm, 18 - 55 mm, 70 - 300 mm, samt en 50 mm m/makro i fotobaggen.

Lenke til kommentar
Vet ikke om Nikon D60 har samme mulighet for blitstyring med SB-800 som D80 har?

Bare for å rydde av veien eventuelle misforståelser: med en SB-8/900 (eller SU-800) kameraet, kan en D40 brukes som "commander" i et CLS-opplegg.

 

En D80 og høyere kan fungere som commander vha. den innebygde blitsen, og kan da styre 2 grupper av SB-6/8/900 uten ekstrautstyr. D200 og oppover kan styre tre grupper.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt D40. D40 er et kjempekamera til prisen. Pakken med to objektiv på elprice til 3500 må være et røverkjøp. Da koster denne pakken det samme som et 1000D med bare ett standardobjektiv. Prøver å holde meg unna diskusjoner om objektiver her så godt jeg kan , men ettersom dette selges som en pakke må jeg nesten nevne det.

Hos Japan Photo får jeg D40 med 18- 55 objektiv for 2799. Tilbudet hos elprice er 700kr og gir meg da et ekstra 55-200mm objektiv. Jeg er totalt grønn på hva forskjelen på disse objektivene er i praksis (eller teori for den sags skyld). Hva mer kan jeg gjøre med det ekstra objektivet og er det verdt det?

 

Det ekstra objektivet gjør at du kommer nærmere innpå det du vil fotografere. Du trenger altså ikke står så nærme. Du kan i tillegg få noen fine portretter med en 55-200mm linse. Se for eksempel denne linken for å avgjøre om det er noe for deg.

 

http://www.tamron.com/lenses/learning_cent...-comparison.php

Lenke til kommentar

Eg kjøpte D40-pakken med to objektiv på fredag og er så langt særs nøgd. Kjøpet vart gjort for å få meg ein ny hobby. For å lære meg å ta bilete prøvar eg sjølvsagt dei manuelle instillingane. Fyrst vil prøver eg å lære meg korleis eg får bileta riktig eksponert, så tenker eg å lære meg å finne gode motiv. Eg tenker at det lurt å lære korleis kameraet verkar før eg blir alt for ambisiøs. Kan ikkje forventa å bli verdsmeister på ei veke.

 

Eg er dessutan så heldig å ha ein far som er gammal hobbyfotograf så eg håpar å kunne lære ein del av han.

 

Eg ser ikkje problemet med at det er automatiske program. Om ein kun brukar desse vil ein sikkert ikkje lære så mykje, men ein treng jo på ingen måte gjere det. For å lære noko må ein jo ha eit minimum av sjølvdisiplin uansett.

Lenke til kommentar

Gratulerer, kvarken. Til og med D40 kan lære deg endel, i og med at den har disse grafiske visningene av hva som foregår når du justerer noe. Be din far fortelle deg om forholdet mellom iso, lukkerhastighet og blender. Da er du kommet langt på vei som D40-eier, for den vil vise deg med grafikk hva som skjer når du blender ned, for eksempel. Og det er ingenting i veien i å ha med en elektronisk lærebok når du er ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...