Gå til innhold

Planlegger masseoppsigelser?


Anbefalte innlegg

Kva vil dette ha å seie for folk som driv på med dataorientert utdanning? Det vil vel verte utruleg mange med it-utdanning utan jobb?

Det er alltid nødvendig med flinke folk. ;)

Dog har jeg et inntrykk av at det er mange som jobber innen IT uten noe særlig utdannelse/ikke relevant utdannelse i hele tatt. Og det er fort en fare for at mange av de kan miste jobben.

 

Men om ikke annet blir det bra for noen, ved forrige nedgangstid i IT-bransjen gikk jo IT-skolene så det suste. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SeatLion:

Jeg forstår ikke kommentaren din.

 

 

Generelt:

Det vil alltid være stor etterpørsel etter flinke folk i IT bransjen i Norge. Både med og uten stor mengde relevant utdannelse. De mindre flinke/effektive/kreative/lærevillige/arbeidsmoralske(med og uten relevant utdannelse) blir skylt ut med vaskevannet først og da er det alltid behov for å erstatte dem etterhvert.

 

Det er mange som utdanner seg innen IT som ikke er på rett hylle, derfor vil det alltid være plass til de som brenner for faget(dog helst med relevant formell utdannelse). Norge har alltid klart seg godt her.

 

I tillegg er det ofte en del meget flinke folk som blir utbrent/får nok i IT bransjen og søker andre utfordringer. De gjør også plass til nye krefter. Norge skriker etter god arbeidskraft nesten uansett situasjon. Finanskrisen vil kunne ramme noen bedrifter men ikke lamme markedet.

 

Det eneste virkelige gode rådet jeg har. Ikke gjør som mange gjorde på slutten av 90 tallet, å utdanne seg innen IT fordi det var kult og folk gikk i dress og så ut til å tjene godt. Gjør det fordi du elsker faget, ellers bør du finne på noe annet å gjøre. Ingenting er mer irriterende og tidssløsende enn folk som kommer til et fag på feil premisser. Vel jo tildels de aller høyeste på pæra i bransjen, men de kan du lett overse hehe ;)

 

Men vær også klar over at dette er et fag med mange retningslinjer og at professjonalitet er høyt verdsatt på alle nivåer. Slurvekopper og slendrianer(faglig) og "jeg gjør som jeg vil" likes ikke med mindre du har jobbet 20 år i bransjen og fortjent "jeg gjør nesten som jeg vil" medaljen.

 

 

EDIT:

Jeg rekrutterer selv innimellom personer som ikke har noe særlig relevant utdannelse, men som har en brennende interesse for faget. Alle skal start en plass og mange av de beste i bransjen i dag hadde ikke noen relevant utdannelse før de begynte å jobbe som trainees. Gudene skal vite at mange papirhoder fra universiteter kan være fryktelig inneffektive, trege, sære, sytekopper, ubrukelige og det meste.

 

Jeg har også i min tid opplevd mange som har permer fulle av sertifiseringer, men som i en real-life case ikke duger i det hele tatt. Det gjelder å se potensialet i folk og ikke se seg blind på papirer.

 

Så prøv uansett om du brenner for faget, det er alltid plass til deg som har noe å bidra med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
SeatLion:

Jeg forstår ikke kommentaren din.

Beklager, jeg glemte at det finnes folk her uten utdanning. Nå er jeg i ferd med å innta horisontalen (det betyr å gå å legge seg for å sove, noe de fleste, meg inkludert, gjør i en seng) så jeg har dessverre ikke tid til å forklare begrepet "globalt hovedkvarter" for deg, men jeg skal huske på å forklare meg med teskje (det betyr å forklare sånn at også uutdannete forstår) neste gang.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med ATW her. Microsoft har klart nokk ressurser til å finne på det de måtte bestemme seg for, og de har nok heller ikke mangel på talentfulle programmerere, men administrasjon og design kunne godt ha fått en tupp i rævva (alså få sparken).

At de luker ut de som ikke gjør jobben sin ordentlig, eller er ineffektive har jeg ikke noe i mot, men da må de se på hele pyramiden og ikke bare de som sleper steinblokker.

(edit: trykkleif)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Finanskrisen for skylden for alt nå om dagen, selv om den er nesten bare skapt av media. Det er nok mer enn bare "finanskrisen" som ligger bak her.

 

Tror folk som bor/jobber på Island skulle ønske de også kunne skylde hele greia på mediene.. Men der tror jeg desverre situasjonen er MEGET reell ;)

"Finanskrisen" har rammet noen, med en større konsentrasjon på Island. En del har hatt problemer med å få nye lån. "Krisen" er ekstremt overdrevet i mediene og har dermed skapt frykt.
Lenke til kommentar
Finanskrisen for skylden for alt nå om dagen, selv om den er nesten bare skapt av media. Det er nok mer enn bare "finanskrisen" som ligger bak her.

 

Tror folk som bor/jobber på Island skulle ønske de også kunne skylde hele greia på mediene.. Men der tror jeg desverre situasjonen er MEGET reell ;)

"Finanskrisen" har rammet noen, med en større konsentrasjon på Island. En del har hatt problemer med å få nye lån. "Krisen" er ekstremt overdrevet i mediene og har dermed skapt frykt.

 

Akkurat som "oppgangen" er overdrevet i mediene? Det bunner i grunnleggende forhold, man har brukt mere ressurser enn man har (dvs hatt for mye lån), nå må man betale tilbake. Det er reellt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Finanskrisen for skylden for alt nå om dagen, selv om den er nesten bare skapt av media. Det er nok mer enn bare "finanskrisen" som ligger bak her.

 

Tror folk som bor/jobber på Island skulle ønske de også kunne skylde hele greia på mediene.. Men der tror jeg desverre situasjonen er MEGET reell ;)

"Finanskrisen" har rammet noen, med en større konsentrasjon på Island. En del har hatt problemer med å få nye lån. "Krisen" er ekstremt overdrevet i mediene og har dermed skapt frykt.

 

Akkurat som "oppgangen" er overdrevet i mediene? Det bunner i grunnleggende forhold, man har brukt mere ressurser enn man har (dvs hatt for mye lån), nå må man betale tilbake. Det er reellt.

 

AtW

Jeg har aldri sagt at grunnen for "krisen" ikke er reell. Den ble oppblåst av media og dermed har den rammet langt flere som konsekvens av frykten.
Lenke til kommentar

Hmmm... Det slo meg faktisk at forumet her kanskje er en plass med folk med masse fine, SAKLIGE, og begrunnede meninger om politiske spørsmål. Jeg blir så lei når jeg ser folk på alle nettaviser som enten hyler konspirasjoner, eller roper tid for revolusjon, eller som rett og slett ikke aner hva som skjer og bare kommer med en totalt random kommentar i ekte "miss teen usa" stil.

Lenke til kommentar
Det eneste virkelige gode rådet jeg har. Ikke gjør som mange gjorde på slutten av 90 tallet, å utdanne seg innen IT fordi det var kult og folk gikk i dress og så ut til å tjene godt. Gjør det fordi du elsker faget, ellers bør du finne på noe annet å gjøre. Ingenting er mer irriterende og tidssløsende enn folk som kommer til et fag på feil premisser. Vel jo tildels de aller høyeste på pæra i bransjen, men de kan du lett overse hehe ;)

 

Så prøv uansett om du brenner for faget, det er alltid plass til deg som har noe å bidra med.

 

hør hør, helt enig

Lenke til kommentar
SeatLion:

Jeg forstår ikke kommentaren din.

Beklager, jeg glemte at det finnes folk her uten utdanning. Nå er jeg i ferd med å innta horisontalen (det betyr å gå å legge seg for å sove, noe de fleste, meg inkludert, gjør i en seng) så jeg har dessverre ikke tid til å forklare begrepet "globalt hovedkvarter" for deg, men jeg skal huske på å forklare meg med teskje (det betyr å forklare sånn at også uutdannete forstår) neste gang.

 

 

Wow, må si jeg har sjeldent lest noe så giftig fra noen på disse diskusjonene. Så jeg må nesten spørre om det er noen her inne som har gjort deg vondt eller noe?.

 

Men siden du hevder å være så overlegent smartere enn oss andre, så kan du gjerne forklare begrepet "globalt hovedkvarter" for oss, og du kan gjerne bruke en teskje. Og ta din tid, vi kan godt vente til du har hatt skjønnhetssøvnen din (Det betyr at jeg kalte deg en bortskjemt snørrvalp, noe de fleste forstår)

Lenke til kommentar
Hvilken utdanning har du? Yrke og stilling? :)

Er dette saklig? Jeg er sosialøkonom. Og du? Kverulant?

 

Og jeg kan alltids selv finne svaret på hvor MSs hovedkvarter ligger, siden du tydeligvis ikke vet det:

Founded: Albuquerque, New Mexico (April 4, 1975)

Founder(s): Bill Gates, Paul Allen

Headquarters: Redmond, Washington, United States

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hvilken utdanning har du? Yrke og stilling? :)

Er dette saklig? Jeg er sosialøkonom. Og du? Kverulant?

 

Og jeg kan alltids selv finne svaret på hvor MSs hovedkvarter ligger, siden du tydeligvis ikke vet det:

Founded: Albuquerque, New Mexico (April 4, 1975)

Founder(s): Bill Gates, Paul Allen

Headquarters: Redmond, Washington, United States

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft

Du har fortsatt ikke forklart globalt hovedkvarter.

Lenke til kommentar
Du har fortsatt ikke forklart globalt hovedkvarter.

Volvo343 påstod jo at fordi MS var et globalt selskap, så hadde de ikke noe "hjemmemarked". Men selv et "globalt" selskap som MS har altså ikke et "globalt" hovedkvarter, men derimot et hovedkvarter i USA. Så vidt jeg vet er det også der utviklingsavdelingen ligger, det er der de utvikler X-Box, Zune, Windows, Office og alt det andre. Det er også der MS utvikler sine salgsstrategier både for USA og resten av verden. Det er også der hovedvekten av de ansatte i MS er. MS har nok avdelinger i mange land, men de er fortsatt USA-basert og USA er deres hjemmemarked, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Du har fortsatt ikke forklart globalt hovedkvarter.

Volvo343 påstod jo at fordi MS var et globalt selskap, så hadde de ikke noe "hjemmemarked". Men selv et "globalt" selskap som MS har altså ikke et "globalt" hovedkvarter, men derimot et hovedkvarter i USA. Så vidt jeg vet er det også der utviklingsavdelingen ligger, det er der de utvikler X-Box, Zune, Windows, Office og alt det andre. Det er også der MS utvikler sine salgsstrategier både for USA og resten av verden. Det er også der hovedvekten av de ansatte i MS er. MS har nok avdelinger i mange land, men de er fortsatt USA-basert og USA er deres hjemmemarked, ingen tvil om det.

 

Hele denne "diskusjonen" begynte med en kommentar fra Theo343 om at han hadde alltids synts at Ms var et globalt selskap, noe som er riktig.

Den første linja i svaret ditt var

Og hvor ligger det globale hovedkvarteret til MS da? På Nordpolen som nærmeste nabo til Julenissen?

Noe som fjernet all saklighet fra denne diskusjonen.

 

Og du har fortsatt ikke forklart hva et globalt hovedkvarter er. Og du har den vrangforestillingen at siden Ms har et hovedkvarter så kan de ikke være et globalt selskap. hvis du tror det er riktig vil jeg gjerne at du forklarer Suzlon Energy Ltd, som har hovedkvarter i India, og et Globalt hovedkvarter i Danmark.

 

Og akkurat i dette tilfelle var det litt interesant og vite hva yrke ditt er, så vi kunne vite hva kvalifikasjonene dine er i dette tilfellet.

Og det er lysende klart at du ikke er sosialøkonom, for en med en slik utdanning hadde faktisk klart å debatert for sin sak uten å ty til personangrep.

 

Så, klarer du å komme med noen saklige svar på dette her, eller kommer til å bli det samme gammle svadan din?

 

ps: Hvor forventer du egentlig at et globalt firma hadde hatt sitt hovedkvarter?

 

 

Edit: Det var egentlig The Stig som begynte med å si "Har Windows noe eget hjemmemarked altså?".

Men siden det var svaret på Theo343`s kommentar som begynte denne mølja, anser jeg den som starten.

Endret av tjomi
Lenke til kommentar

Her er forøvrig litt tekst hentet fra Microsofts egne sider hvor godeste Steven Ballmer bla. ønsker sine ansatte velkommen.

 

Microsoft is a global company, and our business operations are subject to the laws of many different countries. Microsoft employees doing business internationally must comply with applicable laws and regulations and uphold the Standards of Business Conduct at all times. Cultural differences or local laws and customs may require a different interpretation of our Standards. If this situation arises, always consult your manager, Law and Corporate Affairs, or the Director of Compliance before taking any action.

 

Samt har vi denne biten som nettopp en sosialøkonom kanskje bør kjenne til når MS diskuteres.

 

Over the years, Microsoft has refined its approach to global citizenship based on the things we have learned about our role and responsibility as a global corporate citizen. We are always looking for ways that we can use our resources and influence to create opportunities for more people worldwide. Microsoft Unlimited Potential is a long-term global business and citizenship commitment to bring relevant, accessible, and affordable technology to 5 billion people worldwide. Through strong public and private partnerships, Microsoft is combining technology solutions, new business models, and advanced research to help create a continuous cycle of sustainable social and economic opportunity.

 

Er dette da noe mer å diskutere?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Og akkurat i dette tilfelle var det litt interesant og vite hva yrke ditt er, så vi kunne vite hva kvalifikasjonene dine er i dette tilfellet.

Og det er lysende klart at du ikke er sosialøkonom, for en med en slik utdanning hadde faktisk klart å debatert for sin sak uten å ty til personangrep.

 

Så, klarer du å komme med noen saklige svar på dette her, eller kommer til å bli det samme gammle svadan din?

Hva er dine yrkeskvalifikasjoner for å avgjøre hva et personangrep er? Med teskje: Er din siste setning i sitatet over saklig, eller et personangrep?

 

Nå er det nå slik at man ikke trenger yrkes kvalifikasjoner for å avgjøre hva et personangrep er, det står fint her: https://www.diskusjon.no/om-forumet/personangrep-r14/

 

Og den siste setningen var en utfordring, jeg utfordret deg til å komme med et sakelig innlegg, noe du ikke klarte. (Det var skrevet med en syrlig tone, men det var en åpen utfordring).

 

Istedenfor å forklare din versjon av et Globalt hovedkvarter, er svaret ditt

Du vet tydelig selv hva et globalt hovedkvarter er for noe. Kanskje vi kan be deg forklare hva dette er for noe, du som vet det?

 

Noe som er et dårlig forsøk for å dreie denne "diskusjonen" vekk fra det den handler om. Du prøver å sno deg unna å forklare hva et Globalt hovedkvarter er, og prøver å legge fokuset over på noe annet. Men Det er du som har hevdet at du vet så mye bedre enn oss hva et Globalt hovedkvarter er og hvordan det virker.

Og som mange her har spurt deg, FORKLAR DET DA!

 

Summering:

Svaret ditt til min post var svada.

Du nekter å svare på direkte spørsmål.

Det eneste jeg er interesert i nå er at du svarer på spørsmålet over (Eller noe av hva Theo343 poster).

 

ps: Yrke: Bachelor i Datateknikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...